Gymnasiunm
Tonåringar
  1. Mia_Sthlm
    #1

    Gymnasiunm

    Vi flyttade från en kommun till en stadsdel i Stockholm, för över 1 år sedan.
    Men min dotter går kvar i skolan i den kommunen eftersom hennes pappa bor där.
    Och den skolan ville att hon skulle gå kvar där , oavsett var hon skrevs.
    Då vi flyttade frågade jag hennes pappa om han tyckte hon skulle skrivas hos honom eller med oss.Mig spelar det verkligen ingen roll , det är bara att posten(mest reklam) ska hamna någonstans.
    Han sa skriv henne hos dig, så jag gjorde det.
    I våras hade vi ju en större konflikt och han fick för sig att han skulle ha henne skriven hos sig. Så han kom instormande till mitt jobb med papper i handen som jag skulle skriva under.
    Jag hade inga invändningar utan tillmötes gick hans önskan.(Jag vet inte vad han trodde han skulle vinna på att skriva henne hos sig, jag tror han blandar ihop det med vårdnaden)
    Det roliga är att det kommer ändå post till henne hem till mig och på kuverten står det att posten undrar var hon bor eftersom hon är skriven på en annan gata men hennes pappa har inte tänkt på att sätta upp hennes efternamn(hon har mitt) på brevlådan(smart va!?)

    I alla fall så igår var jag (han kom inte) på möte om gymnasievalet .
    De säger att kommunerna först ”tar de sina” och då har det ju betydelse var hon är skriven.
    Hon är nu skriven i en kranskommun till Stockholm.
    Jag bor i en av Stadsdelsnämnderna i Stockholm och min fråga är då
    Hur är intagningen INOM Stockholm , tar varje stadsdelsnämnd ”de sina först” eller räknas hela Stockholm som en krets?
  2. 1
    Gymnasiunm Vi flyttade från en kommun till en stadsdel i Stockholm, för över 1 år sedan.
    Men min dotter går kvar i skolan i den kommunen eftersom hennes pappa bor där.
    Och den skolan ville att hon skulle gå kvar där , oavsett var hon skrevs.
    Då vi flyttade frågade jag hennes pappa om han tyckte hon skulle skrivas hos honom eller med oss.Mig spelar det verkligen ingen roll , det är bara att posten(mest reklam) ska hamna någonstans.
    Han sa skriv henne hos dig, så jag gjorde det.
    I våras hade vi ju en större konflikt och han fick för sig att han skulle ha henne skriven hos sig. Så han kom instormande till mitt jobb med papper i handen som jag skulle skriva under.
    Jag hade inga invändningar utan tillmötes gick hans önskan.(Jag vet inte vad han trodde han skulle vinna på att skriva henne hos sig, jag tror han blandar ihop det med vårdnaden)
    Det roliga är att det kommer ändå post till henne hem till mig och på kuverten står det att posten undrar var hon bor eftersom hon är skriven på en annan gata men hennes pappa har inte tänkt på att sätta upp hennes efternamn(hon har mitt) på brevlådan(smart va!?)

    I alla fall så igår var jag (han kom inte) på möte om gymnasievalet .
    De säger att kommunerna först ”tar de sina” och då har det ju betydelse var hon är skriven.
    Hon är nu skriven i en kranskommun till Stockholm.
    Jag bor i en av Stadsdelsnämnderna i Stockholm och min fråga är då
    Hur är intagningen INOM Stockholm , tar varje stadsdelsnämnd ”de sina först” eller räknas hela Stockholm som en krets?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Hej!

    Jag kan tyvärr inte hur Stockholm fungerar vad gäller intag. Men jag hade en elev som flyttade till Stockholm och då vet jag att han bara kunde gå på en viss skola som hans område hade avtal med. Men det kanse är ändrat nu.
  4. 2
    Hej! Jag kan tyvärr inte hur Stockholm fungerar vad gäller intag. Men jag hade en elev som flyttade till Stockholm och då vet jag att han bara kunde gå på en viss skola som hans område hade avtal med. Men det kanse är ändrat nu.
  5. c
    #3

    Är det inte också så..

    att det inte är säkert att kommunen man bor i betalar för gymnasium i annan kommun?
    Vi bor i Huddinge och såvitt jag förstått så godkänner inte de gymnasieplats i annan kommun om de kan erbjuda samma utbildning.
  6. 3
    Är det inte också så.. att det inte är säkert att kommunen man bor i betalar för gymnasium i annan kommun?
    Vi bor i Huddinge och såvitt jag förstått så godkänner inte de gymnasieplats i annan kommun om de kan erbjuda samma utbildning.
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    Stockholm är ett

    När det gäller gymnasievalet räknas Stockholm som ett område, sedan några år tillbaka. Intagningen till varje skola går helt på betyg, så i de populära innerstadsgymnasierna har alla höga betyg (och kommer från hela Stockholm).
  8. 4
    Stockholm är ett När det gäller gymnasievalet räknas Stockholm som ett område, sedan några år tillbaka. Intagningen till varje skola går helt på betyg, så i de populära innerstadsgymnasierna har alla höga betyg (och kommer från hela Stockholm).
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar