Vad tror ni om detta?
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Vad tror ni om detta?

    Även på När barnen blir sjuka.

    Dottern har nu vid tre tillfällen haft magsjuka utan att någon annan fått det och utan att det gått i skolan eller att vi träffat någon som varit dålig. Första gången i juni, andra gången i slutet av september och tredje gången nu. Alla gångerna en måndag. Hon är en orolig själ som grubblar mycket och dessutom är väldigt rädd för att bli just magsjuk. Om jag inte pratat med en kvinna som har erfarenhet av att hennes son hade perioder av kräkningar när han var orolig och stressad hade jag kanske inte reflekterat så mycket över det. Men denne pojkes läkare hade sagt att det var ett vanligt stressymtom hos tonåringar. Grejen är den att min dotter är bara åtta år och det känns lite tidigt att vara så stressad och orolig. Hon har kompisar och är duktig i skolan men går i en väldigt stökig klass och så är hon som sagt väldigt grubblande och orolig i sin läggning.

    Just nu vet jag inte vilket som skulle vara värst. Att hon är så ängslig att hon kräks med jämna mellanrum eller att hon får magsjuka utan att det går några epidemier runt henne. Hur blir det då när säsongen kommit igång på allvar? När hon var mindre hade hon det inte speciellt ofta heller. En gång per läsår på dagis. Jag blev alltid smittad.

    I går morse var det alltså dags igen. Kräkningar, inte speciellt häftiga. Verkade piggare. Åt lite, kräktes upp det. Åt några timmar senare, behöll det i sju timmar. Kräktes två gånger till. Måttliga diarrér. Har sovit gott i natt och ätit frukost. Det låter ju som magsjuka. Men är det bara slumpen att det varje gång infaller en måndag, när veckan drar igång? Utöver dessa tillfällen har hon också kommit hem och haft jätteont i magen och trott att hon skulle kräkas men det blev inget. Just det, på måndagar...

    Jag har ju henne hemma ändå eftersom man inte kan veta. Och det är ju mycket möjligt att vi andra blivit smittade denna gången. Men om vi inte blivit det nu heller funderar jag på att ringa läkaren och höra vad de tror. Vad tror ni?


  2. 1
    Vad tror ni om detta? Även på När barnen blir sjuka.

    Dottern har nu vid tre tillfällen haft magsjuka utan att någon annan fått det och utan att det gått i skolan eller att vi träffat någon som varit dålig. Första gången i juni, andra gången i slutet av september och tredje gången nu. Alla gångerna en måndag. Hon är en orolig själ som grubblar mycket och dessutom är väldigt rädd för att bli just magsjuk. Om jag inte pratat med en kvinna som har erfarenhet av att hennes son hade perioder av kräkningar när han var orolig och stressad hade jag kanske inte reflekterat så mycket över det. Men denne pojkes läkare hade sagt att det var ett vanligt stressymtom hos tonåringar. Grejen är den att min dotter är bara åtta år och det känns lite tidigt att vara så stressad och orolig. Hon har kompisar och är duktig i skolan men går i en väldigt stökig klass och så är hon som sagt väldigt grubblande och orolig i sin läggning.

    Just nu vet jag inte vilket som skulle vara värst. Att hon är så ängslig att hon kräks med jämna mellanrum eller att hon får magsjuka utan att det går några epidemier runt henne. Hur blir det då när säsongen kommit igång på allvar? När hon var mindre hade hon det inte speciellt ofta heller. En gång per läsår på dagis. Jag blev alltid smittad.

    I går morse var det alltså dags igen. Kräkningar, inte speciellt häftiga. Verkade piggare. Åt lite, kräktes upp det. Åt några timmar senare, behöll det i sju timmar. Kräktes två gånger till. Måttliga diarrér. Har sovit gott i natt och ätit frukost. Det låter ju som magsjuka. Men är det bara slumpen att det varje gång infaller en måndag, när veckan drar igång? Utöver dessa tillfällen har hon också kommit hem och haft jätteont i magen och trott att hon skulle kräkas men det blev inget. Just det, på måndagar...

    Jag har ju henne hemma ändå eftersom man inte kan veta. Och det är ju mycket möjligt att vi andra blivit smittade denna gången. Men om vi inte blivit det nu heller funderar jag på att ringa läkaren och höra vad de tror. Vad tror ni?


  3. Medlem sedan
    Oct 1998
    #2

    Vi har varit hos läkaren

    vår dotter vaknade vid tre tillfällen under ett halvår mitt i natten och kräktes. Nästa dag fick hon givetvis vara hemma då vi trodde hon var magsjuk, men hon var pigg som en lärka.

    Vi började fundera på ngn typ av matallergi och tog upp det med husläkaren i samband med ett annat besök, husläkaren sa: inget att oroa sig för - barn kan vara sådär ibland. Det har inte kommit tillbaka (var ungefär ett år sedan då hon var sex år)

    Så om det inte är så at thon själv säger att hon vantrivs i skolan, inte vill gå dit osv så behöver det inte ha ngnting med stress och press att göra. Det kan finnas tusen orsaker. Vad äter ni på söndagarna t ex?
  4. 2
    Vi har varit hos läkaren vår dotter vaknade vid tre tillfällen under ett halvår mitt i natten och kräktes. Nästa dag fick hon givetvis vara hemma då vi trodde hon var magsjuk, men hon var pigg som en lärka.

    Vi började fundera på ngn typ av matallergi och tog upp det med husläkaren i samband med ett annat besök, husläkaren sa: inget att oroa sig för - barn kan vara sådär ibland. Det har inte kommit tillbaka (var ungefär ett år sedan då hon var sex år)

    Så om det inte är så at thon själv säger att hon vantrivs i skolan, inte vill gå dit osv så behöver det inte ha ngnting med stress och press att göra. Det kan finnas tusen orsaker. Vad äter ni på söndagarna t ex?
  5. gellan
    #3

    Tack för ditt svar.

    Problemet är just att hon inte gärna vill gå till skolan. Hon tycker måndagar är jobbiga för då är helgen slut. Hon kan inte närmare specificera vad det är som är jobbigt men hon har riktig ångest på morgnarna, inte alltid dock. Hade hon gått till skolan glad och obekymrad hade jag inte reagerat men som det är nu är det jobbigt att inte veta vad det är som gör henne så orolig.
  6. 3
    Tack för ditt svar. Problemet är just att hon inte gärna vill gå till skolan. Hon tycker måndagar är jobbiga för då är helgen slut. Hon kan inte närmare specificera vad det är som är jobbigt men hon har riktig ångest på morgnarna, inte alltid dock. Hade hon gått till skolan glad och obekymrad hade jag inte reagerat men som det är nu är det jobbigt att inte veta vad det är som gör henne så orolig.
  7. Lena
    #4

    jag hade

    dagar när jag var liten då jag hade vansinnigt ont i magen och kräktes som en räv. Vi åkte in flera ggr för att vi misstänkte blindtarm, men det var det inte. Någon läkare kallade det för körtelmage tror jag.

    Oftast kom detta i samband med att jag åkte till/från min mamma. Mina föräldrar skildes när jag var 7.

    Direkt när magsmärtan släppte så kunde jag bälga i mig apelsinjuice och äta en grillad köttbit utan att kräkas.

    Så småningom försvann det bara. Var antagligen något stressrelaterat.
  8. 4
    jag hade dagar när jag var liten då jag hade vansinnigt ont i magen och kräktes som en räv. Vi åkte in flera ggr för att vi misstänkte blindtarm, men det var det inte. Någon läkare kallade det för körtelmage tror jag.

    Oftast kom detta i samband med att jag åkte till/från min mamma. Mina föräldrar skildes när jag var 7.

    Direkt när magsmärtan släppte så kunde jag bälga i mig apelsinjuice och äta en grillad köttbit utan att kräkas.

    Så småningom försvann det bara. Var antagligen något stressrelaterat.

Liknande trådar

  1. Vad tror ni om detta hus?
    By ulle75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:00
  2. Vad tror ni om detta rim?
    By ---Cami--- in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 19:23
  3. Vad tror ni om detta?
    By Lurpan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 11:55
  4. Vad tror ni om detta?
    By fyrbarnsmamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 11:47
  5. Vad tror ni om detta?
    By Linda Oscar och Saga in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 22:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar