Angående VB - Fråga?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Turbogumma
    #1

    Angående VB - Fråga?

    Hej på er!

    Har inte varit särskilt aktiv härinne då jag haft vb löpande under tre års tid. Men som sagt, nu är det dags att söka nytt. Jag vet inte vilken nivå på vb jag ska lägga in om. Tidigare när jag sökt har jag alltid gjort det tillsammans med handläggaren på Fk. Undrar vad ni tycker?

    Pojke 14 år - Grav Asperger, ADD, Tourette syndrom, tvångssyndrom, depression.

    Pojke 13 år - Cp syndrom, autism, utvecklingsstörning, synskada, hjärnskada.

    Pojke 12 år - Grav Asperger, ADHD, Tourette syndrom, tvångssyndrom, psykos, depression.

    Pojke 10 år - Asperger syndrom, ADD, Tourette syndrom, svåra ätstörningar, tvångssyndrom.

    Pojke 7 år - Autism, ADHD, utvecklingsstörning.

    Tidigare har jag haft 2 vb med 69 % merkostnad. Själv har jag hel sjukpension för Asperger syndrom, ADHD, Tourette. Jag har fått igenom detta hos kassan för att jag inte har någon fysisk nedsättning som hindrar mig i vården av barnen. F kassan kan inte erbjuda mig en passande sysselsättning därför har de gjort som de gjort. Det jag kan säga är att vb går inte ihop med våra övriga omkostnader. Vår merkostnad varje månad är minst 4 gånger så hög som den merkostnadsersättning jag får i vb. Vad tycker ni jag ska begära. Har förstått att det är olika bedömningar från kassa till kassa och att kommunerna bedömer olika i fråga om avlastning mm. Vi har ansökt om assistans men fått avslag. Vi har idag insatser för två av barnen i form av avlösare 15h/vecka. Jag tycker att det är jättejobbigt att fylla i alla ansökningar till F kassan och vill därför göra det så bra som möjligt från början. Hoppas att ni med erfarenhet kan hjälpa mig med detta och i mitt vb så tas pappan in i bedömningen av merarbetet för barnen.
  2. 1
    Angående VB - Fråga? Hej på er!

    Har inte varit särskilt aktiv härinne då jag haft vb löpande under tre års tid. Men som sagt, nu är det dags att söka nytt. Jag vet inte vilken nivå på vb jag ska lägga in om. Tidigare när jag sökt har jag alltid gjort det tillsammans med handläggaren på Fk. Undrar vad ni tycker?

    Pojke 14 år - Grav Asperger, ADD, Tourette syndrom, tvångssyndrom, depression.

    Pojke 13 år - Cp syndrom, autism, utvecklingsstörning, synskada, hjärnskada.

    Pojke 12 år - Grav Asperger, ADHD, Tourette syndrom, tvångssyndrom, psykos, depression.

    Pojke 10 år - Asperger syndrom, ADD, Tourette syndrom, svåra ätstörningar, tvångssyndrom.

    Pojke 7 år - Autism, ADHD, utvecklingsstörning.

    Tidigare har jag haft 2 vb med 69 % merkostnad. Själv har jag hel sjukpension för Asperger syndrom, ADHD, Tourette. Jag har fått igenom detta hos kassan för att jag inte har någon fysisk nedsättning som hindrar mig i vården av barnen. F kassan kan inte erbjuda mig en passande sysselsättning därför har de gjort som de gjort. Det jag kan säga är att vb går inte ihop med våra övriga omkostnader. Vår merkostnad varje månad är minst 4 gånger så hög som den merkostnadsersättning jag får i vb. Vad tycker ni jag ska begära. Har förstått att det är olika bedömningar från kassa till kassa och att kommunerna bedömer olika i fråga om avlastning mm. Vi har ansökt om assistans men fått avslag. Vi har idag insatser för två av barnen i form av avlösare 15h/vecka. Jag tycker att det är jättejobbigt att fylla i alla ansökningar till F kassan och vill därför göra det så bra som möjligt från början. Hoppas att ni med erfarenhet kan hjälpa mig med detta och i mitt vb så tas pappan in i bedömningen av merarbetet för barnen.
  3. Katah
    #2

    Jag bara gapar...

    trodde precis så synd om mig med mina barn... men tar det tillbaks på en gång. För du måste ha fullt upp och lite till!!!!!

    Finns pappan med?
    Jag skulle bara räkna i hop alla veckans vakna timmar - tiden barnen är på skolan och ta det hela gånger två föräldrar. Jag kan även räkna ut att det blir en hel del natt-timmar där utöver.
    Det faktum att ni har avlastning hemma skulle inte påverka saken ett duck, ni har ju 5 barn med olika behov, ( avlastningen, du och din man räcker ju bara till tre av barnen ) och någon måste ju städa ibland!

    JAg kan även tänka mig att även under skoltiden måste ni vara sysselsatta kring telefonsamtal till skolan , taxin ,hebiliteringen, läkaren, kuratorn, skriva på kontaktböcker...... huuh, hur mycket som hälst!

    Nej jag räknar om: ni får räkna i hop ALLA timmar i veckan som ni är vakna... det går garanterad åt det ovanliga med era barn,,, 16x 7, vad blir det..112 timmar var... 224 timmar / veckan
    enligt min matematik blir det ca. 2,5 vb / vuxen , 5 vb sammanlagt!
    JAg tycker inte att du skulle behöva skriva en roman om ditt liv till f-kassan, läkarintygen måste räcka i ditt fall ,det begriper vem som helst!
    vad ska jag säga... cyberkramar till dig
  4. 2
    Jag bara gapar... trodde precis så synd om mig med mina barn... men tar det tillbaks på en gång. För du måste ha fullt upp och lite till!!!!!

    Finns pappan med?
    Jag skulle bara räkna i hop alla veckans vakna timmar - tiden barnen är på skolan och ta det hela gånger två föräldrar. Jag kan även räkna ut att det blir en hel del natt-timmar där utöver.
    Det faktum att ni har avlastning hemma skulle inte påverka saken ett duck, ni har ju 5 barn med olika behov, ( avlastningen, du och din man räcker ju bara till tre av barnen ) och någon måste ju städa ibland!

    JAg kan även tänka mig att även under skoltiden måste ni vara sysselsatta kring telefonsamtal till skolan , taxin ,hebiliteringen, läkaren, kuratorn, skriva på kontaktböcker...... huuh, hur mycket som hälst!

    Nej jag räknar om: ni får räkna i hop ALLA timmar i veckan som ni är vakna... det går garanterad åt det ovanliga med era barn,,, 16x 7, vad blir det..112 timmar var... 224 timmar / veckan
    enligt min matematik blir det ca. 2,5 vb / vuxen , 5 vb sammanlagt!
    JAg tycker inte att du skulle behöva skriva en roman om ditt liv till f-kassan, läkarintygen måste räcka i ditt fall ,det begriper vem som helst!
    vad ska jag säga... cyberkramar till dig
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Exakt samma

    tänkte jag; varför klagar jag? ;-)
    Jag har bara ETT barn med särskilda behov..
  6. 3
    Exakt samma tänkte jag; varför klagar jag? ;-)
    Jag har bara ETT barn med särskilda behov..
  7. Medlem sedan
    Oct 1998
    #4

    Tack för kramen Katah...

    I sista bedömningen jag fick för tre år sedan, räknade dom att vi gjorde saker samtidigt med barnen och på det viset sparade tid. De räknade t ex läxläsning med barnen samtidigt - utfört av en förälder. Hur ska man förklara för dom att det inte är genomförbart. Sedan hade vi det med extra tvätt - där la de ihop barnens kläder, vilket motsvarade en extra maskin om dagen. Det går ju inte heller. Alla kläder, sängkläder, jackor osv....får inte plats i en maskin. Men jag ska prova som du säger, för det är alldeles sant. Det är ju så att man måste städa ibland och vi får vara glada att vi har en snäll person \"min pappa\" som kommer hit och röjer ibland. Själv får jag det inte att gå ihop. Skulle få hemtjänst men efter beskedet om en avgift på 2895 kr/mån, så backade vi. De pengarna har man ju inte.
    Jag skickar cyberkramar tebax till dig.
  8. 4
    Tack för kramen Katah... I sista bedömningen jag fick för tre år sedan, räknade dom att vi gjorde saker samtidigt med barnen och på det viset sparade tid. De räknade t ex läxläsning med barnen samtidigt - utfört av en förälder. Hur ska man förklara för dom att det inte är genomförbart. Sedan hade vi det med extra tvätt - där la de ihop barnens kläder, vilket motsvarade en extra maskin om dagen. Det går ju inte heller. Alla kläder, sängkläder, jackor osv....får inte plats i en maskin. Men jag ska prova som du säger, för det är alldeles sant. Det är ju så att man måste städa ibland och vi får vara glada att vi har en snäll person \"min pappa\" som kommer hit och röjer ibland. Själv får jag det inte att gå ihop. Skulle få hemtjänst men efter beskedet om en avgift på 2895 kr/mån, så backade vi. De pengarna har man ju inte.
    Jag skickar cyberkramar tebax till dig.
  9. marib
    #5

    Instämmer

    Begriper inte alls hur ni får det att gå ihop. Jag har ETT bokstavsbarn och JAG tycker jag har 24h/dygn jour.
    Phhhuuu hoppas ni får fk att inse det också
  10. 5
    Instämmer Begriper inte alls hur ni får det att gå ihop. Jag har ETT bokstavsbarn och JAG tycker jag har 24h/dygn jour.
    Phhhuuu hoppas ni får fk att inse det också
  11. Mamma till Snurre Sprätt
    #6

    anger man vilken nivå man ansöker om? dum fråga

    kanske men jag har alltid skrivit ner allt och inte liksom \"krävt\" el önskat någon viss nivå. Jag har antagit att fk beviljat den nivå innehållet i min ansökan berättigar mig till...
    Nu sist var jag lite tuffare och hävdade att jag tyckte en höjning var motiverad. Men jag vet inte om det blev så än. Handläggaren visste inte vilken nivå förslaget skulle hamna på hos den som ska fördra ärendet.

    I ditt fall så verkar det solklart att ni är beviljade till max. Jag skäms nästan när jag tycker att jag har mycket slit.. Ni kämpar ju verkligen hårt! Hoppas fk kan se det och ge er det ni både förtjänar och behöver. Håller tummarna!
  12. 6
    anger man vilken nivå man ansöker om? dum fråga kanske men jag har alltid skrivit ner allt och inte liksom \"krävt\" el önskat någon viss nivå. Jag har antagit att fk beviljat den nivå innehållet i min ansökan berättigar mig till...
    Nu sist var jag lite tuffare och hävdade att jag tyckte en höjning var motiverad. Men jag vet inte om det blev så än. Handläggaren visste inte vilken nivå förslaget skulle hamna på hos den som ska fördra ärendet.

    I ditt fall så verkar det solklart att ni är beviljade till max. Jag skäms nästan när jag tycker att jag har mycket slit.. Ni kämpar ju verkligen hårt! Hoppas fk kan se det och ge er det ni både förtjänar och behöver. Håller tummarna!
  13. Katah
    #7

    de har några tabeller för tvätten

    för jag har bla. två sängvätare och får genom bara ett tvätt per barn/ kissdag.
    Hur kan man stoppa ett täcke, skyddslakan ( flera) och ibland kudde i ett enda maskin... men enligt tabellen kan allt hända!
  14. 7
    de har några tabeller för tvätten för jag har bla. två sängvätare och får genom bara ett tvätt per barn/ kissdag.
    Hur kan man stoppa ett täcke, skyddslakan ( flera) och ibland kudde i ett enda maskin... men enligt tabellen kan allt hända!
  15. marib
    #8

    Tro man lär sig det på vägen :-)

    från början ber man mer eller mindre om ursäkt för att man ens söker.
    Efter ett antal duster med fk har man tappat respekten för dem och talar helt enkelt om för dem hur man själv bedömer behovet och nivån. SEN får de ta ställning.
  16. 8
    Tro man lär sig det på vägen :-) från början ber man mer eller mindre om ursäkt för att man ens söker.
    Efter ett antal duster med fk har man tappat respekten för dem och talar helt enkelt om för dem hur man själv bedömer behovet och nivån. SEN får de ta ställning.
  17. Medlem sedan
    Oct 1998
    #9

    Precis så är det...

    Efter att ha sökt vb ett flertal gånger och blivit nästan misstrodd så har jag i de senaste ansökningarna faktiskt föreslagit nivå utifrån vad jag själv tycker. Nu sist, för 3 år sedan, jag sökte vb, fick jag på förslag 1,5 vb och 36 % merkostnad. Efter ett par \"duster\"lyckades jag få upp det till 2 vb och 69 % merkostnad. man slutar aldrig förundras över Fk. Vi skulle låna dem våra barn en vecka så får man väl se vad de tycker efter det.
  18. 9
    Precis så är det... Efter att ha sökt vb ett flertal gånger och blivit nästan misstrodd så har jag i de senaste ansökningarna faktiskt föreslagit nivå utifrån vad jag själv tycker. Nu sist, för 3 år sedan, jag sökte vb, fick jag på förslag 1,5 vb och 36 % merkostnad. Efter ett par \"duster\"lyckades jag få upp det till 2 vb och 69 % merkostnad. man slutar aldrig förundras över Fk. Vi skulle låna dem våra barn en vecka så får man väl se vad de tycker efter det.
  19. marib
    #10

    Utmärkt ide

    skickar in min nästa vecka :-)
    Undrar vad jag får för att ta honom tillbaka *flin*
  20. 10
    Utmärkt ide skickar in min nästa vecka :-)
    Undrar vad jag får för att ta honom tillbaka *flin*
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11

    *ASG* (IMT)

    ***
  22. 11
    *ASG* (IMT) ***
  23. Medlem sedan
    Oct 1998
    #12

    Fortsättning på min fråga?

    Är det någon av er som fått beviljat sönderslagna möbler, trasigt porslin mm. Jag fick inte det beviljat i min förra bedömning. De sa att det ligger i merarbetsdelen och att man ska förhindra att de slår sönder saker. Nu slår inte mina barn sönder saker vid utbrott eller så utan för att de är klumpiga och har dålig motorik. Jag vet inte hur många gånger jag fått köpa nya glas och tallrikar. Provade med plast-/glas, tallrikar men de höll inte särskilt länge de heller. Blir säkert påverkade av diskmaskinen. Vi fick heller inte beviljat för att uthällt schampo, tvål, utrullat toapapper. Ska man verkligen inte kunna få ersättning för detta eller ska man t ex behöva följa med sin 12 åring in på toaletten och där riva det antal tillåtna ark toapapper.
  24. 12
    Fortsättning på min fråga? Är det någon av er som fått beviljat sönderslagna möbler, trasigt porslin mm. Jag fick inte det beviljat i min förra bedömning. De sa att det ligger i merarbetsdelen och att man ska förhindra att de slår sönder saker. Nu slår inte mina barn sönder saker vid utbrott eller så utan för att de är klumpiga och har dålig motorik. Jag vet inte hur många gånger jag fått köpa nya glas och tallrikar. Provade med plast-/glas, tallrikar men de höll inte särskilt länge de heller. Blir säkert påverkade av diskmaskinen. Vi fick heller inte beviljat för att uthällt schampo, tvål, utrullat toapapper. Ska man verkligen inte kunna få ersättning för detta eller ska man t ex behöva följa med sin 12 åring in på toaletten och där riva det antal tillåtna ark toapapper.
  25. lene
    #13

    Jag har läst

    båda dina inlägg och jag har en fråga till dig varför blir du inte ass till dina söner , Har du tänkt på det om du skulle få igenom det kan du anställa en medass och avlasta dig själv För min oro ligger nog inte för dina söner mer hur du ska orka , med din mamma roll att bara vara mamma för dina barn,?
    En sådan lösning skulle ge dig en mer stabil ekonomisk grund under förutsättnig att du vill jobba hemma villsäga , Jag vet inte hur du har löst det idag, men en bättre ekonomi skulle det ge er som familj utan tveckan och ett bättre liv för er som föräldrar, Och söner som bara får en mamma ibland,Nu till det du undrade om jo vi har fått det visseligen med reducering av mitt förslag men vi fick för söndetappat porsiln pgr av motorik som stökar till det en kostadsfråga utan tvekan mertid ligger i att sopa upp inte att köpa nytt lägg fram det så,
  26. 13
    Jag har läst båda dina inlägg och jag har en fråga till dig varför blir du inte ass till dina söner , Har du tänkt på det om du skulle få igenom det kan du anställa en medass och avlasta dig själv För min oro ligger nog inte för dina söner mer hur du ska orka , med din mamma roll att bara vara mamma för dina barn,?
    En sådan lösning skulle ge dig en mer stabil ekonomisk grund under förutsättnig att du vill jobba hemma villsäga , Jag vet inte hur du har löst det idag, men en bättre ekonomi skulle det ge er som familj utan tveckan och ett bättre liv för er som föräldrar, Och söner som bara får en mamma ibland,Nu till det du undrade om jo vi har fått det visseligen med reducering av mitt förslag men vi fick för söndetappat porsiln pgr av motorik som stökar till det en kostadsfråga utan tvekan mertid ligger i att sopa upp inte att köpa nytt lägg fram det så,
  27. Medlem sedan
    Oct 1998
    #14

    Jag har...

    försökt att bli pers. ass till mina barn. Vår kommun har gett avslag på upp till 20 timmar med motiveringen att de inte har dom svårigheterna som berättigar ass. För att få det i vår kommun så ska man inte kunna gå på toa, äta eller klä på sig själv. Vi överklagade till Länsrätten som ansåg att kommunen hade rätt och att vi var tillräckligt avlastade med de avlösartimmar vi har. Vet inte om det går att söka ass på annat sätt men jag tror inte det. Eftersom min kommun vägrar betala de första timmarna så får vi ju inte heller igenom det med F kassan. Allt känns som en enda stor djungel och min ork är slut snart. Jag tycker själv att jag borde vara ass till mina barn samt att jag skulle kunna anställa kanske en eller två till.
  28. 14
    Jag har... försökt att bli pers. ass till mina barn. Vår kommun har gett avslag på upp till 20 timmar med motiveringen att de inte har dom svårigheterna som berättigar ass. För att få det i vår kommun så ska man inte kunna gå på toa, äta eller klä på sig själv. Vi överklagade till Länsrätten som ansåg att kommunen hade rätt och att vi var tillräckligt avlastade med de avlösartimmar vi har. Vet inte om det går att söka ass på annat sätt men jag tror inte det. Eftersom min kommun vägrar betala de första timmarna så får vi ju inte heller igenom det med F kassan. Allt känns som en enda stor djungel och min ork är slut snart. Jag tycker själv att jag borde vara ass till mina barn samt att jag skulle kunna anställa kanske en eller två till.
  29. Medlem sedan
    Oct 1998
    #15

    Vidare...

    så fick jag förslag om att det kanske vore bättre om vi placerade några av våra barn någon annanstans eftersom vi inte har de insatservi behöver för att orka och dessutom är så trångbodda att en strukturering inte går att ordna. Jag tycker det är vansinnigt att ens diskutera i den riktningen. Man placerar väl inte ett barn pga trångboddhet och att kommunen inte ger de insatser man har laglig rätt till. Jag svarade bara, gör det så får ni läsa om er själva i Aftonbladet - Expressen.
  30. 15
    Vidare... så fick jag förslag om att det kanske vore bättre om vi placerade några av våra barn någon annanstans eftersom vi inte har de insatservi behöver för att orka och dessutom är så trångbodda att en strukturering inte går att ordna. Jag tycker det är vansinnigt att ens diskutera i den riktningen. Man placerar väl inte ett barn pga trångboddhet och att kommunen inte ger de insatser man har laglig rätt till. Jag svarade bara, gör det så får ni läsa om er själva i Aftonbladet - Expressen.
  31. Medlem sedan
    Oct 2004
    #16

    Kolla din messlåda...

    jag har mailat dig en liten fudnering då jag efter att ha sett dina barns funktionshinder, så borde det i all rimlighetens namn vara berättigande att bli pers.ass. speciellt i ett fall, men troligtvis för två av pojkarna.

    Hör av dig så skall jag hjälpa dig.

    M.v.h.

    Wolf
  32. 16
    Kolla din messlåda... jag har mailat dig en liten fudnering då jag efter att ha sett dina barns funktionshinder, så borde det i all rimlighetens namn vara berättigande att bli pers.ass. speciellt i ett fall, men troligtvis för två av pojkarna.

    Hör av dig så skall jag hjälpa dig.

    M.v.h.

    Wolf
  33. Medlem sedan
    Oct 1998
    #17

    Har svarat...

    till din messlåda tills jag hinner skriva ett \"riktigt\" mejl.
  34. 17
    Har svarat... till din messlåda tills jag hinner skriva ett \"riktigt\" mejl.
  35. lene
    #18

    ja då ar jag inte fel ute

    i min tanke att du skulle se det som den bästa lösingen ,Jag känner till ett fall där föräldrarna fick igenom ass via lss med hjälp av ett ass bolag tror att det var Agolis De sköte om all hantering av deras barns ärende både med kommun o fk, Och det gick vägen. Ta kontakt med ett assbolag du känner förtroende för och hör om de kan hjälpa dig Om nu inte Wolf redan tippsat dig om det via messlådan,
    Man blir matt av att höra din kommuns lösnig av ert behov av hjälp för man undrar hur de resonerar för billigare för kommen blir det inte ,, Tyvärr är det ont om kloka o införståda socialsekteterare även inom LSS hanteringen ,
  36. 18
    ja då ar jag inte fel ute i min tanke att du skulle se det som den bästa lösingen ,Jag känner till ett fall där föräldrarna fick igenom ass via lss med hjälp av ett ass bolag tror att det var Agolis De sköte om all hantering av deras barns ärende både med kommun o fk, Och det gick vägen. Ta kontakt med ett assbolag du känner förtroende för och hör om de kan hjälpa dig Om nu inte Wolf redan tippsat dig om det via messlådan,
    Man blir matt av att höra din kommuns lösnig av ert behov av hjälp för man undrar hur de resonerar för billigare för kommen blir det inte ,, Tyvärr är det ont om kloka o införståda socialsekteterare även inom LSS hanteringen ,

Liknande trådar

  1. Angående arv - fråga
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 13:48
  2. Frk M angående fråga 1.
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 22:46
  3. Har en fråga angående min
    By ma-ria in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 23:03
  4. Fråga angående
    By Magda in forum Föräldraledighet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 11:13
  5. Fråga angående ägg.
    By Anna in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar