*gråter*
_0509 Septemberbarn
  1. Anna med Leo -03 och Antonia
    #1

    *gråter*

    Hej tjejer!

    Idag är det en svart dag här. Hur jag lyckades ta mig hem själv med Antonia vet jag inte, men nu sitter jag vid datorn i alla fall. Det gick som ni förstår inte bra på hörselprovet så nu är vi inskrivna vid hörselkliniken vid Huddinge sjukhus också - tänk om det åtminstone kunde skötas på Astrid Lindgrens men inte ens det. Antonia har en hörselnedsättning som kommer innebära en mängd sjukhusbesök. Vi ska få träffa kurator och psykolog nu närmast för att försöka förstå och bearbeta detta som ju är en chock och en liten sorg. Sen blir det hörapparatsutprovning med audionom och det kommer att bli många utprovningar för apparaten ska bytas allt eftersom hon växer.

    Hur allvarlig nedsättning det rör sig om vet vi ännu inte, men hörselkliniken sparar inte på krutet utan kommer redan nu att ordna med pedagoghjälp tills Antonia börjar förskolan. Ska vi lära oss teckenspråk också?!

    Nästa tråkiga nyhet är att operationsdatumet blir mycket senare än vi hoppats på och att vi nu måste ställa in oss på inte bara en tremånadersbehandling utan sex månader. Vi ska alltså läggas in på sjukhus så där var tredje vecka i kanske sex månader och Antonia ska sövas och gipsas och allt vad det innebär + behandling för hörselnedsättning. Det här blir ju bara värre och värre och jag är SÅ LEDSEN! Så väldigt, väldigt ledsen...
  2. 1
    *gråter* Hej tjejer!

    Idag är det en svart dag här. Hur jag lyckades ta mig hem själv med Antonia vet jag inte, men nu sitter jag vid datorn i alla fall. Det gick som ni förstår inte bra på hörselprovet så nu är vi inskrivna vid hörselkliniken vid Huddinge sjukhus också - tänk om det åtminstone kunde skötas på Astrid Lindgrens men inte ens det. Antonia har en hörselnedsättning som kommer innebära en mängd sjukhusbesök. Vi ska få träffa kurator och psykolog nu närmast för att försöka förstå och bearbeta detta som ju är en chock och en liten sorg. Sen blir det hörapparatsutprovning med audionom och det kommer att bli många utprovningar för apparaten ska bytas allt eftersom hon växer.

    Hur allvarlig nedsättning det rör sig om vet vi ännu inte, men hörselkliniken sparar inte på krutet utan kommer redan nu att ordna med pedagoghjälp tills Antonia börjar förskolan. Ska vi lära oss teckenspråk också?!

    Nästa tråkiga nyhet är att operationsdatumet blir mycket senare än vi hoppats på och att vi nu måste ställa in oss på inte bara en tremånadersbehandling utan sex månader. Vi ska alltså läggas in på sjukhus så där var tredje vecka i kanske sex månader och Antonia ska sövas och gipsas och allt vad det innebär + behandling för hörselnedsättning. Det här blir ju bara värre och värre och jag är SÅ LEDSEN! Så väldigt, väldigt ledsen...
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Stackare!!!

    Att hon/ni ska ha så otur, hon som är en sån söt liten tjej! Jag håller tummarna för att hörselnedsättningen inte är så allvarlig som de förespeglar er.

    Kram på er båda!
    Dessi
  4. 2
    Stackare!!! Att hon/ni ska ha så otur, hon som är en sån söt liten tjej! Jag håller tummarna för att hörselnedsättningen inte är så allvarlig som de förespeglar er.

    Kram på er båda!
    Dessi
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Älskade vännen!

    Jag är såååå lessen med er! Har mejlat dig privat - vi måste höras...

    Kram,
    Annica
  6. 3
    Älskade vännen! Jag är såååå lessen med er! Har mejlat dig privat - vi måste höras...

    Kram,
    Annica
  7. Mi
    #4

    stöd från en okänd

    Skriver inte ofta här men har läst om er och Antonias tuffa start. Jag kan bara föreställa mig hur svårt det måste kännas och jag förstår vad du menar med att det är en chock och en sorg. Det var ju inte så här spädbarnstiden skulle bli. Många kramar, massor av goda tankar. Hoppas att du snart, snart orkar må bättre.
  8. 4
    stöd från en okänd Skriver inte ofta här men har läst om er och Antonias tuffa start. Jag kan bara föreställa mig hur svårt det måste kännas och jag förstår vad du menar med att det är en chock och en sorg. Det var ju inte så här spädbarnstiden skulle bli. Många kramar, massor av goda tankar. Hoppas att du snart, snart orkar må bättre.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    När görs hörselprov ??

    Kom på att vi inte gjort nåt med Saga.

    När Tova var liten gjorde de ett test på BB då hon bara var några dagar gammal..men det gjordes inte denna gång.

    Vad tråkigt att din flicka inte har nån bra hörsel..

    Vad ska hon opereras och gipsas för?...nåt annat än öronen eller?...man kan väl inte gipsa öron...eller?

    Usch vad jobbigt iallafall...
    massa kramar till er...det kommer gå bra.
  10. 5
    När görs hörselprov ?? Kom på att vi inte gjort nåt med Saga.

    När Tova var liten gjorde de ett test på BB då hon bara var några dagar gammal..men det gjordes inte denna gång.

    Vad tråkigt att din flicka inte har nån bra hörsel..

    Vad ska hon opereras och gipsas för?...nåt annat än öronen eller?...man kan väl inte gipsa öron...eller?

    Usch vad jobbigt iallafall...
    massa kramar till er...det kommer gå bra.
  11. Anna med Leo -03 och Antonia
    #6

    Om hörselprov

    OAE (nyföddstestet) görs direkt på BB eller möjligen någon vecka efter. Det är bra att göra det så snabbt som möjligt. ABR (det mer omfattande testet) får man göra om man har misslyckats på tre OAE. Många sjukhus har dock inte OAE utan det blir i stället BOEL vid åtta månader.

    Om gipsningen: nej, hon ska inte gipsas i öronen ;-) utan det är för höftluxationen och det blir gips efter operationen.

    Tack för styrkekramar allihop.

    /A
  12. 6
    Om hörselprov OAE (nyföddstestet) görs direkt på BB eller möjligen någon vecka efter. Det är bra att göra det så snabbt som möjligt. ABR (det mer omfattande testet) får man göra om man har misslyckats på tre OAE. Många sjukhus har dock inte OAE utan det blir i stället BOEL vid åtta månader.

    Om gipsningen: nej, hon ska inte gipsas i öronen ;-) utan det är för höftluxationen och det blir gips efter operationen.

    Tack för styrkekramar allihop.

    /A
  13. Azza
    #7

    Ojojoj!

    Det låter fasligt både ledsamt o jobbigt! Förstår att du känner dig nere, verkligen. Min man är född m någon slags klumpfot (märks inte mkt nu) men jag har förstått att hans mamma hade en jättejobbig tid i början innan allt klarnade. På den tiden låg bebisen på sjukhus o mamman skickades hem. Han hade skenor av olika sorter till skolåldern.
    Finns det samband mellan höftfelen och hörseln? Eller är det bara enorm otur att Antonia fått båda? Ja, givetvis finns inget fysiskt samband, jag menar ärftligt eller genetiskt på nåt sätt.
    En stor tröstekram får du, det behövs nog!
  14. 7
    Ojojoj! Det låter fasligt både ledsamt o jobbigt! Förstår att du känner dig nere, verkligen. Min man är född m någon slags klumpfot (märks inte mkt nu) men jag har förstått att hans mamma hade en jättejobbig tid i början innan allt klarnade. På den tiden låg bebisen på sjukhus o mamman skickades hem. Han hade skenor av olika sorter till skolåldern.
    Finns det samband mellan höftfelen och hörseln? Eller är det bara enorm otur att Antonia fått båda? Ja, givetvis finns inget fysiskt samband, jag menar ärftligt eller genetiskt på nåt sätt.
    En stor tröstekram får du, det behövs nog!
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Vad jobbigt..

    jag lider med dig!
    Måste kännas jättetungt.

    Skickar en massa styrkekramar!!!!!!!!
  16. 8
    Vad jobbigt.. jag lider med dig!
    Måste kännas jättetungt.

    Skickar en massa styrkekramar!!!!!!!!
  17. ulle med tjejerna och *ruby* som tjuvtittar in ...
    #9

    en stor kram

    Hej , jag är ju inne här ibland och tjuvläser, KRAM till dig och er lillprinsessa, vilken tuff start ni fått-När det gäller ens lila barn så vill man ju inget hellre än att det ska få vara friskt, och i \"lugn och ro\" hemma. Jag har gläds med er alla som fått bebisar, men mitt hjärta är såklart extra stort för er som fått barn med speciella behov, ni som måste vara på sjukhuset mer än vad man någonsin vill osv.
    Ta en halv dag i taget, eller en timme i taget de jobbigaste dagarna...klart du är lessen! Tårarna rinner nu, varför ska man inte bara få njuta av sin bebis ? Kärleken blir nog ännu starkare till er lilla tjej, men kanske det blir svårt vissa stunder att känna den där mammalyckan...KRAM! -till er alla andra oxå!!
  18. 9
    en stor kram Hej , jag är ju inne här ibland och tjuvläser, KRAM till dig och er lillprinsessa, vilken tuff start ni fått-När det gäller ens lila barn så vill man ju inget hellre än att det ska få vara friskt, och i \"lugn och ro\" hemma. Jag har gläds med er alla som fått bebisar, men mitt hjärta är såklart extra stort för er som fått barn med speciella behov, ni som måste vara på sjukhuset mer än vad man någonsin vill osv.
    Ta en halv dag i taget, eller en timme i taget de jobbigaste dagarna...klart du är lessen! Tårarna rinner nu, varför ska man inte bara få njuta av sin bebis ? Kärleken blir nog ännu starkare till er lilla tjej, men kanske det blir svårt vissa stunder att känna den där mammalyckan...KRAM! -till er alla andra oxå!!
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10

    Men vad konstigt att de inte gjort det

    på varken Viggo eller Saga efter födslen?

    Då har de gjort det i smyg utan att tala om det för mig...jag är ju snittad och har inte haft nåt av mina barn hos mig första dygnet. Kanske det gjordes då utan att de sagt nåt?
    Lustigt att de inte talar om det...
  20. 10
    Men vad konstigt att de inte gjort det på varken Viggo eller Saga efter födslen?

    Då har de gjort det i smyg utan att tala om det för mig...jag är ju snittad och har inte haft nåt av mina barn hos mig första dygnet. Kanske det gjordes då utan att de sagt nåt?
    Lustigt att de inte talar om det...
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    ska fråga på bvc nästa gång



    tråkgit föressten med det där med höftleden...ska hon få en sån där skena med då?
  22. 11
    ska fråga på bvc nästa gång

    tråkgit föressten med det där med höftleden...ska hon få en sån där skena med då?
  23. Lisa H m E-00, Y-03 o Arvid 050922
    #12

    Inte överallt!

    Som Anna skriver så är det inte på alla sjukhus som de gör hörseltestet när de är nyfödda.
    Här i Umeå ska de tydligen införa det nu i vinter. Den hörseltest som jag tror utförs överallt är ju BOEL testet vid 8 mån.

    Lisa H
  24. 12
    Inte överallt! Som Anna skriver så är det inte på alla sjukhus som de gör hörseltestet när de är nyfödda.
    Här i Umeå ska de tydligen införa det nu i vinter. Den hörseltest som jag tror utförs överallt är ju BOEL testet vid 8 mån.

    Lisa H
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    de har ju gjort det tidigare

    på mitt första barn men de kanske har slutat med det här?

    nåja...jag ska höra på bvc vad de säger om det.
  26. 13
    de har ju gjort det tidigare på mitt första barn men de kanske har slutat med det här?

    nåja...jag ska höra på bvc vad de säger om det.
  27. Anna med Leo -03 och Antonia
    #14

    Ulle!

    Så fint du har skrivit till mig (ni andra också förstås!). Jag hade inte hittat hit när du förlorade din prinsessa, men jag vet ju vad som hänt. Det värmer extra att just du tagit dig tid att skriva till mig. Alla små bebisar borde vara skyddade från allt ont och bara få vara hos sina föräldrar! Det som tröstar mig nu är ju mina fina barn. Jag ska försöka att inte bli bitter och tycka att den första tiden förstörs. Jag har ju Antonia här och får krama på henne och även om det är långa jobbiga dagar på sjukhusen så får jag vara där hos henne.

    Hoppas att vi kan ses på en stockholmsfika någon gång! Tack igen för dina fina ord!

    Kram!
  28. 14
    Ulle! Så fint du har skrivit till mig (ni andra också förstås!). Jag hade inte hittat hit när du förlorade din prinsessa, men jag vet ju vad som hänt. Det värmer extra att just du tagit dig tid att skriva till mig. Alla små bebisar borde vara skyddade från allt ont och bara få vara hos sina föräldrar! Det som tröstar mig nu är ju mina fina barn. Jag ska försöka att inte bli bitter och tycka att den första tiden förstörs. Jag har ju Antonia här och får krama på henne och även om det är långa jobbiga dagar på sjukhusen så får jag vara där hos henne.

    Hoppas att vi kan ses på en stockholmsfika någon gång! Tack igen för dina fina ord!

    Kram!
  29. Anna
    #15

    Jamen din dotter...

    ....är väl född på ett annat sjukhus än vad Viggo och Saga är? Ni bodde väl i Blekinge när Tova föddes?
    Vad jag vet så gör de hörseltest på BB i Karlskrona men inte i tex Kristianstad.
  30. 15
    Jamen din dotter... ....är väl född på ett annat sjukhus än vad Viggo och Saga är? Ni bodde väl i Blekinge när Tova föddes?
    Vad jag vet så gör de hörseltest på BB i Karlskrona men inte i tex Kristianstad.
  31. ulle med tjejerna och *RUBY* -kram till alla er!
    #16

    hej igen,

    Det är även en \"sorg\" över \"önskebebisen\", den som INTE är sjuk på något vis osv. som ni nu har- Som du skriver, att du inte ska bli bitter över hur allt nu är , utan låta den förbehållslösa kärleken till just HENNE komma även i de jobbiga stunderna när du är lessen och arg över ORÄTTVISAN, att hon ska behöva testas och tas prover med, och gipsas och sträckas och allt vad det nu kommer att göras. Förneka inga känslor när de kommer -\"varför just jag / vi /Hon\" är tillåtet att tänka ibland! Sen när du sitter med henne i famnen, och storebror bredvid och allt bara ÄR sådär mammamysigt som \"det ska vara\" då är det säkert bara \"
    \"ÅHH att just VI fick de här barnen och inga andra! för det är ju just HENNE ni ville ha, trots hörselstrulet och höfterna som måste fixas! trots sjukhusbesök i all evighet , hon valde ju just er dessutom!
    Förstår att det blir extra jobbigt om ni måste vara på sjukhus mycket, och att ni då inte kan vara tilsmmans med storebror, att familjen \"hålls isär\".Men den tiden kommer ju senare.

    Vi känner en enorm lycka över att vi fick Ruby, en stark kärlek över just henne-tillsammans med de andra barnen såklart,sedan är det ju tufft att hon inte är här nu, att vi inte fick behålla önskebebin...Försöker att hålla isär sorgen, bitterheten,förtvivlan -det finns där, men inte tillsammans med stilla lycka som jag ändå känner när jag tittar på korten av henne, när jag minns hennes lilla mun, hennes perfekta öron osv...
    Känner ibland avund när jag ser vagnar med små barn, magar i vädret osv...konstigt vore ju annars...men är \"Glad\" över den tid vi fick ha henne, Nu hoppas vi på ännu ett kärleksbarn, inte istället för, men tillsammans med!!

    kram!
  32. 16
    hej igen, Det är även en \"sorg\" över \"önskebebisen\", den som INTE är sjuk på något vis osv. som ni nu har- Som du skriver, att du inte ska bli bitter över hur allt nu är , utan låta den förbehållslösa kärleken till just HENNE komma även i de jobbiga stunderna när du är lessen och arg över ORÄTTVISAN, att hon ska behöva testas och tas prover med, och gipsas och sträckas och allt vad det nu kommer att göras. Förneka inga känslor när de kommer -\"varför just jag / vi /Hon\" är tillåtet att tänka ibland! Sen när du sitter med henne i famnen, och storebror bredvid och allt bara ÄR sådär mammamysigt som \"det ska vara\" då är det säkert bara \"
    \"ÅHH att just VI fick de här barnen och inga andra! för det är ju just HENNE ni ville ha, trots hörselstrulet och höfterna som måste fixas! trots sjukhusbesök i all evighet , hon valde ju just er dessutom!
    Förstår att det blir extra jobbigt om ni måste vara på sjukhus mycket, och att ni då inte kan vara tilsmmans med storebror, att familjen \"hålls isär\".Men den tiden kommer ju senare.

    Vi känner en enorm lycka över att vi fick Ruby, en stark kärlek över just henne-tillsammans med de andra barnen såklart,sedan är det ju tufft att hon inte är här nu, att vi inte fick behålla önskebebin...Försöker att hålla isär sorgen, bitterheten,förtvivlan -det finns där, men inte tillsammans med stilla lycka som jag ändå känner när jag tittar på korten av henne, när jag minns hennes lilla mun, hennes perfekta öron osv...
    Känner ibland avund när jag ser vagnar med små barn, magar i vädret osv...konstigt vore ju annars...men är \"Glad\" över den tid vi fick ha henne, Nu hoppas vi på ännu ett kärleksbarn, inte istället för, men tillsammans med!!

    kram!
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17

    *tårarna rinner*

    ulle, vad underbart du skriver! så mkt kärlek och tänkvärt du förmedlar i ditt inlägg - TACK!

    tänker på dig, ditt och dina. kramar i massor! *kram kram kram*//från en septembermamma till en annan
  34. 17
    *tårarna rinner* ulle, vad underbart du skriver! så mkt kärlek och tänkvärt du förmedlar i ditt inlägg - TACK!

    tänker på dig, ditt och dina. kramar i massor! *kram kram kram*//från en septembermamma till en annan
  35. Medlem sedan
    Jan 2001
    #18

    En kram till

    Fy så tråkigt :-(
    Hoppas verkligen att det inte är så illa med hörseln som det verkar...
    Å du, ta och lär dig teckenspråk ändå - det finns ett särskilt teckenspråk med \"förtydligande\" tecken som används till barn med tex Downs och liknande som har svårt med talet. Barn kan teckna före de kan tala :-)
    Ella tecknade flera ord före hon började prata ordentligt. Tecknen för törstig och hungrig lärdehon sig fort :-)

    Massor av kramar till er, hoppas allt går bra!
  36. 18
    En kram till Fy så tråkigt :-(
    Hoppas verkligen att det inte är så illa med hörseln som det verkar...
    Å du, ta och lär dig teckenspråk ändå - det finns ett särskilt teckenspråk med \"förtydligande\" tecken som används till barn med tex Downs och liknande som har svårt med talet. Barn kan teckna före de kan tala :-)
    Ella tecknade flera ord före hon började prata ordentligt. Tecknen för törstig och hungrig lärdehon sig fort :-)

    Massor av kramar till er, hoppas allt går bra!

Liknande trådar

  1. Gråter bebben när jag gråter?
    By Anonym in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 09:00
  2. Gråter bebben när jag gråter?
    By Anonym in forum _1107 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 18:50
  3. Gråter och så gråter jag lite till.
    By jessica st in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 20:52
  4. Bara gråter o gråter o gråter....
    By systerA med David in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 19:46
  5. Grtåter o gråter o gråter...
    By Lurpan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 12:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar