Sova utan blöja?
_00/01 Vinterbarn
  1. Stina med L & M
    #1

    Sova utan blöja?

    Sover alla era barn utan blöja? Vi har precis börjat med det, och vi tvättar lakan varje dag. I natt var första natten han klarade sig torr, men då väckte vi honom 22.45, 02.00 och 04.15 för att kissa. Fast 02.00 när jag gick upp låg han vaken i sängen och hade gått på toa själv. Han vill så gärna själv, men han har så svårt till och med dagtid att hålla sig och hinna på toa så han blir helt förkrossad när han kissar på sig.

    Undrar bara hur länge vi måste gå upp så här ofta på natten. Men jag tänker inte ge upp om Linus vill fortsätta utan blöja. Maken är latare och tycker att han ska ha blöja. Men Linus är ju snart fem år. Och han var så glad i morse att han hade torra klasonger.

    Finns det någon fler med nattblöja, eller är vi sist?
  2. 1
    Sova utan blöja? Sover alla era barn utan blöja? Vi har precis börjat med det, och vi tvättar lakan varje dag. I natt var första natten han klarade sig torr, men då väckte vi honom 22.45, 02.00 och 04.15 för att kissa. Fast 02.00 när jag gick upp låg han vaken i sängen och hade gått på toa själv. Han vill så gärna själv, men han har så svårt till och med dagtid att hålla sig och hinna på toa så han blir helt förkrossad när han kissar på sig.

    Undrar bara hur länge vi måste gå upp så här ofta på natten. Men jag tänker inte ge upp om Linus vill fortsätta utan blöja. Maken är latare och tycker att han ska ha blöja. Men Linus är ju snart fem år. Och han var så glad i morse att han hade torra klasonger.

    Finns det någon fler med nattblöja, eller är vi sist?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Tilda har nattblöja...

    ...hon slutade i somras, men efter att det varit blött i stort sett varje natt som kom vi fram till att vi tar på blöjorna igen (naturligtvis med Tildas godkännande) Känns jobbigare för barnet att vakna i en blöt säng varje morgon, än att ha blöja, tror jag iaf... Jag tror inte riktigt på att väcka heller, för om det bildas urin på natten (mognadsfråga) så får man inte barnet torrt genom att väcka det, förutom att man får kisset i toan istf i sängen.
    Det är en stor procent av 5 åringarna som inte är nattorra (kommer inte ihåg exakt nu)
    Tildas storebror är 8 och har varit sängvätare fram till i somras, haft Minirin - men nu fixar han det utan! Vet inte varför Tilda också är sen...Varken pappan eller jag har varit sängvätare....
  4. 2
    Tilda har nattblöja... ...hon slutade i somras, men efter att det varit blött i stort sett varje natt som kom vi fram till att vi tar på blöjorna igen (naturligtvis med Tildas godkännande) Känns jobbigare för barnet att vakna i en blöt säng varje morgon, än att ha blöja, tror jag iaf... Jag tror inte riktigt på att väcka heller, för om det bildas urin på natten (mognadsfråga) så får man inte barnet torrt genom att väcka det, förutom att man får kisset i toan istf i sängen.
    Det är en stor procent av 5 åringarna som inte är nattorra (kommer inte ihåg exakt nu)
    Tildas storebror är 8 och har varit sängvätare fram till i somras, haft Minirin - men nu fixar han det utan! Vet inte varför Tilda också är sen...Varken pappan eller jag har varit sängvätare....
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Inte här..

    ..sedan drygt 2 år tillbaka.

    Men alla barn är ju olika, hur länge har han varit dag-torr?

    Jag tycker nog att ni inte ska behöva gå upp så ofta på natten, om han inte kan hålla sig på natten så är han nog inte mogen för att vara utan blöja.

    Men eftersom han inte verkar vilja ha blöja själv så ska han inte heller behöva det, det kan ju kännas kränkande eftersom han är såpass stor kanske.

    Kör på ett tag till, det lossnar säkert snart!

    Lycka till!
  6. 3
    Inte här.. ..sedan drygt 2 år tillbaka.

    Men alla barn är ju olika, hur länge har han varit dag-torr?

    Jag tycker nog att ni inte ska behöva gå upp så ofta på natten, om han inte kan hålla sig på natten så är han nog inte mogen för att vara utan blöja.

    Men eftersom han inte verkar vilja ha blöja själv så ska han inte heller behöva det, det kan ju kännas kränkande eftersom han är såpass stor kanske.

    Kör på ett tag till, det lossnar säkert snart!

    Lycka till!
  7. Ullis & Julius (med 2 systrar)
    #4

    Julius har precis slutat...

    för andra gången:), men nu verkar det funka i allafall (*peppar, peppar*). Jag tror inte det är alldeles ovanligt att de har nattblöja i den här ålder och vad jag hört så är killar många gånger lite senare med detta än tjejer, varför vet jag inte.

    Snart ska du se att det går bra!
  8. 4
    Julius har precis slutat... för andra gången:), men nu verkar det funka i allafall (*peppar, peppar*). Jag tror inte det är alldeles ovanligt att de har nattblöja i den här ålder och vad jag hört så är killar många gånger lite senare med detta än tjejer, varför vet jag inte.

    Snart ska du se att det går bra!
  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5

    Paulina slutade med sin nattblöja

    för något år sedan. Det har hänt en olycka vid ett par tillfällen precis i början.
    Simone däremot slutade också med blöja (på dagen i våras och på natten i somras), men har nu kommit in i en period då hon kissar på sig varje natt och fleragånger varje dag. Vi står som frågetecken och undrar vad det beror på.
    Nu har vi valt att sätta på henne blöja på natten igen (hon var med på det själv). Det finns ingen anledning att de ska vakna i en kisspöl natt efter natt när blöjan i sig egentligen inte innebär något problem.

    Har Linus alltid haft svårt att hinna till toaletten? Det kan ju vara trängningar osakat av olika saker, reflux, blåskatarr, uvi eller diabetes t ex.
    Vi har precis varit och tagit prover på Simone eftersom vi inte tror att det är en \"trotsgrej\" som precis kommit, utan något annat. Alla prover såg dock bra ut.
    Sitter eller står han när han kissar? Det är bra att lära killar sitta ner eftersom de då tömmer blåsan bättre. Det är också viktigt att de lär sig att \"kissa klart\" och inte rusa iväg på nya upptåg (något vi håller på och tränar Simone på nu *ler*). Att inte tömma blåsan ordentligt kan ge trängningar.

    Nu vet jag inte vad som krävs för att få medicinsk hjälp. Om han kanske anses vara för liten fortfarande.
    Prata med BVC och kolla vilken hjälp de kan erbjuda om det känns som om det inte blir någon skillnad.

    Kramisar
  10. 5
    Paulina slutade med sin nattblöja för något år sedan. Det har hänt en olycka vid ett par tillfällen precis i början.
    Simone däremot slutade också med blöja (på dagen i våras och på natten i somras), men har nu kommit in i en period då hon kissar på sig varje natt och fleragånger varje dag. Vi står som frågetecken och undrar vad det beror på.
    Nu har vi valt att sätta på henne blöja på natten igen (hon var med på det själv). Det finns ingen anledning att de ska vakna i en kisspöl natt efter natt när blöjan i sig egentligen inte innebär något problem.

    Har Linus alltid haft svårt att hinna till toaletten? Det kan ju vara trängningar osakat av olika saker, reflux, blåskatarr, uvi eller diabetes t ex.
    Vi har precis varit och tagit prover på Simone eftersom vi inte tror att det är en \"trotsgrej\" som precis kommit, utan något annat. Alla prover såg dock bra ut.
    Sitter eller står han när han kissar? Det är bra att lära killar sitta ner eftersom de då tömmer blåsan bättre. Det är också viktigt att de lär sig att \"kissa klart\" och inte rusa iväg på nya upptåg (något vi håller på och tränar Simone på nu *ler*). Att inte tömma blåsan ordentligt kan ge trängningar.

    Nu vet jag inte vad som krävs för att få medicinsk hjälp. Om han kanske anses vara för liten fortfarande.
    Prata med BVC och kolla vilken hjälp de kan erbjuda om det känns som om det inte blir någon skillnad.

    Kramisar
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Nattpotta?

    Bakvända Lillan slutade först med nattblöjan och sen med dagblöjan. Så utan nattblöja har hon varit i snart tre år. Så olika det kan vara! Verkar bökigt att behöva tvätta hela tiden - kanske är han inte mogen än? Vad händer om ni har en potta under sängen? Det hade man ju förr i världen när man hade utedass och inte ville ut i mörkret om natten. Dit hinner man kanske även om det är bråttombråttom :)

    Kämpa på!

  12. 6
    Nattpotta? Bakvända Lillan slutade först med nattblöjan och sen med dagblöjan. Så utan nattblöja har hon varit i snart tre år. Så olika det kan vara! Verkar bökigt att behöva tvätta hela tiden - kanske är han inte mogen än? Vad händer om ni har en potta under sängen? Det hade man ju förr i världen när man hade utedass och inte ville ut i mörkret om natten. Dit hinner man kanske även om det är bråttombråttom :)

    Kämpa på!

  13. Stina med L & M
    #7

    Tack för svaren!

    Linus är en kille som tänker väldigt mycket och blir väldigt engagerad av olika saker. Om han är inne i sin lek glömmer han helt enkelt bort att gå på toaletten ibland. Nu var det dock länge sedan han kissade på sig dagtid. Men han måste gå ganska ofta för att det inte ska bli en olycka.
    Det jag funderar på är att om vi inte tränar honom som vi gör nu med att väcka honom flera gånger per natt, hur han ska kunna lära sig att hålla sig? Hm, vi försöker veckan ut i alla fall, så får vi se vad vi gör.
  14. 7
    Tack för svaren! Linus är en kille som tänker väldigt mycket och blir väldigt engagerad av olika saker. Om han är inne i sin lek glömmer han helt enkelt bort att gå på toaletten ibland. Nu var det dock länge sedan han kissade på sig dagtid. Men han måste gå ganska ofta för att det inte ska bli en olycka.
    Det jag funderar på är att om vi inte tränar honom som vi gör nu med att väcka honom flera gånger per natt, hur han ska kunna lära sig att hålla sig? Hm, vi försöker veckan ut i alla fall, så får vi se vad vi gör.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Dricker han mkt?

    Ja tycker d låter som han kanske dricker välling på kvällen... Annars kan man inte behöva kissa tre gånger/natt... Lr? Albin sluta med nattblöja när han var 3-3,5 ca (fast han har aldrig gillat välling nå särskilt) o d funka typ direkt, från första början. Han kissa innan han gick o la sig o sen såg ja väl till att han inte tokdrack hela kvällen igenom liksom.

    Men om han behöver blöja fortfarande är d väl bara o fortsätta lite till, om du inte tycker det är något problem. Sen är d bara o prova igen om ett litet tag igen, tillslut lossnar d tror ja.

    Lycka till...
  16. 8
    Dricker han mkt? Ja tycker d låter som han kanske dricker välling på kvällen... Annars kan man inte behöva kissa tre gånger/natt... Lr? Albin sluta med nattblöja när han var 3-3,5 ca (fast han har aldrig gillat välling nå särskilt) o d funka typ direkt, från första början. Han kissa innan han gick o la sig o sen såg ja väl till att han inte tokdrack hela kvällen igenom liksom.

    Men om han behöver blöja fortfarande är d väl bara o fortsätta lite till, om du inte tycker det är något problem. Sen är d bara o prova igen om ett litet tag igen, tillslut lossnar d tror ja.

    Lycka till...
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Hanna är torr sedan länge, men däremot

    så var hennes storebror långt över 4 år när han slutade med nattblöja...pojkar har i regel svårare att känna när det trycker på....

    jag tycker nog inte ni har något att oroa er för, men vill han vara utan blöja så är det viktigt att kämpa på så som ni gör...och rätt som det är så glömmer ni ta upp honom och då har han säkert sovit hela natten och är ändå torr...

    Lycka till!!

    (kan ju tillägga att min store kille snart 9 år vaknar på nätterna ibland och vet knappt var han är, men han är kissnödig men går inte direkt till toan utan springer runt som en fjant...ser rätt roligt ut faktiskt, men då leder vi in honom till toan och för det mesta går det bra, han kissar nästan i sömnen)
  18. 9
    Hanna är torr sedan länge, men däremot så var hennes storebror långt över 4 år när han slutade med nattblöja...pojkar har i regel svårare att känna när det trycker på....

    jag tycker nog inte ni har något att oroa er för, men vill han vara utan blöja så är det viktigt att kämpa på så som ni gör...och rätt som det är så glömmer ni ta upp honom och då har han säkert sovit hela natten och är ändå torr...

    Lycka till!!

    (kan ju tillägga att min store kille snart 9 år vaknar på nätterna ibland och vet knappt var han är, men han är kissnödig men går inte direkt till toan utan springer runt som en fjant...ser rätt roligt ut faktiskt, men då leder vi in honom till toan och för det mesta går det bra, han kissar nästan i sömnen)
  19. Annamaja
    #10

    Absolut inte sist!

    Det finns fler \"snart 5-åringar\" med nattblöja!

    Maja blev torr på dan när hon var 1,5 men på natten går det inte. I somras ville hon prova utan blöja. Bra, tyckte vi!
    I ett par månader höll vi ut. Vi väckte henne för att kissa ca 22-22.30, innan vi la oss och ofta en gång till på natten. Och varje morgon var det blött. Vi tvättade och tvättade. Hon dricker inte mycket på kvällen, bara lite till maten när vi äter runt 17.30.

    Nu har hon nattblöja igen, vi har pratat om det och är överrens om att det är skönast för både henne och oss. På vårt bvc fick jag veta att 10 % av alla 6-åringar kissar i sängen.
    Maja fixar det nog när hon väl är mogen för det. Så tänker jag!
  20. 10
    Absolut inte sist! Det finns fler \"snart 5-åringar\" med nattblöja!

    Maja blev torr på dan när hon var 1,5 men på natten går det inte. I somras ville hon prova utan blöja. Bra, tyckte vi!
    I ett par månader höll vi ut. Vi väckte henne för att kissa ca 22-22.30, innan vi la oss och ofta en gång till på natten. Och varje morgon var det blött. Vi tvättade och tvättade. Hon dricker inte mycket på kvällen, bara lite till maten när vi äter runt 17.30.

    Nu har hon nattblöja igen, vi har pratat om det och är överrens om att det är skönast för både henne och oss. På vårt bvc fick jag veta att 10 % av alla 6-åringar kissar i sängen.
    Maja fixar det nog när hon väl är mogen för det. Så tänker jag!

Liknande trådar

  1. Utan blöja
    By Gabricia in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 20:51
  2. Vad sova i utan blöja?
    By Indra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 19:00
  3. Utan blöja hemma, men blöja på dagis?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 06:36
  4. Mer potta! Sova utan blöja..?
    By Essbe in forum _05 Vårbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 08:50
  5. sova utan blöja *hjälp*
    By kattamaoa in forum _0307 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 11:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar