Förkola på intraprenad, nån med erf.?
Barn som yrke
  1. Medlem sedan
    Sep 1998
    #1

    Förkola på intraprenad, nån med erf.?

    jag är nyfiken på om någon vet om att sin förskola bedrivs på intraprenad om vad ni/personalen anser om det?
  2. 1
    Förkola på intraprenad, nån med erf.? jag är nyfiken på om någon vet om att sin förskola bedrivs på intraprenad om vad ni/personalen anser om det?
  3. Villemo
    #2

    Inte förskola men skola

    Dessutom är jag bara förälder där, men jag kan ändå säga hur det verkar. Våra barns skola drivs som entreprenad sedan 2003, och det verkar gå jättebra. Fördelen för lärarna är ju att de har kvar sin kommunala anställning och därmed tryggheten. Ekonomiskt är det ett lyft - skolan går med plus och rektor får då behålla pengarna och kan t.ex. överanställa personal, vilket vore omöjligt att få göra i kommunen.

    Lärarna verkar trivas mycket bra och stå bakom rektorn - vi har nästan inga sjukskrivningar och de sjukdagar som blir har skolan egen personal som täcker upp = kontinuitet och bra ekonomiskt. Jag tror också att lärarna känner att de kan vara med och påverka och önska i större utsträckning eftersom det nu är skolans egna pengar.

    Den nackdel som jag sett som förälder är att rektorn blir väldigt mycket företagsledare och ekonom - inte i första hand en pedagogisk ledare. Samtidigt har många lärare jobbat så länge på denna skola, att de kanske hellre uppskattar att \"sköta sig själva\". Skolverket har inspekterat denna månad, och det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

  4. 2
    Inte förskola men skola Dessutom är jag bara förälder där, men jag kan ändå säga hur det verkar. Våra barns skola drivs som entreprenad sedan 2003, och det verkar gå jättebra. Fördelen för lärarna är ju att de har kvar sin kommunala anställning och därmed tryggheten. Ekonomiskt är det ett lyft - skolan går med plus och rektor får då behålla pengarna och kan t.ex. överanställa personal, vilket vore omöjligt att få göra i kommunen.

    Lärarna verkar trivas mycket bra och stå bakom rektorn - vi har nästan inga sjukskrivningar och de sjukdagar som blir har skolan egen personal som täcker upp = kontinuitet och bra ekonomiskt. Jag tror också att lärarna känner att de kan vara med och påverka och önska i större utsträckning eftersom det nu är skolans egna pengar.

    Den nackdel som jag sett som förälder är att rektorn blir väldigt mycket företagsledare och ekonom - inte i första hand en pedagogisk ledare. Samtidigt har många lärare jobbat så länge på denna skola, att de kanske hellre uppskattar att \"sköta sig själva\". Skolverket har inspekterat denna månad, och det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

  5. Medlem sedan
    Sep 1998
    #3

    Det är inte samma sak

    Intraprenad och entraprenad är inte samma sak.
    Det du beskriver (entraprenad) är en friskola, eller hur? Intraprenad är när en kommunal verksamhet tex en förskola som får ta ansvar för sin budget och planera sin verksamhet.
  6. 3
    Det är inte samma sak Intraprenad och entraprenad är inte samma sak.
    Det du beskriver (entraprenad) är en friskola, eller hur? Intraprenad är när en kommunal verksamhet tex en förskola som får ta ansvar för sin budget och planera sin verksamhet.
  7. Villemo
    #4

    Hoppsan, ett rent skrivfel!

    Skolan drivs som intraprenad, inte entreprenad som jag skrev i farten. Det fungerar alltså precis som du skrev. Det är alltså inte en friskola utan kommunens första och enda intraprenad. Fler har velat följa efter men inte fått. Men, precis som jag skrev verkar personalen på skolan väldigt nöjda.
  8. 4
    Hoppsan, ett rent skrivfel! Skolan drivs som intraprenad, inte entreprenad som jag skrev i farten. Det fungerar alltså precis som du skrev. Det är alltså inte en friskola utan kommunens första och enda intraprenad. Fler har velat följa efter men inte fått. Men, precis som jag skrev verkar personalen på skolan väldigt nöjda.

Liknande trådar

  1. Dagis på intraprenad? Nån med erfarenhet
    By Lisa1 in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 18:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar