Jag tillhör
Föräldraskap - kristen
  1. Troende
    #1

    Jag tillhör

    tron på Alltet, på en Enhet.

    En själ - alltså redan innan den föds - kan välja en kropp som inte fungerar riktigt som den ska. Det är alltså en speciell själ som gör en sådan sak - den behöver sannolikt själv lärdomarna som kommer av det, liksom att dess familj och omgivning kommer lära sig massor av det. Familjen och kanske barnet själv, kommer att ha långt mer insikt i liknande saker än andra. Ni kan trösta, råda och förstå smärta på ett helt annat sätt.
    Således är det inte av ondo.

    Och vad är \"ondo\"? Om en 3-åring trampar på myror, är han ond då?
    Om en 14-åring som blivit misshandlad hela sitt liv slår en annan 14-åring medvetslös, är han ond då?
    Om en psykiskt sjuk människa tar livet av någon i tron att h*n räddar vederbörande från något fruktansvärt, är h*n ond då?
    Naturfolk som aldrig hört talas om evangelium och därför inte handlar därefter - är de onda?

    Det är inte alltid svart eller vitt här i världen.
  2. 1
    Jag tillhör tron på Alltet, på en Enhet.

    En själ - alltså redan innan den föds - kan välja en kropp som inte fungerar riktigt som den ska. Det är alltså en speciell själ som gör en sådan sak - den behöver sannolikt själv lärdomarna som kommer av det, liksom att dess familj och omgivning kommer lära sig massor av det. Familjen och kanske barnet själv, kommer att ha långt mer insikt i liknande saker än andra. Ni kan trösta, råda och förstå smärta på ett helt annat sätt.
    Således är det inte av ondo.

    Och vad är \"ondo\"? Om en 3-åring trampar på myror, är han ond då?
    Om en 14-åring som blivit misshandlad hela sitt liv slår en annan 14-åring medvetslös, är han ond då?
    Om en psykiskt sjuk människa tar livet av någon i tron att h*n räddar vederbörande från något fruktansvärt, är h*n ond då?
    Naturfolk som aldrig hört talas om evangelium och därför inte handlar därefter - är de onda?

    Det är inte alltid svart eller vitt här i världen.
  3. Elsa B
    #2

    Hej troende

    Du får gärna berätta om din åsikt här - men vill du diskutera de här sakerna är Religionssnack rätt ställe - dit skulle även diskussioner om sådana saker som skiljer sig åt mellan de olika kristna inriktningarna flytta. Jag gissar att du kan hitta många meningsfränder på andligt också - efter att ha läst vad du skriver.
  4. 2
    Hej troende Du får gärna berätta om din åsikt här - men vill du diskutera de här sakerna är Religionssnack rätt ställe - dit skulle även diskussioner om sådana saker som skiljer sig åt mellan de olika kristna inriktningarna flytta. Jag gissar att du kan hitta många meningsfränder på andligt också - efter att ha läst vad du skriver.
  5. Gudrun
    #3

    Troende.

    Det låter som att du och jag tänker och känner väldigt lika. :o)
  6. 3
    Troende. Det låter som att du och jag tänker och känner väldigt lika. :o)
  7. Troende
    #4

    Hej Elsa B

    Det var någon nedan som frågade var jag stod, så då svarade jag på det. Plus försöker väcka till eftertanke.
  8. 4
    Hej Elsa B Det var någon nedan som frågade var jag stod, så då svarade jag på det. Plus försöker väcka till eftertanke.
  9. Troende
    #5

    Hej Gudrun

    Vi kanske är fler än vi tror?
  10. 5
    Hej Gudrun Vi kanske är fler än vi tror?
  11. Gudrun
    #6

    Ja!

    :o)
  12. 6
    Ja! :o)
  13. Nybörjarkristen
    #7

    Helt otrolig

    slutsats. Varifrån får du detta? Vad är \"Tron på Alltet\"? Vem/Vad står bakom?

    \"En själ - alltså redan innan den föds - kan välja en kropp som inte fungerar riktigt som den ska. Det är alltså en speciell själ som gör en sådan sak - den behöver sannolikt själv lärdomarna som kommer av det, liksom att dess familj och omgivning kommer lära sig massor av det.\"

    Tänk att du tror att mitt barn själv valde att födas med en så svår och plågsam sjukdom som hela tiden har hindrat henne från att göra det hon önskar och må bra, något som de flesta andra barn får uppleva, och som gör att hon inte vågar se framåt och planera som andra. Vet du hur jag och min familj mår egentligen efter alla år? VET du hur det är att se sitt barn lida, att ha ett sjukt eller handikappat barn? Hur tror du att hennes syskon mår? Jag ville nästan gråta när jag läste ditt svar. Tur att jag är hyfsat stark i tron och tror att Gud inte utsätter henne för plåga utan skyddar henne mot onska!

    Jag sätter punkt här och fortsätter att tro enligt en dualistisk Gudstro. För mig är det självklart att det pågår en kamp mellan gott och ont och kommer det något gott ur ondska så beror det på att Gud hjälper oss att dämpa onskan och vända attackerna från den lede till något gott i slutänden.
  14. 7
    Helt otrolig slutsats. Varifrån får du detta? Vad är \"Tron på Alltet\"? Vem/Vad står bakom?

    \"En själ - alltså redan innan den föds - kan välja en kropp som inte fungerar riktigt som den ska. Det är alltså en speciell själ som gör en sådan sak - den behöver sannolikt själv lärdomarna som kommer av det, liksom att dess familj och omgivning kommer lära sig massor av det.\"

    Tänk att du tror att mitt barn själv valde att födas med en så svår och plågsam sjukdom som hela tiden har hindrat henne från att göra det hon önskar och må bra, något som de flesta andra barn får uppleva, och som gör att hon inte vågar se framåt och planera som andra. Vet du hur jag och min familj mår egentligen efter alla år? VET du hur det är att se sitt barn lida, att ha ett sjukt eller handikappat barn? Hur tror du att hennes syskon mår? Jag ville nästan gråta när jag läste ditt svar. Tur att jag är hyfsat stark i tron och tror att Gud inte utsätter henne för plåga utan skyddar henne mot onska!

    Jag sätter punkt här och fortsätter att tro enligt en dualistisk Gudstro. För mig är det självklart att det pågår en kamp mellan gott och ont och kommer det något gott ur ondska så beror det på att Gud hjälper oss att dämpa onskan och vända attackerna från den lede till något gott i slutänden.
  15. Gudrun
    #8

    Jag har förstått nu att detta inte är

    ett ställe för diskussion utan att det ska föras på religionssnack. Men jag vill ändå kommentera detta innan jag går över dit.

    Nybörjarkristen.
    Jag ÄR också det barn du pratar om. Jag är själv handikappad och om det inte vore för min sjukdom hade jag aldrig mött mig själv.
  16. 8
    Jag har förstått nu att detta inte är ett ställe för diskussion utan att det ska föras på religionssnack. Men jag vill ändå kommentera detta innan jag går över dit.

    Nybörjarkristen.
    Jag ÄR också det barn du pratar om. Jag är själv handikappad och om det inte vore för min sjukdom hade jag aldrig mött mig själv.
  17. Gudrun
    #9

    Ps. Tilläggas ska att jag inte anser

    att jag diskuterar utan att vi resonerar kring vår tro. Jag hade hoppats på det då religionsnack känns som något helt annat än här men böjer mig för att folk anser att man bör vara på ett enda sätt härinne. Och i min kyrka är taket högre än så, så jag lämnar raskt detta forum.
  18. 9
    Ps. Tilläggas ska att jag inte anser att jag diskuterar utan att vi resonerar kring vår tro. Jag hade hoppats på det då religionsnack känns som något helt annat än här men böjer mig för att folk anser att man bör vara på ett enda sätt härinne. Och i min kyrka är taket högre än så, så jag lämnar raskt detta forum.
  19. Nybörjarkristen
    #10

    Detta forum

    är för Kristen tro och jag skulle gissa att man tror enligt Jesus lära när man kallar sig kristen? Varifrån kommer din lära?

    Tråkigt att höra att du är handikappad, men skönt att du har hittat dig själv. Jag tror däremot att min dotter hellre hade fötts utan hjärtfel om man frågar henne. Mycket hellre. Om du anar hur dåligt hon mått/mår av detta, fysiskt och just nu psykiskt. Hon kan aldrig bli botad eller stabil, inte av mänsklig hand i alla fall. Hennes lott är att alltid opereras så länge hon lever.

    Men om Gud finns för henne kan han lindra. Jag tror inte att han satt detta på henne eller att hon själv valt det innan hon föddes. Det är helt absurt att tro så för mig. I övrigt var det inte jag som ifrågasatte utan blev ifrågasatt när jag bad om förbön. Jag håller fast vid min tro och med det slutar jag också diskutera.
  20. 10
    Detta forum är för Kristen tro och jag skulle gissa att man tror enligt Jesus lära när man kallar sig kristen? Varifrån kommer din lära?

    Tråkigt att höra att du är handikappad, men skönt att du har hittat dig själv. Jag tror däremot att min dotter hellre hade fötts utan hjärtfel om man frågar henne. Mycket hellre. Om du anar hur dåligt hon mått/mår av detta, fysiskt och just nu psykiskt. Hon kan aldrig bli botad eller stabil, inte av mänsklig hand i alla fall. Hennes lott är att alltid opereras så länge hon lever.

    Men om Gud finns för henne kan han lindra. Jag tror inte att han satt detta på henne eller att hon själv valt det innan hon föddes. Det är helt absurt att tro så för mig. I övrigt var det inte jag som ifrågasatte utan blev ifrågasatt när jag bad om förbön. Jag håller fast vid min tro och med det slutar jag också diskutera.

Liknande trådar

  1. Nu tillhör jag er..
    By tingla_bu in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 19:01
  2. Jag tillhör de..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 19:05
  3. Här tillhör nog jag nu..
    By lindabjallan in forum Gravidsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 18:42
  4. Här tillhör nog jag nu..
    By lindabjallan in forum Missfall
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 15:08
  5. Han tillhör mig! :)
    By Leos_mamma in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 12:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar