Ny här på forumet
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Ny här på forumet

    Hej !

    För två månader sen blev jag mamma igen, till en liten tjej med DS, som heter Linnea. Jag misstänkte det med detsamma när jag såg henne så samtidigt som man var så lycklig över att ha blivit mamma igen och till en liten tjej denna gången (har även en kille, Anton 3 år) så rasade ju hela världen samman. Men när vi fick svar på kromosomanalysen ca 1 vecka efter hennes födsel hade vi ändå hunnit landa lite grann. Men oj vad det var blandade känslor den första tiden.
    Vi var jätteglada för att vi fått en så fin och underbar liten tjej men samtidigt väldigt ledsna över att vi inte fått ett friskt barn. Jag gick ju igenom hela hennes liv och var helt förtvivlad när jag började fundera på allt med dagis, skola, kompisar, flytta hemifrån osv osv. Vilket jag ju inte alls gjorde när vi fick Anton. Men nu vet jag, att visst kommer hon att kunna gå på vanligt dagis med resurshjälp och visst kommer hon att kunna flytta hemifrån. Försöker att inte fundera så mycket på framtiden eftersom vi ändå inte vet vad som kommer att hända, och det vet vi ju inte med Anton heller för den delen. Utan nu tar vi en dag i taget. Vi har mötts av så många positiva reaktioner och jag har varit här inne och läst en hel del och det har gett mig ett otroligt stöd. Så nu känns det trots allt rätt så positivt och inte alls så jobbigt att vår lilla loppa har DS. Det går längre och längre mellan gångerna när man är ledsen och det är skönt, samtidigt som man vet att det nog kommer att vara jobbigt många gånger framöver, men som sagt det får vi ta då. Linnea har även hjärtfel (Ave Commune, stavas det så ?) och hon kommer att opereras nu i december eller januari. Tyvärr ökar hon inte så bra i vikt så nu ger jag henne tillägg varje gång jag ammar henne och det funkar bra. Men vad jag har förstått så är det väl ganska så vanligt att de barn som har hjärtfel inte ökar så bra i vikt men att det blir bättre sen när de opererats. Hur har det varit för er vars barn har eller har haft hjärtfel ?

    Ha det så bra alla, så hörs vi säkert framöver.

    Cecilia


  2. 1
    Ny här på forumet Hej !

    För två månader sen blev jag mamma igen, till en liten tjej med DS, som heter Linnea. Jag misstänkte det med detsamma när jag såg henne så samtidigt som man var så lycklig över att ha blivit mamma igen och till en liten tjej denna gången (har även en kille, Anton 3 år) så rasade ju hela världen samman. Men när vi fick svar på kromosomanalysen ca 1 vecka efter hennes födsel hade vi ändå hunnit landa lite grann. Men oj vad det var blandade känslor den första tiden.
    Vi var jätteglada för att vi fått en så fin och underbar liten tjej men samtidigt väldigt ledsna över att vi inte fått ett friskt barn. Jag gick ju igenom hela hennes liv och var helt förtvivlad när jag började fundera på allt med dagis, skola, kompisar, flytta hemifrån osv osv. Vilket jag ju inte alls gjorde när vi fick Anton. Men nu vet jag, att visst kommer hon att kunna gå på vanligt dagis med resurshjälp och visst kommer hon att kunna flytta hemifrån. Försöker att inte fundera så mycket på framtiden eftersom vi ändå inte vet vad som kommer att hända, och det vet vi ju inte med Anton heller för den delen. Utan nu tar vi en dag i taget. Vi har mötts av så många positiva reaktioner och jag har varit här inne och läst en hel del och det har gett mig ett otroligt stöd. Så nu känns det trots allt rätt så positivt och inte alls så jobbigt att vår lilla loppa har DS. Det går längre och längre mellan gångerna när man är ledsen och det är skönt, samtidigt som man vet att det nog kommer att vara jobbigt många gånger framöver, men som sagt det får vi ta då. Linnea har även hjärtfel (Ave Commune, stavas det så ?) och hon kommer att opereras nu i december eller januari. Tyvärr ökar hon inte så bra i vikt så nu ger jag henne tillägg varje gång jag ammar henne och det funkar bra. Men vad jag har förstått så är det väl ganska så vanligt att de barn som har hjärtfel inte ökar så bra i vikt men att det blir bättre sen när de opererats. Hur har det varit för er vars barn har eller har haft hjärtfel ?

    Ha det så bra alla, så hörs vi säkert framöver.

    Cecilia


  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Grattis till er lilla Linnea!

    Många grattis till er lilla tjej! Jag känner så väl igen de känslor och tankar du beskriver från den där första tiden... Skönt att ni hunnit landa lite och att det fungerar bra med amning och tillägg för er.
    Vår son har ett litet hjärtfel som inte behöver opereras men han har genomgått många operationer för en tarmsjukdom och en missbildning på tarmen (12 st) och före den första operationen orkade han inte äta alls. Vi sondmatade och ammade parallellt tills Emil var 7 veckor sedan kunde han amma själv. Emil är snart två och ett halvt (tiden går så fort!) och trots mycket medicinska problem så måste jag säga att allting känns så otroligt mycket lättare än vad jag föreställde mig i början. Njut av er lilla dotter så mycket ni kan och stort lycka till med operationen!
  4. 2
    Grattis till er lilla Linnea! Många grattis till er lilla tjej! Jag känner så väl igen de känslor och tankar du beskriver från den där första tiden... Skönt att ni hunnit landa lite och att det fungerar bra med amning och tillägg för er.
    Vår son har ett litet hjärtfel som inte behöver opereras men han har genomgått många operationer för en tarmsjukdom och en missbildning på tarmen (12 st) och före den första operationen orkade han inte äta alls. Vi sondmatade och ammade parallellt tills Emil var 7 veckor sedan kunde han amma själv. Emil är snart två och ett halvt (tiden går så fort!) och trots mycket medicinska problem så måste jag säga att allting känns så otroligt mycket lättare än vad jag föreställde mig i början. Njut av er lilla dotter så mycket ni kan och stort lycka till med operationen!
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3

    Välkommen hit!

    Hej Cecilia! Vad kul att träffa på dig här! Jag hoppas att ni kommer att tycka lika mycket om den här sidan som vi gör! Man känner sig aldrig ensam här inne, på något vis. Det finns alltid någon som har svar, eller delar samma upplevelser.

    Kram från Åsa o Sonia
  6. 3
    Välkommen hit! Hej Cecilia! Vad kul att träffa på dig här! Jag hoppas att ni kommer att tycka lika mycket om den här sidan som vi gör! Man känner sig aldrig ensam här inne, på något vis. Det finns alltid någon som har svar, eller delar samma upplevelser.

    Kram från Åsa o Sonia
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    Grattis!

    Grattis till Linnea! Känslorna känns väl igen när vi fick vår Anton, fem månader, men nu är allting bara bra! Vi har börjat på teckenkurs och Anton mår jättebra och är världens underbaraste charmtroll! :)
  8. 4
    Grattis! Grattis till Linnea! Känslorna känns väl igen när vi fick vår Anton, fem månader, men nu är allting bara bra! Vi har börjat på teckenkurs och Anton mår jättebra och är världens underbaraste charmtroll! :)
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5

    Hej där, grattis!

    Välkommen in i gänget! Skrev ett litet meddelande till dig personligen...
  10. 5
    Hej där, grattis! Välkommen in i gänget! Skrev ett litet meddelande till dig personligen...
  11. Medlem sedan
    Dec 2004
    #6

    Välkommen hit och grattis till er flicka!

    *imt*
  12. 6
    Välkommen hit och grattis till er flicka! *imt*
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Grattis till lilltjejen!

    Välkommen hit!

    Jag har fyra barn och den yngsta, Christian som snart är 6 år, har ds. Han har i höst börjat på lekis, samma skola där storasystrarna går (inskriven som \"vanlig\" elev, alltså) Men DIT har du lång tid. ;-)
    Chrisse hade inget hjärtfel,tack och lov (han var mkt sjuk som nyfödd pga annat i stället, så han fick väl sin beskärda del iaf).
    Vi bor i Dalarna.

    Hoppas du kommer trivas här. :-)
  14. 7
    Grattis till lilltjejen! Välkommen hit!

    Jag har fyra barn och den yngsta, Christian som snart är 6 år, har ds. Han har i höst börjat på lekis, samma skola där storasystrarna går (inskriven som \"vanlig\" elev, alltså) Men DIT har du lång tid. ;-)
    Chrisse hade inget hjärtfel,tack och lov (han var mkt sjuk som nyfödd pga annat i stället, så han fick väl sin beskärda del iaf).
    Vi bor i Dalarna.

    Hoppas du kommer trivas här. :-)
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8

    GRATTIS

    Min DS tjej heter också Linnéa och hon har en tvillingsyster som heter Agnes.
    Jag hoppas du kommer trivas här på sidan.
    Oj, nu vaknade ena tjejen så hejdå för denna gång.

    /Lena
  16. 8
    GRATTIS Min DS tjej heter också Linnéa och hon har en tvillingsyster som heter Agnes.
    Jag hoppas du kommer trivas här på sidan.
    Oj, nu vaknade ena tjejen så hejdå för denna gång.

    /Lena
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9

    Grattis!

    Grattis till prinsessan! Jag har en liten Thea som är 6 veckor gammal. Jag hade samma känslor som du när jag fick reda på att Thea har downs, fick reda på det i v 37 så vi var lite förberedda när hon kom. Såg att du bor i utanför Helsingborg, vi bor i Malmö och jag är uppväxt i Höganäs. Vad jag har förstått så är det vanligt att våra barn har lite problem med maten, Thea fick ha sond sin första månad. Imorgon ska hon vägas för första gången sen hon blev av med sonden, har hon inte gått upp bra får jag nog också börja med tillägg. Min mailadress är [email protected]. Hälsningar Malin
  18. 9
    Grattis! Grattis till prinsessan! Jag har en liten Thea som är 6 veckor gammal. Jag hade samma känslor som du när jag fick reda på att Thea har downs, fick reda på det i v 37 så vi var lite förberedda när hon kom. Såg att du bor i utanför Helsingborg, vi bor i Malmö och jag är uppväxt i Höganäs. Vad jag har förstått så är det vanligt att våra barn har lite problem med maten, Thea fick ha sond sin första månad. Imorgon ska hon vägas för första gången sen hon blev av med sonden, har hon inte gått upp bra får jag nog också börja med tillägg. Min mailadress är [email protected]. Hälsningar Malin
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10

    STORT GRATTIS!

    Vi har lilla Vilma som är drygt 3 månader. Och den första tiden är lite rörig... mesta dels så känns det väldigt bra... men så kommer det en stund då man tänker på framtiden och precis som du säger så tänker man inte ALLS så mycket på framtiden med storebror. Men som sagt var det blir allt längre mellan nedgångarna. Vilma ammar bra och följer sin ds-kurva. Hon har också hjärtfel (AVSD) och skall också opereras i dec el jan. Det är lite tungt tycker jag. Roligt att du har hittat hit...Nu ska jag sussa!
  20. 10
    STORT GRATTIS! Vi har lilla Vilma som är drygt 3 månader. Och den första tiden är lite rörig... mesta dels så känns det väldigt bra... men så kommer det en stund då man tänker på framtiden och precis som du säger så tänker man inte ALLS så mycket på framtiden med storebror. Men som sagt var det blir allt längre mellan nedgångarna. Vilma ammar bra och följer sin ds-kurva. Hon har också hjärtfel (AVSD) och skall också opereras i dec el jan. Det är lite tungt tycker jag. Roligt att du har hittat hit...Nu ska jag sussa!
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Grattis!

    Du ska se att om några år när du befinner dig mitt uppe i det som du idag oroar dig för så kommer du att upptäcka att det var ju inte så hemskt i alla fall *S* När Emma var nyfödd och vi träffade andra barn som var 5-6 år så blev jag både glad och jätteledsen. Glad för att dem ju var så otroligt duktiga och kunde så mycket mer än jag hade trott, ledsen för att jag ju inte alls ville att MIN dotter skulle bli precis som dem! Det blev hon inte heller, hon blev EMMA vår dotter som vi älskar mest av allt i världen (tillsammans med hennes bror givetvis) Jag har utvecklats i takt med att Emma blivit större och större så hennes handikapp har aldrig varit främmande för mig (mer än då i början när man hade en massa skräckbilder framför sig, snacka om fördomsfull *S*)

    Det kommer säkert att gå bra för Linnea och er!

    Kram

    Nikki
  22. 11
    Grattis! Du ska se att om några år när du befinner dig mitt uppe i det som du idag oroar dig för så kommer du att upptäcka att det var ju inte så hemskt i alla fall *S* När Emma var nyfödd och vi träffade andra barn som var 5-6 år så blev jag både glad och jätteledsen. Glad för att dem ju var så otroligt duktiga och kunde så mycket mer än jag hade trott, ledsen för att jag ju inte alls ville att MIN dotter skulle bli precis som dem! Det blev hon inte heller, hon blev EMMA vår dotter som vi älskar mest av allt i världen (tillsammans med hennes bror givetvis) Jag har utvecklats i takt med att Emma blivit större och större så hennes handikapp har aldrig varit främmande för mig (mer än då i början när man hade en massa skräckbilder framför sig, snacka om fördomsfull *S*)

    Det kommer säkert att gå bra för Linnea och er!

    Kram

    Nikki
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12

    Nämen.......

    nu kollade jag in Prinsessan, sååååååå SÖT! Storebror var inte dum han heller *S*
  24. 12
    Nämen....... nu kollade jag in Prinsessan, sååååååå SÖT! Storebror var inte dum han heller *S*
  25. Medlem sedan
    Aug 2004
    #13

    Välkommen!

    har skrivit en liten hälsning i er gästbok!
  26. 13
    Välkommen! har skrivit en liten hälsning i er gästbok!
  27. Medlem sedan
    Apr 1999
    #14

    Grattis till linnea

    Hoppas ni har det bra, jag har en pojke på 8 år med DS.
  28. 14
    Grattis till linnea Hoppas ni har det bra, jag har en pojke på 8 år med DS.
  29. Englas mamma
    #15

    Grattis till er lilla tjej!

    Vi har en liten Engla som strax blir två år. Hon opererades för sitt hjärtfel när hon var halvåret gammal, och blev mycket piggare efter det. Lycka till med operationen. Läkarna i Lund är otroligt duktiga!
  30. 15
    Grattis till er lilla tjej! Vi har en liten Engla som strax blir två år. Hon opererades för sitt hjärtfel när hon var halvåret gammal, och blev mycket piggare efter det. Lycka till med operationen. Läkarna i Lund är otroligt duktiga!
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Grattis

    till er lilla tjej. Vi har också en liten Linnea fast nu har hon hunnit bli 8½ år. Hon föddes med hjärtfel och opererades när hon var 3 mån, fram till dess sondmatade vi henne. Hon vägde inte ens 5 kg när hon blev opererad. Ha det bra
  32. 16
    Grattis till er lilla tjej. Vi har också en liten Linnea fast nu har hon hunnit bli 8½ år. Hon föddes med hjärtfel och opererades när hon var 3 mån, fram till dess sondmatade vi henne. Hon vägde inte ens 5 kg när hon blev opererad. Ha det bra
  33. Wivica
    #17

    Känner i gen mig...

    Grattis till tjejen! Jag heter Wivica och har Adam,3år och Olivia som är 11 månader och har DS.Jag känner igen exakt alla känslor du beskriver den första tiden.Det jag vill dela med mig är att nu efter snart 1 år så har man landat ganska ordentligt.Man ser sitt lilla barn precis som det är.Visst har man upp/ner perioder men de är inte lika kraftfulla längre.Min Olivia har utvecklats riktigt bra, behöver bara lite mer tid på sig.Hon skojar och busar som alla barn i stort. Ha det bra med din familj och ta dagen som den kommer så löser sig allt tids nog.
  34. 17
    Känner i gen mig... Grattis till tjejen! Jag heter Wivica och har Adam,3år och Olivia som är 11 månader och har DS.Jag känner igen exakt alla känslor du beskriver den första tiden.Det jag vill dela med mig är att nu efter snart 1 år så har man landat ganska ordentligt.Man ser sitt lilla barn precis som det är.Visst har man upp/ner perioder men de är inte lika kraftfulla längre.Min Olivia har utvecklats riktigt bra, behöver bara lite mer tid på sig.Hon skojar och busar som alla barn i stort. Ha det bra med din familj och ta dagen som den kommer så löser sig allt tids nog.
  35. Medlem sedan
    Sep 2005
    #18

    TACK....

    så jättemycket för alla grattis och värmande ord från er alla.
    Känns skönt att veta att ni finns här, för även om jag pratar och ventilerar mycket med min kära vänner och anhöriga så är det ju inte på samma sätt eftersom de inte vet hur det är att ha ett barn med DS.

    Många kramar till er alla.

    Cecilia
  36. 18
    TACK.... så jättemycket för alla grattis och värmande ord från er alla.
    Känns skönt att veta att ni finns här, för även om jag pratar och ventilerar mycket med min kära vänner och anhöriga så är det ju inte på samma sätt eftersom de inte vet hur det är att ha ett barn med DS.

    Många kramar till er alla.

    Cecilia

Liknande trådar

  1. Ny på forumet!
    By Floff in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 10:51
  2. Det här forumet är så bra!
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 09:14
  3. Vad är det här forumet
    By Marlonda in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 21:42
  4. Ny på forumet
    By Vimsi in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 21:10
  5. Det här forumet
    By sajilijeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 21:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar