Vad har hänt med min pojk?
Stora barn
  1. jossan
    #1

    Vad har hänt med min pojk?

    Nuförtiden är det bråk om ALLT. Om läggdags, maten,han är uppkäftig, han slåss, han kan helt plötsligt inte klä på sig själv, han kan inte vara tyst när någon vuxen får telefon utan springer efter och skriker, han kan inte uppföra sig vid matbordet. Det är så otroligt jobbigt. Han fyller 6 år om två veckor , det här började för ungefär två månader sen- Han testar ALLA gränser, och vi håller stenhårt på våra regler, men hur lång tid ska det ta? Efter två månader märker jag ingen förbättring, utan han testar fortfarande, att han alltid förlorar sina onödiga konflikter verar han inte ha märkt.
    Har aldrig haft några problem med honom förut, hjälp, hur länge ska man behöva hålla på?
    Detta tär på hela familjen
  2. 1
    Vad har hänt med min pojk? Nuförtiden är det bråk om ALLT. Om läggdags, maten,han är uppkäftig, han slåss, han kan helt plötsligt inte klä på sig själv, han kan inte vara tyst när någon vuxen får telefon utan springer efter och skriker, han kan inte uppföra sig vid matbordet. Det är så otroligt jobbigt. Han fyller 6 år om två veckor , det här började för ungefär två månader sen- Han testar ALLA gränser, och vi håller stenhårt på våra regler, men hur lång tid ska det ta? Efter två månader märker jag ingen förbättring, utan han testar fortfarande, att han alltid förlorar sina onödiga konflikter verar han inte ha märkt.
    Har aldrig haft några problem med honom förut, hjälp, hur länge ska man behöva hålla på?
    Detta tär på hela familjen
  3. cene
    #2

    Vad som hänt?

    Han är 6 år...
    Det blir så då... :-/

    Men sen har jag för kort minne (min yngste är 14) för att kunna besvara hur länge det ska hålla i sig.

    Men du gör rätt iaf. Stå på dig! Det lönar sig.
  4. 2
    Vad som hänt? Han är 6 år...
    Det blir så då... :-/

    Men sen har jag för kort minne (min yngste är 14) för att kunna besvara hur länge det ska hålla i sig.

    Men du gör rätt iaf. Stå på dig! Det lönar sig.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    Minst något år

    Det är viktigt att komma ihåg att även om det är jobbigt att ha en 6-åring i sin omgivning så är det ännu jobbigare att själv vara 6 år. Inuti sig ifrågasätter han säkert också sig själv och sina egna gränser minst lika mycket som han ifrågasätter era. För våra killar tog det tyvärr något år innan det lugnade ner sig. Ge honom mycket kärlek och omtanke, samtidigt som ni håller på era regler!
  6. 3
    Minst något år Det är viktigt att komma ihåg att även om det är jobbigt att ha en 6-åring i sin omgivning så är det ännu jobbigare att själv vara 6 år. Inuti sig ifrågasätter han säkert också sig själv och sina egna gränser minst lika mycket som han ifrågasätter era. För våra killar tog det tyvärr något år innan det lugnade ner sig. Ge honom mycket kärlek och omtanke, samtidigt som ni håller på era regler!
  7. Vildänglarnas mamma
    #4

    Här går det i perioder.

    Vår tjej blev sex i våras och det går upp och ner. Ibland är hon klok som en uggla och ibland har hon backat till tvååringsneeeej. Men jag har pratat med henne om att det kan vara jobbigt att vara sex år. Kroppen utvecklas extra mycket och det händer mycket runt omkring. Hur är det för er kille i skolan? Vår tjej får ibland väldiga utbrott här hemma, men det visar sig nästan alltid efteråt att hon haft det jobbigt i skolan.

    Sen är ju barn olika, men för oss känns det inte riktigt som första gången dottern kommer in i en sån här period. Hon har alltid haft väldigt stark vilja. Och det som brukar hjälpa är att vi låter henne ta mer eget ansvar för det som rör henne. Då växer hon och får mer självförtroende, vilket gör henne tryggare och lugnare.

    Jesper Juul (som skriver böcker om barn)skriver att det inte är barnen som blir trotsiga utan föräldrarna och även om jag inte alltid tycker att jag kan hålla med om det till 100% så försöker jag ha det i minnet. Det är ju faktiskt meningen att barnen ska frigöra sig och bli självständiga.
  8. 4
    Här går det i perioder. Vår tjej blev sex i våras och det går upp och ner. Ibland är hon klok som en uggla och ibland har hon backat till tvååringsneeeej. Men jag har pratat med henne om att det kan vara jobbigt att vara sex år. Kroppen utvecklas extra mycket och det händer mycket runt omkring. Hur är det för er kille i skolan? Vår tjej får ibland väldiga utbrott här hemma, men det visar sig nästan alltid efteråt att hon haft det jobbigt i skolan.

    Sen är ju barn olika, men för oss känns det inte riktigt som första gången dottern kommer in i en sån här period. Hon har alltid haft väldigt stark vilja. Och det som brukar hjälpa är att vi låter henne ta mer eget ansvar för det som rör henne. Då växer hon och får mer självförtroende, vilket gör henne tryggare och lugnare.

    Jesper Juul (som skriver böcker om barn)skriver att det inte är barnen som blir trotsiga utan föräldrarna och även om jag inte alltid tycker att jag kan hålla med om det till 100% så försöker jag ha det i minnet. Det är ju faktiskt meningen att barnen ska frigöra sig och bli självständiga.
  9. Junili
    #5

    Det brukar kallas för...

    ...\"lilla tonåren\" och är en naturlig utvecklingsfas. Brukar hålla på mellan 6 - 12 månader (typ).

    Ett råd som jag har läst i flera böcker om barns utveckling, är att man under denna period kan tänka inom sig att barnet egentligen är något år yngre - att du alltså tänker dig att din son är en ca 4 - 5 år istället. På så sett kan man kanske uppbåda lite mer tålamod.
    Under denna period blir barnen nämligen helt plötsligt \"okunniga\" när det gäller sånt de förut har kunnat så bra, tex sitta still vid matbordet, dricka ur glas utan att spilla, sätta på sig kläder själv osv. Detta är hur normalt som helst. Motoriken går nämligen tillfälligt ett par steg bakåt pga att intellektet nu behöver all kraft för att ta ett jättesprång framåt.
    Det gäller alltså bara att ladda med en stor portion tålamod =D (lättare sagt än gjort)

    Jag är just på väg ur denna situation - äntligen !!!!
  10. 5
    Det brukar kallas för... ...\"lilla tonåren\" och är en naturlig utvecklingsfas. Brukar hålla på mellan 6 - 12 månader (typ).

    Ett råd som jag har läst i flera böcker om barns utveckling, är att man under denna period kan tänka inom sig att barnet egentligen är något år yngre - att du alltså tänker dig att din son är en ca 4 - 5 år istället. På så sett kan man kanske uppbåda lite mer tålamod.
    Under denna period blir barnen nämligen helt plötsligt \"okunniga\" när det gäller sånt de förut har kunnat så bra, tex sitta still vid matbordet, dricka ur glas utan att spilla, sätta på sig kläder själv osv. Detta är hur normalt som helst. Motoriken går nämligen tillfälligt ett par steg bakåt pga att intellektet nu behöver all kraft för att ta ett jättesprång framåt.
    Det gäller alltså bara att ladda med en stor portion tålamod =D (lättare sagt än gjort)

    Jag är just på väg ur denna situation - äntligen !!!!
  11. cene
    #6

    minns också

    att utseendet ändrades i den åldern. Helt plötsligt var det faktiskt svårt att känna igen sitt barn i en samling av barn som springer runt och leker. Ansiktet blir annorlunda.
  12. 6
    minns också att utseendet ändrades i den åldern. Helt plötsligt var det faktiskt svårt att känna igen sitt barn i en samling av barn som springer runt och leker. Ansiktet blir annorlunda.
  13. Mia
    #7

    har inte varit med om det ???

    Alla pratar om 2 års trots och 6 års kriser men min pojk har inte haft något sådant. Han skriker inte och strejkar odyl. Det enda jag märkte vid hans 6 års dag var att han fick en period av ökad känslighet.
    (lättare att bli ledsen) Vi fick tänka på att ge honom lite extra feedback under den korta period det pågick.

    Han fyller snart 7 år.
    Fler som känner igen sig?
  14. 7
    har inte varit med om det ??? Alla pratar om 2 års trots och 6 års kriser men min pojk har inte haft något sådant. Han skriker inte och strejkar odyl. Det enda jag märkte vid hans 6 års dag var att han fick en period av ökad känslighet.
    (lättare att bli ledsen) Vi fick tänka på att ge honom lite extra feedback under den korta period det pågick.

    Han fyller snart 7 år.
    Fler som känner igen sig?

Liknande trådar

  1. En pojk!!
    By Anna med busarna )) in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 18:36
  2. Vår pojk är här!
    By kids in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 21:27
  3. Hänt i häcken eller hänt i
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 08:31
  4. Min pojk!
    By sunimo in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 08:56
  5. **Pojk/Flicka**
    By Mran in forum _0707 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 13:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar