Rätt eller fel?
Barn som yrke
  1. fsklärare
    #1

    Rätt eller fel?

    Jobbar som fsklärare och träffade mötte igår en av mammorna som halvt gråtande berättade att hon bara inte har råd att köpa kläder + vinteroverall och allt annat till sin ettåring. Alla hans kläder är uppenbarligen för små, och skorna två storlekar för små. Jag känner dem inte alls, de har precis börjat. Nu har jag en pojke som precis växt ut sina kläder + vinterskor, dessa är i rätt storlek för den andra pojken. Kläderna är nästintill oanvända, en del nya. Tycker ni det är oproffisionellt att ge kläderna till mamman, inte göra en stor sak av det utan mer att jag är så glad att bli av med dem? Min kollega hävdar det. Jag tycker tvärtom, och är bara glad om någon får användning för dem.
  2. 1
    Rätt eller fel? Jobbar som fsklärare och träffade mötte igår en av mammorna som halvt gråtande berättade att hon bara inte har råd att köpa kläder + vinteroverall och allt annat till sin ettåring. Alla hans kläder är uppenbarligen för små, och skorna två storlekar för små. Jag känner dem inte alls, de har precis börjat. Nu har jag en pojke som precis växt ut sina kläder + vinterskor, dessa är i rätt storlek för den andra pojken. Kläderna är nästintill oanvända, en del nya. Tycker ni det är oproffisionellt att ge kläderna till mamman, inte göra en stor sak av det utan mer att jag är så glad att bli av med dem? Min kollega hävdar det. Jag tycker tvärtom, och är bara glad om någon får användning för dem.
  3. spinucklan
    #2

    nej

    Det tycker jag absolut inte, att det är oprofessionellt alltså. Det är väl bara att visa lite medmänsklighet. Ska ett barn behöva frysa när du har kläder som du ändå vill bli av med. Jag blir bara så nyfiken på hur kollegan tänker, har hon sagt på vilket sätt det är oprofessionellt?
  4. 2
    nej Det tycker jag absolut inte, att det är oprofessionellt alltså. Det är väl bara att visa lite medmänsklighet. Ska ett barn behöva frysa när du har kläder som du ändå vill bli av med. Jag blir bara så nyfiken på hur kollegan tänker, har hon sagt på vilket sätt det är oprofessionellt?
  5. fsklärare
    #3

    hon menar

    att det \"verkligen inte är professionellt eftersom barnet i fråga går på vår förskola\". Det skulle alltså vara ok om jag var privatperson. Jag hade självklart tänkt sköta det snyggt, inte bara hänga en säck på barnets krok eller så. Men, nästa gång kanske det är jag som behöver hjälp. Man vet aldrig vad som väntar en i livet.
  6. 3
    hon menar att det \"verkligen inte är professionellt eftersom barnet i fråga går på vår förskola\". Det skulle alltså vara ok om jag var privatperson. Jag hade självklart tänkt sköta det snyggt, inte bara hänga en säck på barnets krok eller så. Men, nästa gång kanske det är jag som behöver hjälp. Man vet aldrig vad som väntar en i livet.
  7. spinucklan
    #4

    gör det!

    Ge henne kläderna. Det tycker jag absolut. Naturligtvis behöver du ju inte skylta med det inför andra föräldrar. Det var ju mamman som berättade hur illa de har det, det kunde varit skillnad om du \"prackat\" på dem saker för att du tyckt att barnet skulle behöva det.
  8. 4
    gör det! Ge henne kläderna. Det tycker jag absolut. Naturligtvis behöver du ju inte skylta med det inför andra föräldrar. Det var ju mamman som berättade hur illa de har det, det kunde varit skillnad om du \"prackat\" på dem saker för att du tyckt att barnet skulle behöva det.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5

    jag gav

    en mamma kläder till sin dotter efter min dotter när jag jobbade på förskola. Hon var ensamstående och gick på soc. och hade inte en krona över, jag erbjöd henne att få kläderna. Hon blev överlycklig och dottern med! Det gäller ju att göra det på rätt sätt, men där hade ju du inga bekymmer. Jag tycker att det är helt rätt!!
  10. 5
    jag gav en mamma kläder till sin dotter efter min dotter när jag jobbade på förskola. Hon var ensamstående och gick på soc. och hade inte en krona över, jag erbjöd henne att få kläderna. Hon blev överlycklig och dottern med! Det gäller ju att göra det på rätt sätt, men där hade ju du inga bekymmer. Jag tycker att det är helt rätt!!
  11. fsklärare
    #6

    nej

    pracka på någon tänker jag inte göra, men han har ju inte ens byxor han kan knäppa i midjan eller annat. Jag ger dem imorgon, det får väl bära eller brista...försöker ignorera kollegans ord och hoppas jag inte får skit för det hela senare.
  12. 6
    nej pracka på någon tänker jag inte göra, men han har ju inte ens byxor han kan knäppa i midjan eller annat. Jag ger dem imorgon, det får väl bära eller brista...försöker ignorera kollegans ord och hoppas jag inte får skit för det hela senare.
  13. fsklärare
    #7

    vad exakt sa du

    till den mamman, vi verkar vara i precis samma situation. Berättade du för kollegor alls, mina lär ju misstänka det om han kommer i min sons kläder, så det går knappast ljuga... :)
  14. 7
    vad exakt sa du till den mamman, vi verkar vara i precis samma situation. Berättade du för kollegor alls, mina lär ju misstänka det om han kommer i min sons kläder, så det går knappast ljuga... :)
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #8

    Absolut jättebra

    Du har kläder som du vill bli av med, hon har en unge som fryser. Jag tycker absolut att det är okej. Till och med bra.
  16. 8
    Absolut jättebra Du har kläder som du vill bli av med, hon har en unge som fryser. Jag tycker absolut att det är okej. Till och med bra.
  17. Varelsen
    #9

    Håller med de som svarat IMT

  18. 9
    Håller med de som svarat IMT
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    Låter sunt tycker jag

    Skulle du inte kunna ta en \"symbolisk\" summa för kläderna så kanske det inte sticker dina kollegor lika mycket i ögonen?

    Linda
  20. 10
    Låter sunt tycker jag Skulle du inte kunna ta en \"symbolisk\" summa för kläderna så kanske det inte sticker dina kollegor lika mycket i ögonen?

    Linda
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11

    Konstig ide av professionellt!

    Jag skulle ge kläderna!
  22. 11
    Konstig ide av professionellt! Jag skulle ge kläderna!
  23. 7-barnsmamma
    #12

    Har du frågat henne om hon vill ha kläderna?

    Hoppas jag får fråga fast jag numera inte jobbar med barn..du kan väl höra med henne om hon vill ha dem? Säg att du ändå tänkt ge bort dem till nån insamling eller så..

    Jag undrar också om det är vanligt att föräldrar berättar om sin ekonomi på förskolan?
    Jag ser inget konstigt i det men många hymlar ju om sådant..jag är själv mamma till sju barn och har inga problem att prata ekonomi osv.Men som tur är har vi inte varit i samma tråkiga sits om denna mamma.Usch vad jag tycker synd om henne.
    Har själv enormt mycket fina barnklöder,jackor osv.
    Skulle gärna skänka dessa till andra om jag visst vilka som behövde.
    På vårt dagis menar jag..det kan ju finns de som lever under svåra ekonomiska förhållanden där också..
  24. 12
    Har du frågat henne om hon vill ha kläderna? Hoppas jag får fråga fast jag numera inte jobbar med barn..du kan väl höra med henne om hon vill ha dem? Säg att du ändå tänkt ge bort dem till nån insamling eller så..

    Jag undrar också om det är vanligt att föräldrar berättar om sin ekonomi på förskolan?
    Jag ser inget konstigt i det men många hymlar ju om sådant..jag är själv mamma till sju barn och har inga problem att prata ekonomi osv.Men som tur är har vi inte varit i samma tråkiga sits om denna mamma.Usch vad jag tycker synd om henne.
    Har själv enormt mycket fina barnklöder,jackor osv.
    Skulle gärna skänka dessa till andra om jag visst vilka som behövde.
    På vårt dagis menar jag..det kan ju finns de som lever under svåra ekonomiska förhållanden där också..
  25. fritidspedagog
    #13

    ge henner klädera....

    stäm träff som privat person (efter arbets tid)med henne så kan ingen säga att du gjort det under arbets tid. Då är ju du prviat och får göra vad du vill.......
  26. 13
    ge henner klädera.... stäm träff som privat person (efter arbets tid)med henne så kan ingen säga att du gjort det under arbets tid. Då är ju du prviat och får göra vad du vill.......
  27. Medlem sedan
    Dec 2000
    #14

    ja

    visst berättade jag fär kollegor, givetvis! Vi pratade om det innan och kom överens om det. Tyvärr minns jag inte exakt vad jag sa, det var några år sen, men jag försökte leda in det på att ärva kläder osv, att jag inte hade några som ärvde, men jag minns som sagt inte riktigt.
  28. 14
    ja visst berättade jag fär kollegor, givetvis! Vi pratade om det innan och kom överens om det. Tyvärr minns jag inte exakt vad jag sa, det var några år sen, men jag försökte leda in det på att ärva kläder osv, att jag inte hade några som ärvde, men jag minns som sagt inte riktigt.
  29. anonym just nu
    #15

    Fundersam

    Vet den här mamman om att du har en son som är något äldre än hennes och är ute och fiskar...
    är det verkligen äkta...?
    Jag blir fundersam eftersom hon är ny förälder på förskolan och avslöjar sådan info för er i personalen redan nu...
  30. 15
    Fundersam Vet den här mamman om att du har en son som är något äldre än hennes och är ute och fiskar...
    är det verkligen äkta...?
    Jag blir fundersam eftersom hon är ny förälder på förskolan och avslöjar sådan info för er i personalen redan nu...
  31. Medlem sedan
    Nov 1998
    #16

    Men varför då?

    Varför misstänka folk för det värsta. Mamman var förtvivlad över sin ekonomiska situation och anförtrodde sig till förskolepersonalen. Förskolepersonal får alla möjliga typer av förtroende i stort och smått. Att direkt misstänka att någon har oärliga avsikter känns inte som en framkomlig väg.
  32. 16
    Men varför då? Varför misstänka folk för det värsta. Mamman var förtvivlad över sin ekonomiska situation och anförtrodde sig till förskolepersonalen. Förskolepersonal får alla möjliga typer av förtroende i stort och smått. Att direkt misstänka att någon har oärliga avsikter känns inte som en framkomlig väg.
  33. Medlem sedan
    Nov 1998
    #17

    Fast så är det väl inte riktigt?

    Jag tycker också att hon ska ge mamman kläderna, men inte stämmer det väl att man så fort man är utanför förskolan är \"privat\" gentemot föräldrarna. Man har väl samma relation även efter arbetstid?
  34. 17
    Fast så är det väl inte riktigt? Jag tycker också att hon ska ge mamman kläderna, men inte stämmer det väl att man så fort man är utanför förskolan är \"privat\" gentemot föräldrarna. Man har väl samma relation även efter arbetstid?
  35. Gretah
    #18

    Fel är det inte och mamman har ju uttryckt

    sin förtvivlan. Men ge henne inte på förskolan, utan ta det privat. Kan kännas väldigt förnedrande annars. Förklara också att du vill hjälpa å att det är urvuxet osv.
  36. 18
    Fel är det inte och mamman har ju uttryckt sin förtvivlan. Men ge henne inte på förskolan, utan ta det privat. Kan kännas väldigt förnedrande annars. Förklara också att du vill hjälpa å att det är urvuxet osv.
  37. FSK
    #19

    Gör det som är rätt för dig

    Vill bara berätta att jag varit med om en liknande sak. Vi hade en mamma som först sa att hon inte hade råd att betala blöjor så vi hjälpte med det. Hon fick dispens o slapp den avgiften. Sen kom det där med vinterkläder, hon hade inga. Vi lånade ut en gammal lånneoverall som vi hade. Sen kom våren och vi hade utflykter då hade hon ingen ryggsäck så hon fick en lekryggsäck av förskolan. Sen blev det mer o mer grejer som hon inte hade o vi hjälpte till.

    Nu tog vi av förskolans resurser till det här.
    Det jag vill säga är att gör det du känner är rätt men om det lir så det blir mer o mer hon inte har så måste du kunna säga stopp, för du ska ju inte behöva försörja den här mamman. Men som sagt gör det du känner att du mår bäst av.
  38. 19
    Gör det som är rätt för dig Vill bara berätta att jag varit med om en liknande sak. Vi hade en mamma som först sa att hon inte hade råd att betala blöjor så vi hjälpte med det. Hon fick dispens o slapp den avgiften. Sen kom det där med vinterkläder, hon hade inga. Vi lånade ut en gammal lånneoverall som vi hade. Sen kom våren och vi hade utflykter då hade hon ingen ryggsäck så hon fick en lekryggsäck av förskolan. Sen blev det mer o mer grejer som hon inte hade o vi hjälpte till.

    Nu tog vi av förskolans resurser till det här.
    Det jag vill säga är att gör det du känner är rätt men om det lir så det blir mer o mer hon inte har så måste du kunna säga stopp, för du ska ju inte behöva försörja den här mamman. Men som sagt gör det du känner att du mår bäst av.
  39. fritidspedagog
    #20

    ja........................

    men jag menade att det kan sticka i ögonen på andra föräldrar så om man är \"privat\" så är det bättre. Då finns det inga ögon i nacken eller hur?

  40. 20
    ja........................ men jag menade att det kan sticka i ögonen på andra föräldrar så om man är \"privat\" så är det bättre. Då finns det inga ögon i nacken eller hur?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Rätt eller fel?
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 10:06
  2. Rätt eller fel?
    By ~Ida~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 15:38
  3. Rätt eller fel??
    By miadros in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 19:36
  4. Rätt eller fel!?
    By missis in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 14:02
  5. Rätt eller fel?
    By cec in forum Sex & erotik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 17:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar