Några frågor till er kloka
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Nina
    #1

    Några frågor till er kloka

    Har en bonusson som är nio och går i 3:an. Hans farmor och pappa är dyslektiska, inte dokukmenterat men de skriver mycket fel och säger ofta fel, alltså helt fel ord inte bara grammatiskt.

    Bonusen läser ganska långsamt men oftast rätt. Han är mycket svårt att komma ihåg/förstå det han läser. Han läser ALDRIG frivilligt på skyltar, mjölkpaket etc.

    Jag har reagerat på att han inte verkar vara nyfiken, han frågar inget eller tar inte reda på saker. Nu har det slagit mig att det kanske är någon form av dyslexi. Eftersom det finns i släkten har vi varit uppmärksamma men inte tyckt att det stämmer riktigt.

    Är det så att dyslexi \"bara\" är att kunna läsa och stava ordentligt eller finns det annat?

    Kan man göra något test, och testas då bara läs och skrivförmågan?

    Tacksam för svar
  2. 1
    Några frågor till er kloka Har en bonusson som är nio och går i 3:an. Hans farmor och pappa är dyslektiska, inte dokukmenterat men de skriver mycket fel och säger ofta fel, alltså helt fel ord inte bara grammatiskt.

    Bonusen läser ganska långsamt men oftast rätt. Han är mycket svårt att komma ihåg/förstå det han läser. Han läser ALDRIG frivilligt på skyltar, mjölkpaket etc.

    Jag har reagerat på att han inte verkar vara nyfiken, han frågar inget eller tar inte reda på saker. Nu har det slagit mig att det kanske är någon form av dyslexi. Eftersom det finns i släkten har vi varit uppmärksamma men inte tyckt att det stämmer riktigt.

    Är det så att dyslexi \"bara\" är att kunna läsa och stava ordentligt eller finns det annat?

    Kan man göra något test, och testas då bara läs och skrivförmågan?

    Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Det är mycket som hänger ihop

    med dyslexi. Ofta är de ganska glömska oxå. Att de läser långsamt är mycket vanligt, för att förstå det de läser. Vår son läser mycket långsamt för att förstå det han läser eftersom han ännu inte automatiserat läsningen trots att han går i sjuan.

    Jag tycker du ska ta kontakt med logopeden på ert sjukhus och be att de gör en dyslexiutredning. Du gör en sk självremiss. Oftast är det skolan som reagerar över att det kan vara dyslexi och gör utredning som sen resulterar i en stor dyslexiutredning (under en hel dag) hos en logoped. Tyvärr kan väntetiden på en dyslexiutredning vara lång så ta tag i det bums.

    Vi misstänkte sonens dyslexi redan i trean när han läste och stavade betydligt sämre än sina klasskompisar. Skolan ansåg tyvärr inte att han hade några problem så någon hjälp därifrån fick han inte. Mycket beroende på att han lyssnar aktivt på lektionerna tar till sig information och eftersom han var på medel eller över medel i alla ämnen. Dessutom har vi själv jobbat med honom och hans läxor i alla år. Fortfarande är det trögt från skolans sida trots att vi har \"svart på vitt\" att det är dyslexi.
  4. 2
    Det är mycket som hänger ihop med dyslexi. Ofta är de ganska glömska oxå. Att de läser långsamt är mycket vanligt, för att förstå det de läser. Vår son läser mycket långsamt för att förstå det han läser eftersom han ännu inte automatiserat läsningen trots att han går i sjuan.

    Jag tycker du ska ta kontakt med logopeden på ert sjukhus och be att de gör en dyslexiutredning. Du gör en sk självremiss. Oftast är det skolan som reagerar över att det kan vara dyslexi och gör utredning som sen resulterar i en stor dyslexiutredning (under en hel dag) hos en logoped. Tyvärr kan väntetiden på en dyslexiutredning vara lång så ta tag i det bums.

    Vi misstänkte sonens dyslexi redan i trean när han läste och stavade betydligt sämre än sina klasskompisar. Skolan ansåg tyvärr inte att han hade några problem så någon hjälp därifrån fick han inte. Mycket beroende på att han lyssnar aktivt på lektionerna tar till sig information och eftersom han var på medel eller över medel i alla ämnen. Dessutom har vi själv jobbat med honom och hans läxor i alla år. Fortfarande är det trögt från skolans sida trots att vi har \"svart på vitt\" att det är dyslexi.
  5. Jämställd pappa
    #3

    Hej

    Vad jag finner slående är att skolan inte tar tag i detta tidigare. Man borde kunna identifiera risk för dyslexis och dyskalkyli redan i förskolan-andra årskursen. Även om det skulle visa sig att man skulle få med någon som \"bara är litet\" sen så är det väl bättre än att riskera att identifiera de som har svårast.

    Det är mycket bättre att starta tidigt än att vänta till mellanstadiet.
  6. 3
    Hej Vad jag finner slående är att skolan inte tar tag i detta tidigare. Man borde kunna identifiera risk för dyslexis och dyskalkyli redan i förskolan-andra årskursen. Även om det skulle visa sig att man skulle få med någon som \"bara är litet\" sen så är det väl bättre än att riskera att identifiera de som har svårast.

    Det är mycket bättre att starta tidigt än att vänta till mellanstadiet.

Liknande trådar

  1. Lite frågor till er kloka! (Lååångt)
    By nina1971 in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 18:47
  2. Lite frågor till er kloka studenter
    By -Cecilia- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 11:01
  3. Några frågor till
    By Giraffen77 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 08:34
  4. några frågor till v 5-7
    By pinja in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 13:48
  5. Några frågor till er...
    By Fru Film in forum Hem & fritid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 09:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar