CP skada?
Gravidsnack
  1. Änglamamma
    #1

    CP skada?

    Vad beror en sk CP skada på? Jag vet inte ens om det heter så?
    Syrebrist vid förlossning kan ju ge hjärnskador. Men är en sån skada alltid uppkommit av olycka eller kan den vara medfödd?

    Kan man se det i FVP, eller är det bara kromosomavvikelser?

    Förlåt min okunnighet och om jag uttrycker mig stötande.
  2. 1
    CP skada? Vad beror en sk CP skada på? Jag vet inte ens om det heter så?
    Syrebrist vid förlossning kan ju ge hjärnskador. Men är en sån skada alltid uppkommit av olycka eller kan den vara medfödd?

    Kan man se det i FVP, eller är det bara kromosomavvikelser?

    Förlåt min okunnighet och om jag uttrycker mig stötande.
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2

    CP-skada..

    ..kan inte ses med hjälp av fosterdiagnostik.
    En CP-skada kan uppstå pga syrebrist vid förlossningen.

    Vid FVP görs en kromosomanalys, alltså man kan antingen räkna antalet kromosomer, eller titta närmare efter en defekt på en specifik gen om man t ex har något ärftligt i släkten.
  4. 2
    CP-skada.. ..kan inte ses med hjälp av fosterdiagnostik.
    En CP-skada kan uppstå pga syrebrist vid förlossningen.

    Vid FVP görs en kromosomanalys, alltså man kan antingen räkna antalet kromosomer, eller titta närmare efter en defekt på en specifik gen om man t ex har något ärftligt i släkten.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Förr trodde man att CP-skador...

    ...endast uppstod efter syrebrist vid förlossningen. Senare rön tyder dock på att så inte alltid är fallet, utan att det kan vara medfött (alltså uppstått i fosterlivet). Därför är det numera svårt att hävda gentemot försäkringsbolag att en CP-skada är en förlossningsskada. De flesta barnförsäkringar exkluderar medfödda skador.
    Som Solrosen skrev går en CP-skada inte att se på FVP.
  6. 3
    Förr trodde man att CP-skador... ...endast uppstod efter syrebrist vid förlossningen. Senare rön tyder dock på att så inte alltid är fallet, utan att det kan vara medfött (alltså uppstått i fosterlivet). Därför är det numera svårt att hävda gentemot försäkringsbolag att en CP-skada är en förlossningsskada. De flesta barnförsäkringar exkluderar medfödda skador.
    Som Solrosen skrev går en CP-skada inte att se på FVP.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Vad jag vet kan de också

    uppstå en viss tid efter förlossningen, behöver alltså inte vara kopplat till syrebrist under förlossningen (om det ej är medfött).
  8. 4
    Vad jag vet kan de också uppstå en viss tid efter förlossningen, behöver alltså inte vara kopplat till syrebrist under förlossningen (om det ej är medfött).
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5

    Japp

    Jag vet inte om det finns någon exakt definierad gräns, men syrebristskador som uppstår en tid efter förlossningen räknas också som CP-skador.

    Ex vis om ett några dagar gammalt barn drabbas av andningsstillestånd och får en syrebristskada.

    Stämmer också som Solrosen säger att barnet kan få en CP-skada även i moderlivet.
  10. 5
    Japp Jag vet inte om det finns någon exakt definierad gräns, men syrebristskador som uppstår en tid efter förlossningen räknas också som CP-skador.

    Ex vis om ett några dagar gammalt barn drabbas av andningsstillestånd och får en syrebristskada.

    Stämmer också som Solrosen säger att barnet kan få en CP-skada även i moderlivet.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Tror tom det kan uppstå flera månader efter

    födseln. En bekants bekant har en son med cp, där skadan uppstod när han fick hjärnhinneinflammation vid 3 månaders ålder. CP är en skada på en omogen hjärna.
  12. 6
    Tror tom det kan uppstå flera månader efter födseln. En bekants bekant har en son med cp, där skadan uppstod när han fick hjärnhinneinflammation vid 3 månaders ålder. CP är en skada på en omogen hjärna.

Liknande trådar

  1. FB-skada?
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 17:09
  2. Wii-skada?
    By lisamea in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:59
  3. Det som kan skada (HLR)
    By _Maa_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 10:19
  4. cp skada
    By Tite in forum Hjärnskador
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 21:20
  5. Ang min skada *OT*
    By Geo75 in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 00:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar