storebrors tankar
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Apr 1999
    #1

    storebrors tankar

    Jag har fått se ett arbete som Oscars storebror sktivit i skolan om. Det är hans egna tanker kring sin lille bror och jag fick lov att lägga ut det här.
    Jag tänkte att det kanske kan vara kul för andra att ta del av hur han upplever det med sina annorlunda syskon.Så här är texten.

    Downs syndrom - Min lillebror

    Min lillebror Oscar har Downs syndrom. Jag tycker inte det är alls jobbigt,
    tvärtom är det roligt. Han är lite slapp i musklerna och kan inte prata
    riktigt ordentligt, men han kan teckenspråk. Han har väldigt starka känslor
    när det gäller kärlek och sorg. Han och min lillasyster Tove som har
    arthrogrypos mutiplex congnita (AMC) brukar busa väldigt mycket tillsammans,
    så det är inga konstigheter på det sättet. Oscar är 8 år och går i 2: an,
    men på en särskola. Kulltorp särskola heter skolan och ligger i
    Kristandstad. Han går på särskola för att han inte kan prata så bra och för
    att han har lite svårt för att lära sig. Jag tycker bara det är roligt att
    han en bror som är lite annorlunda. Han är jätte rolig, jätte busig och han
    är verkligen snäll!
  2. 1
    storebrors tankar Jag har fått se ett arbete som Oscars storebror sktivit i skolan om. Det är hans egna tanker kring sin lille bror och jag fick lov att lägga ut det här.
    Jag tänkte att det kanske kan vara kul för andra att ta del av hur han upplever det med sina annorlunda syskon.Så här är texten.

    Downs syndrom - Min lillebror

    Min lillebror Oscar har Downs syndrom. Jag tycker inte det är alls jobbigt,
    tvärtom är det roligt. Han är lite slapp i musklerna och kan inte prata
    riktigt ordentligt, men han kan teckenspråk. Han har väldigt starka känslor
    när det gäller kärlek och sorg. Han och min lillasyster Tove som har
    arthrogrypos mutiplex congnita (AMC) brukar busa väldigt mycket tillsammans,
    så det är inga konstigheter på det sättet. Oscar är 8 år och går i 2: an,
    men på en särskola. Kulltorp särskola heter skolan och ligger i
    Kristandstad. Han går på särskola för att han inte kan prata så bra och för
    att han har lite svårt för att lära sig. Jag tycker bara det är roligt att
    han en bror som är lite annorlunda. Han är jätte rolig, jätte busig och han
    är verkligen snäll!
  3. Tina&My
    #2

    Åh...

    ...så fint skrivet!! Sitter här med tårarna i ögonen, vilken underbar känsla man får av att läsa dessa rader av din son till lillebror Oscar..
    Kram Tina&My
  4. 2
    Åh... ...så fint skrivet!! Sitter här med tårarna i ögonen, vilken underbar känsla man får av att läsa dessa rader av din son till lillebror Oscar..
    Kram Tina&My
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3

    Vad fint skrivet

    av storebror och tack så mycket att vi fick ta del av det. Jag tror att det är viktigt för syskonen att få uttrycka hur mycket de älskar sina syskon ibland, eftersom många förutsätter att de tycker att det är jobbigt att ha ett funktionshindrat syskon. Jag upplever att mina stora barn ofta visar mycket tydligt inför andra att Angelica är det bästa som finns...
  6. 3
    Vad fint skrivet av storebror och tack så mycket att vi fick ta del av det. Jag tror att det är viktigt för syskonen att få uttrycka hur mycket de älskar sina syskon ibland, eftersom många förutsätter att de tycker att det är jobbigt att ha ett funktionshindrat syskon. Jag upplever att mina stora barn ofta visar mycket tydligt inför andra att Angelica är det bästa som finns...
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Stora tankar...

    ...cirkulerar hos våra barn och jag blir så glad då jag läser hur Oscars storebror uppfattar \"allt\".

    Jag frågade min äldsta dotter, 10 år, för några dagar sedan om hon kom ihåg vad hon tänkte/kände då hon fick veta att Hedvig har ds. \"Mmm\" sade hon på en gång, \"det minns jag!!! Först blev jag lite ledsen och tänkte att det är tråkigt att min syster skall bli lite annorlunda. Sedan tittade jag på henne och tänkte att nej, hon är ju inte annorlunda, hon är ju sötast och bäst i världen så nu tycker jag inte att det är tråkigt alls!\".

    Det värmer i hjärtat...


    *S*
  8. 4
    Stora tankar... ...cirkulerar hos våra barn och jag blir så glad då jag läser hur Oscars storebror uppfattar \"allt\".

    Jag frågade min äldsta dotter, 10 år, för några dagar sedan om hon kom ihåg vad hon tänkte/kände då hon fick veta att Hedvig har ds. \"Mmm\" sade hon på en gång, \"det minns jag!!! Först blev jag lite ledsen och tänkte att det är tråkigt att min syster skall bli lite annorlunda. Sedan tittade jag på henne och tänkte att nej, hon är ju inte annorlunda, hon är ju sötast och bäst i världen så nu tycker jag inte att det är tråkigt alls!\".

    Det värmer i hjärtat...


    *S*
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5

    Barn med DS..

    ..väljer nog inte bara sina föräldrar, jag tror dom väljer sina syskon oxå :-))Fantastiskt fint skrivet!
  10. 5
    Barn med DS.. ..väljer nog inte bara sina föräldrar, jag tror dom väljer sina syskon oxå :-))Fantastiskt fint skrivet!
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Så fint

    Så fint skrivet av din son.
    Jag har många undringar hur det kommer att gå för Linnéas tvillingsyster Agnes när hon blir äldre.
    Jag hoppas att hon också kommer vara lika stolt som din son är över sin lillebror.
  12. 6
    Så fint Så fint skrivet av din son.
    Jag har många undringar hur det kommer att gå för Linnéas tvillingsyster Agnes när hon blir äldre.
    Jag hoppas att hon också kommer vara lika stolt som din son är över sin lillebror.
  13. Anna med Malva
    #7

    Tack...

    ...snälla för att vi fick läsa! Jag har emellanåt mycket funderingar på vad Malvas storasyster egentligen tycker (storasyster är 8 år och Malva är 3,5 år), och vad lillasyster, nu 1,5 år ska tycka... Jag hoppas att de ska vara lika öppna i sina åsikter som din son...
  14. 7
    Tack... ...snälla för att vi fick läsa! Jag har emellanåt mycket funderingar på vad Malvas storasyster egentligen tycker (storasyster är 8 år och Malva är 3,5 år), och vad lillasyster, nu 1,5 år ska tycka... Jag hoppas att de ska vara lika öppna i sina åsikter som din son...
  15. Prissan och Baby D
    #8

    Fint...

    väldigt fint skrivet, han verkar stolt över sin bror.
  16. 8
    Fint... väldigt fint skrivet, han verkar stolt över sin bror.
  17. Medlem sedan
    Apr 1999
    #9

    Tack alla som läst

    Jo han är oerhört stolt över sin bror, och även över sin lilla syster.
    har hört av andra föräldrar att han är en riktig ambasssadör för sina syskon.
    en sak som jag tycker är kul är att ibland så kommer han och hans vänner hem och hämtar småsyskonen.Sen drar de ut allihop och leker.Himla gulligt av killar med värsta tonårs hormonerna i kroppen.Och dom har lika kul allihop!
  18. 9
    Tack alla som läst Jo han är oerhört stolt över sin bror, och även över sin lilla syster.
    har hört av andra föräldrar att han är en riktig ambasssadör för sina syskon.
    en sak som jag tycker är kul är att ibland så kommer han och hans vänner hem och hämtar småsyskonen.Sen drar de ut allihop och leker.Himla gulligt av killar med värsta tonårs hormonerna i kroppen.Och dom har lika kul allihop!

Liknande trådar

  1. Storebrors kommentar
    By deony in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 15:50
  2. Storebrors julklapp
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 21:55
  3. Storebrors
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 22:00
  4. Storebrors förslag
    By -jejje- in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 12:00
  5. Gav storebrors medicin!
    By cajo in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 09:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar