Gå i gymnasiet på annan ort?
Tonåringar
  1. Fjonka
    #1

    Gå i gymnasiet på annan ort?

    Har en son som ska börja gymnasiet nästa höst och där vi bor finns det inget gymnasium i närheten utan han blir tvungen att flytta ca 12 mil. Nu är saken den att han hellre vill gå ett gymnasium i stockholm, vilket ligger ca 120 mil från oss. Vet inte riktigt hur jag ställer mig till detta, tycker att det är lite väl långt bort samtidigt som jag vill att han ska få gå i den skola han vill.
    Vad tycker ni är det helt vansinnigt att låta honom flytta?
  2. 1
    Gå i gymnasiet på annan ort? Har en son som ska börja gymnasiet nästa höst och där vi bor finns det inget gymnasium i närheten utan han blir tvungen att flytta ca 12 mil. Nu är saken den att han hellre vill gå ett gymnasium i stockholm, vilket ligger ca 120 mil från oss. Vet inte riktigt hur jag ställer mig till detta, tycker att det är lite väl långt bort samtidigt som jag vill att han ska få gå i den skola han vill.
    Vad tycker ni är det helt vansinnigt att låta honom flytta?
  3. m00n
    #2

    Om det är

    en skola med elevhem och där vuxna har koll på ungdomarna så skulle jag låta honom flytta, inte om han var tvungen att ta hela ansvaret själv med boende, skolgång och fritid.
  4. 2
    Om det är en skola med elevhem och där vuxna har koll på ungdomarna så skulle jag låta honom flytta, inte om han var tvungen att ta hela ansvaret själv med boende, skolgång och fritid.
  5. Fru Marmelad
    #3

    Min dotter har flyttat sjuttio mil

    Hon började gymnasiet i höstas. Det har fungerat jättebra hittills! Min pappas \"flickväns\" son flyttade över hundra mil när han började gymnasiet, det har också fungerat toppen. Det blir ju inte så många hemresor när de bor så långt bort och i början var det ganska jobbigt när hon varit borta några veckor - men nu till höstlovet kommer hon hem i alla fall! Det ska bli så himla härligt :-))) *längtar efter min lilla bebis* ;-))).

    Tycker hon var vuxit något oerhört under den här tiden (redan!), hon verkar så mycket mer förståndig än tidigare. Jag tror det är en superbra grej att göra om möjligheten finns.
  6. 3
    Min dotter har flyttat sjuttio mil Hon började gymnasiet i höstas. Det har fungerat jättebra hittills! Min pappas \"flickväns\" son flyttade över hundra mil när han började gymnasiet, det har också fungerat toppen. Det blir ju inte så många hemresor när de bor så långt bort och i början var det ganska jobbigt när hon varit borta några veckor - men nu till höstlovet kommer hon hem i alla fall! Det ska bli så himla härligt :-))) *längtar efter min lilla bebis* ;-))).

    Tycker hon var vuxit något oerhört under den här tiden (redan!), hon verkar så mycket mer förståndig än tidigare. Jag tror det är en superbra grej att göra om möjligheten finns.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Vilket gymnasie i Stockholm gäller det?

    Blev nyfiken eftersom jag bor där omkring. Stockholm är ju så stort.

    Vi har ju även en förälder som har en gymnasist som flyttade den här terminen från hemmet. Så du får säkert svar där snart.
  8. 4
    Vilket gymnasie i Stockholm gäller det? Blev nyfiken eftersom jag bor där omkring. Stockholm är ju så stort.

    Vi har ju även en förälder som har en gymnasist som flyttade den här terminen från hemmet. Så du får säkert svar där snart.
  9. Fjonka
    #5

    Tack för ditt svar

    Nej det är en vanlig skola. Men ansvaret med boende och så blir han ju hur som helst tvungen att ta men då finns man ju på betydligt närmare avstånd.
  10. 5
    Tack för ditt svar Nej det är en vanlig skola. Men ansvaret med boende och så blir han ju hur som helst tvungen att ta men då finns man ju på betydligt närmare avstånd.
  11. Fjonka
    #6

    Vad kul att det funkat bra!

    Jag tror också det är otroligt utvecklande för dem att flytta och ta ansvar. Men om jag som mamma fick välja skulle jag helst se att han flyttade lite närmare ;).
  12. 6
    Vad kul att det funkat bra! Jag tror också det är otroligt utvecklande för dem att flytta och ta ansvar. Men om jag som mamma fick välja skulle jag helst se att han flyttade lite närmare ;).
  13. Fjonka
    #7

    Ja stockholm är stort

    väldigt stort tycker jag som är uppvuxen i de norrländka skogarna :).

    Han vill gå på Södra Latin, musiklinjen.
  14. 7
    Ja stockholm är stort väldigt stort tycker jag som är uppvuxen i de norrländka skogarna :).

    Han vill gå på Södra Latin, musiklinjen.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Va kul det låter!

    Har en dotter som går på Adolf Fredriks Musikklasser och trivs jättebra. Det ligger mer i Vasastan nära Sabbatsbergs sjukhus.

    Själv kände jag viss förvirring när hon skulle börja där i 4:e klass (9 år liten)... Jag menar, hur har man utegymnastik t ex? Och är det kul med en helasfalterad skolgård?

    Så jag förstår dina tankar, för själv kunde man springa ut i skogen och gå vilse (förrorten) och utegymnastiken var ju alltid på något elljusspår i någon skog.

    Men det finns lösningar på det också har jag fått lära mig, och dottern trivs med resorna in till stan. Tar henne nästan en timme en väg, men hon tycker inte att det är så speciellt jobbigt. (Det är jag som har haft mest besvär, minns ju själv hur jag har kunnat cykla till alla stadier i skolan, inkl gymnasiet...)

    Kollade lite på gymnasiet och det verkar ju klart intressant.

    http://www.son.edu.stockholm.se/

    Jag tror att just i det området så är det ganska lugnt. Men det är vad jag tror som inte har bott där. Men det är ju verkligen nära till allt. Hoppas han inte behöver bo för långt bort sedan. :)
  16. 8
    Va kul det låter! Har en dotter som går på Adolf Fredriks Musikklasser och trivs jättebra. Det ligger mer i Vasastan nära Sabbatsbergs sjukhus.

    Själv kände jag viss förvirring när hon skulle börja där i 4:e klass (9 år liten)... Jag menar, hur har man utegymnastik t ex? Och är det kul med en helasfalterad skolgård?

    Så jag förstår dina tankar, för själv kunde man springa ut i skogen och gå vilse (förrorten) och utegymnastiken var ju alltid på något elljusspår i någon skog.

    Men det finns lösningar på det också har jag fått lära mig, och dottern trivs med resorna in till stan. Tar henne nästan en timme en väg, men hon tycker inte att det är så speciellt jobbigt. (Det är jag som har haft mest besvär, minns ju själv hur jag har kunnat cykla till alla stadier i skolan, inkl gymnasiet...)

    Kollade lite på gymnasiet och det verkar ju klart intressant.

    http://www.son.edu.stockholm.se/

    Jag tror att just i det området så är det ganska lugnt. Men det är vad jag tror som inte har bott där. Men det är ju verkligen nära till allt. Hoppas han inte behöver bo för långt bort sedan. :)
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9

    Min son flyttade

    till andra sidan stan (Stockholm) och bodde ändå hos sin morfar, men det funkade inte, han var inte mogen för den omställningn, klarade inte att ta ansvaret själv.
    Vissa är självständiga andra inte, bara du själv kan avgöra om din son klarar detta eller inte.
  18. 9
    Min son flyttade till andra sidan stan (Stockholm) och bodde ändå hos sin morfar, men det funkade inte, han var inte mogen för den omställningn, klarade inte att ta ansvaret själv.
    Vissa är självständiga andra inte, bara du själv kan avgöra om din son klarar detta eller inte.
  19. Gretah
    #10

    Spontant - näää, det är inte

    vansinnigt att låta honom flytta. Han borde få chansen att gå i den skola han vill. Jag antar att det är ett program han vill gå som inte finns på närmre håll? Däremot vet jag inte hur det funkar om det han vill gå, finns på närmre håll...då kanske man måste söka till den skola som är närmast? Men annars skulle jag definitivt inte hindra honom att flytta.
  20. 10
    Spontant - näää, det är inte vansinnigt att låta honom flytta. Han borde få chansen att gå i den skola han vill. Jag antar att det är ett program han vill gå som inte finns på närmre håll? Däremot vet jag inte hur det funkar om det han vill gå, finns på närmre håll...då kanske man måste söka till den skola som är närmast? Men annars skulle jag definitivt inte hindra honom att flytta.
  21. gurkan
    #11

    kul med adolf fredrik!

    dottern går på friskola med samma upplägg i västerås - Fryxellska, och vi har ofta utbyte med er.
    Nu börjar vi fundera på gymnasium och har hört att de flesta från AF börjar på kungsholmen. Förstår att det är jättesvårt att komma in där...
    Hon vill gärna gå IB, eller NV med musik...
  22. 11
    kul med adolf fredrik! dottern går på friskola med samma upplägg i västerås - Fryxellska, och vi har ofta utbyte med er.
    Nu börjar vi fundera på gymnasium och har hört att de flesta från AF börjar på kungsholmen. Förstår att det är jättesvårt att komma in där...
    Hon vill gärna gå IB, eller NV med musik...
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    Ja det stämmer nog

    Tror att det är rätt höga intagninspoäng som gäller på Kungsholmen. Men dottern vill inte gå där, hon vill gå NV här i hemmakommunen istället.

    Hennes motivering är lite att de flesta håller ju på med så mycket musikrelaterat, och det gör inte hon. Hon är otroligt musikalisk och sjunger väldigt vackert. Men hon har inte riktigt tålamod och tillräckligt intresse för att spela instrument, klinkar lite piano när andan faller på typ.

    Dessutom tror jag att hon har ledsnat lite på alla konserter och uppträdanden också... även om det är kul så är det ingen dröm hon har haft, att just stå på scen, även om hon gärna gör det. ;)

    Så i dagsläget känner hon sig mättat på just musikdelen.

    Men hon trivs jättebra och det är en härligt stämning på skolan, och det har jag hört är likdant med andra musikskolor, för just att alla har samma intresse.
    Så jag tycker absolut att ni ska försöka med Kungsholmsgymnasiet.
  24. 12
    Ja det stämmer nog Tror att det är rätt höga intagninspoäng som gäller på Kungsholmen. Men dottern vill inte gå där, hon vill gå NV här i hemmakommunen istället.

    Hennes motivering är lite att de flesta håller ju på med så mycket musikrelaterat, och det gör inte hon. Hon är otroligt musikalisk och sjunger väldigt vackert. Men hon har inte riktigt tålamod och tillräckligt intresse för att spela instrument, klinkar lite piano när andan faller på typ.

    Dessutom tror jag att hon har ledsnat lite på alla konserter och uppträdanden också... även om det är kul så är det ingen dröm hon har haft, att just stå på scen, även om hon gärna gör det. ;)

    Så i dagsläget känner hon sig mättat på just musikdelen.

    Men hon trivs jättebra och det är en härligt stämning på skolan, och det har jag hört är likdant med andra musikskolor, för just att alla har samma intresse.
    Så jag tycker absolut att ni ska försöka med Kungsholmsgymnasiet.
  25. cene
    #13

    Jag är glad...

    ... att min dotter inte kom in på gymnasiet i mormors stad (ca 60 mil) utan i vår grannstad så hon kan pendla hemifrån (en timme med bussen).

    Det var en redig tjej som umgicks med sina rediga kompisar före sommaren.

    Nu är hon inte mindre redig, men det har tillkommit komponenter i hennes utveckling. Egentligen normala, men överrumplande för mig.

    Dessutom har gymnasiet ett Helt Annat Tempo än hööööögstaaadieeet och tidvis har hon varit mer än lovligt på efterkälken.

    Tror det hade varit svårt att stötta och \"sparka på\" om hon hade bott långt borta.

    Den här diskussionen har varit tuff mellan henne och mig, men det hade gått alldeles åt pipsvängen med relationen med mormor om hon bott där, och hon hade antagligen BARA pratat telefon och surfat ALL sin fritid om hon bott i eget boende med klasskompisar. (Det finns inget internat som hör till skolan.)
  26. 13
    Jag är glad... ... att min dotter inte kom in på gymnasiet i mormors stad (ca 60 mil) utan i vår grannstad så hon kan pendla hemifrån (en timme med bussen).

    Det var en redig tjej som umgicks med sina rediga kompisar före sommaren.

    Nu är hon inte mindre redig, men det har tillkommit komponenter i hennes utveckling. Egentligen normala, men överrumplande för mig.

    Dessutom har gymnasiet ett Helt Annat Tempo än hööööögstaaadieeet och tidvis har hon varit mer än lovligt på efterkälken.

    Tror det hade varit svårt att stötta och \"sparka på\" om hon hade bott långt borta.

    Den här diskussionen har varit tuff mellan henne och mig, men det hade gått alldeles åt pipsvängen med relationen med mormor om hon bott där, och hon hade antagligen BARA pratat telefon och surfat ALL sin fritid om hon bott i eget boende med klasskompisar. (Det finns inget internat som hör till skolan.)
  27. Fru Marmelad
    #14

    Det sista...

    ...är enkelt löst, de behöver ju faktiskt varken ha fast telefon eller internet. Det är nästan ingen som har det där dottern bor (femtio ungar som bor i tre hus), några har telefon men jag tror faktiskt inte att någon öht har internetanslutning. De har fullt upp med att umgås med kompisar, så det har knappt kommit upp till diskussion att det är önskvärt ens!
  28. 14
    Det sista... ...är enkelt löst, de behöver ju faktiskt varken ha fast telefon eller internet. Det är nästan ingen som har det där dottern bor (femtio ungar som bor i tre hus), några har telefon men jag tror faktiskt inte att någon öht har internetanslutning. De har fullt upp med att umgås med kompisar, så det har knappt kommit upp till diskussion att det är önskvärt ens!
  29. Fjonka
    #15

    Tråkigt att det inte

    funkade för din son.
    Jag tror att min son klarar att bo själv det är bara avståndet som oroar mig.
  30. 15
    Tråkigt att det inte funkade för din son.
    Jag tror att min son klarar att bo själv det är bara avståndet som oroar mig.
  31. Fjonka
    #16

    Det är

    riksintag på det programmet han vill in på så det är inga problem. Annars finns det en liknande linje på närmsta skola, men han kommer att bli tvungen att flytta hur som helst. Men inte så långt.
  32. 16
    Det är riksintag på det programmet han vill in på så det är inga problem. Annars finns det en liknande linje på närmsta skola, men han kommer att bli tvungen att flytta hur som helst. Men inte så långt.
  33. Fjonka
    #17

    Ja det är

    ju lite sånt man kan oroa sig för, är ju lite lättare på närmare avstånd.
  34. 17
    Ja det är ju lite sånt man kan oroa sig för, är ju lite lättare på närmare avstånd.

Liknande trådar

  1. Gymnasiet
    By PappaF in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 16:49
  2. Gymnasiet.
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 19:39
  3. Gymnasiet
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 18:21
  4. Nya gymnasiet
    By Familjnu in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 19:45
  5. Om man går i gymnasiet i annan
    By -ME- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 18:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar