ljudkänslighet...
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    ljudkänslighet...

    Jag misstänker att min dotter lider av ökad ljudkänslighet. Alla ljud är lika starka, även bakgrundsljuden.
    Vet att jag har läst någonstans om ett par hörlurar som skärmar av mer än vanliga + att du kan höra läraren (som har en mikrofon på sig)

    Är det någon här som vet något om det?
  2. 1
    ljudkänslighet... Jag misstänker att min dotter lider av ökad ljudkänslighet. Alla ljud är lika starka, även bakgrundsljuden.
    Vet att jag har läst någonstans om ett par hörlurar som skärmar av mer än vanliga + att du kan höra läraren (som har en mikrofon på sig)

    Är det någon här som vet något om det?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Tror samma om min son

    André är också ljudkänslig tex blir arg på damsugaren,elvisp,musik,surran de kylskåp,hög ljuda barn osv.... men han är mkt högljud själv och har svårt att kontrollera sin egen ljud nivå. Ber jag honom tex att sjunga eller prata lite tystare så blir han helt tyst och sedan säger han: -mamma jag hör inte vad jag sjunger/säger. Jag var på en föresläsning ang. detta med hur barnen hör. Det finns bla i Göteborg, Strömstad och Mönsterås forskningar och utredningar på barn där de kollar hur barnen hör. Man kan alltså ha svårt med höga,surrrande eller låga ljud. Barnet kan höra jätte bra när det gäller vissa nivåer men kanske inte hör när vi talar till dem pga att de hör allt annat så bra tex en surrande fläkt.De tror därför att barnen talar som de hör oss tala. Denna utredning kallas tomati eller något liknande (har det rätta namnet hemma,är på jobbet nu).Det är en ljud stimulering.
    Detta används inte i våra sjukhus,habiliteringar m.m utan är en utredning man får ta reda på och bekosta själv. Det verkar inte som att den \"vanliga\" sjukvården tror på denna metoden. På föreläsningen berättades bla att i den \"vanliga\" sjukvården används ett stndard värde på hörseltesterna som visar att barnen hör men det visar inte HUR barnen hör. de kan ju som sagt höra för bra på vissa av nivåerna vilket gör att den andra nivån blir sämre eller rättare sagt ligger och stör i bakrunden. Detta tränar de upp med ljudstimulering. Man vet inte vad man ska tro och inte tro men av det hon berättade så stämde mkt in på André.
    bla att många barn som har dessa problem har haft många öroninflammationer och ev. satt in rör i öronen.

    Jag hörde ifrån hab. ang detta med hörselproppar och de ska tydligen fungera bra enl. dem,jag fick dock inget svar på vart jag får tag på dem. Vet du?
  4. 2
    Tror samma om min son André är också ljudkänslig tex blir arg på damsugaren,elvisp,musik,surran de kylskåp,hög ljuda barn osv.... men han är mkt högljud själv och har svårt att kontrollera sin egen ljud nivå. Ber jag honom tex att sjunga eller prata lite tystare så blir han helt tyst och sedan säger han: -mamma jag hör inte vad jag sjunger/säger. Jag var på en föresläsning ang. detta med hur barnen hör. Det finns bla i Göteborg, Strömstad och Mönsterås forskningar och utredningar på barn där de kollar hur barnen hör. Man kan alltså ha svårt med höga,surrrande eller låga ljud. Barnet kan höra jätte bra när det gäller vissa nivåer men kanske inte hör när vi talar till dem pga att de hör allt annat så bra tex en surrande fläkt.De tror därför att barnen talar som de hör oss tala. Denna utredning kallas tomati eller något liknande (har det rätta namnet hemma,är på jobbet nu).Det är en ljud stimulering.
    Detta används inte i våra sjukhus,habiliteringar m.m utan är en utredning man får ta reda på och bekosta själv. Det verkar inte som att den \"vanliga\" sjukvården tror på denna metoden. På föreläsningen berättades bla att i den \"vanliga\" sjukvården används ett stndard värde på hörseltesterna som visar att barnen hör men det visar inte HUR barnen hör. de kan ju som sagt höra för bra på vissa av nivåerna vilket gör att den andra nivån blir sämre eller rättare sagt ligger och stör i bakrunden. Detta tränar de upp med ljudstimulering. Man vet inte vad man ska tro och inte tro men av det hon berättade så stämde mkt in på André.
    bla att många barn som har dessa problem har haft många öroninflammationer och ev. satt in rör i öronen.

    Jag hörde ifrån hab. ang detta med hörselproppar och de ska tydligen fungera bra enl. dem,jag fick dock inget svar på vart jag får tag på dem. Vet du?
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Hej

    Jag fick tips om ett par bra hörlurar som heter Flexital och kostar 7800 kr. Av någon anledning har jag inte köpt några till dottern ännu *ler trött*

    Läste en artikel från våran hemkommun att en hörselläkare hade gjort en enkätundersökning bland skolorna här omkring och det hade då framkommit att över 50 % av alla 12-åringar hade stora problem med bullret i klassrummen och riskerade tinnitus och stressbeteende. Jag kan bara tänka mig hur otroligt jobbigt våra barn måste ha det i en sån miljö :(
  6. 3
    Hej Jag fick tips om ett par bra hörlurar som heter Flexital och kostar 7800 kr. Av någon anledning har jag inte köpt några till dottern ännu *ler trött*

    Läste en artikel från våran hemkommun att en hörselläkare hade gjort en enkätundersökning bland skolorna här omkring och det hade då framkommit att över 50 % av alla 12-åringar hade stora problem med bullret i klassrummen och riskerade tinnitus och stressbeteende. Jag kan bara tänka mig hur otroligt jobbigt våra barn måste ha det i en sån miljö :(

Liknande trådar

  1. Ljudkänslighet
    By doriz in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 09:14
  2. ljudkänslighet och ritalin
    By memman in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 21:45
  3. Ljudkänslighet
    By Marmelad in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 21:13
  4. Ljudkänslighet
    By Jennie75 in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 09:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar