Färre kalas önskas, dödssynd ?
Stora barn
  1. kalas varje vecka fram till jul
    #1

    Färre kalas önskas, dödssynd ?

    Hej på er ! Jag skriver sällan här men läser ofta.
    Min son är 9 år och går i en klass med bara 15 elever. Det är kalas stup i kvarten, nästan varje helg, hos ngn i klassen. Enligt överenskommelse i skolan ska alla i klassen bjudas - så att det inte blir ngn som känner sig utanför. Det kan man ju tycka vad man vill om, jag har accepterat beslutet. Många var emot.
    Hur som helst...
    Jag tänkte, kunde man inte ha ett gemensamt kalas för klassen så var alla med, så kom alla, så slapp man ränna runt hela hösten..
    Jag tänkte vi skulle haft det i skolan ell ngn annan enkel lokal. Att vi alla skulle bestämma innan hur mycket en present fick kosta ( jag ville gärna även ha tips på vad vi skulle köpa ) och så la man alla i en säck å delade ut. Ja uppdelning flicka och pojke kunde få förekomma -- man vill ju inte vara oresonlig :)
    Jag har bageri-
    konditorbakgrund å erbjöd mig göra tårta eller om ngn ville önska annat) Vi var två som erbjöd oss ställa i ordning -- plus städa efteråt -- en pappa skulle vara discjockey om det skulle vara musik och hade en discoboll att sätta upp...
    Men jag kom troligen med det allra värsta förslag någon kommit med, för jag blev nästan utbuad !! Vad
    tycker ni ?
    Hur ska man hinna hitta på present och gå på alla kalas ? Och varför envisas folk att alla måste ha sitt eget? Det är ju bara ungarna i klassen som kommer.
    Alla har andra \"egna\" kalas med släkt och kompisar också !! Så varför kunde vi inte lika gärna ha ett klasskalas då ?

    Jag jobbar mycket helger, sonen har simskola på helg, å det är svårt att tacka nej till kalasen då barnen nu vet att vi kör den \"sjyssta\" stilen och att det är taskigt att säga att man inte vill/kan komma.
  2. 1
    Färre kalas önskas, dödssynd ? Hej på er ! Jag skriver sällan här men läser ofta.
    Min son är 9 år och går i en klass med bara 15 elever. Det är kalas stup i kvarten, nästan varje helg, hos ngn i klassen. Enligt överenskommelse i skolan ska alla i klassen bjudas - så att det inte blir ngn som känner sig utanför. Det kan man ju tycka vad man vill om, jag har accepterat beslutet. Många var emot.
    Hur som helst...
    Jag tänkte, kunde man inte ha ett gemensamt kalas för klassen så var alla med, så kom alla, så slapp man ränna runt hela hösten..
    Jag tänkte vi skulle haft det i skolan ell ngn annan enkel lokal. Att vi alla skulle bestämma innan hur mycket en present fick kosta ( jag ville gärna även ha tips på vad vi skulle köpa ) och så la man alla i en säck å delade ut. Ja uppdelning flicka och pojke kunde få förekomma -- man vill ju inte vara oresonlig :)
    Jag har bageri-
    konditorbakgrund å erbjöd mig göra tårta eller om ngn ville önska annat) Vi var två som erbjöd oss ställa i ordning -- plus städa efteråt -- en pappa skulle vara discjockey om det skulle vara musik och hade en discoboll att sätta upp...
    Men jag kom troligen med det allra värsta förslag någon kommit med, för jag blev nästan utbuad !! Vad
    tycker ni ?
    Hur ska man hinna hitta på present och gå på alla kalas ? Och varför envisas folk att alla måste ha sitt eget? Det är ju bara ungarna i klassen som kommer.
    Alla har andra \"egna\" kalas med släkt och kompisar också !! Så varför kunde vi inte lika gärna ha ett klasskalas då ?

    Jag jobbar mycket helger, sonen har simskola på helg, å det är svårt att tacka nej till kalasen då barnen nu vet att vi kör den \"sjyssta\" stilen och att det är taskigt att säga att man inte vill/kan komma.
  3. MaNo
    #2

    Men varför...

    ...i hela friden skall man inom en skolklass bestämma vilka man skall bjuda på ett kalas, som är en ytterst privat händelse???

    Tyckte att ditt förslag lät trevligt, på mina barns fritids har de månadskalas. Då har de det lite extra mysigt en eftermiddag och grattar dem som fyllt år under månaden.

    På mina barns kalas får de själva välja vilka de skall bjuda. Det brukar bli några från klassen och några andra kompisar. Naturligtvis sköts allt detta utanför skolan.
  4. 2
    Men varför... ...i hela friden skall man inom en skolklass bestämma vilka man skall bjuda på ett kalas, som är en ytterst privat händelse???

    Tyckte att ditt förslag lät trevligt, på mina barns fritids har de månadskalas. Då har de det lite extra mysigt en eftermiddag och grattar dem som fyllt år under månaden.

    På mina barns kalas får de själva välja vilka de skall bjuda. Det brukar bli några från klassen och några andra kompisar. Naturligtvis sköts allt detta utanför skolan.
  5. spinucklan
    #3

    gå ihop några stycken

    Om det fanns någon mer som nappade på ditt förslag. Så har vi gjort här. Fyra killar som fyller år ganska tätt har gått ihop och hyrt en gympasal och bjudit klassens killar. Här har vi inte regel att man måste bjuda alla, som tur är!
  6. 3
    gå ihop några stycken Om det fanns någon mer som nappade på ditt förslag. Så har vi gjort här. Fyra killar som fyller år ganska tätt har gått ihop och hyrt en gympasal och bjudit klassens killar. Här har vi inte regel att man måste bjuda alla, som tur är!
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4

    det minskar rejält

    om nåt år, sen vill de inte ha kalas...
    Anledningen till att de inte vill ha klasskalas tror jag kan vara att de vill att det egna barnet ska få känna sig i centrum på sin dag, att de kanske vill ha något roligt tema eller liknande.. Många barn i denna ålder gillar INTE disco utan föredrar kanske andra teman.
  8. 4
    det minskar rejält om nåt år, sen vill de inte ha kalas...
    Anledningen till att de inte vill ha klasskalas tror jag kan vara att de vill att det egna barnet ska få känna sig i centrum på sin dag, att de kanske vill ha något roligt tema eller liknande.. Många barn i denna ålder gillar INTE disco utan föredrar kanske andra teman.
  9. Sofia*
    #5

    Kalas ett straff?

    Uppenbarligen har de beslut ni tog inte fyllt de behov som fanns, när kalas blivit ett straff och inte en gåva till den som har bemärkelsedag. Jag hade inte velat dela min födelsedag med 22 andra och ha en gemensam fest! För mig handlar ju födelsedagar och kalas om att få stå i centrum under en dag och då försvinner ju hela den biten. Bättre då tycker jag att det vore att komma överens om att man inte bjuder hela klassen och att alla håller kalasen på en rimlig nivå. Om det nu måste vara samma regler för alla. Men man måste tack och lov inte gå på alla kalas man blir inbjuden till, hade mina gjort det hade vi inte haft någon familjetid alls. Så mitt tips,låtsonen väljavilkas kalas han vill gå på och tacka nej till resten. Att gå på kalas ska vara kul, inte ett srtaff.
  10. 5
    Kalas ett straff? Uppenbarligen har de beslut ni tog inte fyllt de behov som fanns, när kalas blivit ett straff och inte en gåva till den som har bemärkelsedag. Jag hade inte velat dela min födelsedag med 22 andra och ha en gemensam fest! För mig handlar ju födelsedagar och kalas om att få stå i centrum under en dag och då försvinner ju hela den biten. Bättre då tycker jag att det vore att komma överens om att man inte bjuder hela klassen och att alla håller kalasen på en rimlig nivå. Om det nu måste vara samma regler för alla. Men man måste tack och lov inte gå på alla kalas man blir inbjuden till, hade mina gjort det hade vi inte haft någon familjetid alls. Så mitt tips,låtsonen väljavilkas kalas han vill gå på och tacka nej till resten. Att gå på kalas ska vara kul, inte ett srtaff.
  11. kalas varje vecka fram till jul
    #6

    Från början ( lite långt )

    Hej på er !
    Det var så från början att skolan ville styra upp detta med inbjudningar. Det var alltid några som inte fick och det var ju så klart ledsamt.
    Vi bor i en liten by så det finns inte mer barn än de i klassen.
    Så från början var det ju bra tänkt. De ville att man inte skulle ta inbjudningskort att dela ut i skolan om inte alla var välkomna. Dessa kunde delas ut på annat sätt. Men man kunde ju inte stoppa barnen från att prata och planera, så det blev ju lika illa som att dela ut lappar till vissa men inte andra.

    Och i byn ( som jag bara bott i ett år) verkar alla ha kalas för sitt barn och bjuda klassen för sig. Sen har dom ett kalas till för kompisar, släkt å andra utvalda.
    Min son ville gärna gå på flera av dessa kalas, så han fick ju det förra året.
    Då känns det som om man måste bjuda tillbaka. Men samtidigt har jag tyckt mig se att barnen börjar bli lite blasè.
    Även några föräldrar tyckte att detta med att klassen ska gå ett varv genom klasslistan kändes lite ..tja..
    Så jag hade bara så där lite fått för mig att om det inte ger så förfärligt mycket, så kan man lägga krutet på annan plats.
    Där vi bodde innan var det inte så här. Och ändå kan jag samtidigt förstå själva tanken med att det skulle vara så rättvist.
    Men kan man verkligen göra världen rättvis på detta sätt ? Inte ens barnen verka tycka det är så rättvist.
    De tar det bara för givet, alla barnen som ändå umgås dag ut och dag in !
    Så hur gör jag nu ? Låter sonen gå på de kalas han vill, men måste bjuda hela klassen en gång i alla fall så att det blir rätt?


  12. 6
    Från början ( lite långt ) Hej på er !
    Det var så från början att skolan ville styra upp detta med inbjudningar. Det var alltid några som inte fick och det var ju så klart ledsamt.
    Vi bor i en liten by så det finns inte mer barn än de i klassen.
    Så från början var det ju bra tänkt. De ville att man inte skulle ta inbjudningskort att dela ut i skolan om inte alla var välkomna. Dessa kunde delas ut på annat sätt. Men man kunde ju inte stoppa barnen från att prata och planera, så det blev ju lika illa som att dela ut lappar till vissa men inte andra.

    Och i byn ( som jag bara bott i ett år) verkar alla ha kalas för sitt barn och bjuda klassen för sig. Sen har dom ett kalas till för kompisar, släkt å andra utvalda.
    Min son ville gärna gå på flera av dessa kalas, så han fick ju det förra året.
    Då känns det som om man måste bjuda tillbaka. Men samtidigt har jag tyckt mig se att barnen börjar bli lite blasè.
    Även några föräldrar tyckte att detta med att klassen ska gå ett varv genom klasslistan kändes lite ..tja..
    Så jag hade bara så där lite fått för mig att om det inte ger så förfärligt mycket, så kan man lägga krutet på annan plats.
    Där vi bodde innan var det inte så här. Och ändå kan jag samtidigt förstå själva tanken med att det skulle vara så rättvist.
    Men kan man verkligen göra världen rättvis på detta sätt ? Inte ens barnen verka tycka det är så rättvist.
    De tar det bara för givet, alla barnen som ändå umgås dag ut och dag in !
    Så hur gör jag nu ? Låter sonen gå på de kalas han vill, men måste bjuda hela klassen en gång i alla fall så att det blir rätt?


  13. Solros
    #7

    I mina barns klasser

    är det ganska vanligt att de går ihop några stycken (2-3) som fyller samtidigt och har gemensanmt kalas. Ibland bara ena könet, ibland hela klassen. Det har funkat bra. Att hyra skolans jympasal t ex kostar bara en hundring, likaså ett rum i församlingsgården.

    Och bjuder man killarna eller tjejerna i klassen blir det ju sällan mer än 10-12 barn som kommer och det brukar vara hanterbart för de flesta, även i ett mindre hem.

    Man måste ju inte gå på alla kalas man blir bjuden på om det är många. Om man har något med familjen som krockar så kan man ju tacka nej med gott samvete.

    Om man delar ut lappar i skolan eller ej har ingen betydelse alls, det de pratar om på måndagen i skolan är helgens kalas och hur kul är det då att sitta där och inte ha blivit bjuden? Nej, jag tycker man kan bjuda alla killar/tjejer, eller möjligtvis ett par stycken bästisar på minikalas. Men inget däremellan, då är det bättre att man struntar i kalas helt och hållet. Jag har sett för mycket ledsamheter runt det här för att kunna tycka något annat är ok.
  14. 7
    I mina barns klasser är det ganska vanligt att de går ihop några stycken (2-3) som fyller samtidigt och har gemensanmt kalas. Ibland bara ena könet, ibland hela klassen. Det har funkat bra. Att hyra skolans jympasal t ex kostar bara en hundring, likaså ett rum i församlingsgården.

    Och bjuder man killarna eller tjejerna i klassen blir det ju sällan mer än 10-12 barn som kommer och det brukar vara hanterbart för de flesta, även i ett mindre hem.

    Man måste ju inte gå på alla kalas man blir bjuden på om det är många. Om man har något med familjen som krockar så kan man ju tacka nej med gott samvete.

    Om man delar ut lappar i skolan eller ej har ingen betydelse alls, det de pratar om på måndagen i skolan är helgens kalas och hur kul är det då att sitta där och inte ha blivit bjuden? Nej, jag tycker man kan bjuda alla killar/tjejer, eller möjligtvis ett par stycken bästisar på minikalas. Men inget däremellan, då är det bättre att man struntar i kalas helt och hållet. Jag har sett för mycket ledsamheter runt det här för att kunna tycka något annat är ok.
  15. Sofia*
    #8

    Svår situation

    Jag kan förstå att det är svårt att flytta in i ett sammanhang på det vis ni har gjort. Det är svårt att bryta traditioner och det är svårt att flytta in i en by och komma in i bygemenskapen, i synnerhet om man börjar bryta traditioner. Men ta ett samtal med sonen. Han kanske inte ska ha kalas alls utan tex en filmkväll för de 3-4 bästa kompisarna? Vi bjuder aldrig alla i klassen, det har vi inte plats för. Och jag har aldrig förstått meningen med att bjuda hem folk som man inte umgås med annars. Men vissa klasser är tighta och alla umgås med alla och dåblir det svårt. Då hade jag nog gjort som jag föreslog ovan, bara de allra närmaste kompisarna. Och kalla det inte kalas utan gör något annat av det.
  16. 8
    Svår situation Jag kan förstå att det är svårt att flytta in i ett sammanhang på det vis ni har gjort. Det är svårt att bryta traditioner och det är svårt att flytta in i en by och komma in i bygemenskapen, i synnerhet om man börjar bryta traditioner. Men ta ett samtal med sonen. Han kanske inte ska ha kalas alls utan tex en filmkväll för de 3-4 bästa kompisarna? Vi bjuder aldrig alla i klassen, det har vi inte plats för. Och jag har aldrig förstått meningen med att bjuda hem folk som man inte umgås med annars. Men vissa klasser är tighta och alla umgås med alla och dåblir det svårt. Då hade jag nog gjort som jag föreslog ovan, bara de allra närmaste kompisarna. Och kalla det inte kalas utan gör något annat av det.
  17. Sofia*
    #9

    Jag som aldrig blev bjuden

    Men om det är någon som är utanför så är nog inte kalasen det stora problemet! Jag är uppvuxen som klassens hackkyckling, ingen mer än mina två närmsta vänner bjöd mig frivilligt på kalas. Jag blev inte gladare av att bli bjuden de gånger någon bjöd hela klassen. Jag visste ju att de inte bjöd mig för att de ville ha mig där, utan för att någon vuxen hade sagt att man måste ta med alla. De gånger jag gick på ett sådant kalas så var det sällan en positiv upplevelse, de var ju inte snällare mot mig på kalaset än de var på skolgården! Så problemet är sällan kalasen, är min erfarenhet, utan det ligger på ett annat plan och ett enstaka kalas ändra inte på det. Det krävs mer jobb än så, är man beredd att lägga ner det jobbet kan man som klasskamrats förälder göra mycket. Men att bara bjuda på kalas en gång om året räddar kanske den vuxnes samvete, men inte det utstötta barnet!
  18. 9
    Jag som aldrig blev bjuden Men om det är någon som är utanför så är nog inte kalasen det stora problemet! Jag är uppvuxen som klassens hackkyckling, ingen mer än mina två närmsta vänner bjöd mig frivilligt på kalas. Jag blev inte gladare av att bli bjuden de gånger någon bjöd hela klassen. Jag visste ju att de inte bjöd mig för att de ville ha mig där, utan för att någon vuxen hade sagt att man måste ta med alla. De gånger jag gick på ett sådant kalas så var det sällan en positiv upplevelse, de var ju inte snällare mot mig på kalaset än de var på skolgården! Så problemet är sällan kalasen, är min erfarenhet, utan det ligger på ett annat plan och ett enstaka kalas ändra inte på det. Det krävs mer jobb än så, är man beredd att lägga ner det jobbet kan man som klasskamrats förälder göra mycket. Men att bara bjuda på kalas en gång om året räddar kanske den vuxnes samvete, men inte det utstötta barnet!
  19. .
    #10

    Är det bättre att öppet

    nekas en ibjudan tycker du, än att åtminstone bli bjuden?
  20. 10
    Är det bättre att öppet nekas en ibjudan tycker du, än att åtminstone bli bjuden?
  21. kalas varje vecka fram till jul
    #11

    Det är precis det jag menar

    Jag känner så för dig som växte upp som hackkyckling. Jag var inte klassens poppigaste heller, men jag hade ett par nära kompisar.
    Det är detta jag menar med att ALLA ska bjudas -- barnen som inte skulle blivit bjudna om vi inte hade den regeln känner sig inte speciellt \"med\" eller glada för det.
    De är stora nog ( 9 år) att känna att de inte är med i den stora gemenskapen.
    På föräldramötet sa t o m läraren att hon hade lärt sina barn att tacka ja till alla inbjudningar för det tyckte hon att man skulle. Blev man bjuden på kalas skulle man förbanne mig vara så väluppfostrad så man tackade ja !!
    Då kunde jag inte hålla emot och sa att det är möjligt att jag gör en stor synd här i byn då, men jag tvingar INTE min son att gå på nånting som han inte själv vill.
    Där fick jag ju medhåll av många andra föräldrar.
    Ja det är inte så himla lätt att komma till en mindre by.
    Dessutom trodde jag ju på den här sammanhållningen som verkar så mysig utåt.
    Igår kväll snackade jag med ett par andra mammor och vi kom fram till att kanske inte ALLA - festerna gäller längre.
    De tyckte också att de hade spelat ut sin roll.
    Jag gör som ni rått mig till...och så gjorde vi förr - där vi bodde innan. Mindre än 3 km härifrån men som en annan värld !
    Det får bli en \"sammankomst\" och sonen får själv välja vilka som ska bjudas.
    Det blir ju troligen de han varit hos, så där blir det ju liksom rättat till.
    Jag kände att jag inte ville \"ligga back\" om ni fattar.

    Vi har ordnat en runda med en gammal brandbil, några som uppträder och leker från ett gymnasium där de läser barn och ungdom programmet.( en av dem är min barnvakt och har velat hjälpa till på barnkalas länge)
    Hyr dagis gympasal och har även lätt förtäring + liten fiskdamm. Vad tror ni, kan det bli ok ?
  22. 11
    Det är precis det jag menar Jag känner så för dig som växte upp som hackkyckling. Jag var inte klassens poppigaste heller, men jag hade ett par nära kompisar.
    Det är detta jag menar med att ALLA ska bjudas -- barnen som inte skulle blivit bjudna om vi inte hade den regeln känner sig inte speciellt \"med\" eller glada för det.
    De är stora nog ( 9 år) att känna att de inte är med i den stora gemenskapen.
    På föräldramötet sa t o m läraren att hon hade lärt sina barn att tacka ja till alla inbjudningar för det tyckte hon att man skulle. Blev man bjuden på kalas skulle man förbanne mig vara så väluppfostrad så man tackade ja !!
    Då kunde jag inte hålla emot och sa att det är möjligt att jag gör en stor synd här i byn då, men jag tvingar INTE min son att gå på nånting som han inte själv vill.
    Där fick jag ju medhåll av många andra föräldrar.
    Ja det är inte så himla lätt att komma till en mindre by.
    Dessutom trodde jag ju på den här sammanhållningen som verkar så mysig utåt.
    Igår kväll snackade jag med ett par andra mammor och vi kom fram till att kanske inte ALLA - festerna gäller längre.
    De tyckte också att de hade spelat ut sin roll.
    Jag gör som ni rått mig till...och så gjorde vi förr - där vi bodde innan. Mindre än 3 km härifrån men som en annan värld !
    Det får bli en \"sammankomst\" och sonen får själv välja vilka som ska bjudas.
    Det blir ju troligen de han varit hos, så där blir det ju liksom rättat till.
    Jag kände att jag inte ville \"ligga back\" om ni fattar.

    Vi har ordnat en runda med en gammal brandbil, några som uppträder och leker från ett gymnasium där de läser barn och ungdom programmet.( en av dem är min barnvakt och har velat hjälpa till på barnkalas länge)
    Hyr dagis gympasal och har även lätt förtäring + liten fiskdamm. Vad tror ni, kan det bli ok ?
  23. Sofia*
    #12

    ???

    Ja om personen som bjuder egentligen inte vill ha mig där. Och de som bjuder inte egentligen bryr sig om att jag mår dåligt övriga 364 dagar av året också. Då kan jag vara utan den inbjudan! Vill du att barnen runt ditt barn ska må bra finns det betydligt effektivare saker att göra än att bjuda med dem på ett kalas där de i alla fall inte kommer känna sig välkomna!
  24. 12
    ??? Ja om personen som bjuder egentligen inte vill ha mig där. Och de som bjuder inte egentligen bryr sig om att jag mår dåligt övriga 364 dagar av året också. Då kan jag vara utan den inbjudan! Vill du att barnen runt ditt barn ska må bra finns det betydligt effektivare saker att göra än att bjuda med dem på ett kalas där de i alla fall inte kommer känna sig välkomna!
  25. \"vera\"
    #13

    Lägger mig i...

    Det låter ju superkul!
    Men jag håller med - det är en hysteri med dessa kalas. Hos oss bjuder tjejerna klassens tjejer och killarna bjuder killar. För det mesta - det är inget krav att det är så. Oftast är en eller två andra kompisar med oxå.
    Men vad gör man på kalasen? Det är i badhuset, i bowlinghallen, i gympasalar... Varför kan man inte bara vara hemma (om man har plats)? Nä då ska det hyras en clown eller nåt. Eller så ska hela huset göras om till ett piratskepp, ett prinsesslott eller vad det nu kan vara... Hur många har tid ork och råd till det om man har flera barn?
  26. 13
    Lägger mig i... Det låter ju superkul!
    Men jag håller med - det är en hysteri med dessa kalas. Hos oss bjuder tjejerna klassens tjejer och killarna bjuder killar. För det mesta - det är inget krav att det är så. Oftast är en eller två andra kompisar med oxå.
    Men vad gör man på kalasen? Det är i badhuset, i bowlinghallen, i gympasalar... Varför kan man inte bara vara hemma (om man har plats)? Nä då ska det hyras en clown eller nåt. Eller så ska hela huset göras om till ett piratskepp, ett prinsesslott eller vad det nu kan vara... Hur många har tid ork och råd till det om man har flera barn?
  27. Helena
    #14

    Nu är det kanske ...

    ... inte alltid det handlar om öppen mobbing, utstötning och konflikter. Bara att man faktiskt inte leker med varandra. I mina ungars klass går en liten tjej som nästan alltid är ensam. Någon gång leker hon med en annan tjej. Hon är sjuk ofta och verkar blyg. Min dotter säger att hon VILL vara för sig själv. Hon har själv aldrig haft något kalas. Det skulle kännas mycket konstigt om hon aldrig blev bjuden till någon enda, bara för att hon inte är en social person.
  28. 14
    Nu är det kanske ... ... inte alltid det handlar om öppen mobbing, utstötning och konflikter. Bara att man faktiskt inte leker med varandra. I mina ungars klass går en liten tjej som nästan alltid är ensam. Någon gång leker hon med en annan tjej. Hon är sjuk ofta och verkar blyg. Min dotter säger att hon VILL vara för sig själv. Hon har själv aldrig haft något kalas. Det skulle kännas mycket konstigt om hon aldrig blev bjuden till någon enda, bara för att hon inte är en social person.
  29. Sofia*
    #15

    Men ..

    Jag kan tänka mig att prata med mina barn om en sådan klasskamrat och övertala dem till att bjuda in just henne om hon nu sällan blir bjuden. Men jag köper inte kopnceptet att bjuda alla för att ingen ska bli utanför, för den som är utanför redan blir inte mindre utanför för att föäldrarna kräver att de ska bjudas in på ett kalas. Möjligen hade de varit mindre ensamma och utanför om föräldrarna till de andra barnen tog hela situationen på allvar och agerade. Då skulle man kanske hamna i en sits där alla hade kompisar och alla blev bjudna på ungefär lika många kalas, helt utan att alla måste bjuda alla, och det blev så mycket kalas att de blev ett straff snarare en en gåva. Det var ju där den här tråden började.
  30. 15
    Men .. Jag kan tänka mig att prata med mina barn om en sådan klasskamrat och övertala dem till att bjuda in just henne om hon nu sällan blir bjuden. Men jag köper inte kopnceptet att bjuda alla för att ingen ska bli utanför, för den som är utanför redan blir inte mindre utanför för att föäldrarna kräver att de ska bjudas in på ett kalas. Möjligen hade de varit mindre ensamma och utanför om föräldrarna till de andra barnen tog hela situationen på allvar och agerade. Då skulle man kanske hamna i en sits där alla hade kompisar och alla blev bjudna på ungefär lika många kalas, helt utan att alla måste bjuda alla, och det blev så mycket kalas att de blev ett straff snarare en en gåva. Det var ju där den här tråden började.
  31. waWa
    #16

    I min dotters klass.....

    ...bjuder de bara tjejerna/killarna eller om man vill hela klassen. Många slår ihop sina kalas med en kompis om ett kalas. Ta upp frågan i klassen igen. Man har ju släkt och vänner med att gratta och allt kostar ju en massa pengar.
  32. 16
    I min dotters klass..... ...bjuder de bara tjejerna/killarna eller om man vill hela klassen. Många slår ihop sina kalas med en kompis om ett kalas. Ta upp frågan i klassen igen. Man har ju släkt och vänner med att gratta och allt kostar ju en massa pengar.
  33. Solros
    #17

    Fast hos oss

    i mina barns klasser är det inte någon som blir mobbad eller så, alla har kompisar och är med, men visst finns det en viss hierarki , vissa som är mer populära än andra. Och detta visar sig just på de kalas där de som är lägst i heierarkin inte blir bjudna. Det skapar ett onödigt problem. Vill man bara bjuda de man verkligen vill umgås med, så ha i så fall ett litet kalas med de kanske 3 närmaste kompisarna. Det skapar inte samma utanförskap när man pratar om ett sånt kalas i skolan, majoriteten har ju inte varit där.

    Jag tycker man får jämföra en skolklass med en arbetsplats och inte med vårat umgänge vi vuxna har med vänner. En klass måste ju gå tillsammans i ca 7 år vare sig de vill eller ej och då är det vår skyldighet som föräldrar att se till att det funkar så bra som möjligt för alla i klassen.
  34. 17
    Fast hos oss i mina barns klasser är det inte någon som blir mobbad eller så, alla har kompisar och är med, men visst finns det en viss hierarki , vissa som är mer populära än andra. Och detta visar sig just på de kalas där de som är lägst i heierarkin inte blir bjudna. Det skapar ett onödigt problem. Vill man bara bjuda de man verkligen vill umgås med, så ha i så fall ett litet kalas med de kanske 3 närmaste kompisarna. Det skapar inte samma utanförskap när man pratar om ett sånt kalas i skolan, majoriteten har ju inte varit där.

    Jag tycker man får jämföra en skolklass med en arbetsplats och inte med vårat umgänge vi vuxna har med vänner. En klass måste ju gå tillsammans i ca 7 år vare sig de vill eller ej och då är det vår skyldighet som föräldrar att se till att det funkar så bra som möjligt för alla i klassen.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Hur kan kalas bli något jobbigt?

    Jag förstår att det kan bli snärjigt men fattar faktiskt inte riktigt problemet ändå.

    Ofta tycker jag det verkar som om föräldrar, speciellt mammor, lägger in en massa värderingar och egna minnen kring kalasandet så att det hela blir liksom för stort och viktigt. det gäller kanske inte dig för du kom i alla fall med ett smart förslag. Men om jag var nio år skulle jag nog okså ha tyckt att det var trist om en mamma i klassen förökta rationalisera bort lite av det roliga genom att slå ihop festerna. Så skulle jag ha uppfattat det.

    15 kalas om året blir ju inte riktigt varje helg, även om det kanske känns så. Presenter kan väl \"masshandla\" vid ett tillfälle? Eller ge bort en burk choklabollar, jag tror inte på att barn skulle vara så bortskämda att de bara vill ha dyra DVD-skivor, är det några som möjligen jämför presenter är det föräldrarna.

    Jag tycker ni får härda ut! Vi talar om ett k a l a s, alltså en rolighet! Om några år är du nog glad att du exakt vart barnen tar vägen på lördagen ;-)

  36. 18
    Hur kan kalas bli något jobbigt? Jag förstår att det kan bli snärjigt men fattar faktiskt inte riktigt problemet ändå.

    Ofta tycker jag det verkar som om föräldrar, speciellt mammor, lägger in en massa värderingar och egna minnen kring kalasandet så att det hela blir liksom för stort och viktigt. det gäller kanske inte dig för du kom i alla fall med ett smart förslag. Men om jag var nio år skulle jag nog okså ha tyckt att det var trist om en mamma i klassen förökta rationalisera bort lite av det roliga genom att slå ihop festerna. Så skulle jag ha uppfattat det.

    15 kalas om året blir ju inte riktigt varje helg, även om det kanske känns så. Presenter kan väl \"masshandla\" vid ett tillfälle? Eller ge bort en burk choklabollar, jag tror inte på att barn skulle vara så bortskämda att de bara vill ha dyra DVD-skivor, är det några som möjligen jämför presenter är det föräldrarna.

    Jag tycker ni får härda ut! Vi talar om ett k a l a s, alltså en rolighet! Om några år är du nog glad att du exakt vart barnen tar vägen på lördagen ;-)

  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Nu läste jag lite mer.

    Det känns som att en av anledningarna till att du inte gillar idén med egna kalas är att då måste din son också ha det. Du är orolig för hur sonens kalas ska uppfattas. Att det kanske inte blir tillräckligt bra. Stämmer det?

    Jag tycker man måste försöka strunta i alla såna där superfåniga kalasregler som faktiskt inte barnen har kommit på utan som är nåt slags allmänt \"kolla vad vår familj är lyckad\"-trams.

    Ett kul kalas kan väl vara att grilla utomhus eller nåt?

    Lycka till!

  38. 19
    Nu läste jag lite mer. Det känns som att en av anledningarna till att du inte gillar idén med egna kalas är att då måste din son också ha det. Du är orolig för hur sonens kalas ska uppfattas. Att det kanske inte blir tillräckligt bra. Stämmer det?

    Jag tycker man måste försöka strunta i alla såna där superfåniga kalasregler som faktiskt inte barnen har kommit på utan som är nåt slags allmänt \"kolla vad vår familj är lyckad\"-trams.

    Ett kul kalas kan väl vara att grilla utomhus eller nåt?

    Lycka till!

  39. H-n
    #20

    Ibland styr skolan för mycket

    tycker jag. Om hela klassen ska vara med på kalasen så kan man ju faktiskt ordna klassfest ett par gånger per termin när föräldrarna hjälper till och ordnar för barnen. Man kan ju inte tvinga barnen att älska alla i sin omgivning och jag tycker det är bättre att hantera detta i skolan istället för att försöka tvinga barnen att leka med alla fast de inte vill.

    I skolan är ju barnen tvungna att vara och då anser jag att skolans personal har ett stort ansvar för att se till att alla barn trivs tillräckligt bra för att inte må dåligt av att vara i skolan. (De flesta barn tycker nog det är trist i skolan ibland, men de ska inte fara illa av att gå där.)

    Men jag tycker inte skolan ska bestämma vilka barnen träffar på sin fritid. På fritiden har föräldrarna ansvaret. Själv tycker jag det är skönt att kalasfrekvensen har avtagit, särskilt som mina barn ändå mest haft glädje av de kalas där de känner födelsedagsbarnet lite närmare.



  40. 20
    Ibland styr skolan för mycket tycker jag. Om hela klassen ska vara med på kalasen så kan man ju faktiskt ordna klassfest ett par gånger per termin när föräldrarna hjälper till och ordnar för barnen. Man kan ju inte tvinga barnen att älska alla i sin omgivning och jag tycker det är bättre att hantera detta i skolan istället för att försöka tvinga barnen att leka med alla fast de inte vill.

    I skolan är ju barnen tvungna att vara och då anser jag att skolans personal har ett stort ansvar för att se till att alla barn trivs tillräckligt bra för att inte må dåligt av att vara i skolan. (De flesta barn tycker nog det är trist i skolan ibland, men de ska inte fara illa av att gå där.)

    Men jag tycker inte skolan ska bestämma vilka barnen träffar på sin fritid. På fritiden har föräldrarna ansvaret. Själv tycker jag det är skönt att kalasfrekvensen har avtagit, särskilt som mina barn ändå mest haft glädje av de kalas där de känner födelsedagsbarnet lite närmare.



Liknande trådar

  1. 2-års "kalas",hjälp önskas!
    By jmed2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 09:52
  2. En dödssynd..
    By catya in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:22
  3. 1 års kalas - förslag önskas
    By Maria m Linn in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 22:59
  4. Kalas i helgen, tårttips önskas
    By Åsa med Lucas o Louise in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 13:26
  5. har antagligen begått en dödssynd...
    By Emma in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 13:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar