Ny här - finns det någon här?
Hörselskador & nedsättning
  1. Anna med Leo -03 och Antonia
    #1

    Ny här - finns det någon här?

    Hej!

    Jag ser att det inte är så mycket aktivitet här, men jag är i desperat behov att få prata med någon som kanske kan förstå så jag gör ett försök att få kontakt med någon.

    Jag har ett dotter på sju veckor som vi just har fått veta att hon har en hörselnedsättning och ska få hörapparat. För hörselkliniken är det väl en rutinsak men för oss är det ju ett sorgebesked och vi är chockade. Vi har redan fullt upp med hennes höftluxation och jag känner att jag inte orkar mer (fast det kommer jag ju att göra för det måste jag).

    Finns det någon här som kan förstå hur jag känner? Jag är ledsen och skulle behöva sörja och inte bara vara saklig och rationell och tänka att \"det är ju bra att hon får hjälp så här tidigt\" och \"det finns de som har allvarligare handikapp och det här blir säkert bra\". Jag VET att det är jättebra med tidig hjälp och att vi har haft tur att kunna få det, men jag är ledsen ändå.
    Finns det någon?

    Hälsningar Anna
  2. 1
    Ny här - finns det någon här? Hej!

    Jag ser att det inte är så mycket aktivitet här, men jag är i desperat behov att få prata med någon som kanske kan förstå så jag gör ett försök att få kontakt med någon.

    Jag har ett dotter på sju veckor som vi just har fått veta att hon har en hörselnedsättning och ska få hörapparat. För hörselkliniken är det väl en rutinsak men för oss är det ju ett sorgebesked och vi är chockade. Vi har redan fullt upp med hennes höftluxation och jag känner att jag inte orkar mer (fast det kommer jag ju att göra för det måste jag).

    Finns det någon här som kan förstå hur jag känner? Jag är ledsen och skulle behöva sörja och inte bara vara saklig och rationell och tänka att \"det är ju bra att hon får hjälp så här tidigt\" och \"det finns de som har allvarligare handikapp och det här blir säkert bra\". Jag VET att det är jättebra med tidig hjälp och att vi har haft tur att kunna få det, men jag är ledsen ändå.
    Finns det någon?

    Hälsningar Anna
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Finns det någon...

    kurator eller psykolog på er hörselklinik?? På den ort jag bor finns hörcentralen och pedagogiska hörselvården på samma sjukhus så här kan man få prata med kurator om man behöver... Kanske de har glömt informera er om denna möjlighet??? Ring och kolla.. Annars hoppas jag att det finns andra härinne som ser det här och kan bidra med sina egna erfarenheter.. Själv är jag döv och har hörande barnoch har alltså inte gått igenom detsamma som du gör nu .. Lycka till.. Men jag svarar gärna på frågor om du har några att ställa till mig ...
  4. 2
    Finns det någon... kurator eller psykolog på er hörselklinik?? På den ort jag bor finns hörcentralen och pedagogiska hörselvården på samma sjukhus så här kan man få prata med kurator om man behöver... Kanske de har glömt informera er om denna möjlighet??? Ring och kolla.. Annars hoppas jag att det finns andra härinne som ser det här och kan bidra med sina egna erfarenheter.. Själv är jag döv och har hörande barnoch har alltså inte gått igenom detsamma som du gör nu .. Lycka till.. Men jag svarar gärna på frågor om du har några att ställa till mig ...
  5. Anna med Leo -03 och Antonia
    #3

    Tack ändå!

    Ja, jag har miljoner frågor för jag vet egentligen ingenting. Min första fråga blir vad pedagogisk hörselvård är? Jag vet att vi ska bli kontaktade men jag förstår inte varför. Jag förstår varför vi ska träffa en audionom och fortsätta hörseltester och prova ut hörapparat - jag vet inte ens hur en sån ser ut!

    Oj, nu måste jag ta hand om en hungrig liten tjej, men jag återkommer säkert med fler frågor.

    /A
  6. 3
    Tack ändå! Ja, jag har miljoner frågor för jag vet egentligen ingenting. Min första fråga blir vad pedagogisk hörselvård är? Jag vet att vi ska bli kontaktade men jag förstår inte varför. Jag förstår varför vi ska träffa en audionom och fortsätta hörseltester och prova ut hörapparat - jag vet inte ens hur en sån ser ut!

    Oj, nu måste jag ta hand om en hungrig liten tjej, men jag återkommer säkert med fler frågor.

    /A
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4

    Här

    har du info om \"Sånger Med Tecken\":
    Rydeman, B
    Videoband; Sagor med tecken, Sånger med tecken. Kan beställas från Aktivitetscenter i Halmstad, tel: 035-13 80 64.



    Pedagogisk hörselvård? Väntar med spänning på svar här, jag vet inte heller vad det är ;-)
  8. 4
    Här har du info om \"Sånger Med Tecken\":
    Rydeman, B
    Videoband; Sagor med tecken, Sånger med tecken. Kan beställas från Aktivitetscenter i Halmstad, tel: 035-13 80 64.



    Pedagogisk hörselvård? Väntar med spänning på svar här, jag vet inte heller vad det är ;-)
  9. anne.h med fyra absolut perfekta barn
    #5

    men vad nu..! *suckar* Hamnade FEL!

    Inlägget skulle hamna under sofia m Pamela´s inlägg, ju!..
  10. 5
    men vad nu..! *suckar* Hamnade FEL! Inlägget skulle hamna under sofia m Pamela´s inlägg, ju!..
  11. mamma mia
    #6

    Hej Anna! Och grattis till din lilla dotter!

    Förstår och känner så väl igen de känslor som du beskriver. När min lilla tjej föddes visste jag ingenting om hörselskador och jag kände en enorm trötthet och ledsnad. Trötthet över att behöva sätta sig in i ett område som jag inte visste något om och en massa orostankar över framtiden. Nu har det gått över ett år och allt har gått så himla bra, över förväntan. För mig var det nödvändigt att få känna - och leva ut och prata om - alla dessa känslor som kommer när man får ett besked som man inte väntat sig. Jag tror att man då snabbare bearbetar dem och kan lägga det bakom sig - för det gör man, tro mig!! I mitt fall har det gett mycket att läsa mycket på Internet om hörselskador och prata med andra föräldrar med barn med hörselnedsättningar, alla har gått igenom samma sak och det är otroligt upplyftande att få höra om och träffa barn som har hörapparater och se hur bra det oftast går för dessa barn, det är ingen större skillnad mot att ha ett normalhörande barn!
    När det gäller din fråga om hörselvården så är det denna som ni kommer att ha kontakt med vid hörselmätningar, utprovning av hörapparat m.m. Där finns (normalt sett) audionom, läkare och kurator och psykolog. Ni kommer i sinom tid även att få en hemvägledare, sk. specialpedagog, som kommer att tipsa er om vad man bör tänka på beträffande ljudmiljön för att underlätta för er dotter att höra så bra som möjligt (tex undvika för mycket onödigt bulller genom att stänga radion när man pratar med henne) och vad man kan göra för att stimulera språket. Så försök att ta en dag i sänder, allt kommer att ordna sig för er och er lilla dotter och ge dig tid att vara ledsen om du känner det. De ledsna stunderna blir färre och färre så småningom, så var det i alla fall för mig.
    Sköt om er och lycka till!
  12. 6
    Hej Anna! Och grattis till din lilla dotter! Förstår och känner så väl igen de känslor som du beskriver. När min lilla tjej föddes visste jag ingenting om hörselskador och jag kände en enorm trötthet och ledsnad. Trötthet över att behöva sätta sig in i ett område som jag inte visste något om och en massa orostankar över framtiden. Nu har det gått över ett år och allt har gått så himla bra, över förväntan. För mig var det nödvändigt att få känna - och leva ut och prata om - alla dessa känslor som kommer när man får ett besked som man inte väntat sig. Jag tror att man då snabbare bearbetar dem och kan lägga det bakom sig - för det gör man, tro mig!! I mitt fall har det gett mycket att läsa mycket på Internet om hörselskador och prata med andra föräldrar med barn med hörselnedsättningar, alla har gått igenom samma sak och det är otroligt upplyftande att få höra om och träffa barn som har hörapparater och se hur bra det oftast går för dessa barn, det är ingen större skillnad mot att ha ett normalhörande barn!
    När det gäller din fråga om hörselvården så är det denna som ni kommer att ha kontakt med vid hörselmätningar, utprovning av hörapparat m.m. Där finns (normalt sett) audionom, läkare och kurator och psykolog. Ni kommer i sinom tid även att få en hemvägledare, sk. specialpedagog, som kommer att tipsa er om vad man bör tänka på beträffande ljudmiljön för att underlätta för er dotter att höra så bra som möjligt (tex undvika för mycket onödigt bulller genom att stänga radion när man pratar med henne) och vad man kan göra för att stimulera språket. Så försök att ta en dag i sänder, allt kommer att ordna sig för er och er lilla dotter och ge dig tid att vara ledsen om du känner det. De ledsna stunderna blir färre och färre så småningom, så var det i alla fall för mig.
    Sköt om er och lycka till!
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Ang pedagogisk hörselvård...

    så beskrev mamma mia den bra, kurator, psykolog, hemvägledare som gör hembesök, hörseltekniker som kommer o fixar med teleslingor hemma hos hörselskadade/döva.,. Där kan man få hjälp och stöd att bearbeta barnets hörselskada, information om hörselskadan, anmälan till teckenspråkskurser, information om ljudmiljö m.m.

    Förstår att tusen tankar virvlar runt i ditt huvud, vill bara säga att du nu i första hand ska njuta av din dotter, det andra kommer att lösa sig efterhand.. Kanske lättare sagt än gjort, och det är ju OK att vara lite ledsen ibland...
  14. 7
    Ang pedagogisk hörselvård... så beskrev mamma mia den bra, kurator, psykolog, hemvägledare som gör hembesök, hörseltekniker som kommer o fixar med teleslingor hemma hos hörselskadade/döva.,. Där kan man få hjälp och stöd att bearbeta barnets hörselskada, information om hörselskadan, anmälan till teckenspråkskurser, information om ljudmiljö m.m.

    Förstår att tusen tankar virvlar runt i ditt huvud, vill bara säga att du nu i första hand ska njuta av din dotter, det andra kommer att lösa sig efterhand.. Kanske lättare sagt än gjort, och det är ju OK att vara lite ledsen ibland...
  15. Anna med Leo -03 och Antonia
    #8

    Tack snälla!

    Skönt att läsa att det är ok att vara ledsen. Har annars känslan av att eftersom det inte är något livshotande så ska jag vara glad. Har också läst en del under den gångna veckan sen beskedet och tycker att det både är upplyftande, men också nedslående. Behöver nog mer tid.

    Tack i alla fall för att du tog dig tid att skriva till mig!

    /A
  16. 8
    Tack snälla! Skönt att läsa att det är ok att vara ledsen. Har annars känslan av att eftersom det inte är något livshotande så ska jag vara glad. Har också läst en del under den gångna veckan sen beskedet och tycker att det både är upplyftande, men också nedslående. Behöver nog mer tid.

    Tack i alla fall för att du tog dig tid att skriva till mig!

    /A
  17. Anna med Leo -03 och Antonia
    #9

    Tack för infon!

    Jag vill skriva mycket mer, men just nu skriver jag bara ett TACK till dig för att du tar dig tid!

    /A
  18. 9
    Tack för infon! Jag vill skriva mycket mer, men just nu skriver jag bara ett TACK till dig för att du tar dig tid!

    /A

Liknande trådar

  1. Finns det någon här som är
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 10:48
  2. Finns det någon som...
    By lajs in forum Kromosomer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 22:47
  3. Finns här någon BM? OT
    By Jen- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 10:39
  4. Finns någon kod på H&M nu?
    By Sarah29 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 10:58
  5. Finns det någon här
    By maya in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 17:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar