Hej, jag måste bara..
Försöker bli med barn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Hej, jag måste bara..

    fråga..
    Är ett år av försök kort tid eller lång tid??
    Jag har ju endometrios, som påverkar.. men jag bara undrar...

    Kramar Ewa
  2. 1
    Hej, jag måste bara.. fråga..
    Är ett år av försök kort tid eller lång tid??
    Jag har ju endometrios, som påverkar.. men jag bara undrar...

    Kramar Ewa
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Tja, det är nog ganska normalt tror jag

    Om man tänker på att det i snitt tar 8 månader, och det känns som om hur många som helst blir gravida på de första typ tre försöken, då måste det ju vara lika många som hänger runt årsstrecket och mera. Alla de som blir gravida av misstag drar väl ner statistiken till 8 månader, fast det kanske borde ligga på närmare året om man bara räknar på de som verkligen försöker.

    Hm, det blev nog lite svamligt det där, men jag orkar inte korrekturläsa och försöka ändra, det blir nog bara ännu mer snurrigt då...
  4. 2
    Tja, det är nog ganska normalt tror jag Om man tänker på att det i snitt tar 8 månader, och det känns som om hur många som helst blir gravida på de första typ tre försöken, då måste det ju vara lika många som hänger runt årsstrecket och mera. Alla de som blir gravida av misstag drar väl ner statistiken till 8 månader, fast det kanske borde ligga på närmare året om man bara räknar på de som verkligen försöker.

    Hm, det blev nog lite svamligt det där, men jag orkar inte korrekturläsa och försöka ändra, det blir nog bara ännu mer snurrigt då...
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    Lisa Marie

    Hej!
    Tack för svaret.. lite grötigt va de men jag förstog va du menade..
    Så de e alltså inget fel att det inte har blivit någon bebis på snart 1 år....
    De va ju skönt..
    Även fast de e jobbigt!
    Men men..
    Tack än en gång!!
    Kramar Ewa
  6. 3
    Lisa Marie Hej!
    Tack för svaret.. lite grötigt va de men jag förstog va du menade..
    Så de e alltså inget fel att det inte har blivit någon bebis på snart 1 år....
    De va ju skönt..
    Även fast de e jobbigt!
    Men men..
    Tack än en gång!!
    Kramar Ewa
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Det är lång tid.

    Jag vet inte riktigt hur Lisa Marie räknade och vad hon har för källa, men det är helt möjligt att medeltiden är åtta månader, men medianen ligger på betydligt lägre än det. Vid åtta månaders försök har ca. 80% lyckats bli gravida (t.ex. enligt fertility.se). Efter ett år har ungefär 90% lyckats. Däremot är ju chansen för varje gång inte så jättehög, någonstans runt 20%, vilket gör att ren otur kan göra att man inte får barn på jättelänge trots att allt fungerar som det ska.

    Har man endometerios tar det generellt sett lite längre att bli gravid, även om det ofta går bra utan hjälp. Har du det är det dock en bra idé att gå till en gyn och kolla att allt ser bra ut - framförallt om ni nu försökt i ett år.
  8. 4
    Det är lång tid. Jag vet inte riktigt hur Lisa Marie räknade och vad hon har för källa, men det är helt möjligt att medeltiden är åtta månader, men medianen ligger på betydligt lägre än det. Vid åtta månaders försök har ca. 80% lyckats bli gravida (t.ex. enligt fertility.se). Efter ett år har ungefär 90% lyckats. Däremot är ju chansen för varje gång inte så jättehög, någonstans runt 20%, vilket gör att ren otur kan göra att man inte får barn på jättelänge trots att allt fungerar som det ska.

    Har man endometerios tar det generellt sett lite längre att bli gravid, även om det ofta går bra utan hjälp. Har du det är det dock en bra idé att gå till en gyn och kolla att allt ser bra ut - framförallt om ni nu försökt i ett år.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    Att det tar ett år

    räknas idag som fullkomligt normalt. Jag har hört att det i snitt tar 7-8 månader att bli gravid nu för tiden. Men jag tror att den siffran är lite hög. Men det räknas som normalt och man behöver inte ha några som helst hinder.

    Om du är 20-30 år har ni ca 20-25% chans varje månad att lyckas. Samtidigt så har jag även hört att man ägglossar i regel 10 månader per år.

    Men jag läser en bok om infertilitet nu - kanske kan bidra med lite matnyttigt och korrekt information. Det jag har skrivit ovan är sådant som andra tjejer berättat. Ja, förutom 20-25% chans, det vet jag att det stämmer.

    Kram!
  10. 5
    Att det tar ett år räknas idag som fullkomligt normalt. Jag har hört att det i snitt tar 7-8 månader att bli gravid nu för tiden. Men jag tror att den siffran är lite hög. Men det räknas som normalt och man behöver inte ha några som helst hinder.

    Om du är 20-30 år har ni ca 20-25% chans varje månad att lyckas. Samtidigt så har jag även hört att man ägglossar i regel 10 månader per år.

    Men jag läser en bok om infertilitet nu - kanske kan bidra med lite matnyttigt och korrekt information. Det jag har skrivit ovan är sådant som andra tjejer berättat. Ja, förutom 20-25% chans, det vet jag att det stämmer.

    Kram!
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6

    Upp till ett år...

    ...är ju helt normalt. Därefter är ju rekomendationen att man går till en läkare för att kolla läget, så mer än ett år är ju inte fullt så vanligt. Däremot kan ju som sagt slumpen spela en elak roll...

    Om man räknar med 20% chans per ägglossning och 10 ägglossningar per 12 cykler (dvs busans siffror) blir sannolikheten att lyckas ca 17% per gång:

    17% lyckas första cykeln
    31% har lyckats efter andra
    42% efter tredje
    52% efter färde
    66% efter sex försök
    80% efter nio försök
    89% efter 12 försök
    98% efter 24 försök

    Det innebär med andra ord att 2% av alla som har fullgod fertilitet inte lyckas på två år, trots att ingenting är fel... *ryser över tanken på att hamna bland dem*
  12. 6
    Upp till ett år... ...är ju helt normalt. Därefter är ju rekomendationen att man går till en läkare för att kolla läget, så mer än ett år är ju inte fullt så vanligt. Däremot kan ju som sagt slumpen spela en elak roll...

    Om man räknar med 20% chans per ägglossning och 10 ägglossningar per 12 cykler (dvs busans siffror) blir sannolikheten att lyckas ca 17% per gång:

    17% lyckas första cykeln
    31% har lyckats efter andra
    42% efter tredje
    52% efter färde
    66% efter sex försök
    80% efter nio försök
    89% efter 12 försök
    98% efter 24 försök

    Det innebär med andra ord att 2% av alla som har fullgod fertilitet inte lyckas på två år, trots att ingenting är fel... *ryser över tanken på att hamna bland dem*
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Hej Minnea!

    Ush! Vilka hämska siffror!!
    Å bara tanken att man i största sannorlikhet är bland dom där 2% som inte lyckas, känns int så vidare faktiskt.
    Men men,har ju varit hos läkaren för att titta fall min ägglossning är som den ska.. å nu väntar jag bara på provsvaren..
    Hämska väntan hela tiden!
    Men men..Inget man kan göra något åt..
    Hoppas att de e bra med dig gumman!!
    Kramar Ewa
  14. 7
    Hej Minnea! Ush! Vilka hämska siffror!!
    Å bara tanken att man i största sannorlikhet är bland dom där 2% som inte lyckas, känns int så vidare faktiskt.
    Men men,har ju varit hos läkaren för att titta fall min ägglossning är som den ska.. å nu väntar jag bara på provsvaren..
    Hämska väntan hela tiden!
    Men men..Inget man kan göra något åt..
    Hoppas att de e bra med dig gumman!!
    Kramar Ewa
  15. Medlem sedan
    Oct 2005
    #8

    Hej Busan!

    Ok..
    20-25% är ju inte så himla mycket! Jag hade ju nästan hoppats på kanske 50-60%..
    Men men..vad kan man göra åt saken? Inte särskilt mycket..de e bara fortsätta försöka å hoppas på att de kommer att gå vägen nån gång..
    Tack för svaret!
    Hoppas att de e bra med dig!!
    Kramar Ewa
  16. 8
    Hej Busan! Ok..
    20-25% är ju inte så himla mycket! Jag hade ju nästan hoppats på kanske 50-60%..
    Men men..vad kan man göra åt saken? Inte särskilt mycket..de e bara fortsätta försöka å hoppas på att de kommer att gå vägen nån gång..
    Tack för svaret!
    Hoppas att de e bra med dig!!
    Kramar Ewa

Liknande trådar

  1. bara måste
    By Anonym in forum 1202 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 12:28
  2. Måste bara få .....
    By compax in forum Vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 15:23
  3. måste bara...
    By me_d in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 08:14
  4. Måste bara
    By Maria in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 07:34
  5. Måste bara..
    By Kåta kaninan in forum Sex & erotik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 23:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar