Hur pratar era barn?
_01/02 Vinterbarn
  1. 1-barnsmamman
    #1

    Hur pratar era barn?

    Min tös på 3 år och snart 9 månader pratar i meningar med upp till 5 ord, jätteduktig är hon. En och annan 6-ordsmening har också slunkit med! :) Uttalet är inte helt \"fixat\", men vi förstår 95% av det hon säger.

    Hur pratar era ungar? *nyfiken*
  2. 1
    Hur pratar era barn? Min tös på 3 år och snart 9 månader pratar i meningar med upp till 5 ord, jätteduktig är hon. En och annan 6-ordsmening har också slunkit med! :) Uttalet är inte helt \"fixat\", men vi förstår 95% av det hon säger.

    Hur pratar era ungar? *nyfiken*
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Sådär...

    ..fast vi tycker Cassandra är jätteduktig. Hon är 3 år och snart 10 månader. För ett år sen hade hon ett verbalt ordföråd på ca 10 ord, varav 3 var förståbara för andra. Idag pratar hon 3-4 ordsmeningar. Vi förstår det mesta hon säger, men hon har svårt för vissa ljud, och då har andra svårt att förstå henne. Grammatiken är det si och så med.

    Men pratar som sina jämnåriga gör hon inte.
  4. 2
    Sådär... ..fast vi tycker Cassandra är jätteduktig. Hon är 3 år och snart 10 månader. För ett år sen hade hon ett verbalt ordföråd på ca 10 ord, varav 3 var förståbara för andra. Idag pratar hon 3-4 ordsmeningar. Vi förstår det mesta hon säger, men hon har svårt för vissa ljud, och då har andra svårt att förstå henne. Grammatiken är det si och så med.

    Men pratar som sina jämnåriga gör hon inte.
  5. Ylva m J02 och E03
    #3

    Skulle nog

    säga att Jakob pratar helt obehindrat. Han är i den fasen när han inte behöver anstränga sig för att prata utan i \"glädjen\" över att ha det här verktyget pratar _konstant_. Om allt! Men det sägs att det går över och så småningom blir lite mer i tankevärlden istället :-)

    Han felanvänder vissa pronomen ibland: \"Ska dom komma till vi?\" Eller: \"Jag gav den till hon\". Och klassiker som: \"Jag skärde den\"

    Jag tror att Jakob är ganska tidig i sin språkutveckling. Han är generellt rätt mentalt fokuserad och visar typ noll intresse för att rita eller spela boll. Han älskar böcker och har fantasi i övermått.

    Visst är det kul att börja ana personligheterna nu!
  6. 3
    Skulle nog säga att Jakob pratar helt obehindrat. Han är i den fasen när han inte behöver anstränga sig för att prata utan i \"glädjen\" över att ha det här verktyget pratar _konstant_. Om allt! Men det sägs att det går över och så småningom blir lite mer i tankevärlden istället :-)

    Han felanvänder vissa pronomen ibland: \"Ska dom komma till vi?\" Eller: \"Jag gav den till hon\". Och klassiker som: \"Jag skärde den\"

    Jag tror att Jakob är ganska tidig i sin språkutveckling. Han är generellt rätt mentalt fokuserad och visar typ noll intresse för att rita eller spela boll. Han älskar böcker och har fantasi i övermått.

    Visst är det kul att börja ana personligheterna nu!
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Obehindrat, och som Ylva skrev...

    ...så böjer han ju vissa ord fel osv. Däremot är hans ordförråd _enormt_ stort! Vissa ord använder knappt jag *S* (Han ääälskar dataspel, så mycket ord och kommentarer kommer därifrån.)

    Men i stort sett så pratar han som du och jag.
  8. 4
    Obehindrat, och som Ylva skrev... ...så böjer han ju vissa ord fel osv. Däremot är hans ordförråd _enormt_ stort! Vissa ord använder knappt jag *S* (Han ääälskar dataspel, så mycket ord och kommentarer kommer därifrån.)

    Men i stort sett så pratar han som du och jag.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Liam är också..

    tre år och snart 9 månader. Han har legat något efter i sin språkutveckling hela tiden. Men han knappar in på sina jämnåriga och är såå duktig.

    Han pratar ofta och gärna, och kan ha långa utlägg om saker och ting. Men det saknas nästan alltid några ord i hans meningar för att de ska vara kompletta, iaf i de långa meningarna. Grammatiken och uttalet är halvvägs, men det kommer i sista hand. Det viktiga är att han pratar och utvecklas.

    Så pratar min unge *s*
  10. 5
    Liam är också.. tre år och snart 9 månader. Han har legat något efter i sin språkutveckling hela tiden. Men han knappar in på sina jämnåriga och är såå duktig.

    Han pratar ofta och gärna, och kan ha långa utlägg om saker och ting. Men det saknas nästan alltid några ord i hans meningar för att de ska vara kompletta, iaf i de långa meningarna. Grammatiken och uttalet är halvvägs, men det kommer i sista hand. Det viktiga är att han pratar och utvecklas.

    Så pratar min unge *s*
  11. Pepparkakan med 3 grabbar
    #6

    Min äldsta...

    pratar ungefär som din. Han är 3 år och 8 mån.
  12. 6
    Min äldsta... pratar ungefär som din. Han är 3 år och 8 mån.
  13. Medlem sedan
    Jul 2001
    #7

    Noel har...

    ... ett stort ordförråd och pratar obehindrat och i låååånga haranger. Däremot har han fortfarande problem med att säga R och L, så det låter lite lustigt. Lillebror Elmer blir t ex kallad Ejmer osv. Men ordförrådet är som sagt rikligt och meningarna långa.
    Det är så kul att följa barnens språkutveckling!
  14. 7
    Noel har... ... ett stort ordförråd och pratar obehindrat och i låååånga haranger. Däremot har han fortfarande problem med att säga R och L, så det låter lite lustigt. Lillebror Elmer blir t ex kallad Ejmer osv. Men ordförrådet är som sagt rikligt och meningarna långa.
    Det är så kul att följa barnens språkutveckling!
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8

    Oavbrutet....

    Vilhelm har ett stort ordförråd, och är i den där härliga åldern när starka verb blir lite hur som helst: ena dagen är det \"sjungde\", nästa \"sjöng\"...
    Han kan inte säga \"r\" ordentligt, och ite sje-ljud (det blir \"h\", och skojigt det också, \"hitroligt\", faktiskt...), och läspar gör han också - men pratar som en kvarn.
    \"Idag var maten på dagis _utsökt_!\" sa han häromdagen!
  16. 8
    Oavbrutet.... Vilhelm har ett stort ordförråd, och är i den där härliga åldern när starka verb blir lite hur som helst: ena dagen är det \"sjungde\", nästa \"sjöng\"...
    Han kan inte säga \"r\" ordentligt, och ite sje-ljud (det blir \"h\", och skojigt det också, \"hitroligt\", faktiskt...), och läspar gör han också - men pratar som en kvarn.
    \"Idag var maten på dagis _utsökt_!\" sa han häromdagen!
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    alex pratar som....

    bara den och precis som du skriver så kan han böja orden fel ibland men han säger R och pratar som vem oss. det kan va vissa svåra ord han säger fel men rättar vi honom så säger han rätt
  18. 9
    alex pratar som.... bara den och precis som du skriver så kan han böja orden fel ibland men han säger R och pratar som vem oss. det kan va vissa svåra ord han säger fel men rättar vi honom så säger han rätt
  19. Anonym
    #10

    konstant

    och hela tiden och vi förstår allt (tom ordet portfoliovecka om än något grötigt...)
    Hon har haft vissa \"talfel\" bytt ut bokstäver och sådär men det har förbättrats massor sedan hon bytte avdelning på dagis.
  20. 10
    konstant och hela tiden och vi förstår allt (tom ordet portfoliovecka om än något grötigt...)
    Hon har haft vissa \"talfel\" bytt ut bokstäver och sådär men det har förbättrats massor sedan hon bytte avdelning på dagis.
  21. Anonym
    #11

    honär född

    4 mars-02...

    Klart hon böjer vissa ord fel också och säger tex oss rum och sånt men fullt begripligt, hon kan hålla igång ett samtal i telefonen i ca fem minuter iaf ;)
  22. 11
    honär född 4 mars-02...

    Klart hon böjer vissa ord fel också och säger tex oss rum och sånt men fullt begripligt, hon kan hålla igång ett samtal i telefonen i ca fem minuter iaf ;)
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    helt obehindrat

    pratar Adam, böjer ibland fel som andra skrivit men i princip helt \"rent\". Han är väldigt verbal o pratar hela tiden om allt o inget.
  24. 12
    helt obehindrat pratar Adam, böjer ibland fel som andra skrivit men i princip helt \"rent\". Han är väldigt verbal o pratar hela tiden om allt o inget.
  25. Medlem sedan
    Feb 2002
    #13

    Skönt att höra..

    att det är fler 3-åringar som inte är \"klara2 i sin språkutveckling ännu.

    Går din son på dagis?

    Liam går inte på dagis ännu, och jag har fått höra en del gliringar från bvc-personal och logoped om att det skulle hämma hans srpåkutveckling att vara hemma.

    Vi söker dagisplats, men det är iinte det lättaste att få någon om man har önskemål om det blivande dagiset. Första bästa, där de kan klämma in en till unge låter inte så lockande i mina öron. :/
  26. 13
    Skönt att höra.. att det är fler 3-åringar som inte är \"klara2 i sin språkutveckling ännu.

    Går din son på dagis?

    Liam går inte på dagis ännu, och jag har fått höra en del gliringar från bvc-personal och logoped om att det skulle hämma hans srpåkutveckling att vara hemma.

    Vi söker dagisplats, men det är iinte det lättaste att få någon om man har önskemål om det blivande dagiset. Första bästa, där de kan klämma in en till unge låter inte så lockande i mina öron. :/
  27. Skorpan m B o T
    #14

    Det är som

    att prata med en vuxen nästan. Han saknar ju förståss kunskap om mycket och han böjer en del verb fel, säger tex \"jidde\" i slället för \"gav\". Men meningarna är så långa de behöver vara, det var länge sedan vi räknade ord men han kan konstruera meningar med bisatser och allt. Uttalet är felfritt.

    På engelska ligger han inte lika långt framme (Han är ju tvåspråkig) utan använder mest enstaka ord insprängt i svenskan när han pratar med sin pappa.
  28. 14
    Det är som att prata med en vuxen nästan. Han saknar ju förståss kunskap om mycket och han böjer en del verb fel, säger tex \"jidde\" i slället för \"gav\". Men meningarna är så långa de behöver vara, det var länge sedan vi räknade ord men han kan konstruera meningar med bisatser och allt. Uttalet är felfritt.

    På engelska ligger han inte lika långt framme (Han är ju tvåspråkig) utan använder mest enstaka ord insprängt i svenskan när han pratar med sin pappa.
  29. Skorpan m B o T
    #15

    Det är härligt

    när de tar så där \"vuxna\" ord i sin mun eller uttrycker sig lillgammalt *s*.
  30. 15
    Det är härligt när de tar så där \"vuxna\" ord i sin mun eller uttrycker sig lillgammalt *s*.
  31. Ylva m J02 och E03
    #16

    *ler*

    Ja, de där lillgamla uttrycken får jag vända mig om och le åt rätt så ofta. Känner igen mina egna uttryck och dessutom ofta uttryck från filmer. \"Kära nån!\" används så fort det går snett och det var inte förrän häromdagen när jag satt med Jakob och tittade på ett avsnitt ur Lilla Röda Traktorn som jag hörde Nicola säga detsamma :-)
  32. 16
    *ler* Ja, de där lillgamla uttrycken får jag vända mig om och le åt rätt så ofta. Känner igen mina egna uttryck och dessutom ofta uttryck från filmer. \"Kära nån!\" används så fort det går snett och det var inte förrän häromdagen när jag satt med Jakob och tittade på ett avsnitt ur Lilla Röda Traktorn som jag hörde Nicola säga detsamma :-)
  33. milla
    #17

    mycket bra

    Släkten har svårt att skilja på mina barn i telefon (storasyster är 6 år) Hon har varit mycket tidig och pratat obehindrat (med enstaka fel som nämnts ovan) sedan två årsåldern. Meningarna kan ha hur många ord som helst eller bara några få, det varierar. Hon kan räkna till 39, rimma och hitta på egna sånger, dela upp ord i stavelser m.m. Hon har hjälpt storasyster med rimläxan hon fick på sexårs.
  34. 17
    mycket bra Släkten har svårt att skilja på mina barn i telefon (storasyster är 6 år) Hon har varit mycket tidig och pratat obehindrat (med enstaka fel som nämnts ovan) sedan två årsåldern. Meningarna kan ha hur många ord som helst eller bara några få, det varierar. Hon kan räkna till 39, rimma och hitta på egna sånger, dela upp ord i stavelser m.m. Hon har hjälpt storasyster med rimläxan hon fick på sexårs.
  35. Medlem sedan
    Dec 2001
    #18

    Ja, fast jag får lite dåligt samvete!

    Kraken, han umgås nästan bara med stora när han inte är på dagis, och jag har aldrig klarat att prata småungespråk med nåt av mina barn - så de blir väl lite lillgamla!
    Han är iallafall en ständig källa till glädje på dagis, fröknarna uppskattar hans verbala talanger!
  36. 18
    Ja, fast jag får lite dåligt samvete! Kraken, han umgås nästan bara med stora när han inte är på dagis, och jag har aldrig klarat att prata småungespråk med nåt av mina barn - så de blir väl lite lillgamla!
    Han är iallafall en ständig källa till glädje på dagis, fröknarna uppskattar hans verbala talanger!
  37. Medlem sedan
    Dec 1999
    #19

    Perfekt

    skulle jag vilja påstå. Både Marcus och Martina pratar väldigt bra. Långa meningar, helt okej grammatik och uttal. Kan vända på bokstäver ibland, men inte ofta. \"valnigt\" säger Marcus istället för \"vanligt\" tillexempel, men det må ju vara hänt... ;)
  38. 19
    Perfekt skulle jag vilja påstå. Både Marcus och Martina pratar väldigt bra. Långa meningar, helt okej grammatik och uttal. Kan vända på bokstäver ibland, men inte ofta. \"valnigt\" säger Marcus istället för \"vanligt\" tillexempel, men det må ju vara hänt... ;)
  39. Medlem sedan
    Jan 2001
    #20

    Ordförrådet

    hos Adam (3 år o 8 mån) är det inget fel på, han pratar långa meningar och använder så många ord som det behövs. Böjer ord fel gör han förstås ibland, och så har han lite problem med uttalet. Verkar inte som att han kan säga de konsonanter som formas långt bak i munnen (t.ex. k, g) utan säger typ \"dodis\" (godis), \"tata\" (kaka) osv. Vi förstår i princip allt han säger, men en utomstående kan ibland få anstränga sig lite.
  40. 20
    Ordförrådet hos Adam (3 år o 8 mån) är det inget fel på, han pratar långa meningar och använder så många ord som det behövs. Böjer ord fel gör han förstås ibland, och så har han lite problem med uttalet. Verkar inte som att han kan säga de konsonanter som formas långt bak i munnen (t.ex. k, g) utan säger typ \"dodis\" (godis), \"tata\" (kaka) osv. Vi förstår i princip allt han säger, men en utomstående kan ibland få anstränga sig lite.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur pratar ni med era (små) barn
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 19:46
  2. Pratar era barn?
    By Emelie_ in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 19:59
  3. hur pratar era barn?
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 22:22
  4. Pratar ni med era barn
    By Bian in forum _96 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 22:31
  5. Pratar era barn?
    By Linkan72 in forum _0412 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 13:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar