Söndagsskoletips
Föräldraskap - kristen
  1. Elsa B
    #1

    Söndagsskoletips

    Vi har ett extra tillfälle på s efter allahelgona dagen i söndagsskolan (sv.ky, 2-4 åringar) som jag ska göra något med. Vi har följt GT och kommer precis att bli klara till 1 advent. Har ett amerikanskt flanomtrl (Betty Lukens). Nu undrar jag om jag ska berätta om Hosea och Gomer eller om vi ska prata om helgon just den gången. Gomerhistorien finns inte med i Lukens mtrl - men det är lätt att plocka ihop figurer. Är historien för knepig för barn i den åldern? Jag tycker att det är litet vilda babyn över den! Hosea får älska Gomer tillbaka till sig precis som Gud älskar oss tillbaka till sig igen och igen. Har en barnbibel (av tre) hemma som tar med den. Hur skulle ni göra? Och om inte annat - vad gör man av ett helgonprat en sådan dag?
  2. 1
    Söndagsskoletips Vi har ett extra tillfälle på s efter allahelgona dagen i söndagsskolan (sv.ky, 2-4 åringar) som jag ska göra något med. Vi har följt GT och kommer precis att bli klara till 1 advent. Har ett amerikanskt flanomtrl (Betty Lukens). Nu undrar jag om jag ska berätta om Hosea och Gomer eller om vi ska prata om helgon just den gången. Gomerhistorien finns inte med i Lukens mtrl - men det är lätt att plocka ihop figurer. Är historien för knepig för barn i den åldern? Jag tycker att det är litet vilda babyn över den! Hosea får älska Gomer tillbaka till sig precis som Gud älskar oss tillbaka till sig igen och igen. Har en barnbibel (av tre) hemma som tar med den. Hur skulle ni göra? Och om inte annat - vad gör man av ett helgonprat en sådan dag?
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Jag tycker

    att berättelsen om Hosea och Gomer kanske blir litt överkurs för så små barn.

    Dock kan det vara rätt och vackert att snacka om de heliga som gått före oss till himmelen.
    Man får dock akta sig för att komma in på helgondyrkan.
    Så små barn tar allt bokstavligt.

    Lycka till!
  4. 2
    Jag tycker att berättelsen om Hosea och Gomer kanske blir litt överkurs för så små barn.

    Dock kan det vara rätt och vackert att snacka om de heliga som gått före oss till himmelen.
    Man får dock akta sig för att komma in på helgondyrkan.
    Så små barn tar allt bokstavligt.

    Lycka till!
  5. Helena m2
    #3

    Jag skulle

    välja det alternativ som jag själv känner att jag hade lättast att ge barnen något av värde.
    Det med helgon tycker jag kan vara svårt att förklara för så små barn men samtidigt är det ju viktigt att ta tillfället att prata om döden och himlen.
    Vad gäller barnen så tar dom in det dom förstår och det spelar ingen roll hur knepig berättelsen i sig kan kännas för oss vuxna.
    Tycker dessutom att du har en väldigt bra tanke med berättelsen om Gomer.
    \"Hosea får älska Gomer tillbaka till sig precis som Gud älskar oss tillbaka till sig igen och igen.\"
    Lycka till! (Jag ska också planera söndagsskola nu.)
  6. 3
    Jag skulle välja det alternativ som jag själv känner att jag hade lättast att ge barnen något av värde.
    Det med helgon tycker jag kan vara svårt att förklara för så små barn men samtidigt är det ju viktigt att ta tillfället att prata om döden och himlen.
    Vad gäller barnen så tar dom in det dom förstår och det spelar ingen roll hur knepig berättelsen i sig kan kännas för oss vuxna.
    Tycker dessutom att du har en väldigt bra tanke med berättelsen om Gomer.
    \"Hosea får älska Gomer tillbaka till sig precis som Gud älskar oss tillbaka till sig igen och igen.\"
    Lycka till! (Jag ska också planera söndagsskola nu.)
  7. Elsa B
    #4

    Tack till er båda

    Jag brukar tänka att man inte ska rygga för mycket när man berättar för barn - inte så att det blir \"kiddy gospel\" av allt, men... Vi får se. Med helgonen så finns jag (även om jag har en del papistiska dragningar ;-)) i en väldigt luttersk tradition, så jag hade mest tänkt ta upp dem som förebilder. Har inte funderat igenom HUR alls (tips?). Vi har en barnbok om moder Theresa, men min grundide var mer att jag ville prata om att det funnits så många kristna innan oss. Blir kanske rörigt och abstrakt för så små (jag minns att jag frågade min mormorsmor om hon hade varit med på Noas ark när jag var liten - det där historiska perspektivet är kanske rätt svårbegripligt.)?
  8. 4
    Tack till er båda Jag brukar tänka att man inte ska rygga för mycket när man berättar för barn - inte så att det blir \"kiddy gospel\" av allt, men... Vi får se. Med helgonen så finns jag (även om jag har en del papistiska dragningar ;-)) i en väldigt luttersk tradition, så jag hade mest tänkt ta upp dem som förebilder. Har inte funderat igenom HUR alls (tips?). Vi har en barnbok om moder Theresa, men min grundide var mer att jag ville prata om att det funnits så många kristna innan oss. Blir kanske rörigt och abstrakt för så små (jag minns att jag frågade min mormorsmor om hon hade varit med på Noas ark när jag var liten - det där historiska perspektivet är kanske rätt svårbegripligt.)?
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Min unge och söndagsskolan

    Jag kan inte låta bli att berätta hur glad jag är över att min söta unge som först älskade söndsgsskolan och sen vägrade att gå under lång tid, i söndags följde med till kyrkan utan att gnälla och glatt sprang in i sakristian för söndagsskola.
    Han hade berättat för mig att han tyckte söndagsskolan var för \"svår\" och att han inte förstod vad de sade. Så jag började med att på lördagen läsa söndagens texter för honom, och förklara dem, så att han skulle kunna känna sig duktig och veta vad som lästes. Och det gav alltså resultat. Dessutom är det en bra förberedelse även för mig själv!
  10. 5
    Min unge och söndagsskolan Jag kan inte låta bli att berätta hur glad jag är över att min söta unge som först älskade söndsgsskolan och sen vägrade att gå under lång tid, i söndags följde med till kyrkan utan att gnälla och glatt sprang in i sakristian för söndagsskola.
    Han hade berättat för mig att han tyckte söndagsskolan var för \"svår\" och att han inte förstod vad de sade. Så jag började med att på lördagen läsa söndagens texter för honom, och förklara dem, så att han skulle kunna känna sig duktig och veta vad som lästes. Och det gav alltså resultat. Dessutom är det en bra förberedelse även för mig själv!
  11. Elsa B
    #6

    Så skönt

    att det löste sig! Och en sån bra vana ni fick på köpet! Jag har lääänge tänkt att vi skulle läsa söndagens texter på lördagskvällen (typ egen helgsmål), men... Just nu kör vi i söndagsskolan inte söndagens text utan har gått igenom GTs huvuddrag (sedan förra hösten) och kommer att fortsätta med NT fr.o.m. 1 advent.
  12. 6
    Så skönt att det löste sig! Och en sån bra vana ni fick på köpet! Jag har lääänge tänkt att vi skulle läsa söndagens texter på lördagskvällen (typ egen helgsmål), men... Just nu kör vi i söndagsskolan inte söndagens text utan har gått igenom GTs huvuddrag (sedan förra hösten) och kommer att fortsätta med NT fr.o.m. 1 advent.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar