Skelning...
_02 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Skelning...

    Så här är det...

    Lisa började skela lite smått och bara då o då innan sommaren, men nu sker det väldigt ofta.
    Bvc skickade en remiss till ögonläkaren och nu har vi fått en tid, den 7 Nov.

    Det är både skönt och skrämmande att äntligen få åka dit, man vet ju inte riktigt vad som väntar och hur Lisa kommer att reagera.

    Nån fler som har barn som skelar? och kanske kan berätta vad de varit med om ?

    känner att jag kanske behöver lite stöd....

    kram
  2. 1
    Skelning... Så här är det...

    Lisa började skela lite smått och bara då o då innan sommaren, men nu sker det väldigt ofta.
    Bvc skickade en remiss till ögonläkaren och nu har vi fått en tid, den 7 Nov.

    Det är både skönt och skrämmande att äntligen få åka dit, man vet ju inte riktigt vad som väntar och hur Lisa kommer att reagera.

    Nån fler som har barn som skelar? och kanske kan berätta vad de varit med om ?

    känner att jag kanske behöver lite stöd....

    kram
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Skelade själv som barn

    Jag vet att jag var väldigt liten när det syntes!Jag är född i gbg och fick komma till en jättebra professor på sahlgrenska, så sen opererade de bägge ögonen. Jag har bra minnen från detta (trots att jag är 28 nu;), tyckte det var spännande med alla leksaker och gullig personal osv. Iaf gick op bra och sen fick jag gå med ögonlapp och träna (mindre kul).

    Kommer inte heller ihåg hur gammal jag var när jag fick börja ha glasögon men mamma var tvungen att tejpa på glasögonen, så att det skulle göra ont att ta av dem! Har ju fortf glasögon och det syns inte alls att jag skelar, men ifall jag tar av mig glasögonen och går utan dem i flera dar syns det! Ser mycket bättre på högra än det vänstra.

    Men eftersom även din dotter är väldigt liten när de ska kolla detta, så är jag säker på att hon inte kommer att lida av det. Det är bättre ju tidigare de tar itu med det! Jag minns som sagt bara det roliga med sjukhusbesöken. De som jobbar med detta är väldigt proffsiga så du behöver ej oroa dig!

    Lycka till, kram
  4. 2
    Skelade själv som barn Jag vet att jag var väldigt liten när det syntes!Jag är född i gbg och fick komma till en jättebra professor på sahlgrenska, så sen opererade de bägge ögonen. Jag har bra minnen från detta (trots att jag är 28 nu;), tyckte det var spännande med alla leksaker och gullig personal osv. Iaf gick op bra och sen fick jag gå med ögonlapp och träna (mindre kul).

    Kommer inte heller ihåg hur gammal jag var när jag fick börja ha glasögon men mamma var tvungen att tejpa på glasögonen, så att det skulle göra ont att ta av dem! Har ju fortf glasögon och det syns inte alls att jag skelar, men ifall jag tar av mig glasögonen och går utan dem i flera dar syns det! Ser mycket bättre på högra än det vänstra.

    Men eftersom även din dotter är väldigt liten när de ska kolla detta, så är jag säker på att hon inte kommer att lida av det. Det är bättre ju tidigare de tar itu med det! Jag minns som sagt bara det roliga med sjukhusbesöken. De som jobbar med detta är väldigt proffsiga så du behöver ej oroa dig!

    Lycka till, kram
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    tack..

    .. tack för ditt stöd och dina ord. Är ju som sagt lite smått nervös..men det ordnar sig väl.

    tack

    kram
  6. 3
    tack.. .. tack för ditt stöd och dina ord. Är ju som sagt lite smått nervös..men det ordnar sig väl.

    tack

    kram
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Vår son har nu haft glasögon i nästan exakt

    ett år, han är nu sex år...Han började skela lite när han var trött i två/tre års åldern, men sen accelerade det mer & mer...plus att vi märkte att han snubblade osv Först fick han lapp för att träna upp ögat, sen blev det glasögon! Han är jättecool i dem (actionman) och han använder dem i stort sett hela tide...är lite rädd om dem, så leker de vilt...plockar han av dem å ger till fröken. Det är aldrig någon (förutom idioter till vuxna) som ha kommenterat hans glasögon på något som helst negativt sätt! Testerna på ögonkliniken är inte obehagliga, det de gör som KAN vara lite annorlunda, är att de droppar i ögonen och sedan blir ögonen \"groggy\"...Skall inte gå till dagis på några timmar...Lycka till!
  8. 4
    Vår son har nu haft glasögon i nästan exakt ett år, han är nu sex år...Han började skela lite när han var trött i två/tre års åldern, men sen accelerade det mer & mer...plus att vi märkte att han snubblade osv Först fick han lapp för att träna upp ögat, sen blev det glasögon! Han är jättecool i dem (actionman) och han använder dem i stort sett hela tide...är lite rädd om dem, så leker de vilt...plockar han av dem å ger till fröken. Det är aldrig någon (förutom idioter till vuxna) som ha kommenterat hans glasögon på något som helst negativt sätt! Testerna på ögonkliniken är inte obehagliga, det de gör som KAN vara lite annorlunda, är att de droppar i ögonen och sedan blir ögonen \"groggy\"...Skall inte gå till dagis på några timmar...Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Min tjej

    blev två i september och hon har nu haft sina glasögon i ca två veckor. Pga att hon skelade sökte vi ögonläkare, och det visade sig att hon var översynt och behövde glasögon.
    Det går hur bra som helst med glasögonen på; betydligt bättre än vi vågat tro. Fråga gärna mer om du undrar över något!
  10. 5
    Min tjej blev två i september och hon har nu haft sina glasögon i ca två veckor. Pga att hon skelade sökte vi ögonläkare, och det visade sig att hon var översynt och behövde glasögon.
    Det går hur bra som helst med glasögonen på; betydligt bättre än vi vågat tro. Fråga gärna mer om du undrar över något!
  11. Helena med Evelina 031122
    #6

    Min dotter

    ska enl ögonläkaren vara gravt översynt men vi märker ingenting + att vi alla tycker att hon skelar men det tycker inte ögonläkaren. Min syrra blev upprörd och undrade om det verkligen var en ögonläkaren, om inte hon hade fel på ögonen eftersom det var så klart att min dotter skelar. Jag givk till optikerna men hon vill inte låta oss prova ut glasögon så jag har låtit det vara, inte tvinga henne. Hon har inga problem att gå eller ta saker.
  12. 6
    Min dotter ska enl ögonläkaren vara gravt översynt men vi märker ingenting + att vi alla tycker att hon skelar men det tycker inte ögonläkaren. Min syrra blev upprörd och undrade om det verkligen var en ögonläkaren, om inte hon hade fel på ögonen eftersom det var så klart att min dotter skelar. Jag givk till optikerna men hon vill inte låta oss prova ut glasögon så jag har låtit det vara, inte tvinga henne. Hon har inga problem att gå eller ta saker.
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Nu har vi iallafall varit där........

    .... och det gick bra, hon skelade för fullt när hon fick titta på de bilder som läkare visade upp.
    Sen droppade hon Lisa i ögonen och vi fick gå ut och vänta i ca 35 min. eller nåt.
    Och sen så kollade hon nogrannare hur det ligger till med skelningen.

    Just nu kommer de inte att göra nåt åt hennes skelning iallafall, men de kommer att kalla henne om 6 mån. igen och kolla då igen. och de kommer att följa henne tills hon är 8 år.

    Men vi skulle höra av så fort som möjligt om hon börjar skela mer än 50 % av dagen.

    Så vi behöver inte använda varken lapp eller glasögon förtillfället iallafall och det är skönt =O)
    Förhoppningsvis klarar hon av att träna tillrätta ögat på egen hand så hon slipper sånt i framtiden oxå.

    Men det är verkligen skönt att det är gjort nu iallafall =O)
    tack alla för era inlägg och stöttande ord !

    kram
  14. 7
    Nu har vi iallafall varit där........ .... och det gick bra, hon skelade för fullt när hon fick titta på de bilder som läkare visade upp.
    Sen droppade hon Lisa i ögonen och vi fick gå ut och vänta i ca 35 min. eller nåt.
    Och sen så kollade hon nogrannare hur det ligger till med skelningen.

    Just nu kommer de inte att göra nåt åt hennes skelning iallafall, men de kommer att kalla henne om 6 mån. igen och kolla då igen. och de kommer att följa henne tills hon är 8 år.

    Men vi skulle höra av så fort som möjligt om hon börjar skela mer än 50 % av dagen.

    Så vi behöver inte använda varken lapp eller glasögon förtillfället iallafall och det är skönt =O)
    Förhoppningsvis klarar hon av att träna tillrätta ögat på egen hand så hon slipper sånt i framtiden oxå.

    Men det är verkligen skönt att det är gjort nu iallafall =O)
    tack alla för era inlägg och stöttande ord !

    kram
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Min tjej igen då ;-)

    Har heller inga problem med att gå eller ta saker. Är man översynt som hon är så ser man bra på långt håll men sämre på nära håll. Jag vet inte hur gravt översynthet är som i ert fall, men C har +5,5 i styrka på sitt sämsta öga.

    Ögonläkaren förklarade det som att ögat kan lära sig att se ok på nära håll också utan glasögon så det är inte alltid man uppmärksammar synfel som lekman förrän det är sent, men man förvärrar synfelet om man inte korrigerar problemet i tid.

    Ju tidigare man korrigerar synen, desto troligare är det att synfelet växer bort med åren. Hennes storebror fick glasögon när han var nästan tre år, vi var på koll med honom när han var lika gammal som lillasyster är men då tyckte de att vi skulle avvakta med glasögon. Nu, 6 år gammal, har hans syn förvärrats och han kommer att behöva ha glasögon resten av livet. Det är försent för att det ska växa bort nu.

    Därför satte de in glasögon på C direkt, eftersom hon har precis samma synfel som han, i ungefär samma styrka och med samma skelning.

    Optiker tar inte emot barn under åtta år, de sköts via ögonläkare.
  16. 8
    Min tjej igen då ;-) Har heller inga problem med att gå eller ta saker. Är man översynt som hon är så ser man bra på långt håll men sämre på nära håll. Jag vet inte hur gravt översynthet är som i ert fall, men C har +5,5 i styrka på sitt sämsta öga.

    Ögonläkaren förklarade det som att ögat kan lära sig att se ok på nära håll också utan glasögon så det är inte alltid man uppmärksammar synfel som lekman förrän det är sent, men man förvärrar synfelet om man inte korrigerar problemet i tid.

    Ju tidigare man korrigerar synen, desto troligare är det att synfelet växer bort med åren. Hennes storebror fick glasögon när han var nästan tre år, vi var på koll med honom när han var lika gammal som lillasyster är men då tyckte de att vi skulle avvakta med glasögon. Nu, 6 år gammal, har hans syn förvärrats och han kommer att behöva ha glasögon resten av livet. Det är försent för att det ska växa bort nu.

    Därför satte de in glasögon på C direkt, eftersom hon har precis samma synfel som han, i ungefär samma styrka och med samma skelning.

    Optiker tar inte emot barn under åtta år, de sköts via ögonläkare.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Evelina

    hade 5 i översynthet, men hon vägrade låta optikern göra de tester hon behövde göra så hon är utan glasögon ännu, ska till ögonläkaren i dec får se vad hon säger.
  18. 9
    Evelina hade 5 i översynthet, men hon vägrade låta optikern göra de tester hon behövde göra så hon är utan glasögon ännu, ska till ögonläkaren i dec får se vad hon säger.

Liknande trådar

  1. Skelning
    By Lindalindus in forum _1107 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 14:34
  2. Skelning?
    By HannaPanna29 in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 09:01
  3. Skelning
    By anonymt namn in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:32
  4. Skelning
    By flisa in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 16:33
  5. Skelning
    By peaches in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 11:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar