Hej hallå
Hörselskador & nedsättning
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Hej hallå

    Hör väl inte riktigt hemma här men en fråga till er.

    Har tagit tag i mitt liv för att lära mig lite mer teckenspråk. Min pappa är syn coh hörselskadad och det blir sämre efter hand. Jag har även börjat introdusera dottern på 2,5år i teckenspråkets ädla konst. Hon tycker att det är jättekul och är så söt när hon tecknar katt.

    Nu till frågan. Hur har ni bäst lärt era barn teckenspråk? Jag har DVD:n \"Teckenhatten\" men jag tror hon är för liten för den än. Till mig tycker jag att den är jättebra... Jag kan ju bara lite ord och alfabetet så det är ju inet naturligt att teckna till henne samtidigt som jag pratar.

    Fråga nr 2:
    Är det fel tänkt av mig att satsa på att kunna teckenspråk som stöd och inte lära mig hela \"språket\" med all grammatik. Jag vet ju att man inte tecknar i samma följd och alla ord som man pratar.
  2. 1
    Hej hallå Hör väl inte riktigt hemma här men en fråga till er.

    Har tagit tag i mitt liv för att lära mig lite mer teckenspråk. Min pappa är syn coh hörselskadad och det blir sämre efter hand. Jag har även börjat introdusera dottern på 2,5år i teckenspråkets ädla konst. Hon tycker att det är jättekul och är så söt när hon tecknar katt.

    Nu till frågan. Hur har ni bäst lärt era barn teckenspråk? Jag har DVD:n \"Teckenhatten\" men jag tror hon är för liten för den än. Till mig tycker jag att den är jättebra... Jag kan ju bara lite ord och alfabetet så det är ju inet naturligt att teckna till henne samtidigt som jag pratar.

    Fråga nr 2:
    Är det fel tänkt av mig att satsa på att kunna teckenspråk som stöd och inte lära mig hela \"språket\" med all grammatik. Jag vet ju att man inte tecknar i samma följd och alla ord som man pratar.
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Svarar

    F1; Hon är INTE för liten, Teckenhatten används flitigt här hemma, har gjorts under flera år.
    VI har även \"Sånger med Tecken\", ett suveränt sätt att lära barn teckna, de gilalr ju att göra rörelser till sånger, här får de verkligen göra det. Jag har lagt till fler tecken i sångerna allteftersom, dvs vi har numer fler tecken när vi sjunger samma sånger mot vad de har på videon.
    Finns även Sagor med tecken, men den tyckte min son var enbart tråkig, kan ju bero på att han inte hörde så bra då. *tänkte inte på det..* Ska nog testa den igen..

    F2; Jag använder dövas tecken men med talad svenskas grammatik, eftersom min son är hörande.
  4. 2
    Svarar F1; Hon är INTE för liten, Teckenhatten används flitigt här hemma, har gjorts under flera år.
    VI har även \"Sånger med Tecken\", ett suveränt sätt att lära barn teckna, de gilalr ju att göra rörelser till sånger, här får de verkligen göra det. Jag har lagt till fler tecken i sångerna allteftersom, dvs vi har numer fler tecken när vi sjunger samma sånger mot vad de har på videon.
    Finns även Sagor med tecken, men den tyckte min son var enbart tråkig, kan ju bero på att han inte hörde så bra då. *tänkte inte på det..* Ska nog testa den igen..

    F2; Jag använder dövas tecken men med talad svenskas grammatik, eftersom min son är hörande.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Tack

    Sånger med tecken låter ju perfekt! Ska försöka få tag på den.
  6. 3
    Tack Sånger med tecken låter ju perfekt! Ska försöka få tag på den.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4

    NU hamnar det rätt iaf =)

    Här är info om Sånger Med Tecken:
    Rydeman, B
    Videoband; Sagor med tecken, Sånger med tecken. Kan beställas från Aktivitetscenter i Halmstad, tel: 035-13 80 64.


  8. 4
    NU hamnar det rätt iaf =) Här är info om Sånger Med Tecken:
    Rydeman, B
    Videoband; Sagor med tecken, Sånger med tecken. Kan beställas från Aktivitetscenter i Halmstad, tel: 035-13 80 64.


Liknande trådar

  1. Hallå, Hallå, finns ni kvar
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 08:16
  2. Hallå hallå, har ni plockat fram
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 15:15
  3. Hallå! Hallå! *knackar i glas*
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 18:52
  4. Mensen halla, hallå, hallå
    By -Catharina- in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 21:23
  5. Hallå *ropar* hallå hallå *Eko*
    By Gula in forum Våra barn (födda 2003–07)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 07:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar