Det här med kärlek....
Tonåringar
  1. Ann Onym nu
    #1

    Det här med kärlek....

    Dottern fyller 14 i början på nästa år, går i 7:an. Sköter skolan, är med kompisar mm En ganska lugn och mogen tjej. Hon är dock typen (som jag själv var), att inte vilja prata så mycket, hon har en stor integritet. Hon var tidigt intresserad av killar, och har träffat flera via Lunar...De har varit ihop ett tag, men inget allvarligare (mycket också pga av geografiskt avstånd - de har bara träffats nån gång) Men nu är hon ihop med en 2 år äldre kille, som bor i närheten...Han är här på kvällarna, en tjejkompis har dock alltid varit med hittills....Nu funderar man ju helt klart på hur långt det kommer att gå, med sex....
    Prata med henne? Jo, jag ska - men jag vill gärna höra hur ni tänkt, ni som varit i samma sits...Jag vet själv inte VAD jag tycker, eller vilka regler man ska ha - usch, jättesvårt. Sen vet jag, att vill hon inte prata om det, så vill hon inte! Känns som om allt är tidigare nu, än när jag var i den åldern....
  2. 1
    Det här med kärlek.... Dottern fyller 14 i början på nästa år, går i 7:an. Sköter skolan, är med kompisar mm En ganska lugn och mogen tjej. Hon är dock typen (som jag själv var), att inte vilja prata så mycket, hon har en stor integritet. Hon var tidigt intresserad av killar, och har träffat flera via Lunar...De har varit ihop ett tag, men inget allvarligare (mycket också pga av geografiskt avstånd - de har bara träffats nån gång) Men nu är hon ihop med en 2 år äldre kille, som bor i närheten...Han är här på kvällarna, en tjejkompis har dock alltid varit med hittills....Nu funderar man ju helt klart på hur långt det kommer att gå, med sex....
    Prata med henne? Jo, jag ska - men jag vill gärna höra hur ni tänkt, ni som varit i samma sits...Jag vet själv inte VAD jag tycker, eller vilka regler man ska ha - usch, jättesvårt. Sen vet jag, att vill hon inte prata om det, så vill hon inte! Känns som om allt är tidigare nu, än när jag var i den åldern....
  3. Kicki
    #2

    hualigen ...måst va

    jobbigare med dotter. Har 2 söner 16, 14 o en dotter som är 11. När äldste sonen började 7:an så införde vi fria kondomer, en skål på toan.jag har alltid haft lätt för att prata med äldste sonen den yngre är lite mer reserverad. Men mycket diskussioner om att använda kondomer när det blir dags och att det inte är nåt konstigt+ de där med fester och festande. Öppna kort inte alltid lätt men känns ju bra. Ibland kan äldste sonen komma hem efter en fest och nästan berätta FÖR mycket....
  4. 2
    hualigen ...måst va jobbigare med dotter. Har 2 söner 16, 14 o en dotter som är 11. När äldste sonen började 7:an så införde vi fria kondomer, en skål på toan.jag har alltid haft lätt för att prata med äldste sonen den yngre är lite mer reserverad. Men mycket diskussioner om att använda kondomer när det blir dags och att det inte är nåt konstigt+ de där med fester och festande. Öppna kort inte alltid lätt men känns ju bra. Ibland kan äldste sonen komma hem efter en fest och nästan berätta FÖR mycket....
  5. jämställd pappa
    #3

    Men

    har du inte redan tagit det snacket och känner förtroende så är det nog kört eller.
  6. 3
    Men har du inte redan tagit det snacket och känner förtroende så är det nog kört eller.
  7. Gretah
    #4

    Oj så svårt..

    Jag vet inte, men har man inte redan från början varit öppna mot och med sina barn i samtal om saker o ting som rör livet mest, så är det ju jättesvårt att börja nu. Men jag tycker att du som vuxen ändå får ta steget och prata med din dotter. Strunta i om hon inte \"vill\" eller blir generad, det är ändå alldelels för viktigt för att låta bli. Du får prata om p-medel helt enkelt, om de tänkt ha sex, fråga om hon vill att du hänger med till p-rådgivning. Det är i allafall en början...
  8. 4
    Oj så svårt.. Jag vet inte, men har man inte redan från början varit öppna mot och med sina barn i samtal om saker o ting som rör livet mest, så är det ju jättesvårt att börja nu. Men jag tycker att du som vuxen ändå får ta steget och prata med din dotter. Strunta i om hon inte \"vill\" eller blir generad, det är ändå alldelels för viktigt för att låta bli. Du får prata om p-medel helt enkelt, om de tänkt ha sex, fråga om hon vill att du hänger med till p-rådgivning. Det är i allafall en början...
  9. Ann Onym
    #5

    Så ni menar att....

    ...era barn gladeligen pratar med er om sex? Det är väl viss skillnad att prata om saker \"som rör livet mest\", och vara öppen mot sitt barn eller att prata om det sex som hon ev. har tänkt att ha med sin pojkvän? Det låter som om jag inte har någon kontakt alls med min dotter, skrev jag det? Jag var intresserad av hur andra med \"fjortisar\" tänker, ang sex...Det är ju ändå inte tillåtet i lagens mening förrän de är 15....
  10. 5
    Så ni menar att.... ...era barn gladeligen pratar med er om sex? Det är väl viss skillnad att prata om saker \"som rör livet mest\", och vara öppen mot sitt barn eller att prata om det sex som hon ev. har tänkt att ha med sin pojkvän? Det låter som om jag inte har någon kontakt alls med min dotter, skrev jag det? Jag var intresserad av hur andra med \"fjortisar\" tänker, ang sex...Det är ju ändå inte tillåtet i lagens mening förrän de är 15....
  11. Fru Marmelad
    #6

    Vi pratar i alla fall om det

    Preventivmedel och sex i mer allmänna termer i alla fall, det är inget konstigt med det tycker jag.

    Om pojkvännen är i samma ålder som flickan är det inte straffbart att ha sex heller...
  12. 6
    Vi pratar i alla fall om det Preventivmedel och sex i mer allmänna termer i alla fall, det är inget konstigt med det tycker jag.

    Om pojkvännen är i samma ålder som flickan är det inte straffbart att ha sex heller...
  13. Gretah
    #7

    Det är väl en sanning med modifikation det där

    med 15års lag och sex. Är man i samma ålder och helt överens...vem ska dömmas till vad? Problemet uppstår om man haft sex, låt oss säga att tjejen är 14 (kanske snart 15) och killen är 16, de är båda helt överens vid sextillfället, de är kanske t o m ihop...men om han sen gör slut och hon blir så arg o sårad och börjar skrika våldtäkt - som hämnd - då är det inte så bra. Annars är den lagen mest till att för skydda unga från vuxnas övergrepp. Jag (och min man också) har ett väldigt öppet språk med dottern. Vi hymlar inte om nåt och hon vet också att hon kan fråga om precis vad hon vill. Därmed inte sagt att hon är lössläppt, eller att hon tillåts vara lössläppt. När hon skaffade kille som var några år äldre, så pratade vi väldigt mycket om sex och prev.medel och jag var också med henne till rådgivningen. Jag ville verkligen vara med i duskussionen om vad som var det \"bästa\" skyddet, då jag själv är rädd för högt blodtryck mm. Din dotter kommer ju att ha sex vare sej du vet det eller inte...och jag tycker i allafall att det är bättre att veta.
  14. 7
    Det är väl en sanning med modifikation det där med 15års lag och sex. Är man i samma ålder och helt överens...vem ska dömmas till vad? Problemet uppstår om man haft sex, låt oss säga att tjejen är 14 (kanske snart 15) och killen är 16, de är båda helt överens vid sextillfället, de är kanske t o m ihop...men om han sen gör slut och hon blir så arg o sårad och börjar skrika våldtäkt - som hämnd - då är det inte så bra. Annars är den lagen mest till att för skydda unga från vuxnas övergrepp. Jag (och min man också) har ett väldigt öppet språk med dottern. Vi hymlar inte om nåt och hon vet också att hon kan fråga om precis vad hon vill. Därmed inte sagt att hon är lössläppt, eller att hon tillåts vara lössläppt. När hon skaffade kille som var några år äldre, så pratade vi väldigt mycket om sex och prev.medel och jag var också med henne till rådgivningen. Jag ville verkligen vara med i duskussionen om vad som var det \"bästa\" skyddet, då jag själv är rädd för högt blodtryck mm. Din dotter kommer ju att ha sex vare sej du vet det eller inte...och jag tycker i allafall att det är bättre att veta.
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Nej inte

    alla är så frispråkiga med sex.. Jag håller med dig om att det är svårt.. Jag har enligt mig väldigt bra kontakt med min 13 åringa flicka.. men sex vill hon inte prata om.. hon visar väldigt tydligt att där går jag över en gräns som hon väldigt tydligt ritat upp och vaktar... Det måste man ju också acceptera..

    Jag gör då så istället att jag pratar om någon annan.. tex.. jag läste på Aff om en mamma här som skulle bli mormor..hennes dotter var bara 15 år..
    Där finns det utrymme att diskutera utan att man trampar in på hennes integritet.

    Jag känner också att allt är tidigare nu.. och gillar det inte..
  16. 8
    Nej inte alla är så frispråkiga med sex.. Jag håller med dig om att det är svårt.. Jag har enligt mig väldigt bra kontakt med min 13 åringa flicka.. men sex vill hon inte prata om.. hon visar väldigt tydligt att där går jag över en gräns som hon väldigt tydligt ritat upp och vaktar... Det måste man ju också acceptera..

    Jag gör då så istället att jag pratar om någon annan.. tex.. jag läste på Aff om en mamma här som skulle bli mormor..hennes dotter var bara 15 år..
    Där finns det utrymme att diskutera utan att man trampar in på hennes integritet.

    Jag känner också att allt är tidigare nu.. och gillar det inte..

Liknande trådar

  1. Kärlek & sex
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 07:56
  2. Alltså gammal kärlek och ung kärlek
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 22:45
  3. kärlek?!
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 19:22
  4. Sex och kärlek
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 22:31
  5. Kärlek
    By Akleja in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 23:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar