Vad är pragmatisk språkstörning??
Språk- och talstörningar
  1. N´s mamma
    #1

    Vad är pragmatisk språkstörning??

    Hej,
    Jag vore sååå tacksam om ngn kan beskriva för mig vad pragmatisk språkstörning är? Vill även veta hur logopeden ställer en diagnos. Finns det ngt särskilt test som de gör?
  2. 1
    Vad är pragmatisk språkstörning?? Hej,
    Jag vore sååå tacksam om ngn kan beskriva för mig vad pragmatisk språkstörning är? Vill även veta hur logopeden ställer en diagnos. Finns det ngt särskilt test som de gör?
  3. Katah
    #2

    rätta mig om jag har fel

    men jag har inbillat mig att pragmatisk språkstörning är att man har problem att tolka talet dvs. \"input\" alltså det som andra säger till mig genom tal (och även kroppspråk)
    min son har problem åt båda håll ( att förstå och berätta själv),,,så därför är jag lite osäker om \"pragmatisk\"-ördet även om det har passerat mitt synfält så många gånger
  4. 2
    rätta mig om jag har fel men jag har inbillat mig att pragmatisk språkstörning är att man har problem att tolka talet dvs. \"input\" alltså det som andra säger till mig genom tal (och även kroppspråk)
    min son har problem åt båda håll ( att förstå och berätta själv),,,så därför är jag lite osäker om \"pragmatisk\"-ördet även om det har passerat mitt synfält så många gånger
  5. Fjärilens mamma
    #3

    Min dotter

    har en pragmatisk språkstörning. Det innebär att hon har svårt med att använda språket på rätt sätt. Hon har alltså inte svårt med språkförståelse, uttal eller ordmängd. Fjärilen pratar för mycket, för högljutt, märker inte att andra inte är intresserade av vad hon pratar om, håller monolog istället för att växelvis prata med andra människor.
    Det finns ett slags test (Children Communication Checklist), men jag vet inte hur mycket det används. Tror det är vanligt att man ställer diagnosen bara av att prata med barnet.
  6. 3
    Min dotter har en pragmatisk språkstörning. Det innebär att hon har svårt med att använda språket på rätt sätt. Hon har alltså inte svårt med språkförståelse, uttal eller ordmängd. Fjärilen pratar för mycket, för högljutt, märker inte att andra inte är intresserade av vad hon pratar om, håller monolog istället för att växelvis prata med andra människor.
    Det finns ett slags test (Children Communication Checklist), men jag vet inte hur mycket det används. Tror det är vanligt att man ställer diagnosen bara av att prata med barnet.
  7. Åmalin
    #4

    Den här förklaringen

    har jag hittat:

    Pragmatik – hur språket används i olika sociala situationer och hur man använder och förstår kroppsspråk
  8. 4
    Den här förklaringen har jag hittat:

    Pragmatik – hur språket används i olika sociala situationer och hur man använder och förstår kroppsspråk
  9. Medlem sedan
    Sep 2008
    #5

    Typer av språkstörningar

    www.nordic-design.web.surftown.se kan du läsa om olika typer av språkstörningar, även pragmatisk.

    Logopeder utför tester (olika beroende på vad dom vill titta närmare på) för att avgöra vika delar av språket som barnet har problem med. Om det är enbart att själv tala, uttrycka sig, förståelsen av vad andra säger, grammatiska problem, munmotoriska problem osv... det avgör om det är en språkstörning. Vilka delar som barnet har prblem med avgör vilken typ av språkstörning det handlar om.

    Sisan
  10. 5
    Typer av språkstörningar På www.nordic-design.web.surftown.se kan du läsa om olika typer av språkstörningar, även pragmatisk.

    Logopeder utför tester (olika beroende på vad dom vill titta närmare på) för att avgöra vika delar av språket som barnet har problem med. Om det är enbart att själv tala, uttrycka sig, förståelsen av vad andra säger, grammatiska problem, munmotoriska problem osv... det avgör om det är en språkstörning. Vilka delar som barnet har prblem med avgör vilken typ av språkstörning det handlar om.

    Sisan

Liknande trådar

  1. Pragmatisk språkstörning
    By Sanna41 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 20:20
  2. Semantisk-pragmatisk språkstörning
    By EvaKar in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 11:04
  3. Pragmatisk språkstörning och npf???
    By Delyssima in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 07:19
  4. En pragmatisk lösning... :)
    By Susanne in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 22:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar