Torr på natten???
Mammasnack
  1. Mitty
    #1

    Torr på natten???

    Min kille snart 3,5 har haft nattblöja än så länge.Minns inte när han pinkade i den sist.Alltså han är torr på morgonen.Igår sa han att han inte ville ha blöja.Så nu har han sovit hele natten utan blöja.Väckte o lät honom kissa innan jag gick o la mig.

    Är det nåt särskilt jag ska tänka på om han nu ska vara blöjfri på nätterna?
  2. 1
    Torr på natten??? Min kille snart 3,5 har haft nattblöja än så länge.Minns inte när han pinkade i den sist.Alltså han är torr på morgonen.Igår sa han att han inte ville ha blöja.Så nu har han sovit hele natten utan blöja.Väckte o lät honom kissa innan jag gick o la mig.

    Är det nåt särskilt jag ska tänka på om han nu ska vara blöjfri på nätterna?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    plastad frotté

    vi har köpt två stycken att ha i sängen, sen får han inte dricka massor innan han somnar och vi har toadörren öppen och toalocket uppfällt så han bara behöver gå rätt på så att säga om han vaknar på natten
  4. 2
    plastad frotté vi har köpt två stycken att ha i sängen, sen får han inte dricka massor innan han somnar och vi har toadörren öppen och toalocket uppfällt så han bara behöver gå rätt på så att säga om han vaknar på natten
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Nä!

    Är han troo finns det väl ingen anledning att ha blöjan kvar?

    Min 3-åring slutade med blöja helt. Hon använde aldrig nattblöja och det har inte varit mer än 3-4 olyckor totalt, och funkade bra redan från början!

    Jag skulle inte bädda med plastad frotté, för det är fruktansvärt varmt och obehagligt att sova på!
  6. 3
    Nä! Är han troo finns det väl ingen anledning att ha blöjan kvar?

    Min 3-åring slutade med blöja helt. Hon använde aldrig nattblöja och det har inte varit mer än 3-4 olyckor totalt, och funkade bra redan från början!

    Jag skulle inte bädda med plastad frotté, för det är fruktansvärt varmt och obehagligt att sova på!
  7. AnnaC
    #4

    Nej, inte om han har sagt till

    Här sa också barnen till om att sluta med blöja, och vi har inte behövt göra något efter det. Inte ens plastad frotté.
  8. 4
    Nej, inte om han har sagt till Här sa också barnen till om att sluta med blöja, och vi har inte behövt göra något efter det. Inte ens plastad frotté.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5

    Å andra sidan

    jag som har en sängvätande son - vill man inte förstöra sängen så är plastad frotté en bra investering. Olika barn mognar olika fort vad gäller kissning. Och barn under 6 år är enligt läkarna inte mogna att vara helt torra på nätterna (även om det ju finns många barn som klarar av det).

    Ville bara kommentera ditt inlägg, eftersom jag hela tiden trodde att det var nåt fel på min son eller på mig som förälder för att jag inte kunde få honom torr på nätterna hur jag än försökte. Men enligt läkarundersökningen handlar det bara om mognad, och det är nog viktigt att man som förälder är medveten om det. Självklart kan det bero på annat också, men det är vanligast att det handlar om mognad.

    Ett litet sidospår i ämnet kanske, men jag ville bara ge ett exempel där det inte funkat strålande att sluta med nattblöjan.
  10. 5
    Å andra sidan jag som har en sängvätande son - vill man inte förstöra sängen så är plastad frotté en bra investering. Olika barn mognar olika fort vad gäller kissning. Och barn under 6 år är enligt läkarna inte mogna att vara helt torra på nätterna (även om det ju finns många barn som klarar av det).

    Ville bara kommentera ditt inlägg, eftersom jag hela tiden trodde att det var nåt fel på min son eller på mig som förälder för att jag inte kunde få honom torr på nätterna hur jag än försökte. Men enligt läkarundersökningen handlar det bara om mognad, och det är nog viktigt att man som förälder är medveten om det. Självklart kan det bero på annat också, men det är vanligast att det handlar om mognad.

    Ett litet sidospår i ämnet kanske, men jag ville bara ge ett exempel där det inte funkat strålande att sluta med nattblöjan.
  11. milla
    #6

    olyckor kan hända lite varstans.

    Ha en liten lampa tänd så att han kan gå på toa själv på natten om det behövs. Min dotter vaknar ibland pa natten (tidig morgon) och kissar själv. Ett par gånger har hon glömt varför hon vaknade och gått och lagt sig att sova bredvid pappa som fått ett mindre trevligt uppvaknande halv sju på morgonen. Sin egen säng har det bara hänt en olycka i tror jag. Vi fick några engångsunderlakan som de använder till gamla inkontinenta personer.
  12. 6
    olyckor kan hända lite varstans. Ha en liten lampa tänd så att han kan gå på toa själv på natten om det behövs. Min dotter vaknar ibland pa natten (tidig morgon) och kissar själv. Ett par gånger har hon glömt varför hon vaknade och gått och lagt sig att sova bredvid pappa som fått ett mindre trevligt uppvaknande halv sju på morgonen. Sin egen säng har det bara hänt en olycka i tror jag. Vi fick några engångsunderlakan som de använder till gamla inkontinenta personer.
  13. Lisa m A-02 + E-04
    #7

    olika

    det har ju inte enbart med åldern att göra om man klarar av att vara torr på natten eller ej, det är en mognadsprocess och nåt hormon som måste till för att det ska funka

    vår son sa till själv att han ville vara utan blöja för ett tag sen och eftersom blöjan varit torr de flesta mornar så provade vi och hittills har det bara hänt olyckor tre ggr tror jag, men hade vi inte haft den plastade frottén så hade madrassen inte varit så skoj för vi har ingen chans att tvätta den

    det verkar inte bekomma honom att ligga på frottén så den kan gott vara kvar ett litet tag till
  14. 7
    olika det har ju inte enbart med åldern att göra om man klarar av att vara torr på natten eller ej, det är en mognadsprocess och nåt hormon som måste till för att det ska funka

    vår son sa till själv att han ville vara utan blöja för ett tag sen och eftersom blöjan varit torr de flesta mornar så provade vi och hittills har det bara hänt olyckor tre ggr tror jag, men hade vi inte haft den plastade frottén så hade madrassen inte varit så skoj för vi har ingen chans att tvätta den

    det verkar inte bekomma honom att ligga på frottén så den kan gott vara kvar ett litet tag till
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    Om han brukade

    vara todd i blöjan på morgonen så behöver du nog inte väcka honom då du går och lägger dig. Onödigt att störa sömnen om det inte behövs. Älste sonen har aldrig varit upp och kissar på natten sen han slutade med nattblöja.
    Att ha plastad frotte i sängen ett bra tag är bra. Olyckor kan hända.

    Har han druckit mkt på kvällen så se till att han kissat innan han lägger sig.
  16. 8
    Om han brukade vara todd i blöjan på morgonen så behöver du nog inte väcka honom då du går och lägger dig. Onödigt att störa sömnen om det inte behövs. Älste sonen har aldrig varit upp och kissar på natten sen han slutade med nattblöja.
    Att ha plastad frotte i sängen ett bra tag är bra. Olyckor kan hända.

    Har han druckit mkt på kvällen så se till att han kissat innan han lägger sig.
  17. Anonym
    #9

    Viktigt!

    När jag var liten gjorde min mamma och pappa samma sak. Altså tog upp mig innan de gick och lade sig så att jag skulle kissa. Följden blev att jag trodde att jag skulle kissa då, alltid. Jag blev sängvätare. Ända upp till jag gick i sjuan. Jätte jobbigt!

    Jag var kanske inte helt vaken varje gång de tog upp mig och då blev det ju en vana att kissa när jag ibland halv sov. Inte bra. Jag vet faktiskt inte vad du ska göra, men jag tänkte bara dela med mig hur det var för mig.

  18. 9
    Viktigt! När jag var liten gjorde min mamma och pappa samma sak. Altså tog upp mig innan de gick och lade sig så att jag skulle kissa. Följden blev att jag trodde att jag skulle kissa då, alltid. Jag blev sängvätare. Ända upp till jag gick i sjuan. Jätte jobbigt!

    Jag var kanske inte helt vaken varje gång de tog upp mig och då blev det ju en vana att kissa när jag ibland halv sov. Inte bra. Jag vet faktiskt inte vad du ska göra, men jag tänkte bara dela med mig hur det var för mig.

  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    Jag...

    menade absolut inte att det skulle vara något fel på barn som kissar på natten!
    Mer att om blöjan ändå är torr så finns det ju ingen anledning att ha den!

    Sen finns det ju andra madrasskydd är just plsatad frotté, som ÄR hemskt obehagligt att sova på!
  20. 10
    Jag... menade absolut inte att det skulle vara något fel på barn som kissar på natten!
    Mer att om blöjan ändå är torr så finns det ju ingen anledning att ha den!

    Sen finns det ju andra madrasskydd är just plsatad frotté, som ÄR hemskt obehagligt att sova på!
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11

    Nej

    jag försökte få fram att jag inte klankade ner på ditt inlägg, jag ville bara komplettera det. Min son var också torr i blöjan till en början och därför slutade vi med den, men han började kissa i sängen ändå. Jag ville bara ge en annan bild av det här med att sluta med blöjan, och att man kanske ibland blir tvungen att använda madrass-skydd (vilket jag först tolkade det som att du var helt emot, men nu förstår jag hur du menade). Själv tycker jag att plastad frotté är ett bra alternativ, med lakan ovanpå naturligtvis.
  22. 11
    Nej jag försökte få fram att jag inte klankade ner på ditt inlägg, jag ville bara komplettera det. Min son var också torr i blöjan till en början och därför slutade vi med den, men han började kissa i sängen ändå. Jag ville bara ge en annan bild av det här med att sluta med blöjan, och att man kanske ibland blir tvungen att använda madrass-skydd (vilket jag först tolkade det som att du var helt emot, men nu förstår jag hur du menade). Själv tycker jag att plastad frotté är ett bra alternativ, med lakan ovanpå naturligtvis.
  23. Pepparkakan med 3 grabbar
    #12

    Jag tycker det verkar onödigt...

    att väcka pojken för att kissa om han har vaknat med torr blöja flera nätter. Påminn om att kissa innan läggdags räcker nog (för oss ialla fall).

    Ang plastad frotté som nån nämnde här ovan så är det en svettig, vidrig pina att sova på det. Hellre då slänga in en maskin med lakan om det skulle hända en olycka.
  24. 12
    Jag tycker det verkar onödigt... att väcka pojken för att kissa om han har vaknat med torr blöja flera nätter. Påminn om att kissa innan läggdags räcker nog (för oss ialla fall).

    Ang plastad frotté som nån nämnde här ovan så är det en svettig, vidrig pina att sova på det. Hellre då slänga in en maskin med lakan om det skulle hända en olycka.
  25. cene
    #13

    i vår säng

    Vi hade plastad frotté i dubbelsängen, ovanpå resårmadrasserna, under bäddmadrasserna.

    Inte så mycket svettigt. Och äntligen en \"jämnhet\" i glipan.

    Man kan ha pottan vid sängen också. Ifall det är långt/krångligt att gå till toan om natten.
  26. 13
    i vår säng Vi hade plastad frotté i dubbelsängen, ovanpå resårmadrasserna, under bäddmadrasserna.

    Inte så mycket svettigt. Och äntligen en \"jämnhet\" i glipan.

    Man kan ha pottan vid sängen också. Ifall det är långt/krångligt att gå till toan om natten.
  27. ÅK
    #14

    Eh...

    ... hur menar du nu? Det är inte bara lakanen som blir blöta om barnet kissar på sig på natten. Hela sängen blir plaskblöt, det går inte att stoppa in hela sängen i maskinen. Men självklart har man lakan ovanpå den plastade frottén, annars skulle det vara en pina att sova på det.

    Menar du på allvar att det inte behövs någon form av madrass-skydd?
  28. 14
    Eh... ... hur menar du nu? Det är inte bara lakanen som blir blöta om barnet kissar på sig på natten. Hela sängen blir plaskblöt, det går inte att stoppa in hela sängen i maskinen. Men självklart har man lakan ovanpå den plastade frottén, annars skulle det vara en pina att sova på det.

    Menar du på allvar att det inte behövs någon form av madrass-skydd?

Liknande trådar

  1. Torr på natten?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 13:55
  2. torr på natten
    By Wiking in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 11:21
  3. Torr på natten
    By Rullgardina in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 21:17
  4. Torr på natten??
    By Gizmoo in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 09:34
  5. Torr på natten
    By Suskiv in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar