enkätdags!! Eller hur?! Om att föda...
_0604 Aprilbarn
  1. --jimi--
    #1

    enkätdags!! Eller hur?! Om att föda...

    Snodd o reviderad enkät så här på en fredag :

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    7-Beskriv din drömförlossning!


  2. 1
    enkätdags!! Eller hur?! Om att föda... Snodd o reviderad enkät så här på en fredag :

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    7-Beskriv din drömförlossning!


  3. --jimi--
    #2

    mina svar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Mycket positiv.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vaginalt 2 ggr

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Bra och fina förlossningar. Varav en hemma i hallen, den var absolut supercool!!

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Funderar o funderar...mest var denna bäbisen vill hamna.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Ja, det är nog det jag funderar mest över.

    6- Om du var tvungen att föda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Överallt, men kanske inte på ett köpcentrum eller i en affär.

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Har haft det, tror jag. Vill inte ha det så mkt annorlunda än sist...
  4. 2
    mina svar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Mycket positiv.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vaginalt 2 ggr

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Bra och fina förlossningar. Varav en hemma i hallen, den var absolut supercool!!

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Funderar o funderar...mest var denna bäbisen vill hamna.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Ja, det är nog det jag funderar mest över.

    6- Om du var tvungen att föda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Överallt, men kanske inte på ett köpcentrum eller i en affär.

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Har haft det, tror jag. Vill inte ha det så mkt annorlunda än sist...
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3

    Monika svarar

    - Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Positiv - min bebbe ska ut nångång så jag får träffa henne/honom!!!!

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Aldrig nåt av det.

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Se ovan.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Har läst en del om hur den kan vara men ingen är ju den andra lik så jag väntar tills jag är där själv..

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Helst inte. Men ibland går det ju fort...undanber mej det iaf ifall det blir komplikationer.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Jag kan inte komma på nåt ställe..

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Lugn o fin, snälla barnmorskor, inga komplikationer, lagom lång förlossning och en fiiiiiiiiiin bebbe som tack för slitet!!
  6. 3
    Monika svarar - Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Positiv - min bebbe ska ut nångång så jag får träffa henne/honom!!!!

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Aldrig nåt av det.

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Se ovan.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Har läst en del om hur den kan vara men ingen är ju den andra lik så jag väntar tills jag är där själv..

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Helst inte. Men ibland går det ju fort...undanber mej det iaf ifall det blir komplikationer.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Jag kan inte komma på nåt ställe..

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Lugn o fin, snälla barnmorskor, inga komplikationer, lagom lång förlossning och en fiiiiiiiiiin bebbe som tack för slitet!!
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Mina Svar...



    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    *Jag är Positiv!
    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    *Födde min son med akutsnitt..
    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    *Vattnet gick kl. 03.00 på natten, värkarna började strax efter.. åkte in till förlossningen... efter 16 timmar och mycket ont (använda lustgas som var underbart)..Öppna jag mig aldrig fullt, fick jag feber och bebisens hjärtljud gick upp..bestämdes om en akutsnitt! Benji hade svalt fostervatten med bajs i och fick en infektion...Han fick pencillin kur i 7 dagar, sen åkte vi hem... Jag var väldigt pigg efteråt och mitt snitt sår läktes fint!!
    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    *Ska ha samtal med den läkare som snittade mig och vi ska gå igenom hur vi ska göra inför denne gång! (Vill EJ gå igenom det jag gick igenom 1 gången) Däeför som jag skrev överst POSITIV inför denne förlossning!
    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    *Nope, ifall nåt skulle gå galet, som erfarenhet av min 1:a förlossning!
    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    ´*Hmmm i ambulans, lr i närheten av en sjukhus iaf hehe...
    7-Beskriv din drömförlossning!
    *Att allt går relativt fort och smidigt, bebisen och jag mår bra efteråt...
  8. 4
    Mina Svar...

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    *Jag är Positiv!
    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    *Födde min son med akutsnitt..
    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    *Vattnet gick kl. 03.00 på natten, värkarna började strax efter.. åkte in till förlossningen... efter 16 timmar och mycket ont (använda lustgas som var underbart)..Öppna jag mig aldrig fullt, fick jag feber och bebisens hjärtljud gick upp..bestämdes om en akutsnitt! Benji hade svalt fostervatten med bajs i och fick en infektion...Han fick pencillin kur i 7 dagar, sen åkte vi hem... Jag var väldigt pigg efteråt och mitt snitt sår läktes fint!!
    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    *Ska ha samtal med den läkare som snittade mig och vi ska gå igenom hur vi ska göra inför denne gång! (Vill EJ gå igenom det jag gick igenom 1 gången) Däeför som jag skrev överst POSITIV inför denne förlossning!
    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    *Nope, ifall nåt skulle gå galet, som erfarenhet av min 1:a förlossning!
    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    ´*Hmmm i ambulans, lr i närheten av en sjukhus iaf hehe...
    7-Beskriv din drömförlossning!
    *Att allt går relativt fort och smidigt, bebisen och jag mår bra efteråt...
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    svarar

    Snodd o reviderad enkät så här på en fredag :

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Positiv, det är häftigt att föda barn.
    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Har fött vaginalt en gång
    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Det var en snabb förlossning och jag kände mig stark. Tyvärr fick den avslutas med sugklocka för hjärtljuden gick ner, det var jobbigt och jag kände mig besviken men allt gick ju bra och det är det viktigaste.
    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Känns alldeles för främmande än, kan knappt fatta att jag är gravid.
    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Absolut inte, den medicinska säkerheten är viktigsst för mig.
    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Svårt då säkerheten känns så viktig, jag tyckte ju att det gick så bra sist och skulle inte kunnat förstå själv att min son var på väg att få syrebrist. Så jag kan inte tänka mig nån annan plats än sjukhus.
    7-Beskriv din drömförlossning!
    Ungfär som sist men utan sugklockan på slutet, att jag kan krysta ut barnet tillräckligt fort själv och ta emot det själv utan att barnmosrkan behöver hjälpa till.

  10. 5
    svarar Snodd o reviderad enkät så här på en fredag :

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Positiv, det är häftigt att föda barn.
    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Har fött vaginalt en gång
    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Det var en snabb förlossning och jag kände mig stark. Tyvärr fick den avslutas med sugklocka för hjärtljuden gick ner, det var jobbigt och jag kände mig besviken men allt gick ju bra och det är det viktigaste.
    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Känns alldeles för främmande än, kan knappt fatta att jag är gravid.
    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Absolut inte, den medicinska säkerheten är viktigsst för mig.
    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Svårt då säkerheten känns så viktig, jag tyckte ju att det gick så bra sist och skulle inte kunnat förstå själv att min son var på väg att få syrebrist. Så jag kan inte tänka mig nån annan plats än sjukhus.
    7-Beskriv din drömförlossning!
    Ungfär som sist men utan sugklockan på slutet, att jag kan krysta ut barnet tillräckligt fort själv och ta emot det själv utan att barnmosrkan behöver hjälpa till.

  11. Ida m Jennie & skruttis bf 26/4
    #6

    Idas svar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Hmm, inget av det egentligen. Jag kan inte påstå att jag tyckte det var superkul utan mer tröttsamt. MEN det gick ju bra och jag är inte rädd. Självklart ska det bli skönt att avsluta graviditeten och få ut barnet.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vagnialt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Vattnet går onsdagkväll. Värkar startar när jag lägger mig och håller på hela natten mot torsdag c:a var 10:e minut. Sen på torsdag springer vi runt på sös för koll och tillväxt-UL och då är det rätt oregelbundet. Från 16 när vi kommer hem är det regelbundet var 7-8 minut. Vid 01 fortfarande samma intervall men nu gör värkarna mycket ondare och är längre. SöS tycker dock inte jag behöver komma än. Åker in vid 02:30 då jag äääääntligen fått värkarna att komma tillräckligt tätt (var 4:e minut). Det visar sig att jag är öppen nästan 8 cm och de ifrågastätter varför jag inte kommit tidigare (var inte samma bm som i telefonen). Jennie föds c:a 06:30 efter c:a en halvtimmes krystning. Smärtlindring = lustgas. Värsta med förlossningen = att inte få sova på 50 timmar.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Den här inget än, men den förra gick jag profylaxkurs som jag tyckte jag hade jättemycket hjälp av.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Aldrig i livet, för mig är sjukhus lika med trygghet.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Hmmm, så nära ett sjukhus som möjligt, resten spelar mindre roll.

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Den förra var helt okej men vissa korrigeringar skulle jag kunna tänka mig. 1: att det går liiiite fortare eller iaf timar bättre så jag slipper vara vaken drygt två dygn. 2: att det inte startar med vattenavgång, det var opraktiskt att gå och drälla vatten i 1.5 dygn. 3: Att få lavemang lite tidigare, var inte kul att sitta på dass i 30 minuter när man var öppen 8 cm och hade värkar tätt. MEN det behövdes, jag hade inget val.
  12. 6
    Idas svar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Hmm, inget av det egentligen. Jag kan inte påstå att jag tyckte det var superkul utan mer tröttsamt. MEN det gick ju bra och jag är inte rädd. Självklart ska det bli skönt att avsluta graviditeten och få ut barnet.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vagnialt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Vattnet går onsdagkväll. Värkar startar när jag lägger mig och håller på hela natten mot torsdag c:a var 10:e minut. Sen på torsdag springer vi runt på sös för koll och tillväxt-UL och då är det rätt oregelbundet. Från 16 när vi kommer hem är det regelbundet var 7-8 minut. Vid 01 fortfarande samma intervall men nu gör värkarna mycket ondare och är längre. SöS tycker dock inte jag behöver komma än. Åker in vid 02:30 då jag äääääntligen fått värkarna att komma tillräckligt tätt (var 4:e minut). Det visar sig att jag är öppen nästan 8 cm och de ifrågastätter varför jag inte kommit tidigare (var inte samma bm som i telefonen). Jennie föds c:a 06:30 efter c:a en halvtimmes krystning. Smärtlindring = lustgas. Värsta med förlossningen = att inte få sova på 50 timmar.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Den här inget än, men den förra gick jag profylaxkurs som jag tyckte jag hade jättemycket hjälp av.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Aldrig i livet, för mig är sjukhus lika med trygghet.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    Hmmm, så nära ett sjukhus som möjligt, resten spelar mindre roll.

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Den förra var helt okej men vissa korrigeringar skulle jag kunna tänka mig. 1: att det går liiiite fortare eller iaf timar bättre så jag slipper vara vaken drygt två dygn. 2: att det inte startar med vattenavgång, det var opraktiskt att gå och drälla vatten i 1.5 dygn. 3: Att få lavemang lite tidigare, var inte kul att sitta på dass i 30 minuter när man var öppen 8 cm och hade värkar tätt. MEN det behövdes, jag hade inget val.
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7

    Shortys svar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?

    Positiv, även om jag har svårt att föreställa mig att jag ska vara med om en förlossning i april.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?

    Vaginalt.

    3- Om du fött barn innan, berätta lite kort om den!

    Åkte in till Förlossningen på måndagen efter en blödning. Ingenting hände, men jag var \"misstänkt vattenavgång\" så jag fick stanna kvar. På tisdagkväll meddelande läkaren att om det inte satte igång av sig självt under natten skulle jag bli igångsatt morgonen därpå. Blev nog så nervös av det, så att jag tvingade igång det av sig självt. :) Vattnet (det lilla som fanns kvar) började sippra vid 4-tiden på onsdagmorgon och kort därpå började värkarna. Först vid 16-tiden gick jag in till Förlossningen (hade rum på BB redan, och var där tills dess). Hade tänkt testa att föda utan bedövning (bara lustgas), men blev tvungen att ta vad de kunde erbjuda. Fick nån konstig spruta (morfin sa mamma [som var med], men jag vet faktiskt inte vad det var) som jag blev helt groggy av, sterila kvaddlar (VARNING!!! Ta _aldrig_ sterila kvaddlar! SMÄRTA!!) och akupunkturnålar (funkade inte för fem öre på mig). Krystade i 1½ h, liggande på sidan. Är nöjd med förlossningen trots att den inte blev som jag hade tänkt mig.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?

    Inget sätt alls än.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?

    Nej, känner mig för otrygg för det.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?

    Jag vill nog inte föda på någon ovanlig plats överhuvudtaget. Skulle däremot kunna tänka mig att föda i en bassäng - fast på BB, tack så mycket. :)

    7-Beskriv din drömförlossning!

    Vet inte om jag har en drömförlossning så. Vill bara att det ska gå relativt fort och smidigt. Effektiv smärtlindring. Önskar att jag kunde föda stående eller sittande på huk, så att jag slipper (?) bli klippt eller spricka. Ja, risken ska väl vara mindre då i alla fall. Blev klippt sist, och även om jag inte kände av det alls och inte hade besvär av styngnen sedan så vill man ju helst slippa.


  14. 7
    Shortys svar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?

    Positiv, även om jag har svårt att föreställa mig att jag ska vara med om en förlossning i april.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?

    Vaginalt.

    3- Om du fött barn innan, berätta lite kort om den!

    Åkte in till Förlossningen på måndagen efter en blödning. Ingenting hände, men jag var \"misstänkt vattenavgång\" så jag fick stanna kvar. På tisdagkväll meddelande läkaren att om det inte satte igång av sig självt under natten skulle jag bli igångsatt morgonen därpå. Blev nog så nervös av det, så att jag tvingade igång det av sig självt. :) Vattnet (det lilla som fanns kvar) började sippra vid 4-tiden på onsdagmorgon och kort därpå började värkarna. Först vid 16-tiden gick jag in till Förlossningen (hade rum på BB redan, och var där tills dess). Hade tänkt testa att föda utan bedövning (bara lustgas), men blev tvungen att ta vad de kunde erbjuda. Fick nån konstig spruta (morfin sa mamma [som var med], men jag vet faktiskt inte vad det var) som jag blev helt groggy av, sterila kvaddlar (VARNING!!! Ta _aldrig_ sterila kvaddlar! SMÄRTA!!) och akupunkturnålar (funkade inte för fem öre på mig). Krystade i 1½ h, liggande på sidan. Är nöjd med förlossningen trots att den inte blev som jag hade tänkt mig.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?

    Inget sätt alls än.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?

    Nej, känner mig för otrygg för det.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?

    Jag vill nog inte föda på någon ovanlig plats överhuvudtaget. Skulle däremot kunna tänka mig att föda i en bassäng - fast på BB, tack så mycket. :)

    7-Beskriv din drömförlossning!

    Vet inte om jag har en drömförlossning så. Vill bara att det ska gå relativt fort och smidigt. Effektiv smärtlindring. Önskar att jag kunde föda stående eller sittande på huk, så att jag slipper (?) bli klippt eller spricka. Ja, risken ska väl vara mindre då i alla fall. Blev klippt sist, och även om jag inte kände av det alls och inte hade besvär av styngnen sedan så vill man ju helst slippa.


  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8

    Cecilia svarar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Neutral,ser det mest som en transportsträcka

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vaginal,både säte och vanligt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Tja,både helt vanliga och en oväntad sätesförlossning som faktiskt gick jättesmidigt trots allt.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Inte alls,jag tar den som den kommer

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Aldrig i livet,varför tacka nej till all den hjälp man får på sjukhus?

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    I en ambulans isåfall^-^

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Snabb,så smärtfri som det går utan en massa medicinsk bedövning
  16. 8
    Cecilia svarar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Neutral,ser det mest som en transportsträcka

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vaginal,både säte och vanligt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Tja,både helt vanliga och en oväntad sätesförlossning som faktiskt gick jättesmidigt trots allt.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Inte alls,jag tar den som den kommer

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Aldrig i livet,varför tacka nej till all den hjälp man får på sjukhus?

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    I en ambulans isåfall^-^

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Snabb,så smärtfri som det går utan en massa medicinsk bedövning
  17. Ida m Jennie & skruttis bf 26/4
    #9

    Sterila kvaddlar

    Jag är supersugen på att testa dessa. Skitsamma om de funkar eller inte men jag blir så sugen på att testa nåt som ALLA varnar för i samband med förlossningssmärta. Men det ligger lite i konflikt med att jag gärna provar så länge jag kan utan bedövning. Hmmm, det var det där med att äta kakan och ha den var :-)
  18. 9
    Sterila kvaddlar Jag är supersugen på att testa dessa. Skitsamma om de funkar eller inte men jag blir så sugen på att testa nåt som ALLA varnar för i samband med förlossningssmärta. Men det ligger lite i konflikt med att jag gärna provar så länge jag kan utan bedövning. Hmmm, det var det där med att äta kakan och ha den var :-)
  19. Pinna Bf 10/4
    #10

    Pinna svarar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    -Försiktigt positiv ;-)

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    -Fött 3 barn, alla med snitt.

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    -Alla tre halvakuta eftersom jag aldrig klarat mig ända fram till det planerade datumet. Mina flickor är födda i v 37, 35 & 34. Värst var nr 2 där jag fick snedtändning av det lugnande och skulle \"gå hem\" på operationsbordet just efter att barnet plockats ut.. Blev sövd och vaknade lika oregerlig på uppvaket! Pinsamt och jobbigt.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Tänkt prata med narkosläkaren för att hitta en bra mix av lugnande som jag tål utan att börja slåss:-) Vill ju gärna ha spinalbedövning få vara vaken!

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    - Nog ingen bra idé.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    - Nej hu, vilken mardröm! Vanlig förlossning skulle kunna vara livshotande för både mig och bebisen.

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Spinalbedövning på det planerade datumet med den planerade operatören. Att kunna vara vaken hela tiden och få dela hela den fantastiska upplevelsen med mannen.
  20. 10
    Pinna svarar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    -Försiktigt positiv ;-)

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    -Fött 3 barn, alla med snitt.

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    -Alla tre halvakuta eftersom jag aldrig klarat mig ända fram till det planerade datumet. Mina flickor är födda i v 37, 35 & 34. Värst var nr 2 där jag fick snedtändning av det lugnande och skulle \"gå hem\" på operationsbordet just efter att barnet plockats ut.. Blev sövd och vaknade lika oregerlig på uppvaket! Pinsamt och jobbigt.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Tänkt prata med narkosläkaren för att hitta en bra mix av lugnande som jag tål utan att börja slåss:-) Vill ju gärna ha spinalbedövning få vara vaken!

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    - Nog ingen bra idé.

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    - Nej hu, vilken mardröm! Vanlig förlossning skulle kunna vara livshotande för både mig och bebisen.

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Spinalbedövning på det planerade datumet med den planerade operatören. Att kunna vara vaken hela tiden och få dela hela den fantastiska upplevelsen med mannen.
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11

    För mig blev det lite av en chock

    faktiskt. Jag har aldrig blivit stungen av en geting, och bm sa att det känns som \"ett litet getingstick bara\". Och den smärtan jag kände var nog bland det värsta jag har varit med om i mitt liv! Så efter det är jag om möjligt ännu mer rädd för getingar! :)

    Försökte först svälja gråten och kved bara, men bm såg nog på mig hur ont det gjorde, för till slut sa hon \"du får skrika och gråta om du behöver\" - och det gjorde jag minsann! Usch och fy! Det gör jag _aldrig_ om!

    Fast jag förstår faktiskt ditt sug att testa. Man vill ju se hur man klarar av det själv, och om det verkligen är så hemskt som alla påstår. :) Det var lite därför jag ville testa att föda utan bedövning sist.
  22. 11
    För mig blev det lite av en chock faktiskt. Jag har aldrig blivit stungen av en geting, och bm sa att det känns som \"ett litet getingstick bara\". Och den smärtan jag kände var nog bland det värsta jag har varit med om i mitt liv! Så efter det är jag om möjligt ännu mer rädd för getingar! :)

    Försökte först svälja gråten och kved bara, men bm såg nog på mig hur ont det gjorde, för till slut sa hon \"du får skrika och gråta om du behöver\" - och det gjorde jag minsann! Usch och fy! Det gör jag _aldrig_ om!

    Fast jag förstår faktiskt ditt sug att testa. Man vill ju se hur man klarar av det själv, och om det verkligen är så hemskt som alla påstår. :) Det var lite därför jag ville testa att föda utan bedövning sist.
  23. Ann m trean bf 10/4
    #12

    tyckte det funkade bra

    med sterila kvaddlar - vist gjorde det j-t ont ett kort ögonblick men det hjälpte mot den ömma muskel i ryggslutet som hade kommit i kramp och gjorde skitont hela tiden även mellan värkarna - så mot det funkade kvaddlarna skitbra fast jag var ytterst skeptiskt innan.

    Men det beror nog på i vilekt läge man är och vilken typ av smärta man vill bli av med.
  24. 12
    tyckte det funkade bra med sterila kvaddlar - vist gjorde det j-t ont ett kort ögonblick men det hjälpte mot den ömma muskel i ryggslutet som hade kommit i kramp och gjorde skitont hela tiden även mellan värkarna - så mot det funkade kvaddlarna skitbra fast jag var ytterst skeptiskt innan.

    Men det beror nog på i vilekt läge man är och vilken typ av smärta man vill bli av med.
  25. Ida m Jennie & skruttis bf 26/4
    #13

    Det där med geting har jag också hört

    Och jag som blivit stucken inte mindre än 3 ggr tycker inte det är så farligt. Men alla reagerar ju olika på ett getingstick också :-)
  26. 13
    Det där med geting har jag också hört Och jag som blivit stucken inte mindre än 3 ggr tycker inte det är så farligt. Men alla reagerar ju olika på ett getingstick också :-)
  27. Ann m trean bf 10/4
    #14

    Ann svarar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?

    Positiv, fram tills dess kommer det brar bli jobbigare, efter den blir det bara bättre för varje dag även om det kan vara jobbigt i början.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?

    2 ggr vaginalt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!

    Båda relativt lätta förlossningar, ej för utdragna. Första gången sterila kvaddlar (se svar till Shorty) och lustgas i ca 5 minuter, andra gången helt utan smärtlindring på det fantastiska BB stockholm. Var en väldigt bra förlossning förutom att det blev lite väl intensivt i slutet då de tog hål på hinnorna.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?

    Inget, vaga funderingar på val av sjukhus. Skall gå någon yoga för gravida, gjort det de andra gångerna och tycker att det varit bra.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?

    känner ingen längtan, men är inte avståndstagande

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?

    hemma i så fall

    7-Beskriv din drömförlossning!

    väldigt lik den sista på BB stockholm förutom att de inte hade behövt ta hål på hinnorna (det stannade av lite), så att det hade fortskridit i sin egen takt.
  28. 14
    Ann svarar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?

    Positiv, fram tills dess kommer det brar bli jobbigare, efter den blir det bara bättre för varje dag även om det kan vara jobbigt i början.

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?

    2 ggr vaginalt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!

    Båda relativt lätta förlossningar, ej för utdragna. Första gången sterila kvaddlar (se svar till Shorty) och lustgas i ca 5 minuter, andra gången helt utan smärtlindring på det fantastiska BB stockholm. Var en väldigt bra förlossning förutom att det blev lite väl intensivt i slutet då de tog hål på hinnorna.

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?

    Inget, vaga funderingar på val av sjukhus. Skall gå någon yoga för gravida, gjort det de andra gångerna och tycker att det varit bra.

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?

    känner ingen längtan, men är inte avståndstagande

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?

    hemma i så fall

    7-Beskriv din drömförlossning!

    väldigt lik den sista på BB stockholm förutom att de inte hade behövt ta hål på hinnorna (det stannade av lite), så att det hade fortskridit i sin egen takt.
  29. Medlem sedan
    Aug 2004
    #15

    Ja

    jag hade nog egentligen inte sån enorm ryggsmärta, utan det var mest bara obehagligt. Det kändes som att jag lätt hade kunnat skippa kvaddlarna och behålla obehaget istället.
  30. 15
    Ja jag hade nog egentligen inte sån enorm ryggsmärta, utan det var mest bara obehagligt. Det kändes som att jag lätt hade kunnat skippa kvaddlarna och behålla obehaget istället.
  31. Medlem sedan
    Aug 2004
    #16

    Fast

    jag tvivlar på att getingstick gör så där ont. De flesta klarar ju av getingstick utan att gråta, och jag _tror_ faktiskt att jag skulle kunna det också. :)

    Själva framfödandet gjorde fasen inte ens i närheten av lika ont. Kvaddlarna var iofs en tillfällig smärta som gick över snabbt (bara för att börja om igen, för man får ju tio stycken, om jag inte minns helt fel).
  32. 16
    Fast jag tvivlar på att getingstick gör så där ont. De flesta klarar ju av getingstick utan att gråta, och jag _tror_ faktiskt att jag skulle kunna det också. :)

    Själva framfödandet gjorde fasen inte ens i närheten av lika ont. Kvaddlarna var iofs en tillfällig smärta som gick över snabbt (bara för att börja om igen, för man får ju tio stycken, om jag inte minns helt fel).
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17

    Ida...

    Jag har bara hört \"det känns som 5 minuter långa getingsstick\" för varje gång de sprutar in det...
    Känns mest som \"om du har ont i halsen, slå dej på tummen, så känns inte halsen nånting\" *S*

    Jag är skitskraj för de där kvaddlarna! *skratt*
  34. 17
    Ida... Jag har bara hört \"det känns som 5 minuter långa getingsstick\" för varje gång de sprutar in det...
    Känns mest som \"om du har ont i halsen, slå dej på tummen, så känns inte halsen nånting\" *S*

    Jag är skitskraj för de där kvaddlarna! *skratt*
  35. Ida m Jennie & skruttis bf 26/4
    #18

    Jo alltså

    Det kan låta dumt, men ingen har beskyllt mig för att vara smart när jag är nyfiken :-)
  36. 18
    Jo alltså Det kan låta dumt, men ingen har beskyllt mig för att vara smart när jag är nyfiken :-)
  37. Medlem sedan
    Aug 2005
    #19

    *skrattar gott*

    Nyfikenhet är BRA! O man måste ju få göra sina egna erfarenheter!! =))
  38. 19
    *skrattar gott* Nyfikenhet är BRA! O man måste ju få göra sina egna erfarenheter!! =))
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #20

    Annikas svar

    1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Positivt

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vaginalt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Har gått bra, fick hjälp av sugklocka med sonen bara lite grann, syntes inte på honom sedan. Vattnet gick, efter tre timmar började jag få värkar, ytterligare fyra timmar senare kom krystvärkar och knappt två timmar senare var allt klart. Med dottern gick det snabbare, fick värkar, vattnet gick på förlossningen ca fyra timmar senare och knappt 20 min efter var hon född. Har spruckit lite båda gångerna, men inte så farligt.
    Har haft lustgas och akupunktur på båda förlossningarna, fått värkstimulerande oxå

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Har inte tänkt så långt ännu

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Nej, jag vill nog vara där det finns hjälp om något skulle hända

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    I mitt badkar om jag hade nåt

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Tycker att jag har haft bra förlossningar, inga större problem, gått ganska snabbt och så.
  40. 20
    Annikas svar 1- Är du positiv/negativ inställd inför förlossningen?
    Positivt

    2- Har du fött vaginal eller med kejsarsnitt?
    Vaginalt

    3- Om du fött barn innan,berätta lite kort om den!
    Har gått bra, fick hjälp av sugklocka med sonen bara lite grann, syntes inte på honom sedan. Vattnet gick, efter tre timmar började jag få värkar, ytterligare fyra timmar senare kom krystvärkar och knappt två timmar senare var allt klart. Med dottern gick det snabbare, fick värkar, vattnet gick på förlossningen ca fyra timmar senare och knappt 20 min efter var hon född. Har spruckit lite båda gångerna, men inte så farligt.
    Har haft lustgas och akupunktur på båda förlossningarna, fått värkstimulerande oxå

    4- På vilket sätt har du förberett dig inför förlossningen?
    Har inte tänkt så långt ännu

    5- Skulle du kunna tänka dig ha en hemförlossning?
    Nej, jag vill nog vara där det finns hjälp om något skulle hända

    6- Om du var tvungen att födda på ett ovanlig plats,var skulle du kunna tänka dig födda*s*?
    I mitt badkar om jag hade nåt

    7-Beskriv din drömförlossning!
    Tycker att jag har haft bra förlossningar, inga större problem, gått ganska snabbt och så.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Enkätdags, eller hur?!
    By Malinau in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 06:48
  2. Ska jag föda snart eller?
    By Therese & 3 små barn in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 20:52
  3. Föda eller få?
    By engel in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 12:52
  4. Föda i Varberg eller Mölndal?
    By mariaria in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 22:11
  5. Enkätdags, eller?
    By Sarah29 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 19:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar