Ang att lämna styvbarnen hemma...
Styvfamiljer
  1. Eva E
    #1

    Ang att lämna styvbarnen hemma...

    ...vid resor (inlägget nedan) så försökte jag tänka efter i vilka andra sammanhang man skulle acceptera att vissa medlemmar i en grupp utesluts.

    Skulle det vara accepterat att vissa barn i klassen uteslöts från en skolresa? Eller att vissa medarbetare inte fick följa med på kickoffen? Eller att mormor bara bjuder med två av sina fyra barnbarn på en resa och önskar att de andra två stannar hemma?

    Finns det något exempel på ett annat sammanhang än \"styvfamiljen\" där det kan anses vara OK att utesluta vissa av gruppmedlemmarna? Jag har alltid lärt mig att det är mobbing att göra så och kan inte komma på något sammanhang där det anses vara OK - men i en styvfamilj så är det tillåtet?
  2. 1
    Ang att lämna styvbarnen hemma... ...vid resor (inlägget nedan) så försökte jag tänka efter i vilka andra sammanhang man skulle acceptera att vissa medlemmar i en grupp utesluts.

    Skulle det vara accepterat att vissa barn i klassen uteslöts från en skolresa? Eller att vissa medarbetare inte fick följa med på kickoffen? Eller att mormor bara bjuder med två av sina fyra barnbarn på en resa och önskar att de andra två stannar hemma?

    Finns det något exempel på ett annat sammanhang än \"styvfamiljen\" där det kan anses vara OK att utesluta vissa av gruppmedlemmarna? Jag har alltid lärt mig att det är mobbing att göra så och kan inte komma på något sammanhang där det anses vara OK - men i en styvfamilj så är det tillåtet?
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2

    Mobbing???

    Det du räknar upp nu går inte att jämföra med styvfamiljer. Men jag kan ge dej ett exempel på något som är _lite_ mer jämförbart: Det är helt okej om alla sjuksköterskor på en avdelning får åka på en resa och att de då lämnar alla läkare och undersköterskor kvar.

    Du fortsätter att älta det här med mormor. Du kan ju inte jämföra en mormor som tar med bara vissa av sina barnbarn och en mormor som tar med _alla_ sina barnbarn. Varför jämför du så??
  4. 2
    Mobbing??? Det du räknar upp nu går inte att jämföra med styvfamiljer. Men jag kan ge dej ett exempel på något som är _lite_ mer jämförbart: Det är helt okej om alla sjuksköterskor på en avdelning får åka på en resa och att de då lämnar alla läkare och undersköterskor kvar.

    Du fortsätter att älta det här med mormor. Du kan ju inte jämföra en mormor som tar med bara vissa av sina barnbarn och en mormor som tar med _alla_ sina barnbarn. Varför jämför du så??
  5. marib
    #3

    Inte ovanligt

    Skulle det vara accepterat att vissa barn i klassen uteslöts från en skolresa?
    *Visst är det så, och det händer också. Sonen fick inte följa med eftersom läraren gjorde bedömningen att han inte klarade av honom och jag kunde inte lämna övriga barn själv hemma.
    Eller att vissa medarbetare inte fick följa med på kickoffen?
    * Förmodar det finns en bra anledning
    Eller att mormor bara bjuder med två av sina fyra barnbarn på en resa och önskar att de andra två stannar hemma?
    * Hon kanske inte klarar av alla fyra på en gång.
  6. 3
    Inte ovanligt Skulle det vara accepterat att vissa barn i klassen uteslöts från en skolresa?
    *Visst är det så, och det händer också. Sonen fick inte följa med eftersom läraren gjorde bedömningen att han inte klarade av honom och jag kunde inte lämna övriga barn själv hemma.
    Eller att vissa medarbetare inte fick följa med på kickoffen?
    * Förmodar det finns en bra anledning
    Eller att mormor bara bjuder med två av sina fyra barnbarn på en resa och önskar att de andra två stannar hemma?
    * Hon kanske inte klarar av alla fyra på en gång.
  7. Eva E
    #4

    Varför går det inte att jämföra med styvfamiljer?

    *imt*
  8. 4
    Varför går det inte att jämföra med styvfamiljer? *imt*
  9. Eva E
    #5

    Uteslutning pga den man är

    Men din son uteslöts inte för att han var _din son_, han uteslöts pga att vistelsen inte gick att göra säker för honom/andra. Jag pratar om att uteslutas ur ett gruppsammanhang som man egentligen tillhör av ingen annan anledning än att _man är den man är_. DET är mobbing. Eller har du någon annan definition av mobbing? *nyfiken*

    Och ang mormorn så var kanske mitt exempel lite otydligt. Jag menade inte att mormor reser iväg med barnen _ensam_. Att mormor inte klarar av alla barnbarn själv på en och samma gång hänger ju ihop med säkerhet - resan kan inte göras säker för barnen. Jag menade att mormor bjuder med vissa medlemmar ur en familj på en gemensam resa, t ex bjuder sin dotter, dotterns man och bara två av deras fyra gemensamma barn. Två barn vill hon inte ha med. Är det OK?
  10. 5
    Uteslutning pga den man är Men din son uteslöts inte för att han var _din son_, han uteslöts pga att vistelsen inte gick att göra säker för honom/andra. Jag pratar om att uteslutas ur ett gruppsammanhang som man egentligen tillhör av ingen annan anledning än att _man är den man är_. DET är mobbing. Eller har du någon annan definition av mobbing? *nyfiken*

    Och ang mormorn så var kanske mitt exempel lite otydligt. Jag menade inte att mormor reser iväg med barnen _ensam_. Att mormor inte klarar av alla barnbarn själv på en och samma gång hänger ju ihop med säkerhet - resan kan inte göras säker för barnen. Jag menade att mormor bjuder med vissa medlemmar ur en familj på en gemensam resa, t ex bjuder sin dotter, dotterns man och bara två av deras fyra gemensamma barn. Två barn vill hon inte ha med. Är det OK?
  11. Anna
    #6

    Om det gäller inlägget nedan så var det ju så...

    att inga gemensamma barn finns. Det är bara egna och sambons \"egna\" - och full uppsättning av egen mormor/morfar och farmor/farfar finns på båda sidor.
    Umgänget är rätt omfattande åt båda håll - men sälla med alla bio/bonus far- och morföräldrar. Det är endast när vi dvs, jag och min sambo bjuder in till kalas (då kommer alla) - när min mor - dvs_mina_barns mormor bjuder in kommer sällan alla - ofta är det någon helg när de har annat för sig eller umgås med sina far- eller morföräldrar, kusiner etc.

    Jag tycker generellt att det är helt OK att dela på sig - om inte sambon följer med - han gör saker med sina barn ensam utan mig och mina biosar emellanåt - även om det inte är Egyptenresor.
  12. 6
    Om det gäller inlägget nedan så var det ju så... att inga gemensamma barn finns. Det är bara egna och sambons \"egna\" - och full uppsättning av egen mormor/morfar och farmor/farfar finns på båda sidor.
    Umgänget är rätt omfattande åt båda håll - men sälla med alla bio/bonus far- och morföräldrar. Det är endast när vi dvs, jag och min sambo bjuder in till kalas (då kommer alla) - när min mor - dvs_mina_barns mormor bjuder in kommer sällan alla - ofta är det någon helg när de har annat för sig eller umgås med sina far- eller morföräldrar, kusiner etc.

    Jag tycker generellt att det är helt OK att dela på sig - om inte sambon följer med - han gör saker med sina barn ensam utan mig och mina biosar emellanåt - även om det inte är Egyptenresor.
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7

    *suck*

    Du jämför en mormor som tar med _alla_ sina barnbarn med nåt skräckexempel på en mormor som gör skillnad på sina barnbarn. Förklara gärna för mig varför mina styvbarns farmor skulle ge lika mycket till mina barn som hon ger till sina barnbarn! För du anser väl inte att hon är farmor även till mina barn??
  14. 7
    *suck* Du jämför en mormor som tar med _alla_ sina barnbarn med nåt skräckexempel på en mormor som gör skillnad på sina barnbarn. Förklara gärna för mig varför mina styvbarns farmor skulle ge lika mycket till mina barn som hon ger till sina barnbarn! För du anser väl inte att hon är farmor även till mina barn??
  15. Medlem sedan
    Sep 2000
    #8

    Öh?

    Nu hänger jag inte med här? Vilka gemensamma barn? Menar du mitt exempel så har du kanske missförstått? Jag och mina man har inga gemensamma barn. (vet inte om du syftar på mig eller Anna)
  16. 8
    Öh? Nu hänger jag inte med här? Vilka gemensamma barn? Menar du mitt exempel så har du kanske missförstått? Jag och mina man har inga gemensamma barn. (vet inte om du syftar på mig eller Anna)
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    Jag svarar dig här istf nedan

    Ang vad du anser vara familj. Jag håller med dig till fullo att när man väljer att flytta ihop med en person som redan har barn så köper man sas ett helt paket, det är inte rimligt att plocka godbitar ur den kakan. Jag tycker inte att man kan ställa någon familjemedlem utanför osv. Det är MIN åsikt och jag tänker inte pådyvla andra den:). MEN man kan inte förutsätta att övriga släktingar ska köpa det paket som man själv valt.
  18. 9
    Jag svarar dig här istf nedan Ang vad du anser vara familj. Jag håller med dig till fullo att när man väljer att flytta ihop med en person som redan har barn så köper man sas ett helt paket, det är inte rimligt att plocka godbitar ur den kakan. Jag tycker inte att man kan ställa någon familjemedlem utanför osv. Det är MIN åsikt och jag tänker inte pådyvla andra den:). MEN man kan inte förutsätta att övriga släktingar ska köpa det paket som man själv valt.
  19. Eva E
    #10

    Absolut inte!!

    Det menar jag inte heller. Men då kan man ju välja att lägga till pengar själv och inkludera styvbarnen i resan! Svårare är det ju inte.
  20. 10
    Absolut inte!! Det menar jag inte heller. Men då kan man ju välja att lägga till pengar själv och inkludera styvbarnen i resan! Svårare är det ju inte.
  21. Anna
    #11

    Jag, Anna, är samma Anna som nedan. *imt*

    -
  22. 11
    Jag, Anna, är samma Anna som nedan. *imt* -
  23. Eva E
    #12

    Nej

    Jag menar det som du kallar för skräckexempel, en mormor som gör skillnad på sina biologiska barnbarn. Det tycker du tydligen är hemskt. Varför?
  24. 12
    Nej Jag menar det som du kallar för skräckexempel, en mormor som gör skillnad på sina biologiska barnbarn. Det tycker du tydligen är hemskt. Varför?
  25. Anna
    #13

    Precis på pricken!

    Att man i ny-familjen när man gör gemensamma saker inte gör skillnad tycker jag är självklart, men när man gör saker med sin biologiska släkt, mormor, syskon vad det nu månde vara - så tycker jag inte att man kan begära att alla alltid skall vara med - styvbarnen har sin mormor. Jag skulle inte komma på tanken att begära att min mor skulle behandla mina styvisar som sina egna barnbarn - självklart skall de behandlas med respekt och omtanke - men de är inte hennes barnbarn - de har en egen mormor.
  26. 13
    Precis på pricken! Att man i ny-familjen när man gör gemensamma saker inte gör skillnad tycker jag är självklart, men när man gör saker med sin biologiska släkt, mormor, syskon vad det nu månde vara - så tycker jag inte att man kan begära att alla alltid skall vara med - styvbarnen har sin mormor. Jag skulle inte komma på tanken att begära att min mor skulle behandla mina styvisar som sina egna barnbarn - självklart skall de behandlas med respekt och omtanke - men de är inte hennes barnbarn - de har en egen mormor.
  27. Eva E
    #14

    Aha

    Du tycker att det är helt OK att dela på sig inom familjen? Så om din mamma ville bjuda bara dig och ditt ena barn på resan och lämna det andra barnet hemma utifrån motiveringen att \"Ni kan väl dela på lite i familjen, ni är ju inte sammanlimmade, alla behöver ju inte följa med på alla jämt\" så skulle du lämna ditt andra barn hemma? För det är OK att dela på sig även om det handlar om sällsynta resor till exotiska resmål? Det är inget problem för dig att göra sån skillnad mellan barnen?
  28. 14
    Aha Du tycker att det är helt OK att dela på sig inom familjen? Så om din mamma ville bjuda bara dig och ditt ena barn på resan och lämna det andra barnet hemma utifrån motiveringen att \"Ni kan väl dela på lite i familjen, ni är ju inte sammanlimmade, alla behöver ju inte följa med på alla jämt\" så skulle du lämna ditt andra barn hemma? För det är OK att dela på sig även om det handlar om sällsynta resor till exotiska resmål? Det är inget problem för dig att göra sån skillnad mellan barnen?
  29. Eva E
    #15

    Syftade inte på någon särskild

    Det var ett exempel.
  30. 15
    Syftade inte på någon särskild Det var ett exempel.
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    fast

    tar en risk nu eftersom jag inte lusläst tidigare inlägg men: kanske man får räkna med att styvmormor el andra inte har \"köpt paketet\" som jag talade om. Alltså dom kanske inte vill ha med styvbarnen. Jag pratade inte om pengar.
  32. 16
    fast tar en risk nu eftersom jag inte lusläst tidigare inlägg men: kanske man får räkna med att styvmormor el andra inte har \"köpt paketet\" som jag talade om. Alltså dom kanske inte vill ha med styvbarnen. Jag pratade inte om pengar.
  33. Eva E
    #17

    I just det här fallet...

    ...var det inga problem som jag förstod. Det var \"principen\" det hängde på. Dock tycker jag att man kan kräva av styvmormor att hon köper paketet såtillvida att hon tillåter styvbarnet på resan. Annars tycker jag att man ska avstå från resan. Ska mormor tillåtas att välja bort adoptivbarnbarn också för att hon inte har biologiska barn till dem?
  34. 17
    I just det här fallet... ...var det inga problem som jag förstod. Det var \"principen\" det hängde på. Dock tycker jag att man kan kräva av styvmormor att hon köper paketet såtillvida att hon tillåter styvbarnet på resan. Annars tycker jag att man ska avstå från resan. Ska mormor tillåtas att välja bort adoptivbarnbarn också för att hon inte har biologiska barn till dem?
  35. Medlem sedan
    Sep 2000
    #18

    Men det är väl en jäkla skillnad...

    ... på en mormor som gör skillnad mellan sina egna barnbarn och en kvinna som tar med sina barnbarn på en resa men inte barnbarnens styvsyskon???
  36. 18
    Men det är väl en jäkla skillnad... ... på en mormor som gör skillnad mellan sina egna barnbarn och en kvinna som tar med sina barnbarn på en resa men inte barnbarnens styvsyskon???
  37. Medlem sedan
    Sep 2000
    #19

    Nu tror jag du tappat konceptet fullkomligt.

    Varför envisas du med att jämföra på det där sättet? Det går ju inte att jämföra! Annas mamma ÄR inte mormor till Annas mans barn! Och vilka otroligt taskiga slutsatser du drar om Annas åsikter, jag häpnar!
  38. 19
    Nu tror jag du tappat konceptet fullkomligt. Varför envisas du med att jämföra på det där sättet? Det går ju inte att jämföra! Annas mamma ÄR inte mormor till Annas mans barn! Och vilka otroligt taskiga slutsatser du drar om Annas åsikter, jag häpnar!
  39. Eva E
    #20

    Nämen...

    ...vad nu? Du missförstår nog.

    Jag undrar helt enkelt om Annas uttalade åsikt - att det går bra att familjen delar på sig ibland - också gäller delning av biobarnen. Jag undrar om hon hade accepterat om hennes mamma hade velat lämna ett av Annas biobarn hemma, eller om hon hade gått i taket då. Jag har inte påstått något, jag har frågat.
  40. 20
    Nämen... ...vad nu? Du missförstår nog.

    Jag undrar helt enkelt om Annas uttalade åsikt - att det går bra att familjen delar på sig ibland - också gäller delning av biobarnen. Jag undrar om hon hade accepterat om hennes mamma hade velat lämna ett av Annas biobarn hemma, eller om hon hade gått i taket då. Jag har inte påstått något, jag har frågat.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lämna bebisarna hemma
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 07:46
  2. Lämna valp hemma?
    By trebarnsmo in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 14:11
  3. Lämna bebis hemma?
    By Nizze in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:02
  4. lämna hemma!
    By tessmoella in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 19:03
  5. Lämna ensam hemma
    By Emma in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar