Fin i håret *även på Flickor& Pojkar*
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Fin i håret *även på Flickor& Pojkar*



    Häromdagen kom vår snart 3-åriga dotter hem från dagis och sa till sin far: \"Pappa, jag måste ha tofsar i håret på dagis - annars säger inte fröknarna att jag är fin\"

    När min man berättade detta höll jag på att svimma! Hur i hela fridens namn ska vi tackla detta? Pappa talade naturligtvis om för dottern direkt att hon är lika fin utan tofsar, men hur hanterar man den omedvetna (?) könssegregeringen som existerar på dagis?

    Någon som varit med om liknande? Reaktioner? Tips?
  2. 1
    Fin i håret *även på Flickor& Pojkar*

    Häromdagen kom vår snart 3-åriga dotter hem från dagis och sa till sin far: \"Pappa, jag måste ha tofsar i håret på dagis - annars säger inte fröknarna att jag är fin\"

    När min man berättade detta höll jag på att svimma! Hur i hela fridens namn ska vi tackla detta? Pappa talade naturligtvis om för dottern direkt att hon är lika fin utan tofsar, men hur hanterar man den omedvetna (?) könssegregeringen som existerar på dagis?

    Någon som varit med om liknande? Reaktioner? Tips?
  3. m-dmed2
    #2

    villket skitsnack

    jag hade talat om för min dotter att hon är det finaste jag vet med eller utan toffsar.

    sen hade jag talat om för den fröken att jag inte uppskattar sådana kommentarer till min dotter eller om min dotter för den delen heller.

    Brukar inte skriva här annars men kunde inte låta bli denna ggn.
  4. 2
    villket skitsnack jag hade talat om för min dotter att hon är det finaste jag vet med eller utan toffsar.

    sen hade jag talat om för den fröken att jag inte uppskattar sådana kommentarer till min dotter eller om min dotter för den delen heller.

    Brukar inte skriva här annars men kunde inte låta bli denna ggn.
  5. Emsan *på besök*
    #3

    Kan det inte ha varit så...

    ...att ett barn haft tofsar och fröknarna då sagt att hon varit fin. Så vill din dotter ha tofsar med nu, för då kommer fröknarna säga det till henne också?
    Att hon sett ett annat barn få den reaktionen pga sina tofsar alltså. Så gör jag ju alltid automatiskt om barnen gör iordning håret, har klänning, nya kläder, klär ut sej osv. när dom kommer och visar så säger jag ju gärna: vad fin du är!

    Det låter väl konstigt om en fröken skulle säga du är inte fin för du har inga tofsar?

  6. 3
    Kan det inte ha varit så... ...att ett barn haft tofsar och fröknarna då sagt att hon varit fin. Så vill din dotter ha tofsar med nu, för då kommer fröknarna säga det till henne också?
    Att hon sett ett annat barn få den reaktionen pga sina tofsar alltså. Så gör jag ju alltid automatiskt om barnen gör iordning håret, har klänning, nya kläder, klär ut sej osv. när dom kommer och visar så säger jag ju gärna: vad fin du är!

    Det låter väl konstigt om en fröken skulle säga du är inte fin för du har inga tofsar?

  7. Eva E
    #4

    Men har fröknarna...

    ...verkligen sagt att din dotter inte är fin utan tofsar? Är det inte så att de kanske har sagt till något annat barn att \"Oj, vad fin du är med tofsar\" och så har de inte sagt något till din dotter och så har hon _tolkat_ det som att hon måste ha tofsar för att vara fin inför fröknarna? Om det hänger ihop på det sättet så finns det ju inget att göra någon affär av. Jag tycker du ska prata med din dotter så att du får en bild av sammanhanget och vem som sa vad. Har fröken direkt sagt att din dotter måste ha tofsar för att vara fin så är det ju en annan sak. Då får du gå till förskolechefen.
  8. 4
    Men har fröknarna... ...verkligen sagt att din dotter inte är fin utan tofsar? Är det inte så att de kanske har sagt till något annat barn att \"Oj, vad fin du är med tofsar\" och så har de inte sagt något till din dotter och så har hon _tolkat_ det som att hon måste ha tofsar för att vara fin inför fröknarna? Om det hänger ihop på det sättet så finns det ju inget att göra någon affär av. Jag tycker du ska prata med din dotter så att du får en bild av sammanhanget och vem som sa vad. Har fröken direkt sagt att din dotter måste ha tofsar för att vara fin så är det ju en annan sak. Då får du gå till förskolechefen.
  9. ma.mia
    #5

    Tror också att det är så det gick till

    Det är lätt hänt att jag också säger Å, vad fin du är när de har gjort något själv i håret. Min dotter brukar göra alla möjliga och omöjliga frisyrer. Båda mina döttrar ska jag väl tillägga.
  10. 5
    Tror också att det är så det gick till Det är lätt hänt att jag också säger Å, vad fin du är när de har gjort något själv i håret. Min dotter brukar göra alla möjliga och omöjliga frisyrer. Båda mina döttrar ska jag väl tillägga.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Ja ...

    det var min första tanke också! Och det är ju inte så konstigt om man kommenterar eller ger en komplimang till ett barn som har en frisyr som den vanligtvis inte har, lite extra festligt med tofsar eller så? Det skulle jag mycket väl kunna säga både till ett barn eller en vuxen som har satt upp håret utan att tänka mig för att det ska kunna uppfattas som att man måste ha så för att vara fin.
  12. 6
    Ja ... det var min första tanke också! Och det är ju inte så konstigt om man kommenterar eller ger en komplimang till ett barn som har en frisyr som den vanligtvis inte har, lite extra festligt med tofsar eller så? Det skulle jag mycket väl kunna säga både till ett barn eller en vuxen som har satt upp håret utan att tänka mig för att det ska kunna uppfattas som att man måste ha så för att vara fin.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    en kommentar bara

    jag kan iofs tycka att det är onödigt att kommentera flickors utseende. Även om jag verkligen anstränger mig och t ex klär upp mina små pojkar så är det sällan någon kommenterar deras utseende medan flickors kläder och utseende kommenteras som standard direkt. Det är inte bra. Flickor _gör_ också saker de är inte bara objekt. Det är inte bara män som ser flickor och kvinnor som objekt, även vi kvinnor ser på andra kvinnor som objekt. Jag tycker vi ska tänka oss för.
  14. 7
    en kommentar bara jag kan iofs tycka att det är onödigt att kommentera flickors utseende. Även om jag verkligen anstränger mig och t ex klär upp mina små pojkar så är det sällan någon kommenterar deras utseende medan flickors kläder och utseende kommenteras som standard direkt. Det är inte bra. Flickor _gör_ också saker de är inte bara objekt. Det är inte bara män som ser flickor och kvinnor som objekt, även vi kvinnor ser på andra kvinnor som objekt. Jag tycker vi ska tänka oss för.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Så kan det nog ha varit

    Minns när min ena dotter för ett tag sedan fixade håret själv en morgon. Hon tog en gummileksak som var som en boll med långa trådar/maskar i olika neonfärger, klippte av maskarna, satte upp håret i ett ex antal tofsar och pillade in maskarna så att det såg ut som, ja jag vet inte vad, det såg bara inte klokt ut. Väl inne på dagisgården fick hon jättemycket uppmärksamhet, \"men J vad fin du är i håret, har du gjort det själv?\". En annan sida av myntet är väl att flickor ofta uppmärksammas utifrån kläder etc. Det kanske var så du menade?
  16. 8
    Så kan det nog ha varit Minns när min ena dotter för ett tag sedan fixade håret själv en morgon. Hon tog en gummileksak som var som en boll med långa trådar/maskar i olika neonfärger, klippte av maskarna, satte upp håret i ett ex antal tofsar och pillade in maskarna så att det såg ut som, ja jag vet inte vad, det såg bara inte klokt ut. Väl inne på dagisgården fick hon jättemycket uppmärksamhet, \"men J vad fin du är i håret, har du gjort det själv?\". En annan sida av myntet är väl att flickor ofta uppmärksammas utifrån kläder etc. Det kanske var så du menade?
  17. Skorpan
    #9

    Prata med fröknarna!

    De kan ju inte öka på detta genom att göra så. Antagligen (hoppas jag) är de omedvetna om att de sänder ut signaler av det slaget och uppskattar om de får höra synpunkter framförda på ett trevligt sätt.

    Jag är super lätt att uppröra kring sånna här frågor just nu! På min sons dagis har en av tjejerna, 3 år, fått höra av de fyraåriga tjejerna att hon inte får vara med och leka för att hon inte har kjol. *Grrr*

    Flickorna förväntas leka \"snälla\" relationslekar tillsammans och pojkarna förväntas slåss med pinnar... Jag vill inte att min son slåss med pinnar.

    Detta händer på vårt dagis _trots_ att fröknarna är medvetna och har ett pågående genusprojekt...

    Suck!

    Prata med era fröknar och försök förklara hur ni ser på det!
  18. 9
    Prata med fröknarna! De kan ju inte öka på detta genom att göra så. Antagligen (hoppas jag) är de omedvetna om att de sänder ut signaler av det slaget och uppskattar om de får höra synpunkter framförda på ett trevligt sätt.

    Jag är super lätt att uppröra kring sånna här frågor just nu! På min sons dagis har en av tjejerna, 3 år, fått höra av de fyraåriga tjejerna att hon inte får vara med och leka för att hon inte har kjol. *Grrr*

    Flickorna förväntas leka \"snälla\" relationslekar tillsammans och pojkarna förväntas slåss med pinnar... Jag vill inte att min son slåss med pinnar.

    Detta händer på vårt dagis _trots_ att fröknarna är medvetna och har ett pågående genusprojekt...

    Suck!

    Prata med era fröknar och försök förklara hur ni ser på det!
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10

    Precis!

    Jag reagerar när folk _alltid_ kommenterar när Olivia har kjol eller klänning (vilket hon iofs inte har så ofta) och säger \"oj, vad fin du är\" men _aldrig_ när hon har något annat på sig (tex sin fina tröja med bilar på som hon själv gillar så mycket).

    Jag brukar säga som svar \"hon är alltid fin!!\"
  20. 10
    Precis! Jag reagerar när folk _alltid_ kommenterar när Olivia har kjol eller klänning (vilket hon iofs inte har så ofta) och säger \"oj, vad fin du är\" men _aldrig_ när hon har något annat på sig (tex sin fina tröja med bilar på som hon själv gillar så mycket).

    Jag brukar säga som svar \"hon är alltid fin!!\"
  21. Skorpan
    #11

    Tillägg

    Även om det \"bara\" är så att fröknarna har sagt till andra flickor att de är fina när de har tofsar (det är ju det troliga), så är det ändå ett så tydligt exempel på hur flickor behandlas och lärs in i rollen som snälla, fina, duktiga och dekorativa. Så även om fröken inte verit ondsint, det minsta, så har hon ju verkligen lyckats befästa könsroller på ett onödigt sätt.
  22. 11
    Tillägg Även om det \"bara\" är så att fröknarna har sagt till andra flickor att de är fina när de har tofsar (det är ju det troliga), så är det ändå ett så tydligt exempel på hur flickor behandlas och lärs in i rollen som snälla, fina, duktiga och dekorativa. Så även om fröken inte verit ondsint, det minsta, så har hon ju verkligen lyckats befästa könsroller på ett onödigt sätt.
  23. Eva E
    #12

    Men kommenteras inte....

    ...pojkarnas utseende också? Om en pojke t ex är nyklippt får väl han också höra att han är fin i håret? Har en liten kille en ny tröja eller så så får han väl också en uppskattande kommentar? Så har det i alla fall funkat på mina barns förskolor. Jag är absolut för att man ska tänka sig för när det gäller att facka in pojkar och flickor, men i just det här fallet upplever jag faktiskt att det väger hyfsat jämt mellan könen.
  24. 12
    Men kommenteras inte.... ...pojkarnas utseende också? Om en pojke t ex är nyklippt får väl han också höra att han är fin i håret? Har en liten kille en ny tröja eller så så får han väl också en uppskattande kommentar? Så har det i alla fall funkat på mina barns förskolor. Jag är absolut för att man ska tänka sig för när det gäller att facka in pojkar och flickor, men i just det här fallet upplever jag faktiskt att det väger hyfsat jämt mellan könen.
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13

    Exakt, Skorpan...

    ...så är det! Våra dagisfröknar är jättesnälla och bra, så det har naturligtivs inte sagt \"du är bara fin med tofsar\" - däremot har de tydligen berömt uppsatt hår och inte annars på ett så tydligt sätt att vår lilla tös redan dragit den slutsatsen och \"lärt läxan\" att det är en \"pyntad\" flicka som är värd beröm. Hon är ju inte dum! Får hon bara beröm när håret är uppsatt (vilket det är titt som tätt) fattar hon ju att det bara är då hon är fin - barn är smarta, logiska och snabbtänkta.

    Detta är ett stort första steg mot objektifiering av kvinnan som lärs redan från start. Fröknarna är inte elaka medvetet, men jag anser nog att de som pedagoger har en lika stor skyldighet att ta ansvar för ALLA signaler de ger som lär barnen saker, inte bara de de medvetet gör.

    Tack för ditt svar!
  26. 13
    Exakt, Skorpan... ...så är det! Våra dagisfröknar är jättesnälla och bra, så det har naturligtivs inte sagt \"du är bara fin med tofsar\" - däremot har de tydligen berömt uppsatt hår och inte annars på ett så tydligt sätt att vår lilla tös redan dragit den slutsatsen och \"lärt läxan\" att det är en \"pyntad\" flicka som är värd beröm. Hon är ju inte dum! Får hon bara beröm när håret är uppsatt (vilket det är titt som tätt) fattar hon ju att det bara är då hon är fin - barn är smarta, logiska och snabbtänkta.

    Detta är ett stort första steg mot objektifiering av kvinnan som lärs redan från start. Fröknarna är inte elaka medvetet, men jag anser nog att de som pedagoger har en lika stor skyldighet att ta ansvar för ALLA signaler de ger som lär barnen saker, inte bara de de medvetet gör.

    Tack för ditt svar!
  27. Medlem sedan
    Jun 2002
    #14

    Filur och Helene - ni har så rätt! *imt*

    :)
  28. 14
    Filur och Helene - ni har så rätt! *imt* :)
  29. Medlem sedan
    Jun 2002
    #15

    Nu tror jag inte...

    ...att de sagt \"du är bara fin med tofsar\" - vi har en bra personal på vårt dagis. Däremot har de helt klart gett så tydligt omedvetna (?) signaler om att det är när en flicka är tillpiffad som hon får beröm att vår dotter väldigt snabbt lärt den läxan - nämligen att hon bara får beröm när hon har tofsar och att hon då måste ha tofsar jämt.

    Tack för ditt svar! :)
  30. 15
    Nu tror jag inte... ...att de sagt \"du är bara fin med tofsar\" - vi har en bra personal på vårt dagis. Däremot har de helt klart gett så tydligt omedvetna (?) signaler om att det är när en flicka är tillpiffad som hon får beröm att vår dotter väldigt snabbt lärt den läxan - nämligen att hon bara får beröm när hon har tofsar och att hon då måste ha tofsar jämt.

    Tack för ditt svar! :)
  31. Medlem sedan
    Jun 2002
    #16

    Du missförstod...

    ..det jag skrev. Jag tror ingen sagt \"du är bara fin med tofsar\" - vi har bra personal på vårt dagis. Men de har tydligen en del att lära vad gäller genusperspektiv....:/

    De har helt klart gett så tydligt omedvetna (?) signaler om att det är när en flicka är tillpiffad som hon får beröm att vår dotter väldigt snabbt lärt den läxan - nämligen att hon bara får beröm när hon har tofsar och att hon då måste ha tofsar jämt.

    Vår dotter är inte dujm - det är sällan barn! Och jag anser att pedagoger har skyldighet att ta ansvar för genusfrågor även vad gälelr de omedvetna signaler de sänder med sina ord och handlingar!

    Tack för ditt svar! :)
  32. 16
    Du missförstod... ..det jag skrev. Jag tror ingen sagt \"du är bara fin med tofsar\" - vi har bra personal på vårt dagis. Men de har tydligen en del att lära vad gäller genusperspektiv....:/

    De har helt klart gett så tydligt omedvetna (?) signaler om att det är när en flicka är tillpiffad som hon får beröm att vår dotter väldigt snabbt lärt den läxan - nämligen att hon bara får beröm när hon har tofsar och att hon då måste ha tofsar jämt.

    Vår dotter är inte dujm - det är sällan barn! Och jag anser att pedagoger har skyldighet att ta ansvar för genusfrågor även vad gälelr de omedvetna signaler de sänder med sina ord och handlingar!

    Tack för ditt svar! :)
  33. Medlem sedan
    Jun 2002
    #17

    Sant, Cecilia...

    ...men om man _bara_ säger detta till barn med uppsatt hår - som pedagog med ansvar för små barn - och aldrig när de har håret hängande, DÅ sänder de signaler och lär barnen saker som JAG inte tycker är okej. Nämligen att de bara är fina när de är piffad och att de då måste piffa sig för att vara bra. Förstår du hur jag resonerar? :)

    Tack för ditt svar! :)
  34. 17
    Sant, Cecilia... ...men om man _bara_ säger detta till barn med uppsatt hår - som pedagog med ansvar för små barn - och aldrig när de har håret hängande, DÅ sänder de signaler och lär barnen saker som JAG inte tycker är okej. Nämligen att de bara är fina när de är piffad och att de då måste piffa sig för att vara bra. Förstår du hur jag resonerar? :)

    Tack för ditt svar! :)
  35. Medlem sedan
    Jun 2002
    #18

    Ja, KL...

    ...det var så jag menade! *ler*

    Tack för ditt svar! :)
  36. 18
    Ja, KL... ...det var så jag menade! *ler*

    Tack för ditt svar! :)
  37. Tokaungen
    #19

    Men ändå,

    du vet ju inte vad pedagogerna säger till de andra barnen. Det enda du har att gå på är din dotters kommentar av hur hon tolkat situationen.

    Jag tycker att du ska vara lite försiktig innan du börjar dra långtgående slutsatser om hur pedagogerna arbetar till vardags.
  38. 19
    Men ändå, du vet ju inte vad pedagogerna säger till de andra barnen. Det enda du har att gå på är din dotters kommentar av hur hon tolkat situationen.

    Jag tycker att du ska vara lite försiktig innan du börjar dra långtgående slutsatser om hur pedagogerna arbetar till vardags.
  39. Medlem sedan
    Jul 2002
    #20

    Det är jättesvårt att inte kommentera

    när nån kommer och har nåt nytt på sig eller för ovanlighetens skull har tofsar eller nåt annat som är nytt. Det blir så automatiskt att man kommenterar det som är nytt/ovanligt.
    Sen kommenterar jag lika ofta tofsar som nya vantar och killar lika ofta som tjejer. Nu är det ju mest killar jag har som dagbarn ( 5 killar och 3 tjejer), men jag säger ofta till både killarna och tjejerna att de är fina i sina tofsar, sin nya frisyr, nya tröja eller vad det nu kan vara.

    Är det fel att överhuvudtaget säga att nån är fin? Din dotter kanske en annan dag fick en kommertar om hur fin hon var i sin tröja, men hon glömt det? Jag skulle inte dra på för stora växlar angående detta.

    Du kan ju berätta att din dotter fått för sig att hon måste ha tofsar för att vara fin (med glimten i ögat) och göra dem lite uppmärksamma på hur den kommentaren hamnade hos din dotter och kanske hos andra barn med.

    Det kan ju vara så att den här flickan som fick kommentaren aldrig har tofsar för hon bara tar ur dem hela tiden, men hon kanske har lite långt flygigt hår som hamnar i maten så att fröknarna sa åt henne att hon var fin i tofsar för att uppmuntra henne att ha en praktisk frisyr och slippa få matrester i håret.
  40. 20
    Det är jättesvårt att inte kommentera när nån kommer och har nåt nytt på sig eller för ovanlighetens skull har tofsar eller nåt annat som är nytt. Det blir så automatiskt att man kommenterar det som är nytt/ovanligt.
    Sen kommenterar jag lika ofta tofsar som nya vantar och killar lika ofta som tjejer. Nu är det ju mest killar jag har som dagbarn ( 5 killar och 3 tjejer), men jag säger ofta till både killarna och tjejerna att de är fina i sina tofsar, sin nya frisyr, nya tröja eller vad det nu kan vara.

    Är det fel att överhuvudtaget säga att nån är fin? Din dotter kanske en annan dag fick en kommertar om hur fin hon var i sin tröja, men hon glömt det? Jag skulle inte dra på för stora växlar angående detta.

    Du kan ju berätta att din dotter fått för sig att hon måste ha tofsar för att vara fin (med glimten i ögat) och göra dem lite uppmärksamma på hur den kommentaren hamnade hos din dotter och kanske hos andra barn med.

    Det kan ju vara så att den här flickan som fick kommentaren aldrig har tofsar för hon bara tar ur dem hela tiden, men hon kanske har lite långt flygigt hår som hamnar i maten så att fröknarna sa åt henne att hon var fin i tofsar för att uppmuntra henne att ha en praktisk frisyr och slippa få matrester i håret.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Flickor är flickor och pojkar pojkar..
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 18:01
  2. Pojkar/Flickor
    By Jessica05 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 09:44
  3. Flickor och pojkar
    By KonstanzeW in forum Mammasnack
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 20:45
  4. Flickor/pojkar ?
    By Natalia-Helena in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 22:56
  5. Nej flickor och pojkar
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 22:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar