??Hur är era 2 åringar vid matbordet??
_0312 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    ??Hur är era 2 åringar vid matbordet??

    Alexander är fruktansvärd...vid bordet alltså...

    Han ska prompt äta med händerna
    Han ska absolut sätta mat i mjölkglaset
    Blir han tillsagd sätter han istället maten i håret
    Vid det här laget är föräldrarna irriterade och han \"nöjer sig med\" att mosa maten i sin hand...*suck*

    Efter denna procedur går han på storebrorsan som sitter bredvid, retar honom, tar hans mat, sträcker sig efter hans mjölkglas
    etc

    Matsituationen sluta alltid med att mamma (eller pappa) konstaterar:
    - \"Håller du på så här så är du INTE hungrig\"
    Och Alexander lyfts ut från köket (vilket inte bekymrar honom det minsta)

    Han äter skitdåligt just nu, leker bara med maten och gör oss andra tokiga

    Säg snälla att era ungar oxå gormar vid matbordet ;)

    Kram Milla
  2. 1
    ??Hur är era 2 åringar vid matbordet?? Alexander är fruktansvärd...vid bordet alltså...

    Han ska prompt äta med händerna
    Han ska absolut sätta mat i mjölkglaset
    Blir han tillsagd sätter han istället maten i håret
    Vid det här laget är föräldrarna irriterade och han \"nöjer sig med\" att mosa maten i sin hand...*suck*

    Efter denna procedur går han på storebrorsan som sitter bredvid, retar honom, tar hans mat, sträcker sig efter hans mjölkglas
    etc

    Matsituationen sluta alltid med att mamma (eller pappa) konstaterar:
    - \"Håller du på så här så är du INTE hungrig\"
    Och Alexander lyfts ut från köket (vilket inte bekymrar honom det minsta)

    Han äter skitdåligt just nu, leker bara med maten och gör oss andra tokiga

    Säg snälla att era ungar oxå gormar vid matbordet ;)

    Kram Milla
  3. Eleonor m Cesar 040107 & Bianca 050504
    #2

    Nog kladdas det en del...

    men det har faktiskt blivit bättre jämfört med för någon månad sedan. Vet inte hur din Alexander är, men Cesar är ganska lätt att \"dilla i\" saker. Dvs om vi tydligt visar att det är äckligt att bli kladdig om händerna, lägger pannan i djupa veck och skakar på huvudet, så plockar han upp den känslan och tycker själv att det är äckligt.

    Så nu, varje gång han äter med händerna, påminner vi om att det är äckligt. Då säger han \"usch, tvätta\" och tar genast upp skeden igen. Men han har börjat \"dricka\" med skeden (stoppar den i glaset) och det får han ju så klart inte och där har vi en kamp att utkämpa... De gånger han kladdar mycket, tror jag inte han är så hungrig så då får han gå från bordet. Han har dock ätit som en häst de senaste två veckorna, och då börjar han kladda först när han är mätt.

    Kram!
  4. 2
    Nog kladdas det en del... men det har faktiskt blivit bättre jämfört med för någon månad sedan. Vet inte hur din Alexander är, men Cesar är ganska lätt att \"dilla i\" saker. Dvs om vi tydligt visar att det är äckligt att bli kladdig om händerna, lägger pannan i djupa veck och skakar på huvudet, så plockar han upp den känslan och tycker själv att det är äckligt.

    Så nu, varje gång han äter med händerna, påminner vi om att det är äckligt. Då säger han \"usch, tvätta\" och tar genast upp skeden igen. Men han har börjat \"dricka\" med skeden (stoppar den i glaset) och det får han ju så klart inte och där har vi en kamp att utkämpa... De gånger han kladdar mycket, tror jag inte han är så hungrig så då får han gå från bordet. Han har dock ätit som en häst de senaste två veckorna, och då börjar han kladda först när han är mätt.

    Kram!
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Ååå ja

    Men Mira äter i regel det hon geggat med iaf... Mjölkglaset lämnar hon dock än så länge.... Det sjuka i det hela är ju att hon äter fint på dagis så hon kan om hon vill....

    Men om jag minns rätt så har alla pojkarna också haft geggperioder så det är väl en slags fas de går igenom antar jag....
  6. 3
    Ååå ja Men Mira äter i regel det hon geggat med iaf... Mjölkglaset lämnar hon dock än så länge.... Det sjuka i det hela är ju att hon äter fint på dagis så hon kan om hon vill....

    Men om jag minns rätt så har alla pojkarna också haft geggperioder så det är väl en slags fas de går igenom antar jag....
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Näää..

    Jesper sitter som ett ljus vid matbodet.. kladdar aldrig o tackar så mkt för maten när han ätit färdigt o går därifrån o tvättar händerna... Nädå!! i min lilla drömvärld bara.. Men han äter duktigt utan att kladda ner sig så mkt för det mesta men vissa dagar ska vi ju kladdda med maten, lägga mat i vattnet slänga mat på golvet o annat mindre kuligt. Jeppe njuter i o för sig för fullt.. O nu har han ju ofta myror i brallan med o kan inte sitta still under maten..
    Nja fast på det hela är han ganska \"duktig\" tycker mer jag har full sjå med andra små \"problem\".. (som nattning- som börjar bli bättre men..) o att han är sååååå vild o gapig ;0) Han är nog den mest högljudda o envisa ungen häromkring.. O vilket humör *pust*

    Kram
  8. 4
    Näää.. Jesper sitter som ett ljus vid matbodet.. kladdar aldrig o tackar så mkt för maten när han ätit färdigt o går därifrån o tvättar händerna... Nädå!! i min lilla drömvärld bara.. Men han äter duktigt utan att kladda ner sig så mkt för det mesta men vissa dagar ska vi ju kladdda med maten, lägga mat i vattnet slänga mat på golvet o annat mindre kuligt. Jeppe njuter i o för sig för fullt.. O nu har han ju ofta myror i brallan med o kan inte sitta still under maten..
    Nja fast på det hela är han ganska \"duktig\" tycker mer jag har full sjå med andra små \"problem\".. (som nattning- som börjar bli bättre men..) o att han är sååååå vild o gapig ;0) Han är nog den mest högljudda o envisa ungen häromkring.. O vilket humör *pust*

    Kram
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Känner igen det där...

    Jodå, min Alexander som fyller 2 år i december, är precis likadan. Har börjar tjorva med maten och busar hela tiden. Det är också svårt när man säger till honom, för då skrattar han ibland! Det är inte alldeles lätt att bli arg då. Ja, det är väl nu som uppfostran tar sin fart, ska han få styra och ställa eller inte? :-)
  10. 5
    Känner igen det där... Jodå, min Alexander som fyller 2 år i december, är precis likadan. Har börjar tjorva med maten och busar hela tiden. Det är också svårt när man säger till honom, för då skrattar han ibland! Det är inte alldeles lätt att bli arg då. Ja, det är väl nu som uppfostran tar sin fart, ska han få styra och ställa eller inte? :-)

Liknande trådar

  1. Hur har ni det vid matbordet?
    By azza in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 22:15
  2. Hur gör ni vid matbordet?
    By Veronica m Saga&Tyra in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 20:27
  3. Matbordet inhandlat
    By K&J&J&J in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 22:02
  4. Matbordet
    By mimpen in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 12:00
  5. Hur gör ni vid matbordet?
    By Klickann in forum _0406 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 10:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar