Vi har fått erbjudande att låta Emelie
_00/01 Vinterbarn
  1. Eva med Emelie001206 + 3 till
    #1

    Vi har fått erbjudande att låta Emelie

    börja förskolan redan efter jul. Vi har anmält henne till en motessorie skola. Vi var där på Öppet hus i veckan och då fick vi förslaget att låta henne börja redan i januari. De skulle starta en ny klass redan då. De går in i den befintliga verksamheten och går 1 ½ år s istället för 1 år. MEn de har möjlighet att gå upp tidigare i förste klass om de är mogna för det.
    Vi måste ha bestämt oss på måndag.....

    Vi är ganska klara bägge två om att låta henne börja. Emelie vill absolut. MEn det är svårt.....


    VAd tycker ni både positivt och negativt är välkommet...

    Vi har även frågat om hon hon får test gå en dag för att se hur det funkar och det gick bra. Hon har kamrater från sitt dagis som går där redan.


    Oj vilket svammel .....

    De börjar med Engelska i förskolan och det var det som gjorde att vi fastnade för denna typ av skola. Här i Enköping så börjar man inte med Engelsaka föränns i tredje klass och det är sent tycker jag.
    Sedan så lär man sig med alla sinnen och det tycker jag är kanon. Har ju två barn sedan tidigare som behöver det och jag ser vikten av det.

    Nej nu slutar jag för det är väl ingen som orkar läsa längre \"ler\"

    KRAM på er alla
  2. 1
    Vi har fått erbjudande att låta Emelie börja förskolan redan efter jul. Vi har anmält henne till en motessorie skola. Vi var där på Öppet hus i veckan och då fick vi förslaget att låta henne börja redan i januari. De skulle starta en ny klass redan då. De går in i den befintliga verksamheten och går 1 ½ år s istället för 1 år. MEn de har möjlighet att gå upp tidigare i förste klass om de är mogna för det.
    Vi måste ha bestämt oss på måndag.....

    Vi är ganska klara bägge två om att låta henne börja. Emelie vill absolut. MEn det är svårt.....


    VAd tycker ni både positivt och negativt är välkommet...

    Vi har även frågat om hon hon får test gå en dag för att se hur det funkar och det gick bra. Hon har kamrater från sitt dagis som går där redan.


    Oj vilket svammel .....

    De börjar med Engelska i förskolan och det var det som gjorde att vi fastnade för denna typ av skola. Här i Enköping så börjar man inte med Engelsaka föränns i tredje klass och det är sent tycker jag.
    Sedan så lär man sig med alla sinnen och det tycker jag är kanon. Har ju två barn sedan tidigare som behöver det och jag ser vikten av det.

    Nej nu slutar jag för det är väl ingen som orkar läsa längre \"ler\"

    KRAM på er alla
  3. Misan & Arvid 001229 + 3 till
    #2

    Arvid går

    i en 2-årig förskola, så han började redan i höstas. Det fungerar jättebra tycker jag. Arvid har utvecklats enormt bara på dessa månaderna. Det gör mycket att umgås med bara jämnåriga barn.
    Vi bytte främst för att Arvid skulle byta avdelning på dagis annars, till en avdelning som jag inte alls trivs med personalen på. Trist stämning, mycket tjafs mm. Så därför valde vi detta alternativet istället.
    Vi funderade också mycket innan vi bytte. Hur ska det gå med kompisarna, personalen mm. Felix har gått där innan så Arvid har ju varit med och hämtat honom varje dag, men det är ju ändå ett stort steg.
    Så för vår del har det bara varit positivt!
  4. 2
    Arvid går i en 2-årig förskola, så han började redan i höstas. Det fungerar jättebra tycker jag. Arvid har utvecklats enormt bara på dessa månaderna. Det gör mycket att umgås med bara jämnåriga barn.
    Vi bytte främst för att Arvid skulle byta avdelning på dagis annars, till en avdelning som jag inte alls trivs med personalen på. Trist stämning, mycket tjafs mm. Så därför valde vi detta alternativet istället.
    Vi funderade också mycket innan vi bytte. Hur ska det gå med kompisarna, personalen mm. Felix har gått där innan så Arvid har ju varit med och hämtat honom varje dag, men det är ju ändå ett stort steg.
    Så för vår del har det bara varit positivt!
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Skönt att höra...

    jag är inte orolig egentligen utan mest egoistisk....
    Min lilla tjej blir ju stor nu...HUga vad tiden går fort..
    Skönt att höra att allt har gått bra och att ni ser en stor skilnad i utveckligen.
    Det känns bra men det kom så plötsligt och det är nog det som gör att man blir lite virrig.

    KRAM från mig
  6. 3
    Skönt att höra... jag är inte orolig egentligen utan mest egoistisk....
    Min lilla tjej blir ju stor nu...HUga vad tiden går fort..
    Skönt att höra att allt har gått bra och att ni ser en stor skilnad i utveckligen.
    Det känns bra men det kom så plötsligt och det är nog det som gör att man blir lite virrig.

    KRAM från mig
  7. Medlem sedan
    Jun 2000
    #4

    Antar att ...

    ... upplägget kanske är annorlunda från den skola som jag tänker på när jag säger att jag aldrig hade tagit samma beslut som ni. Jag tycker att de ska få vara barn och leka så länge det bara går, tids nog hinner de in i ekorrhjulet och vandra ända tills de blir 65, så därför tycker jag att det är bättre att skynda långsamt och låta dem vara \"fria\" så länge som möjligt.
  8. 4
    Antar att ... ... upplägget kanske är annorlunda från den skola som jag tänker på när jag säger att jag aldrig hade tagit samma beslut som ni. Jag tycker att de ska få vara barn och leka så länge det bara går, tids nog hinner de in i ekorrhjulet och vandra ända tills de blir 65, så därför tycker jag att det är bättre att skynda långsamt och låta dem vara \"fria\" så länge som möjligt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Känner som du i vissa lägen ( långt svammel)

    barn ska vara barn. Men om de kan lära mer konstruktivt med hjälp av leken så är det ju positivt för dem.
    Emelie är en kuskapstörstande flicka. Hon vill lära och tycker det är tråkigt att \"bara\" pyssla som hon säger. Här kommer hon att få hålla på med det som hon tycker är roligt. Engelska, räkna och lära sig mer bokstäver. MEn de leker i det hela. De lär sig med alla sinnena. Skrattar för mig själv när jag läser detta....känns som om jag försöker övertyga mig själv att det är bra...
    JAg tycker det är bra men som du säger tidigt....hjälp min lilla bebis är på väg att bli stor..
    Jag har samtalt med dagis och det tycker att vi gör rätt. Emelie är tidig och har lätt för att lära så de sa ta vara på det medans hon tycker det är roligt.
    men som mama är man ju velig vill ju ha kvar min bebis...
    Hon börjar bli stora damen och har massor av tankar och frågor.
    Det är ju bara så att hon går ett halv år längre i förskolan och får lite mer där. Hon har möjlihet att leka och busa då de anser attt det är viktigt.
    Förskolan är mellan halv 9 och halv 12 sedan blir det fritids.
    Damen ser fram emot det i massor. Hon säger att efter Nyafton och det som smäller och lyser på himmlen så ska hon börja skolan. Hon är så nöjd hoppas att hon är det när hon väl börjar.

    KRAM på dig och tack så mycket för dina tankar
  10. 5
    Känner som du i vissa lägen ( långt svammel) barn ska vara barn. Men om de kan lära mer konstruktivt med hjälp av leken så är det ju positivt för dem.
    Emelie är en kuskapstörstande flicka. Hon vill lära och tycker det är tråkigt att \"bara\" pyssla som hon säger. Här kommer hon att få hålla på med det som hon tycker är roligt. Engelska, räkna och lära sig mer bokstäver. MEn de leker i det hela. De lär sig med alla sinnena. Skrattar för mig själv när jag läser detta....känns som om jag försöker övertyga mig själv att det är bra...
    JAg tycker det är bra men som du säger tidigt....hjälp min lilla bebis är på väg att bli stor..
    Jag har samtalt med dagis och det tycker att vi gör rätt. Emelie är tidig och har lätt för att lära så de sa ta vara på det medans hon tycker det är roligt.
    men som mama är man ju velig vill ju ha kvar min bebis...
    Hon börjar bli stora damen och har massor av tankar och frågor.
    Det är ju bara så att hon går ett halv år längre i förskolan och får lite mer där. Hon har möjlihet att leka och busa då de anser attt det är viktigt.
    Förskolan är mellan halv 9 och halv 12 sedan blir det fritids.
    Damen ser fram emot det i massor. Hon säger att efter Nyafton och det som smäller och lyser på himmlen så ska hon börja skolan. Hon är så nöjd hoppas att hon är det när hon väl börjar.

    KRAM på dig och tack så mycket för dina tankar
  11. Ullis & Julius (med 2 systrar)
    #6

    Hej Eva! (långt)

    Jag måste säga att jag förut varit väldigt emot detta med att sätta barnen tidigare i skolan osv... men jag har fått en helt annan syn på detta, mycket av det beroende på att jag nu läser lärarprogrammet på högskolan och allt vi fått lära där. Åldern säger ju faktiskt inte allt...
    Jag tror också att de är oerhört viktigt att man ser till barnet och dess behov och inte tänker vad man själv tror är bäst. Visst ska barn få vara barn, men märker man att de vill mer, söker kunskap, har intresse osv... så tycker inte jag att man ska hindra dem från det. Jag tror då intresset avtar så småningom och när de väl ska börja skolan kanske det blir svårare och tråkigare pga av att man tidigare hindrat dem och intresset har kanske sedan blivit något annat. Visst kan man som föräldrar se till deras intressen, men jag trot inte det blir på samma sätt. Sedan så har ju skolsituationen (som jag tidigare skrivit om) förändrats på många olika sätt sedan vi gick i skolan. Den bygger mer på att lära genom lek och alla behöver inte vara på samma nivå, man ska ju se till varje enskilt barns behov och hur de ligger kunskapsmässigt. Så jag tycker absolut att hon ska få börja. Leka och vara barn får de ju samtidigt som de lär. Jag tror många gånger det är vi föräldrar som på något sätt vill stoppa dem, därför vi känner att det går för fort fram ibland, de blir stora. Jag känner också som du att Julius är ju min \"bebis\":)

    Vi har ju haft mycket tankar och funderingar på att låta Julius börja förskoleklass ett år tidigare, alltså till nästa höst (han är född 2 jan-01) och har nu bestämt oss för att om det går igenom, låta honom börja då. Men det har varit svårt och vi hoppas att vi gör det rätta för honom.

    kram
  12. 6
    Hej Eva! (långt) Jag måste säga att jag förut varit väldigt emot detta med att sätta barnen tidigare i skolan osv... men jag har fått en helt annan syn på detta, mycket av det beroende på att jag nu läser lärarprogrammet på högskolan och allt vi fått lära där. Åldern säger ju faktiskt inte allt...
    Jag tror också att de är oerhört viktigt att man ser till barnet och dess behov och inte tänker vad man själv tror är bäst. Visst ska barn få vara barn, men märker man att de vill mer, söker kunskap, har intresse osv... så tycker inte jag att man ska hindra dem från det. Jag tror då intresset avtar så småningom och när de väl ska börja skolan kanske det blir svårare och tråkigare pga av att man tidigare hindrat dem och intresset har kanske sedan blivit något annat. Visst kan man som föräldrar se till deras intressen, men jag trot inte det blir på samma sätt. Sedan så har ju skolsituationen (som jag tidigare skrivit om) förändrats på många olika sätt sedan vi gick i skolan. Den bygger mer på att lära genom lek och alla behöver inte vara på samma nivå, man ska ju se till varje enskilt barns behov och hur de ligger kunskapsmässigt. Så jag tycker absolut att hon ska få börja. Leka och vara barn får de ju samtidigt som de lär. Jag tror många gånger det är vi föräldrar som på något sätt vill stoppa dem, därför vi känner att det går för fort fram ibland, de blir stora. Jag känner också som du att Julius är ju min \"bebis\":)

    Vi har ju haft mycket tankar och funderingar på att låta Julius börja förskoleklass ett år tidigare, alltså till nästa höst (han är född 2 jan-01) och har nu bestämt oss för att om det går igenom, låta honom börja då. Men det har varit svårt och vi hoppas att vi gör det rätta för honom.

    kram
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7

    Du har satt ord på det jag tänkt

    Det är precisi så jag tänker men det sliter ju i mitt moders hjärta att tiden går så fort.
    De växer och utveccklas så att det knakar. det går för fort. Det blir lite mer panik och egoism från min sida. Om jag håller tillbaks då går det inte så fort men sanningen är ju att det bara blir värre när man väl vaknar upp. Vi har nu idag varit och pratat och bestämt oss helt och hållet. Dagis har vi sagt upp så nu blir Emelie förskoleflicka i januari...

    KRAM på er och Ni gör rätt tycker jag med Julius om han själv vill
  14. 7
    Du har satt ord på det jag tänkt Det är precisi så jag tänker men det sliter ju i mitt moders hjärta att tiden går så fort.
    De växer och utveccklas så att det knakar. det går för fort. Det blir lite mer panik och egoism från min sida. Om jag håller tillbaks då går det inte så fort men sanningen är ju att det bara blir värre när man väl vaknar upp. Vi har nu idag varit och pratat och bestämt oss helt och hållet. Dagis har vi sagt upp så nu blir Emelie förskoleflicka i januari...

    KRAM på er och Ni gör rätt tycker jag med Julius om han själv vill
  15. Ullis & Julius (med 2 systrar)
    #8

    Nu när jag läser...

    mitt inlägg till dig känns det som om jag riktar mig till dig med allt det jag skriver, men det jag ville skriva mot, var det många skriver och enbart ser nackdelar med detta att låta barnet börja tidigare. Jag ville även skriva fördelar. För jag förstod ju dina tankar kring detta. Jag har ju själv tänkt precis likadant och tankarna finns ju där även än. Just detta med att flytta de från förskolan känns som ett stort steg och att de då blir så stora på en gång. Julius är ju mitt minsta barn, så det känns i hjärtat. Vet att det kommer kännas ordentligt sista dagen där, kommer säkert gråta. Vet hur det kändes sista dagen på lilla avd. innan han flyttade till stora:)
    Det blir nog jättebra för Emelie!

    KRAM
  16. 8
    Nu när jag läser... mitt inlägg till dig känns det som om jag riktar mig till dig med allt det jag skriver, men det jag ville skriva mot, var det många skriver och enbart ser nackdelar med detta att låta barnet börja tidigare. Jag ville även skriva fördelar. För jag förstod ju dina tankar kring detta. Jag har ju själv tänkt precis likadant och tankarna finns ju där även än. Just detta med att flytta de från förskolan känns som ett stort steg och att de då blir så stora på en gång. Julius är ju mitt minsta barn, så det känns i hjärtat. Vet att det kommer kännas ordentligt sista dagen där, kommer säkert gråta. Vet hur det kändes sista dagen på lilla avd. innan han flyttade till stora:)
    Det blir nog jättebra för Emelie!

    KRAM
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9

    Tur att jag ännu har ett

    \"litet\" barn kvar fast hon vägrar ju vara min bebis längre. KArin blir ju 3 i januari så hon börjar bli stor hon med. Det kommer att kännas när hon ska lämna dagis mer än det gör nu när vi har bestämt att Emelie ska göra det tidigare.
    JAg har ju ett kanon dagis och helt fantastiska fröknar som bryr sig massor så jag är glad av rent egoistiska skäl att jag får ha kvar dem ett tag till. Emelies fröken tyckte vi gör rätt även om hon kommer att sakna Emelie. Fröken sa att Emelie har lätt för att lära och är supermotiverad till det.
    Så det känns bra. MAn måste bara smälta det lite och smak a på det så att det känns bra i magen och det gör det nu.

    Skolan har förändrats massor sedan vi gick i skolan det är som natt och dag tycker jag. Har ju sett skolans värld ett tag nu efter som grabbarna är 15 och 13, 7 & 9:an är det nu. Så man har en som är på väg till gymnasiumet och en till förskolan så inte undra på att paniken kommer. Den äldsta är ju snart myndig.....huga...Själv hinner man inte med....
    men det är kul och stimulerande för man utvecklas ju med dem....

    KRAM på dig och lycka till med studierna du kommer att bli en kanon lärare men fötterna på jorden
  18. 9
    Tur att jag ännu har ett \"litet\" barn kvar fast hon vägrar ju vara min bebis längre. KArin blir ju 3 i januari så hon börjar bli stor hon med. Det kommer att kännas när hon ska lämna dagis mer än det gör nu när vi har bestämt att Emelie ska göra det tidigare.
    JAg har ju ett kanon dagis och helt fantastiska fröknar som bryr sig massor så jag är glad av rent egoistiska skäl att jag får ha kvar dem ett tag till. Emelies fröken tyckte vi gör rätt även om hon kommer att sakna Emelie. Fröken sa att Emelie har lätt för att lära och är supermotiverad till det.
    Så det känns bra. MAn måste bara smälta det lite och smak a på det så att det känns bra i magen och det gör det nu.

    Skolan har förändrats massor sedan vi gick i skolan det är som natt och dag tycker jag. Har ju sett skolans värld ett tag nu efter som grabbarna är 15 och 13, 7 & 9:an är det nu. Så man har en som är på väg till gymnasiumet och en till förskolan så inte undra på att paniken kommer. Den äldsta är ju snart myndig.....huga...Själv hinner man inte med....
    men det är kul och stimulerande för man utvecklas ju med dem....

    KRAM på dig och lycka till med studierna du kommer att bli en kanon lärare men fötterna på jorden
  19. Anna K med Flipp & Vendela
    #10

    Jag skulle inte göra det

    Jag tycker att barn ska få vara barn så länge som möjligt och efter att ha pratat med min syster (som är lärare) har jag/vi fattat beslut om att Filippa inte ska börja skolan/förskolan tidigare. Det kanske går bra nu men det känns som om vi gör henne en björntjänst i det långa loppet.
  20. 10
    Jag skulle inte göra det Jag tycker att barn ska få vara barn så länge som möjligt och efter att ha pratat med min syster (som är lärare) har jag/vi fattat beslut om att Filippa inte ska börja skolan/förskolan tidigare. Det kanske går bra nu men det känns som om vi gör henne en björntjänst i det långa loppet.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11

    VArför blir det en björntjänst

    undrar bara. Vill inte starta en disskusion....jag bara undrar varför du känner så.....Alla åsikter är viktiga tycker jag för då känner jag att jag blir hjälp i mitt val....
    Svårt att fråga så här utan att det blir som om att du mårte försvara dig och det är absolut inte det det handlar om. \'

    Det Emelie gör är ju egentligen bara att hon går över lite tidigare från Dagis till förskolan, jag är inte heller för att pocha dem för hårt. Det kan bli så tuffa bakslag.
    MEn jag tror ju på att uppmuntre dem när de är som törstigast på kunskap.
    Sedan så skulle jag aldrig göra det i den Kommunala formen inte här i vårs stad.
    Detta är ju en liten och flexibel skola med inriktning på barnen s lek och lärande.
    Nog om det fråga gärna mig om du vill

    KRAM på dig och de dina
  22. 11
    VArför blir det en björntjänst undrar bara. Vill inte starta en disskusion....jag bara undrar varför du känner så.....Alla åsikter är viktiga tycker jag för då känner jag att jag blir hjälp i mitt val....
    Svårt att fråga så här utan att det blir som om att du mårte försvara dig och det är absolut inte det det handlar om. \'

    Det Emelie gör är ju egentligen bara att hon går över lite tidigare från Dagis till förskolan, jag är inte heller för att pocha dem för hårt. Det kan bli så tuffa bakslag.
    MEn jag tror ju på att uppmuntre dem när de är som törstigast på kunskap.
    Sedan så skulle jag aldrig göra det i den Kommunala formen inte här i vårs stad.
    Detta är ju en liten och flexibel skola med inriktning på barnen s lek och lärande.
    Nog om det fråga gärna mig om du vill

    KRAM på dig och de dina
  23. Misan & Arvid 001229 + 3 till
    #12

    Men det är ju stor skillnad

    på att börja \"vanliga\" skolan ett år tidigare eller att låta barnet gå en längre period i förskolan (och alltså börja skolan vid 7 år).
    Jag tror inte heller det är bra att börja skolan för tidigt, men jag tror absolut inte heller att dagis är det enda alternativet för barnen sista året. Speciellt inte med tanke på hur verksamheten ser ut på många dagis, i varje fall där vi bor
  24. 12
    Men det är ju stor skillnad på att börja \"vanliga\" skolan ett år tidigare eller att låta barnet gå en längre period i förskolan (och alltså börja skolan vid 7 år).
    Jag tror inte heller det är bra att börja skolan för tidigt, men jag tror absolut inte heller att dagis är det enda alternativet för barnen sista året. Speciellt inte med tanke på hur verksamheten ser ut på många dagis, i varje fall där vi bor
  25. Ullis & Julius (med 2 systrar)
    #13

    Men barn får de väl vara ändå...

    det kanske inte passar ditt barn, men för andra kanske det gör det. Det beror ju helt på situationen och hur barnet är. Ibland vill barnet själv vidare och att hindra dem till det är nog minst lika illa.
    Ibland kan det kännas lite överdrivet detta med att \"barn inte får vara barn\". Förskolan ser ju faktiskt inte heller ut som de gjort tidigare. Det finns ju numer även en läroplan där och att ett samarbete med förskoleklass och skola ska finnas. Jag tror nog att barnen får vara barn ändå. I slutänden får de ju dessutom istället sluta skolan tidigare.
    Tycker ni inte att Filippa ska börja tidigare och det inte passar henne och er, så har jag förståelse för det:) Blir bara lite trött detta (som sagt) att barn ska få vara barn så länge som möjligt. Det får de vara i förskoleklassen och skolan också, åtminstone här:)
  26. 13
    Men barn får de väl vara ändå... det kanske inte passar ditt barn, men för andra kanske det gör det. Det beror ju helt på situationen och hur barnet är. Ibland vill barnet själv vidare och att hindra dem till det är nog minst lika illa.
    Ibland kan det kännas lite överdrivet detta med att \"barn inte får vara barn\". Förskolan ser ju faktiskt inte heller ut som de gjort tidigare. Det finns ju numer även en läroplan där och att ett samarbete med förskoleklass och skola ska finnas. Jag tror nog att barnen får vara barn ändå. I slutänden får de ju dessutom istället sluta skolan tidigare.
    Tycker ni inte att Filippa ska börja tidigare och det inte passar henne och er, så har jag förståelse för det:) Blir bara lite trött detta (som sagt) att barn ska få vara barn så länge som möjligt. Det får de vara i förskoleklassen och skolan också, åtminstone här:)
  27. Ullis & Julius (med 2 systrar)
    #14

    Usch vad otrevlig...

    mitt inlägg ser ut när jag läser det, inte min mening alls att det skulle bli så. Var och en får naturligtvis tycka och tänka som den vill:)

    kram
  28. 14
    Usch vad otrevlig... mitt inlägg ser ut när jag läser det, inte min mening alls att det skulle bli så. Var och en får naturligtvis tycka och tänka som den vill:)

    kram
  29. Anna K med Flipp & Vendela
    #15

    För mig handlar det om

    att när de börjar tidigare i skolan så tappar de ett års lek, och när det kommer upp till högstadiet så blir de helt plötsligt mycket yngre än de andra och får inte hänga med på diverse saker. De blir rätt ensamma med andra ord.

    Jag hade en klasskompis som fick börja ett år tidigare eftersom hon var så himla mogen, tyvärr gick det väldigt dåligt för henne i skolan så småningom då hon tyvärr inte var så mogen och duktig som man trodde.

    Klart att man ska uppmuntra dem när de vill lära sig saker men vi har olika syn på hur man bäst gör det. Ni har ju säkert inte handlat på impuls utan har tänkt efter och kommit fram till det ni tycker är bäst för Emelie.
  30. 15
    För mig handlar det om att när de börjar tidigare i skolan så tappar de ett års lek, och när det kommer upp till högstadiet så blir de helt plötsligt mycket yngre än de andra och får inte hänga med på diverse saker. De blir rätt ensamma med andra ord.

    Jag hade en klasskompis som fick börja ett år tidigare eftersom hon var så himla mogen, tyvärr gick det väldigt dåligt för henne i skolan så småningom då hon tyvärr inte var så mogen och duktig som man trodde.

    Klart att man ska uppmuntra dem när de vill lära sig saker men vi har olika syn på hur man bäst gör det. Ni har ju säkert inte handlat på impuls utan har tänkt efter och kommit fram till det ni tycker är bäst för Emelie.
  31. Anna K med Flipp & Vendela
    #16

    Filippa är otroligt tidig

    med bokstäver och att räkna, hon är väldigt mogen för sin ålder och så vidare. Men du får ursäkta mig, min storasyster har varit lärare halva sitt liv (och hon är dessutom en människa jag tror har tänkt till ordentligt och som jag tror har fullgoda fakta innan hon säger något) och om hon berättar om nackdelarna för mig så måste jag ju fatta beslut som tar det i beaktande också. Om du har en annan åsikt är du i din fulla rätt att ha det. Förskoleklass är väl en sak men det är lätt hänt att dras med och tycka att de ska få börja tidigare i skolan sedan.

    Tror inte problemen kommer förrän högre upp i åldrarna, och det är ju också min erfarenhet, men om andra har gjort andra erfarenheter och så vidare...
  32. 16
    Filippa är otroligt tidig med bokstäver och att räkna, hon är väldigt mogen för sin ålder och så vidare. Men du får ursäkta mig, min storasyster har varit lärare halva sitt liv (och hon är dessutom en människa jag tror har tänkt till ordentligt och som jag tror har fullgoda fakta innan hon säger något) och om hon berättar om nackdelarna för mig så måste jag ju fatta beslut som tar det i beaktande också. Om du har en annan åsikt är du i din fulla rätt att ha det. Förskoleklass är väl en sak men det är lätt hänt att dras med och tycka att de ska få börja tidigare i skolan sedan.

    Tror inte problemen kommer förrän högre upp i åldrarna, och det är ju också min erfarenhet, men om andra har gjort andra erfarenheter och så vidare...
  33. Medlem sedan
    Aug 2000
    #17

    En tanke tll

    bara lite reflektion...JAg har ju tonåringar med. en 15 åring som borde börjat skolan vid tre så han hade fått sluta nu \"suck\" Han är så mycker tonåring soomd et bara går. Han är en inteligent och vaken kille. Kan massor men har ingen ro i kroppen, rasltlös som bara dem och med hormoner som löper amo0k i hans kropp. HAn var lugn som liten och kunde sitta still.
    Han om någon borde få vara barn och springa runt i det gröna gräset och ha det gott. Vara ledig och sova så mycket som han vill. HAn har stora problem med att klara av skolan och det beror definitivt inte på hans inteligens utan på det som händer i kroppen.

    BAra lite info att det inte blir bättre med åren. De mognar med på så helt olika sätt.

    Vissa lär sig bäst när de är små medans andra behöver tid. JAg tror inte det handlar om man är tidig eller inte utan om ens utvecklings faser och att det är dem man ska ta till vara.

    Det viktigaste man gör är ju att känna efter och gå på sin instinkt och sina egna erfarenheter. Du gör absolut rätt i att lyssna på din syster. Det finns inget bättre än de med erfarenhet.

    Skolan ser så annorlunda u t i dag jämfört med när vi gick i skolan. Förskoleklass är ju den gamla lekskolan. Vi sätter våra barn i dans och lek gymnastik grupper och en massa annat vad är skilnaden egentligen...Det är nog bara för att det råkar heta Skola...\"ler\"

    JAg tycker detta är jätte intressant och jag försöker absolut inte omvända någon utan jag tycker det är kul att höra andras erfarenhet och hur man tänker. Det är ju det tänket som gör att vi går framåt.

    KRAM på dig och de dina
  34. 17
    En tanke tll bara lite reflektion...JAg har ju tonåringar med. en 15 åring som borde börjat skolan vid tre så han hade fått sluta nu \"suck\" Han är så mycker tonåring soomd et bara går. Han är en inteligent och vaken kille. Kan massor men har ingen ro i kroppen, rasltlös som bara dem och med hormoner som löper amo0k i hans kropp. HAn var lugn som liten och kunde sitta still.
    Han om någon borde få vara barn och springa runt i det gröna gräset och ha det gott. Vara ledig och sova så mycket som han vill. HAn har stora problem med att klara av skolan och det beror definitivt inte på hans inteligens utan på det som händer i kroppen.

    BAra lite info att det inte blir bättre med åren. De mognar med på så helt olika sätt.

    Vissa lär sig bäst när de är små medans andra behöver tid. JAg tror inte det handlar om man är tidig eller inte utan om ens utvecklings faser och att det är dem man ska ta till vara.

    Det viktigaste man gör är ju att känna efter och gå på sin instinkt och sina egna erfarenheter. Du gör absolut rätt i att lyssna på din syster. Det finns inget bättre än de med erfarenhet.

    Skolan ser så annorlunda u t i dag jämfört med när vi gick i skolan. Förskoleklass är ju den gamla lekskolan. Vi sätter våra barn i dans och lek gymnastik grupper och en massa annat vad är skilnaden egentligen...Det är nog bara för att det råkar heta Skola...\"ler\"

    JAg tycker detta är jätte intressant och jag försöker absolut inte omvända någon utan jag tycker det är kul att höra andras erfarenhet och hur man tänker. Det är ju det tänket som gör att vi går framåt.

    KRAM på dig och de dina
  35. Anna K med Flipp & Vendela
    #18

    Det handlar inte om mognad

    Det handlar om tonåringar som \"inte har åldern inne\" och därför inte får hänga på olika aktiviteter. De blir i värsta fall ganska ensamma och hamnar i helt fel sällskap. Det är alltså vad JAG har sett. Har inget med omognad att göra utan just lägre ålder än kompisarna.

    Jag har dragit det hela konsekvent. Filippa har inte fått börja med en massa aktiviteter ännu, jag tycker hon är för liten för att pressas in i ekorrhjulet. En (fd) väninna är tvärt om och jag lider när jag ser hennes lilla tjej skjutsas mellan olika aktiviteter medan hon inte får någon tid med sina föräldrar.
  36. 18
    Det handlar inte om mognad Det handlar om tonåringar som \"inte har åldern inne\" och därför inte får hänga på olika aktiviteter. De blir i värsta fall ganska ensamma och hamnar i helt fel sällskap. Det är alltså vad JAG har sett. Har inget med omognad att göra utan just lägre ålder än kompisarna.

    Jag har dragit det hela konsekvent. Filippa har inte fått börja med en massa aktiviteter ännu, jag tycker hon är för liten för att pressas in i ekorrhjulet. En (fd) väninna är tvärt om och jag lider när jag ser hennes lilla tjej skjutsas mellan olika aktiviteter medan hon inte får någon tid med sina föräldrar.
  37. Medlem sedan
    Aug 2000
    #19

    jAG förstod inte

    \"\"Det handlar om tonåringar som inte har åldern inne och därför inte får hänga på olika aktiviteter. De blir i värsta fall ganska ensamma och hamnar i helt fel sällskap. Det är alltså vad JAG har sett. Har inget med omognad att göra utan just lägre ålder än kompisarna.\"\"

    JAg hängde inte alls med här....
    Vi kanske menar samma sak...Menar du att detta kan hända om man börjar ett år tidigare så att man inte är jämn gamla med sina kamrater och därför blir ensamma då kompisarna för göra saker som JAG inte har åldern inne för.
    Om det är så förstår jag dina tankar....och det håller jag med dig om. Man ska ju inte springa förräns man kan gå...\"ler\"

    Det jag tänker på är inte att hamna i fel åldersfrupp för det kan slå helt fel, bara att man ska ta till vara individes intresse när det passar individen.
    Oj vad flummig jag låter....
    JAg har en Grabb på kunskapskolan en fri skola det med. Där läser man grund ämnena i steg coh rsten av ämnena i kurser. Lite högskolestidier (passar absolut inte alla. Han går i en bas grupp med kompisar i samma ålder och de följer han upp till 9.an. HAn kommer aldrig att gå vidare klass mässigt så.
    Så där håller jag med dig att jag tror att det är viktigt att man hela tiden har kamrate i samma ålder så att man inte hamnar fel varken uppåt eller neråt.

    HAr ju sett ungdommar som är i helt fel åldersgrupp och där det slutat väldigt illa....

    KRAM på dig...Väldigt intressant och höra dina tankar det får mig att tänka efter massor och bli mer klar över mina tankar
  38. 19
    jAG förstod inte \"\"Det handlar om tonåringar som inte har åldern inne och därför inte får hänga på olika aktiviteter. De blir i värsta fall ganska ensamma och hamnar i helt fel sällskap. Det är alltså vad JAG har sett. Har inget med omognad att göra utan just lägre ålder än kompisarna.\"\"

    JAg hängde inte alls med här....
    Vi kanske menar samma sak...Menar du att detta kan hända om man börjar ett år tidigare så att man inte är jämn gamla med sina kamrater och därför blir ensamma då kompisarna för göra saker som JAG inte har åldern inne för.
    Om det är så förstår jag dina tankar....och det håller jag med dig om. Man ska ju inte springa förräns man kan gå...\"ler\"

    Det jag tänker på är inte att hamna i fel åldersfrupp för det kan slå helt fel, bara att man ska ta till vara individes intresse när det passar individen.
    Oj vad flummig jag låter....
    JAg har en Grabb på kunskapskolan en fri skola det med. Där läser man grund ämnena i steg coh rsten av ämnena i kurser. Lite högskolestidier (passar absolut inte alla. Han går i en bas grupp med kompisar i samma ålder och de följer han upp till 9.an. HAn kommer aldrig att gå vidare klass mässigt så.
    Så där håller jag med dig att jag tror att det är viktigt att man hela tiden har kamrate i samma ålder så att man inte hamnar fel varken uppåt eller neråt.

    HAr ju sett ungdommar som är i helt fel åldersgrupp och där det slutat väldigt illa....

    KRAM på dig...Väldigt intressant och höra dina tankar det får mig att tänka efter massor och bli mer klar över mina tankar
  39. Anna K med Flipp & Vendela
    #20

    Det var så jag menar

    Dvs att att man inte kan hänga med på alla aktiviteter.

    Jag har lite annan inriktning än du på mitt synsätt, tror jag.
  40. 20
    Det var så jag menar Dvs att att man inte kan hänga med på alla aktiviteter.

    Jag har lite annan inriktning än du på mitt synsätt, tror jag.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vi har fått ett erbjudande...
    By Esset in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 00:16
  2. Jag har fått erbjudande...
    By carina_b in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 19:06
  3. Jag har fått erbjudande om att
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 16:39
  4. Om ni fått erbjudande ..
    By Linda med 3 in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 09:48
  5. har fått erbjudande...
    By muminmamman in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 07:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar