Måste bara fråga...
Styvfamiljer
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Måste bara fråga...

    ... hur hela diskussionen om huruvida \"Anna\" ska behöva ta med sig sina styvbarn på en resa eller ej hamnade i diskussioner om mor-/farföräldrar ska få särskilja på sina biologiska barnbarn, för jag har då helt tappat bort mig i trådarna!
  2. 1
    Måste bara fråga... ... hur hela diskussionen om huruvida \"Anna\" ska behöva ta med sig sina styvbarn på en resa eller ej hamnade i diskussioner om mor-/farföräldrar ska få särskilja på sina biologiska barnbarn, för jag har då helt tappat bort mig i trådarna!
  3. Eva E
    #2

    Det var jag...

    ...som undrar vilka \"särskiljningsfaktorer\" man får använda sig av när man subgrupperar.

    För många här verkar det vara OK att subgruppera ut styvbarnen ur den övriga familjen. Men upplevs det som OK att farmor/mormor subgrupperar bland sina BIObarnbarn?

    Om t ex farmor subgrupperar dotterns barn i en grupp och sonens barn i en annan grupp och bara väljer att bjuda med dotterns barn på en resa - är det OK att farmor subgrupperar så?

    Eller om farmor subgrupperar flickbarnbarnen och pojkbarnbarnen i olika grupper och inte vill ha med pojkbarnbarnen på resan - accepterar ni att farmor subgrupperar så?

    Vilka subgrupperingar är OK egentligen? Är det inte så att subgrupperingr är OK _endast_ om de som subgrupperas tycker att det är OK att blir subgrupperade och \"bortvalda\"? Om man upplever att man tillhör en grupp (\"barnbarnen\") men subgrupperas bort (_pojk_barnbarn) och inte får vara med i den grupp man tycker att man egentligen tillhör - blir man inte sårad då? Och är det inte det som det egentligen hänger på - att man inte får såra andra genom subgrupperingar? Om en subgruppering upplevs som sårande så ska den upphöra?

    För att ytterligare röra till det och blanda in en ny jämförelse (några skriker säkert :-)): Vad händer om barn subgrupperar bland sina kompisar utifrån parametrar som _barnen_ tycker är OK? \"Kalle får inte vara med och leka på rasten för han är nyinflyttad och vi känner inte honom lika bra som vi andra känner varann\". Ser vi det som mobbing eller som en OK och rationell subgruppering?
  4. 2
    Det var jag... ...som undrar vilka \"särskiljningsfaktorer\" man får använda sig av när man subgrupperar.

    För många här verkar det vara OK att subgruppera ut styvbarnen ur den övriga familjen. Men upplevs det som OK att farmor/mormor subgrupperar bland sina BIObarnbarn?

    Om t ex farmor subgrupperar dotterns barn i en grupp och sonens barn i en annan grupp och bara väljer att bjuda med dotterns barn på en resa - är det OK att farmor subgrupperar så?

    Eller om farmor subgrupperar flickbarnbarnen och pojkbarnbarnen i olika grupper och inte vill ha med pojkbarnbarnen på resan - accepterar ni att farmor subgrupperar så?

    Vilka subgrupperingar är OK egentligen? Är det inte så att subgrupperingr är OK _endast_ om de som subgrupperas tycker att det är OK att blir subgrupperade och \"bortvalda\"? Om man upplever att man tillhör en grupp (\"barnbarnen\") men subgrupperas bort (_pojk_barnbarn) och inte får vara med i den grupp man tycker att man egentligen tillhör - blir man inte sårad då? Och är det inte det som det egentligen hänger på - att man inte får såra andra genom subgrupperingar? Om en subgruppering upplevs som sårande så ska den upphöra?

    För att ytterligare röra till det och blanda in en ny jämförelse (några skriker säkert :-)): Vad händer om barn subgrupperar bland sina kompisar utifrån parametrar som _barnen_ tycker är OK? \"Kalle får inte vara med och leka på rasten för han är nyinflyttad och vi känner inte honom lika bra som vi andra känner varann\". Ser vi det som mobbing eller som en OK och rationell subgruppering?
  5. Bio med bonus
    #3

    Nu har jag tappat bort mig lite

    så jag måste kolla så jag hänger med. Du anser alltså att farmor eller mormor ska behandla bonusbarnen som om de vore biobarnbarn? Om hon vill träffa sina barnbarn så måste hon även träffa bonusbarnen också? Och samma sak med resor och så vidare?

    Om det inte var så du menade så hänger jag inte alls med i svängarna längre och undrar hur du menar.
  6. 3
    Nu har jag tappat bort mig lite så jag måste kolla så jag hänger med. Du anser alltså att farmor eller mormor ska behandla bonusbarnen som om de vore biobarnbarn? Om hon vill träffa sina barnbarn så måste hon även träffa bonusbarnen också? Och samma sak med resor och så vidare?

    Om det inte var så du menade så hänger jag inte alls med i svängarna längre och undrar hur du menar.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Poängen går mig fullständigt förbi...

    ... när det gäller frågan om vad det har med \"Anna\"s inlägg att göra, då jag uppfattar det hela som att vi inte ens pratar om \"Anna\"s styvbarns blodbandssyskon, utan om styvsyskon...

  8. 4
    Poängen går mig fullständigt förbi... ... när det gäller frågan om vad det har med \"Anna\"s inlägg att göra, då jag uppfattar det hela som att vi inte ens pratar om \"Anna\"s styvbarns blodbandssyskon, utan om styvsyskon...

  9. Eva E
    #5

    Och om du....

    ...lyfter blicken från just Anna och tänker lite mer generellt? Har du INGA kommentarer kring vilka subgrupperingar som är OK att göra? Har du INGA kommentarer kring subgruppering när det sårar människor?
  10. 5
    Och om du.... ...lyfter blicken från just Anna och tänker lite mer generellt? Har du INGA kommentarer kring vilka subgrupperingar som är OK att göra? Har du INGA kommentarer kring subgruppering när det sårar människor?
  11. Eva E
    #6

    Nej det var inte så jag menade

    Det var därför jag skrev BIObarnbarn. Det är inte samma sak som STYVbarnbarn, som du kanske förstår.

    Min fråga gäller vilka subgrupperingar som är OK att göra. Är det OK att subgruppera bland BIObarnbarnen? Tydligare än så kan väl knappast frågan ställas :-).

    Är det OK att subgruppera bland klasskamrater - de man känner väl och den som är nyinflyttad - och utesluta den nyinflyttade i lekarna?

    Försök lyfta blicken lite och tänk \"subgrupperingar\" i ett lite större perspektiv! Att lyfta blicken lite kan få en att bättre förstå hur ens handlande egentligen påverkar andra. Ska det vara så svårt?
  12. 6
    Nej det var inte så jag menade Det var därför jag skrev BIObarnbarn. Det är inte samma sak som STYVbarnbarn, som du kanske förstår.

    Min fråga gäller vilka subgrupperingar som är OK att göra. Är det OK att subgruppera bland BIObarnbarnen? Tydligare än så kan väl knappast frågan ställas :-).

    Är det OK att subgruppera bland klasskamrater - de man känner väl och den som är nyinflyttad - och utesluta den nyinflyttade i lekarna?

    Försök lyfta blicken lite och tänk \"subgrupperingar\" i ett lite större perspektiv! Att lyfta blicken lite kan få en att bättre förstå hur ens handlande egentligen påverkar andra. Ska det vara så svårt?
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    Plus...

    ... att jag ser ingen skada i att en mor-/farförälder inte tar med alla barn/barnbarn på t.ex. en resa. Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att mina 7 skulle hänga med mina föräldrar på resor, de har dock tagit med 1-2 ungar på en del resor. Inte heller ser jag det som det minsta konstigt att de åker iväg med mitt brorsbarn utan mina ungar.


    Förresten så existerar nog i viss mån det där med att särskilja flickor och pojkar. Inte sjutton får de exakt samma saker jämt. Har aldrig ens sett på detta som konstigt.

    Men kanske jag är konstig, vad vet jag? Kommer man, som jag, från en släkt med storfamiljen som perspektiv så kanske man ser på det här med subgruppering inom familjen/släkten som något som inte är så ovanligt, då merparten av oss 22 kusiner lätt kan räkna ut att mormor och morfar omöjligt har finanser för att dra med oss till något som helst mål i världen...

    Det är bara att inse att _alla_ subgrupperar. Även du. För tänker du efter så kommer du säkert på att du behandlar inte alla människor med samma varma hand som t.ex. dina nära och kära.
  14. 7
    Plus... ... att jag ser ingen skada i att en mor-/farförälder inte tar med alla barn/barnbarn på t.ex. en resa. Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att mina 7 skulle hänga med mina föräldrar på resor, de har dock tagit med 1-2 ungar på en del resor. Inte heller ser jag det som det minsta konstigt att de åker iväg med mitt brorsbarn utan mina ungar.


    Förresten så existerar nog i viss mån det där med att särskilja flickor och pojkar. Inte sjutton får de exakt samma saker jämt. Har aldrig ens sett på detta som konstigt.

    Men kanske jag är konstig, vad vet jag? Kommer man, som jag, från en släkt med storfamiljen som perspektiv så kanske man ser på det här med subgruppering inom familjen/släkten som något som inte är så ovanligt, då merparten av oss 22 kusiner lätt kan räkna ut att mormor och morfar omöjligt har finanser för att dra med oss till något som helst mål i världen...

    Det är bara att inse att _alla_ subgrupperar. Även du. För tänker du efter så kommer du säkert på att du behandlar inte alla människor med samma varma hand som t.ex. dina nära och kära.
  15. Medlem sedan
    Oct 1998
    #8

    Fast vad säger att någon här har blivit sårad?

    Om jag åkte på semester en vecka med min särbo o vårat barn, inte tusan skulle mina barn eller hans dotter från innan \"oss\" bli ledsna eller sårade för det.. Om mina stora barns farmor gjorde nåt med dem och inte tog med min yngsta , inte tusan skulle hon bli sårad.. Vi är en massa olika konstellationer i min familj, och vi ser lite olika ut från vecka till vecka...men vi älskar varandra ändå..trots att vi inte passar in i nån mall.
  16. 8
    Fast vad säger att någon här har blivit sårad? Om jag åkte på semester en vecka med min särbo o vårat barn, inte tusan skulle mina barn eller hans dotter från innan \"oss\" bli ledsna eller sårade för det.. Om mina stora barns farmor gjorde nåt med dem och inte tog med min yngsta , inte tusan skulle hon bli sårad.. Vi är en massa olika konstellationer i min familj, och vi ser lite olika ut från vecka till vecka...men vi älskar varandra ändå..trots att vi inte passar in i nån mall.
  17. Eva E
    #9

    Men läs hela tråden är du snäll

    Det handlar om barn som uttrycker att de är ledsna, avundsjuka osv för att de inte får följa med på resor. Om barnet tycker att det är OK att uteslutas ur familjen vid dessa tillfälle finns självklart inget problem!!!!!!!!!!!!!
  18. 9
    Men läs hela tråden är du snäll Det handlar om barn som uttrycker att de är ledsna, avundsjuka osv för att de inte får följa med på resor. Om barnet tycker att det är OK att uteslutas ur familjen vid dessa tillfälle finns självklart inget problem!!!!!!!!!!!!!
  19. Eva E
    #10

    Så...

    ...subgruppering=uteslutning är OK fast att människor uttrycker att de är ledsna och sårade över att bli uteslutna ur en gruppering de uppfattar att de tillhör? Ska jag uppfatta dig så?

    Hur gör du avgränsning av detta till mobbing? För mobbing UTGÅR jag från att du är emot.
  20. 10
    Så... ...subgruppering=uteslutning är OK fast att människor uttrycker att de är ledsna och sårade över att bli uteslutna ur en gruppering de uppfattar att de tillhör? Ska jag uppfatta dig så?

    Hur gör du avgränsning av detta till mobbing? För mobbing UTGÅR jag från att du är emot.
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11

    Jaa, du...

    ..om v ska gå till frågan om Anna som ville åka till egypten med sin släkt och sina biobarn, då handlar det för mig inte om att bonusbarnen är sårade för att de är uteslutna ur familjen..utan att de är uteslutna från en resa..och det är inte samma sak. Och ja, jag är för att man även om man träffar en man med barn sen tidigare kan göra saker med enbart sina egna barn, ja.
  22. 11
    Jaa, du... ..om v ska gå till frågan om Anna som ville åka till egypten med sin släkt och sina biobarn, då handlar det för mig inte om att bonusbarnen är sårade för att de är uteslutna ur familjen..utan att de är uteslutna från en resa..och det är inte samma sak. Och ja, jag är för att man även om man träffar en man med barn sen tidigare kan göra saker med enbart sina egna barn, ja.
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12

    Det finns många tillfällen...

    ... när man inte får allt som man vill. Här pratar vi t.ex. om en resa som inte alla får vara med på. Ärligt talat så tycker jag det räcker med att förklara att man inte kan få allt man vill hela tiden, att lära barn att det hjälper att grina för att få allt man pekar på är knappast ett sätt att lära barn om livet.

    Jag är hemma och mammaledig f.n. och har inte en enda gång hört av mina arbetskamrater, och då vet jag att det är ett aktivt gäng som ofta drar iväg på både after work, olika sammankomster och diverse företagsfester. Men det stör inte mig nänmvärt, trots att jag anser mig tillhöra samma grupp som dem. Varför? För att jag anser att om de vill ha med mig så hör de av sig, annars inte.

    Jag vet att alla kan inte hänga med alla gånger, för det har mina föräldrar lärt mig. Jag menar, även mina föräldrar har dragit utomlands med bara mina bröder och utan mig, utan att jag ansåg det som konstigt, just för att jag lärt mig att livet inte består av 100% rättvisa.

    Konstig filosofi kanske, men den är i alla fall min.
  24. 12
    Det finns många tillfällen... ... när man inte får allt som man vill. Här pratar vi t.ex. om en resa som inte alla får vara med på. Ärligt talat så tycker jag det räcker med att förklara att man inte kan få allt man vill hela tiden, att lära barn att det hjälper att grina för att få allt man pekar på är knappast ett sätt att lära barn om livet.

    Jag är hemma och mammaledig f.n. och har inte en enda gång hört av mina arbetskamrater, och då vet jag att det är ett aktivt gäng som ofta drar iväg på både after work, olika sammankomster och diverse företagsfester. Men det stör inte mig nänmvärt, trots att jag anser mig tillhöra samma grupp som dem. Varför? För att jag anser att om de vill ha med mig så hör de av sig, annars inte.

    Jag vet att alla kan inte hänga med alla gånger, för det har mina föräldrar lärt mig. Jag menar, även mina föräldrar har dragit utomlands med bara mina bröder och utan mig, utan att jag ansåg det som konstigt, just för att jag lärt mig att livet inte består av 100% rättvisa.

    Konstig filosofi kanske, men den är i alla fall min.
  25. Bisse
    #13

    Vet du egentligen vad mobbing är???

    Mobbing är att systematisk trakassera en annan person psykiskt och/eller fysiskt.

    Att barnen får olika saker på olika tider och till och med olika år är inte att likna med mobbing.
    Att barn har olika far- och morföräldrar är inte heller mobbing.

    Att bli ledsen för att man inte alltid får följa med på en resa eller att någon fått en \"finare\" present är inte så konstigt men något som man får lära sig hantera. Kan inte vara lika jämt.

    Att jämställa med mobbing är överreaktion och dålig insikt i vad den företeelsen innebär.
  26. 13
    Vet du egentligen vad mobbing är??? Mobbing är att systematisk trakassera en annan person psykiskt och/eller fysiskt.

    Att barnen får olika saker på olika tider och till och med olika år är inte att likna med mobbing.
    Att barn har olika far- och morföräldrar är inte heller mobbing.

    Att bli ledsen för att man inte alltid får följa med på en resa eller att någon fått en \"finare\" present är inte så konstigt men något som man får lära sig hantera. Kan inte vara lika jämt.

    Att jämställa med mobbing är överreaktion och dålig insikt i vad den företeelsen innebär.
  27. Bio med bonus
    #14

    Oj har du käkat huggorm till frukost?

    Jag ställde en väldig fråga om något jag var osäker på eftersom hela frågeställningen vart något virrig då jag försökte ställa det i proportion till styvbarn som det här snacket trots allt handlar om. Men det var naturligtvis dumt av mig och det hade varit bättre att bara insiniuera och gissa en massa istället.

    Med den attityden i ditt svar så tänker jag inte ens bemöda dig med ett svar.

    Ha en trevlig kväll.
  28. 14
    Oj har du käkat huggorm till frukost? Jag ställde en väldig fråga om något jag var osäker på eftersom hela frågeställningen vart något virrig då jag försökte ställa det i proportion till styvbarn som det här snacket trots allt handlar om. Men det var naturligtvis dumt av mig och det hade varit bättre att bara insiniuera och gissa en massa istället.

    Med den attityden i ditt svar så tänker jag inte ens bemöda dig med ett svar.

    Ha en trevlig kväll.
  29. Bio med bonus
    #15

    Vänlig ska det så klart stå

    jag slant på tangentbordet, sorry!
  30. 15
    Vänlig ska det så klart stå jag slant på tangentbordet, sorry!
  31. Eva E
    #16

    Så lätt du gjorde det för dig :-)

    När argumenten tryter... Ha en trevlig kväll själv :-).
  32. 16
    Så lätt du gjorde det för dig :-) När argumenten tryter... Ha en trevlig kväll själv :-).
  33. Eva E
    #17

    Så om någon inte får vara med o leka...

    ...så talar man bara om att \"Du kan inte alltid få som du vill hela tiden\" och så blir det plötsligt ingen mobbing av det utan det är bara barnet som är gnälligt?

    Kanske är det så att du tycker att man kan behandla barn på det viset därför att dina föräldrar har behandlat dig så. Kanske är du van att bli lämnad utanför och har vant dig. Men här talar vi faktiskt om barn som _anser det konstigt_ att bli lämnade utanför en krets de anser sig höra till. Att barnen protesterar mot sådan behandling tycker jag faktiskt är ett sundhetstecken. Än är de inte kuvade, bra!
  34. 17
    Så om någon inte får vara med o leka... ...så talar man bara om att \"Du kan inte alltid få som du vill hela tiden\" och så blir det plötsligt ingen mobbing av det utan det är bara barnet som är gnälligt?

    Kanske är det så att du tycker att man kan behandla barn på det viset därför att dina föräldrar har behandlat dig så. Kanske är du van att bli lämnad utanför och har vant dig. Men här talar vi faktiskt om barn som _anser det konstigt_ att bli lämnade utanför en krets de anser sig höra till. Att barnen protesterar mot sådan behandling tycker jag faktiskt är ett sundhetstecken. Än är de inte kuvade, bra!
  35. Eva E
    #18

    Ja och att...

    ...göra skillnad mellan barnen i en familj tycker du inte är att likna vid psykisk misshandel?
  36. 18
    Ja och att... ...göra skillnad mellan barnen i en familj tycker du inte är att likna vid psykisk misshandel?
  37. Eva E
    #19

    Jo jag förstår...

    ...att det finns många vuxna kvinnor - däribland du - som tycker att om de träffar en man med barn sen tidigare så kan var o en göra saker enbart med sina egna barn. Det jag är förvånad över är att så få verkar tänka på att det kan te sig annorlunda från barnens synvinkel.

    Om barnen visar att de är OK med att styvsyskonen får göra saker/får saker som de inte själva får så finns inget problem. Då har du och de samma åsikt. Om barnen däremot visar att de INTE är OK med olikabehandling så får man som vuxen tänka om, det tycker jag är självklart. Det är inte BARNEN som tagit beslut om att leva i pusselfamilj och som vuxen får man ta ansvar för att barnen inte far illa av situationen. Att sopa barnens ledsnad under mattan och titta bort när de tydligt signalerar \"Jag gillar inte det här!\" är så konstigt för mig så jag begriper faktiskt inte hur man är funtad som människa om man kan göra det. Det känns väldigt hårt och kallt att kunna vända bort blicken när ett barn är ledset. (OBS att jag inte säger att _du_ gör det - du kanske tänker efter när/om du såg att barnen i familjen inte är OK med de subgrupperingar i familjen som ni vuxna tycker är naturliga.)
  38. 19
    Jo jag förstår... ...att det finns många vuxna kvinnor - däribland du - som tycker att om de träffar en man med barn sen tidigare så kan var o en göra saker enbart med sina egna barn. Det jag är förvånad över är att så få verkar tänka på att det kan te sig annorlunda från barnens synvinkel.

    Om barnen visar att de är OK med att styvsyskonen får göra saker/får saker som de inte själva får så finns inget problem. Då har du och de samma åsikt. Om barnen däremot visar att de INTE är OK med olikabehandling så får man som vuxen tänka om, det tycker jag är självklart. Det är inte BARNEN som tagit beslut om att leva i pusselfamilj och som vuxen får man ta ansvar för att barnen inte far illa av situationen. Att sopa barnens ledsnad under mattan och titta bort när de tydligt signalerar \"Jag gillar inte det här!\" är så konstigt för mig så jag begriper faktiskt inte hur man är funtad som människa om man kan göra det. Det känns väldigt hårt och kallt att kunna vända bort blicken när ett barn är ledset. (OBS att jag inte säger att _du_ gör det - du kanske tänker efter när/om du såg att barnen i familjen inte är OK med de subgrupperingar i familjen som ni vuxna tycker är naturliga.)
  39. Medlem sedan
    Sep 2000
    #20

    Men vem menar du har gjort det då?

    Jag har ju läst tråden och har inte sett att nån har tittat bort när barnen var ledsna. Anna skriver ju här och frågar för att hon väljer at inte titta bort. Eller?
  40. 20
    Men vem menar du har gjort det då? Jag har ju läst tråden och har inte sett att nån har tittat bort när barnen var ledsna. Anna skriver ju här och frågar för att hon väljer at inte titta bort. Eller?
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  2. måste bara fråga......
    By cajp in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 07:46
  3. Måste bara fråga
    By anonymt namn in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 07:46
  4. Måste bara fråga om råd
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 19:26
  5. Måste bara fråga
    By Moonbeam in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar