Hör egentligen inte till denna sidan men
_0312 Decemberbarn
  1. Maddis
    #1

    Hör egentligen inte till denna sidan men

    det är ju många som fått syskon här och flera är gravida.Vet ni hur det är med försäkringsakassans regeler? Visst är det så att det högst får vara 2 och ett halv år mellan barnen för att få samma fp eller är jag ute och cyklar?
    Här verkar det vara kört isåfall..Skulle ju haft 2 år och tre månader mellan men som sagt missfall.Nu verkar det vara svårt att bli gravid igen:-(
    Hade hoppats på ett julisyskon men tanten kom punktligt på dag 28.Hoppas iallfall på syskon under 2006, så ni får gärna hålla tummarna för det.
  2. 1
    Hör egentligen inte till denna sidan men det är ju många som fått syskon här och flera är gravida.Vet ni hur det är med försäkringsakassans regeler? Visst är det så att det högst får vara 2 och ett halv år mellan barnen för att få samma fp eller är jag ute och cyklar?
    Här verkar det vara kört isåfall..Skulle ju haft 2 år och tre månader mellan men som sagt missfall.Nu verkar det vara svårt att bli gravid igen:-(
    Hade hoppats på ett julisyskon men tanten kom punktligt på dag 28.Hoppas iallfall på syskon under 2006, så ni får gärna hålla tummarna för det.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    1 år och 9 månader

    har jag för mig att \"gränsen\" ligger på, för att man ska få behålla samma SGI, så var det när vi väntade Johanna, men det är ju möjligt att det är ändrat nu. Det borde ju stå på FK´s hemsida.
  4. 2
    1 år och 9 månader har jag för mig att \"gränsen\" ligger på, för att man ska få behålla samma SGI, så var det när vi väntade Johanna, men det är ju möjligt att det är ändrat nu. Det borde ju stå på FK´s hemsida.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Nää vad trist!

    Jag håller givetvis alla tummar och hoppas att du snart blir gravid!

    Gränsen går vid 2,5 år. Du ska alltså bli gravid innan barnet är 1 år och 9 månader.

    Kram!
  6. 3
    Nää vad trist! Jag håller givetvis alla tummar och hoppas att du snart blir gravid!

    Gränsen går vid 2,5 år. Du ska alltså bli gravid innan barnet är 1 år och 9 månader.

    Kram!
  7. Jag m bebis*031215+bf6/1
    #4

    Gravid innan barnet nr 1 är 1 år och 9 mån

    Men finns det inte undantagsregler? det brukar det ju alltid göra.
    Om man inte jobbat mer än 6 månader med annan lön så får man väl behålla den gamla SGIn tex? Ring fk och fråga för jag tror det finns fler sätt...

    Hoppas ni blir gravida snart!
  8. 4
    Gravid innan barnet nr 1 är 1 år och 9 mån Men finns det inte undantagsregler? det brukar det ju alltid göra.
    Om man inte jobbat mer än 6 månader med annan lön så får man väl behålla den gamla SGIn tex? Ring fk och fråga för jag tror det finns fler sätt...

    Hoppas ni blir gravida snart!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    men om man

    inte gått ner i arbetstid eller så, då får man väl behålla samma fp som med första barnet? När jag t ex vabbar så får jag ut detsamma som när jag var föräldraledig. Har studerat heltid med csn, jobbat + stämplat upp till heltid och varit arbetslös sedan jag slutade vara f-ledig.

    Fast du kanske förlorat din sgi eller fått den sänkt om du varit hemma utan att ta ut hel fp eller gått ner i tid.
    Jag förstår inte \"hetsen\" från fk. Vi som inte lyckats bli gravida \"så snabbt\", ska vi straffas för det? Eller hur man ska säga.. Om jag får barn om tex två år så har jag antagit att jag ska få behålla min fp förutsatt att jag arbetat/pluggat/stämplat upp till en heltid..

    Krångliga regler.
  10. 5
    men om man inte gått ner i arbetstid eller så, då får man väl behålla samma fp som med första barnet? När jag t ex vabbar så får jag ut detsamma som när jag var föräldraledig. Har studerat heltid med csn, jobbat + stämplat upp till heltid och varit arbetslös sedan jag slutade vara f-ledig.

    Fast du kanske förlorat din sgi eller fått den sänkt om du varit hemma utan att ta ut hel fp eller gått ner i tid.
    Jag förstår inte \"hetsen\" från fk. Vi som inte lyckats bli gravida \"så snabbt\", ska vi straffas för det? Eller hur man ska säga.. Om jag får barn om tex två år så har jag antagit att jag ska få behålla min fp förutsatt att jag arbetat/pluggat/stämplat upp till en heltid..

    Krångliga regler.
  11. Sema m. Izabella+ bf 051210
    #6

    1 år och 9 månader,

    för att behålla samma sgi efter f-ledighet, måste du ha jobbat i samma mån som innan du fick barn.

    Exempel: jag jobbade heltid innan Izabella föddes. Nästa barn kommer några dagar innan Bellas 2-års dag, men jag har jobbat heltid efter f-ledigheten därför förlorar jag ingenting+ löneförhöjning, vilket i praktiken innebär mer pengar från f-kassan =).

    Skulle jag ha jobbat deltid eller gått ner i tid baseras min sgi på den inkomsten.

    Hoppas det gjorde saken lite klarare. =)

    Kram o lycka till med bebistillverkningen.
  12. 6
    1 år och 9 månader, för att behålla samma sgi efter f-ledighet, måste du ha jobbat i samma mån som innan du fick barn.

    Exempel: jag jobbade heltid innan Izabella föddes. Nästa barn kommer några dagar innan Bellas 2-års dag, men jag har jobbat heltid efter f-ledigheten därför förlorar jag ingenting+ löneförhöjning, vilket i praktiken innebär mer pengar från f-kassan =).

    Skulle jag ha jobbat deltid eller gått ner i tid baseras min sgi på den inkomsten.

    Hoppas det gjorde saken lite klarare. =)

    Kram o lycka till med bebistillverkningen.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Nej..

    du hade iaf fått samma FP eftersom att syskonet kommer inom 2,5 årsgränsen. Jag jobbar 75% nu, men nästa FP blir densamma som med Moa.

    Hur är det med magen föresten? Inte lång tid kvar nu :-)

    Kram!
  14. 7
    Nej.. du hade iaf fått samma FP eftersom att syskonet kommer inom 2,5 årsgränsen. Jag jobbar 75% nu, men nästa FP blir densamma som med Moa.

    Hur är det med magen föresten? Inte lång tid kvar nu :-)

    Kram!
  15. Sema m. Izabella+ bf 051210
    #8

    Ja men visst,

    jag räknade lite fel där märkte jag ;)

    Med min mage är det bara bra, det märks att det är en pojke. Han lever rövare hela tiden och jag har så ont överallt nu, så jag vill bara att dom här sista 5 veckorna ska flyga förbi, så jag kan flyga in och ut på förlossningen ;)

    Har en kompis som ska ha i slutet av februari, och det är ju inte så långt kvar för er heller faktiskt.

    Hoppas du mår bättre än vad jag gör! =)

    Kram*
  16. 8
    Ja men visst, jag räknade lite fel där märkte jag ;)

    Med min mage är det bara bra, det märks att det är en pojke. Han lever rövare hela tiden och jag har så ont överallt nu, så jag vill bara att dom här sista 5 veckorna ska flyga förbi, så jag kan flyga in och ut på förlossningen ;)

    Har en kompis som ska ha i slutet av februari, och det är ju inte så långt kvar för er heller faktiskt.

    Hoppas du mår bättre än vad jag gör! =)

    Kram*
  17. Maddis
    #9

    Tack för era

    svar allihop! Idag känns det lite bättre och om det får väl bli nya tag igen denna månaden. men det är otroligt jobbigt att hoppas och förvänta sig och sedan bli så besviken. Vill ju så gäran ha syskon till Loke o tjejerna. iallafall tack allihop!
  18. 9
    Tack för era svar allihop! Idag känns det lite bättre och om det får väl bli nya tag igen denna månaden. men det är otroligt jobbigt att hoppas och förvänta sig och sedan bli så besviken. Vill ju så gäran ha syskon till Loke o tjejerna. iallafall tack allihop!

Liknande trådar

  1. Ny på denna sidan!
    By CoolMammis in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 21:59
  2. hej... ny på denna sidan
    By murmeltroll in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 19:57
  3. Ny på denna sidan!
    By hermelinen in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 23:51
  4. känner ni till denna sidan?
    By CHENOA in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 14:05
  5. har ni sett denna sidan?
    By lifv in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 14:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar