Säng????? - Sidan 2
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #21

    Ingen spjälsäng - samsovning gäller här

    Den spjälsäng som vi lånade till mitt andra barn användes bara till katten och likadant var det när min (nu 14-årige) son var liten. När det 3:e barnet kom så insåg jag redan innan att jag inte behövde nån spjälsäng. Jag har helt enkelt upptäckt att vi alla får sova bäst om vi sover tillsammans, eftersom barnen vaknar flera ggr per natt och då måste jag gå upp för att amma eller trösta/lugna. Får de sova hos mig sover vi alla bättre. :-)
    Nu sover ju tonåringen i sitt rum (de väljer ju det alternativet till slut, även om det kanske inte känns så när de är små ;) och 4-åringen har en växasäng bredvid vår säng som hon kommer sova i när nästa bebis kommer. 1-åringen ammar jag fortfarande så tills vidare får hon sova hos oss...
    Ja, det var lite hur vi har det. :)
  2. 21
    Ingen spjälsäng - samsovning gäller här Den spjälsäng som vi lånade till mitt andra barn användes bara till katten och likadant var det när min (nu 14-årige) son var liten. När det 3:e barnet kom så insåg jag redan innan att jag inte behövde nån spjälsäng. Jag har helt enkelt upptäckt att vi alla får sova bäst om vi sover tillsammans, eftersom barnen vaknar flera ggr per natt och då måste jag gå upp för att amma eller trösta/lugna. Får de sova hos mig sover vi alla bättre. :-)
    Nu sover ju tonåringen i sitt rum (de väljer ju det alternativet till slut, även om det kanske inte känns så när de är små ;) och 4-åringen har en växasäng bredvid vår säng som hon kommer sova i när nästa bebis kommer. 1-åringen ammar jag fortfarande så tills vidare får hon sova hos oss...
    Ja, det var lite hur vi har det. :)
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #22

    Här blir det

    korg och spjälsäng. Jag har kollat in en korg med hjul som jag ska i början och sedan har vi spjälsängen efter första sonen. Lillkillen kommer säkert hamna i sängen ibland, men vi sover alla bättre när var och en sover i sin säng.
  4. 22
    Här blir det korg och spjälsäng. Jag har kollat in en korg med hjul som jag ska i början och sedan har vi spjälsängen efter första sonen. Lillkillen kommer säkert hamna i sängen ibland, men vi sover alla bättre när var och en sover i sin säng.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #23

    vi ska ha en co-sleeper :)

    Det är som en liten säng man har i stora sängen :)
    Sen nån gång kommer bebisen få en egen säng, men jag känner ingen brådska med det alls. Både stora tösen och lilla tösen kommer fortfarande efter halva natten och kryper in i våran säng, så vi är liksom vana :)
  6. 23
    vi ska ha en co-sleeper :) Det är som en liten säng man har i stora sängen :)
    Sen nån gång kommer bebisen få en egen säng, men jag känner ingen brådska med det alls. Både stora tösen och lilla tösen kommer fortfarande efter halva natten och kryper in i våran säng, så vi är liksom vana :)
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #24

    vi har...

    familjevaggan redo (snart iaf) och efter ett tag ska vi byta till spjälsäng (tack storasyster). Eftersom det är första för oss så är det en hel massa rutiner som behöver övas in, vi får helt enkelt se vad som funkar för oss. Men när man ser hur dåligt syrran och hennes man sover pga att lillkillen fått sova hos dem hela tiden (och nu vägrar sluta), så är jag nog böjd att insistera på att alla sover i sin säng....
  8. 24
    vi har... familjevaggan redo (snart iaf) och efter ett tag ska vi byta till spjälsäng (tack storasyster). Eftersom det är första för oss så är det en hel massa rutiner som behöver övas in, vi får helt enkelt se vad som funkar för oss. Men när man ser hur dåligt syrran och hennes man sover pga att lillkillen fått sova hos dem hela tiden (och nu vägrar sluta), så är jag nog böjd att insistera på att alla sover i sin säng....
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #25

    Härligt och bra resonemang...

    tycker jag.
    Lite så tänker jag med, alltså varför ska barnen behöva sova ensamma när vi vuxna inte gör det? Tror att barnen behöver den tryggheten mer än vad vi vuxna gör (men självklart är inte alla barn lika, så det lär nog visa sig vad som funkar bäst). :-)
  10. 25
    Härligt och bra resonemang... tycker jag.
    Lite så tänker jag med, alltså varför ska barnen behöva sova ensamma när vi vuxna inte gör det? Tror att barnen behöver den tryggheten mer än vad vi vuxna gör (men självklart är inte alla barn lika, så det lär nog visa sig vad som funkar bäst). :-)
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #26

    Lite blandat här!

    Vi har en spjälis till bebis som kommer stå bäddad brevid min säng. Där kommer lillskruttan få sova så mkt hon vill men på nätterna lär hon nog sova med mej i dubbelsängen. Sambon samt hund kommer flytta ut i gästrummet så att alla får så mkt sömn som möjligt. D.v.s. jag vaknar om lilltjejen vill ammas eller etc. och han vaknar när hunden vill gå ut eller om Jonna ev. behöver ngt på natten.

    Samsovning till en början känns naturligt för mej men blir nästa bebis ens lite lik Jonna så kommer hon flytta till egen säng ganska snart. Jonna kunde inte alls sova med mej (tyvärr). Hon var extremt lättstörd och började inte sova på nätterna förrän hon fick egen säng och senare eget rum som va mörkt och med dörren stängd. Innan dess skrek hon mest på nätterna. :(
  12. 26
    Lite blandat här! Vi har en spjälis till bebis som kommer stå bäddad brevid min säng. Där kommer lillskruttan få sova så mkt hon vill men på nätterna lär hon nog sova med mej i dubbelsängen. Sambon samt hund kommer flytta ut i gästrummet så att alla får så mkt sömn som möjligt. D.v.s. jag vaknar om lilltjejen vill ammas eller etc. och han vaknar när hunden vill gå ut eller om Jonna ev. behöver ngt på natten.

    Samsovning till en början känns naturligt för mej men blir nästa bebis ens lite lik Jonna så kommer hon flytta till egen säng ganska snart. Jonna kunde inte alls sova med mej (tyvärr). Hon var extremt lättstörd och började inte sova på nätterna förrän hon fick egen säng och senare eget rum som va mörkt och med dörren stängd. Innan dess skrek hon mest på nätterna. :(
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #27

    Får se hur det blir

    Har både en gammal släktvagga och en spjälsäng sen tidigare. Det skönaste hade ju varit om man kunde lägga ner bebisen i vaggan/spjälisen efter amning men vis av erfarenhet vet jag att det inte funkar att planera sånt för min del. Jag har ju ingen aning om vad det är för typ av barn och vilket sov- och ätmönster den kommer få. Jag pratade senast igår med en tjej som har en tre-månadsbebis som redan nu brukar sova elva timmar i sträck på nattten och hade slutat nattamma vid tre veckor.....

    Min egen erfarenhet av sonen är att han ville äta allt mellan varje, varannan och var tredje timmen på natten och då orkade jag aldrig lyfta över och tillbaka honom i hans spjälsäng. Utan han fick ligga i vår säng så han i stort sett hittade till maten själv:-)
  14. 27
    Får se hur det blir Har både en gammal släktvagga och en spjälsäng sen tidigare. Det skönaste hade ju varit om man kunde lägga ner bebisen i vaggan/spjälisen efter amning men vis av erfarenhet vet jag att det inte funkar att planera sånt för min del. Jag har ju ingen aning om vad det är för typ av barn och vilket sov- och ätmönster den kommer få. Jag pratade senast igår med en tjej som har en tre-månadsbebis som redan nu brukar sova elva timmar i sträck på nattten och hade slutat nattamma vid tre veckor.....

    Min egen erfarenhet av sonen är att han ville äta allt mellan varje, varannan och var tredje timmen på natten och då orkade jag aldrig lyfta över och tillbaka honom i hans spjälsäng. Utan han fick ligga i vår säng så han i stort sett hittade till maten själv:-)
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #28

    Vi får se

    Vi har köpt en spjälsäng som ska stå bredvid vår säng.
    Som de flesta andra svarat så blir det väl så att vi sover mest tillsammans i början, eftersom det blir enklast med amningen då.
    Min son började sova bättre när han flyttade över i egen säng, så vi får se den här gången.
    Själv ligger jag redan så långt ut på min kant jag kan, en bra bit från maken, för jag sover väldigt gärna för mig själv, men så länge bebisen behöver sova med mig får h*n ligga i vår säng och mysa :)
  16. 28
    Vi får se Vi har köpt en spjälsäng som ska stå bredvid vår säng.
    Som de flesta andra svarat så blir det väl så att vi sover mest tillsammans i början, eftersom det blir enklast med amningen då.
    Min son började sova bättre när han flyttade över i egen säng, så vi får se den här gången.
    Själv ligger jag redan så långt ut på min kant jag kan, en bra bit från maken, för jag sover väldigt gärna för mig själv, men så länge bebisen behöver sova med mig får h*n ligga i vår säng och mysa :)
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #29

    Just så

    resonerar jag också... och att inga andra däggdjur låter sina barn sova själv. Har du läst Tomas Ljungberg?
  18. 29
    Just så resonerar jag också... och att inga andra däggdjur låter sina barn sova själv. Har du läst Tomas Ljungberg?
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #30

    Spjälsäng här!

    Hade det till sonen och det har funkat bra. Han har alltid sovit själv (förutom när jag nattammade, de första 3-4 månaderna, då somnade han i spjälis och sen när han fått mat sov han vidare hos mig) och det har aldrig varit något problem med att få honom att somna eller sova hela natten. Han fyller snart 4 år och fortfarande fungerar hela sov-grejen jättebra!
  20. 30
    Spjälsäng här! Hade det till sonen och det har funkat bra. Han har alltid sovit själv (förutom när jag nattammade, de första 3-4 månaderna, då somnade han i spjälis och sen när han fått mat sov han vidare hos mig) och det har aldrig varit något problem med att få honom att somna eller sova hela natten. Han fyller snart 4 år och fortfarande fungerar hela sov-grejen jättebra!
  21. Medlem sedan
    Feb 2012
    #31

    Babykorg

    Vi tänkte ta spjälsäng först, men kom på att det blir jobbigt med två spjälsängar då sonen har en. Så jag hittade en jättefin babykorg i Holland när jag var där och hälsade på mina föräldrar. Den kommer hem till oss imorgon då mina föräldrar tar den i bilen. Dessutom var korgen mycket billigare än de som finns här i Sverige...

    När bebisen växt ur korgen så får han storebrors spjälsäng och storebror ska få en växasäng.

    EN VILD CHANSNING!

    Jag tror att det är just denna babykorg jag letar efter!
    Är beredd att betala bra för den då företaget som gör den kursat....

    Snälla kontakta mig, jag har bild på den jag söker!
    Mvh Petra
  22. 31
    Babykorg
    Vi tänkte ta spjälsäng först, men kom på att det blir jobbigt med två spjälsängar då sonen har en. Så jag hittade en jättefin babykorg i Holland när jag var där och hälsade på mina föräldrar. Den kommer hem till oss imorgon då mina föräldrar tar den i bilen. Dessutom var korgen mycket billigare än de som finns här i Sverige...

    När bebisen växt ur korgen så får han storebrors spjälsäng och storebror ska få en växasäng.

    EN VILD CHANSNING!

    Jag tror att det är just denna babykorg jag letar efter!
    Är beredd att betala bra för den då företaget som gör den kursat....

    Snälla kontakta mig, jag har bild på den jag söker!
    Mvh Petra
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Vilka får sova i er säng? Säng-enkät.
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 22:20
  2. Säng, säng, säng, sova...
    By mamzen64 in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 00:01
  3. säng säng säng sova sova
    By LISU in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 01:22
  4. Egen säng/ delad säng
    By _mammamia_ in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 16:38
  5. ang säng...
    By eva_n m linnea&elin in forum _0505 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar