Hjälp mig!
Epilepsi
  1. Lillskrutts mamma.
    #1

    Hjälp mig!

    Hej, jag har en son som är lite över 2 år som har fått \"diagnosen\" affekt-kramp.
    Vi har godtagit detta under hela tiden då man lixom in i det sista hoppas att det inte är något allvarligt.
    Hans \"kramper\" utlöses oftast av ilska, men även av trötthet, rädsla mm.

    Från att han visade sitt första tecken på detta vid 1,5 års ålder så har det bara ökat i antal.
    Numer kan han få upp till 6-10 anfall/dag.

    \"Anfallen\" blir allt intensivare och uppvaknandet efter ca 40 sek total medvetslöshet blir alltmer utdraget.

    Precis när han \"försvinner\" så kissar han alltid på sig.

    Senaste gången han blev så här så tog det flera timmar av yrande innan jag kunde prata med honom.(hade kontakt med vårdguiden som inte tyckte vi behövde åka in).

    Nu har en remiss skickats så vi skall få göra EG.

    Vad tror Ni om detta?
    Jag hoppas att jag inte uttryckt mig klumpigt i mitt ordval, respekterar och förstår att många av Er har det fruktansvärt jobbigt.

    Jag känner mig så oviss,självklart vill läkarna inte skrämma upp oss men tror Ni att detta kan hänga i hop med epilepsi?
    Om inte varför kissar han på sig VARJE gång?

    Hjälp mig!
  2. 1
    Hjälp mig! Hej, jag har en son som är lite över 2 år som har fått \"diagnosen\" affekt-kramp.
    Vi har godtagit detta under hela tiden då man lixom in i det sista hoppas att det inte är något allvarligt.
    Hans \"kramper\" utlöses oftast av ilska, men även av trötthet, rädsla mm.

    Från att han visade sitt första tecken på detta vid 1,5 års ålder så har det bara ökat i antal.
    Numer kan han få upp till 6-10 anfall/dag.

    \"Anfallen\" blir allt intensivare och uppvaknandet efter ca 40 sek total medvetslöshet blir alltmer utdraget.

    Precis när han \"försvinner\" så kissar han alltid på sig.

    Senaste gången han blev så här så tog det flera timmar av yrande innan jag kunde prata med honom.(hade kontakt med vårdguiden som inte tyckte vi behövde åka in).

    Nu har en remiss skickats så vi skall få göra EG.

    Vad tror Ni om detta?
    Jag hoppas att jag inte uttryckt mig klumpigt i mitt ordval, respekterar och förstår att många av Er har det fruktansvärt jobbigt.

    Jag känner mig så oviss,självklart vill läkarna inte skrämma upp oss men tror Ni att detta kan hänga i hop med epilepsi?
    Om inte varför kissar han på sig VARJE gång?

    Hjälp mig!
  3. lene
    #2

    Epilepsi

    Om det nu via eeg skulle visa sig att din son har en epilepsi så vill jag bara säga skriva till dig
    Att det är bättre att veta än att inte veta , ni kommer att ( om sjukvården fungerar som den ska) få medicins hjälp till er lilleman.
    Att inse att det går att leva med att det inte är så skrämande som du tror Epilepsi och framförallt kramper är så omgärdade av folks oro för det okontrolerbara att bara det myten om ep lever kvar som skrämmer dig,
    Det går att leva ett bra liv även med en ej krampfri ep.
    Men man ställs inför mer praktiska problem än med ett normal friskt barn,
    Att kissa på sig kan höra till ep i vissa fall men de flesta gör inte det , så det är i sig ingen ledtråd till att han har ep som du frågar ,Däremot skulle jag råda dig att gå in på epförbundets hemsida och läsa om ep för att möta din rädsla och få ner den lite så mår du själv bättre Sedan har du din oro och den är normal men kunskap ger en mer nyanserad bild av oron , Lämmna nu över till läkarna att ta hand om det medicinska o njut av din lille kille med eller utan ep, låt inte oron ta över, kram Lene
  4. 2
    Epilepsi Om det nu via eeg skulle visa sig att din son har en epilepsi så vill jag bara säga skriva till dig
    Att det är bättre att veta än att inte veta , ni kommer att ( om sjukvården fungerar som den ska) få medicins hjälp till er lilleman.
    Att inse att det går att leva med att det inte är så skrämande som du tror Epilepsi och framförallt kramper är så omgärdade av folks oro för det okontrolerbara att bara det myten om ep lever kvar som skrämmer dig,
    Det går att leva ett bra liv även med en ej krampfri ep.
    Men man ställs inför mer praktiska problem än med ett normal friskt barn,
    Att kissa på sig kan höra till ep i vissa fall men de flesta gör inte det , så det är i sig ingen ledtråd till att han har ep som du frågar ,Däremot skulle jag råda dig att gå in på epförbundets hemsida och läsa om ep för att möta din rädsla och få ner den lite så mår du själv bättre Sedan har du din oro och den är normal men kunskap ger en mer nyanserad bild av oron , Lämmna nu över till läkarna att ta hand om det medicinska o njut av din lille kille med eller utan ep, låt inte oron ta över, kram Lene
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Hej!

    Jag förstår att det är oroligt och i mina öron låter det jättekonstigt att han fått diagnosen affektkramp när han har anfall så ofta och som utlöses av andra orsaker än ilska.
    Vår son hade anfall tre gånger allt som allt i samband med infektion och trots att man inte hittade aktivitet på EEG:t då så fick han medicin och har varit anfallsfri sedan dess. (Trots att han hade \"stora\" anfall med medvetlöshet kissade han inte på sig någon gång.)
    Var bor ni någonstans? Är det någon barnneurolog som undersökt er son? Det låter i mina öron som epilepsi som behöver medicineras och ju fortare dessto bättre för er alla.
    En stor kram till er och hoppas ni får hjälp så snart som möjligt.
  6. 3
    Hej! Jag förstår att det är oroligt och i mina öron låter det jättekonstigt att han fått diagnosen affektkramp när han har anfall så ofta och som utlöses av andra orsaker än ilska.
    Vår son hade anfall tre gånger allt som allt i samband med infektion och trots att man inte hittade aktivitet på EEG:t då så fick han medicin och har varit anfallsfri sedan dess. (Trots att han hade \"stora\" anfall med medvetlöshet kissade han inte på sig någon gång.)
    Var bor ni någonstans? Är det någon barnneurolog som undersökt er son? Det låter i mina öron som epilepsi som behöver medicineras och ju fortare dessto bättre för er alla.
    En stor kram till er och hoppas ni får hjälp så snart som möjligt.
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    Till Lillskrutts mamma

    affektkramp har jag för mig skulle ha med ilska att göra att barnet blir så arg så det kommer in i något krampliknande tillstånd,min dotter hade nått sånt när hon var liten.Detta som du beskriver låter som epilepsi kolla upp det men måla inte f-n på väggen förrän du fått reda på resultatet Lycka till!!Du får gärna skriva om du funderar över något min dotter har haft epilepsi sedan hon var 5 nu är hon 12,5 snart.
  8. 4
    Till Lillskrutts mamma affektkramp har jag för mig skulle ha med ilska att göra att barnet blir så arg så det kommer in i något krampliknande tillstånd,min dotter hade nått sånt när hon var liten.Detta som du beskriver låter som epilepsi kolla upp det men måla inte f-n på väggen förrän du fått reda på resultatet Lycka till!!Du får gärna skriva om du funderar över något min dotter har haft epilepsi sedan hon var 5 nu är hon 12,5 snart.

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Obetalda fakturor hjälp hjälp
    By anonym just nu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 16:07
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar