Delad föräldraledighet
Föräldraledighet
  1. Caroline73
    #1

    Delad föräldraledighet

    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att dela föräldraledigheten, samtidigt?
    D.v.s arbeta 2- resp. 3dagarsvecka omväxlande, under barnets 1:a år? Vad tyckte ni i så fall om det (fördelar/nackdelar) och vad tyckte omgivningen (t.ex jobbet!)? Vi tänkte vara lediga tillsammans de första 3 månaderna (1 på semesterdgr/tj-ledigh, den andra på f-dgr)för att sedan, arbeta halvtid båda 2, varvat med halvtid föräldradagar.
  2. 1
    Delad föräldraledighet Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att dela föräldraledigheten, samtidigt?
    D.v.s arbeta 2- resp. 3dagarsvecka omväxlande, under barnets 1:a år? Vad tyckte ni i så fall om det (fördelar/nackdelar) och vad tyckte omgivningen (t.ex jobbet!)? Vi tänkte vara lediga tillsammans de första 3 månaderna (1 på semesterdgr/tj-ledigh, den andra på f-dgr)för att sedan, arbeta halvtid båda 2, varvat med halvtid föräldradagar.
  3. mamman
    #2

    våra erfarenheter av detta

    Vi delade upp föräldraledigheten med första barnet så här: jag (mamman) var hemma på heltid tills barnet var ca 6 månader, sedan delade vi: båda jobbade 50% och var hemma med barnet halva veckan var. Det passar rätt bra med våra jobb och arbetsuppgifter och jag upplevde att jag uppskattade tiden hemma med barnet så mycket mer, när jag också fick tid att vara utan barnet och vara iväg och jobba halva veckan. Vi valde att ha ett fast schema, jobbade alltid samma dagar så att kollegorna enkelt kunde komma ihåg när de kunde räkna med oss på jobbet. Några enskilda tillfällen har vi bytt någon dag med varandra och därmed gjort avsteg från det vanliga schemat (t.ex. för speciella möten, kurser eller liknande på hans eller mitt jobb). Jag kan inte komma på några egentliga nackdelar. Vi planerar att göra likadant med syskonet. Så om man har jobb där det funkar att jobba 50% (eller annan deltid) på detta sätt, så kan jag bara rekommendera det.
  4. 2
    våra erfarenheter av detta Vi delade upp föräldraledigheten med första barnet så här: jag (mamman) var hemma på heltid tills barnet var ca 6 månader, sedan delade vi: båda jobbade 50% och var hemma med barnet halva veckan var. Det passar rätt bra med våra jobb och arbetsuppgifter och jag upplevde att jag uppskattade tiden hemma med barnet så mycket mer, när jag också fick tid att vara utan barnet och vara iväg och jobba halva veckan. Vi valde att ha ett fast schema, jobbade alltid samma dagar så att kollegorna enkelt kunde komma ihåg när de kunde räkna med oss på jobbet. Några enskilda tillfällen har vi bytt någon dag med varandra och därmed gjort avsteg från det vanliga schemat (t.ex. för speciella möten, kurser eller liknande på hans eller mitt jobb). Jag kan inte komma på några egentliga nackdelar. Vi planerar att göra likadant med syskonet. Så om man har jobb där det funkar att jobba 50% (eller annan deltid) på detta sätt, så kan jag bara rekommendera det.
  5. Mia KL m Samuel-03, bf 26/3
    #3

    Vi gjorde så...

    att jag var hemma heltid i 6 mån och därefter delade vi i 1 år så att jag jobbade 60% och maken 40% förutom 2 mån då jag jobbade 100% pga arbetstopp. Vi hade fasta dagar så vi var hemma/resp jobbade.

    Det var inga problem, och det var överenskommet med båda våra arbetsplatser. Vi kommer göra likadant denna gång även om maken har bytt arbetsplats. Enda skillnaden är att jag är hemma 100% i 5 mån.

    Klart att rekommendera för att få variation, insikt i barnens vardag tidigt i livet och få annan stimualans än att bara vara hemma vilket var viktigt för mig (men kanske mindre viktigt för andra)
  6. 3
    Vi gjorde så... att jag var hemma heltid i 6 mån och därefter delade vi i 1 år så att jag jobbade 60% och maken 40% förutom 2 mån då jag jobbade 100% pga arbetstopp. Vi hade fasta dagar så vi var hemma/resp jobbade.

    Det var inga problem, och det var överenskommet med båda våra arbetsplatser. Vi kommer göra likadant denna gång även om maken har bytt arbetsplats. Enda skillnaden är att jag är hemma 100% i 5 mån.

    Klart att rekommendera för att få variation, insikt i barnens vardag tidigt i livet och få annan stimualans än att bara vara hemma vilket var viktigt för mig (men kanske mindre viktigt för andra)
  7. Trisses
    #4

    Vi delar 50/50

    o det funkar jättebra! Ena veckan jobbar jag 3 dagar o andra veckan 2 dagar. Vi har delat sedan lillen var 6 månader o vi är jättenöjda med det här. Båda jobben tycker också att det funkar bra eftersom när vi är där så är vi där hela dagar o dessutom 2 el 3 dagar i på raken. Det här sättet rekommenderas verkligen!
  8. 4
    Vi delar 50/50 o det funkar jättebra! Ena veckan jobbar jag 3 dagar o andra veckan 2 dagar. Vi har delat sedan lillen var 6 månader o vi är jättenöjda med det här. Båda jobben tycker också att det funkar bra eftersom när vi är där så är vi där hela dagar o dessutom 2 el 3 dagar i på raken. Det här sättet rekommenderas verkligen!

Liknande trådar

  1. Studie om delad föräldraledighet
    By linnea.GU in forum Efterlysningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 22:38
  2. Delad föräldraledighet
    By anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 19:22
  3. Delad föräldraledighet
    By anonym in forum Mammasnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 21:58
  4. delad föräldraledighet
    By råttan in forum Pappasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 23:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar