Inte lätt att heta Eva E nu kanske
Styvfamiljer
  1. Bisse
    #1

    Inte lätt att heta Eva E nu kanske

    Nu är tråden så lång och rörig att jag vill lyfta upp ditt senaste inlägg

    Citat:
    \"Enligt mig väljer man _hela paketet_ när man flyttar ihop med någon och det innebär att man erbjuder _alla_ som ingår i paketet samma villkor. Dvs reser man med _en_ i paketet så reser man med _alla_ som kom med \"på köpet\". Man erbjuder alla i paketet omtanke och stöd, man erbjuder alla i paketet hjälp med saker just de behöver hjälp med, man finns där för _alla_. Det är att \"köpa hela paketet\". Annars kallas det för att man \"plockar russinen ur kakan\" och nåt sånt förhållande skulle jag aldrig ställa upp på.\"

    Jag har en styvdotter som i samma sekund någon ber henne skicka en filt eller att hon ser något annat som någon skulle kunna tänkas vilja ha, lägger beslag på det själv (vi har inte 7 filtar och alla vill normalt inte ha en samtidigt). Inte för att hon egentligen vill utan just för att det blir attraktivt när någon annan önskar det.
    Vad lär vi henne om hon alltid får samma som alla andra önskar? Eller att andra får mindre för att hon också vill ha i samma sekund som hon får vetskap om att någon annan kan tänkas vilja ha eller ska få? Det kan aldrig bli rättvist med 4 filtar och 7 personer, ibland får man ibland inte, det ÄR något man måste lära sig för att så är det i verkligheten.

    Om en person behöver särskild hjälp med en sak, menar du då att 7 personer ska ha samma fast de övriga sex personerna har andra behov som är större (fast kanske mindre kostsamt peningamässigt)?

    Jag har rest med min dåvarande 7-åring på en resa till asien och jag tror inte att min 5-åring (som inte var mogen för en sådan resa) mådde illa av att utebli.

    Jag har bättre ekonomi än min man, jo vi har skild ekonomi och ibland gör vi olika saker med våra barn men även en del gemensamma.
    Han gör efter hans resurser jag gör efter mina.
    Skulle det vara fel? Är det att systematiskt trakassera barnen psykiskt/fysiskt? Du talade tidigare om mobbing därav frågan.

    Skulle fortfarande gärna vilja veta hur många biologiska och hur många styvbarn du har Eva E, för du låter inte särskilt erfaren måste jag säga.
  2. 1
    Inte lätt att heta Eva E nu kanske Nu är tråden så lång och rörig att jag vill lyfta upp ditt senaste inlägg

    Citat:
    \"Enligt mig väljer man _hela paketet_ när man flyttar ihop med någon och det innebär att man erbjuder _alla_ som ingår i paketet samma villkor. Dvs reser man med _en_ i paketet så reser man med _alla_ som kom med \"på köpet\". Man erbjuder alla i paketet omtanke och stöd, man erbjuder alla i paketet hjälp med saker just de behöver hjälp med, man finns där för _alla_. Det är att \"köpa hela paketet\". Annars kallas det för att man \"plockar russinen ur kakan\" och nåt sånt förhållande skulle jag aldrig ställa upp på.\"

    Jag har en styvdotter som i samma sekund någon ber henne skicka en filt eller att hon ser något annat som någon skulle kunna tänkas vilja ha, lägger beslag på det själv (vi har inte 7 filtar och alla vill normalt inte ha en samtidigt). Inte för att hon egentligen vill utan just för att det blir attraktivt när någon annan önskar det.
    Vad lär vi henne om hon alltid får samma som alla andra önskar? Eller att andra får mindre för att hon också vill ha i samma sekund som hon får vetskap om att någon annan kan tänkas vilja ha eller ska få? Det kan aldrig bli rättvist med 4 filtar och 7 personer, ibland får man ibland inte, det ÄR något man måste lära sig för att så är det i verkligheten.

    Om en person behöver särskild hjälp med en sak, menar du då att 7 personer ska ha samma fast de övriga sex personerna har andra behov som är större (fast kanske mindre kostsamt peningamässigt)?

    Jag har rest med min dåvarande 7-åring på en resa till asien och jag tror inte att min 5-åring (som inte var mogen för en sådan resa) mådde illa av att utebli.

    Jag har bättre ekonomi än min man, jo vi har skild ekonomi och ibland gör vi olika saker med våra barn men även en del gemensamma.
    Han gör efter hans resurser jag gör efter mina.
    Skulle det vara fel? Är det att systematiskt trakassera barnen psykiskt/fysiskt? Du talade tidigare om mobbing därav frågan.

    Skulle fortfarande gärna vilja veta hur många biologiska och hur många styvbarn du har Eva E, för du låter inte särskilt erfaren måste jag säga.
  3. Eva E
    #2

    Det känns som...

    ...att din styvdotter skulle behöva ha någon som lärde henne att agera osjälviskt och hänsynsfullt gentemot andra. Det kanske inte riktigt är det hon lär sig om det görs åtskillnad mellan barnen... På sitt sätt så kanske hon tar efter de vuxna i familjen, det skulle i alla fall inte förvåna mig utifrån den här diskussionen.

    När jag sa att alla skulle skulle få den hjälp de behöver tänkte jag faktiskt på något så banalt och okostsamt som hjälp med läxläsning. Dvs om jag har ett biobarn och ett styvbarn som bägge behöver hjälp med läxorna så inte sjutton är det att köpa hela paketet att vägra hjälp styvisen med läxorna. Eller att skjutsa till aktiviteter eller liknande.

    Jag är säkert gammaldags men när jag hör att du säger att \"jag har bättre ekonomi än min man\" så känner jag bara - \"Gifta - och har olika levnadsstandard??\" För mig innebär samboskap och absolut äktenskap att man delar vått o torrt och _definitivt_ att man delar samma levnadsstandard. Min sambo och jag har lika bra/dålig ekonomi - och då pluggar han medan jag har ett ganska välbetalt jobb... Jag skulle aldrig vilja se några styvbarn i ögonen om jag visste att jag hade tagit med mina barn till fjällen på skidsemester medan jag visste att deras far - som jag var gift med - inte hade kunnat ta sina barn på skidresa. Näver! Då hade jag hundrafalt hellre bott lite billigare på skidorten/tagit en långhelg istället för en veckoresa/åkt en annan vecka på säsongen så att VI ALLA hade kunnat få åka skidor. Jag hade ALDRIG kunnat se de barnen i ögonen...
  4. 2
    Det känns som... ...att din styvdotter skulle behöva ha någon som lärde henne att agera osjälviskt och hänsynsfullt gentemot andra. Det kanske inte riktigt är det hon lär sig om det görs åtskillnad mellan barnen... På sitt sätt så kanske hon tar efter de vuxna i familjen, det skulle i alla fall inte förvåna mig utifrån den här diskussionen.

    När jag sa att alla skulle skulle få den hjälp de behöver tänkte jag faktiskt på något så banalt och okostsamt som hjälp med läxläsning. Dvs om jag har ett biobarn och ett styvbarn som bägge behöver hjälp med läxorna så inte sjutton är det att köpa hela paketet att vägra hjälp styvisen med läxorna. Eller att skjutsa till aktiviteter eller liknande.

    Jag är säkert gammaldags men när jag hör att du säger att \"jag har bättre ekonomi än min man\" så känner jag bara - \"Gifta - och har olika levnadsstandard??\" För mig innebär samboskap och absolut äktenskap att man delar vått o torrt och _definitivt_ att man delar samma levnadsstandard. Min sambo och jag har lika bra/dålig ekonomi - och då pluggar han medan jag har ett ganska välbetalt jobb... Jag skulle aldrig vilja se några styvbarn i ögonen om jag visste att jag hade tagit med mina barn till fjällen på skidsemester medan jag visste att deras far - som jag var gift med - inte hade kunnat ta sina barn på skidresa. Näver! Då hade jag hundrafalt hellre bott lite billigare på skidorten/tagit en långhelg istället för en veckoresa/åkt en annan vecka på säsongen så att VI ALLA hade kunnat få åka skidor. Jag hade ALDRIG kunnat se de barnen i ögonen...
  5. Bisse
    #3

    Har du några biobarn/styvbarn och hur många?? imt

  6. 3
    Har du några biobarn/styvbarn och hur många?? imt
  7. Bisse
    #4

    Såg svar längre ner

    kom igen när du lever i en familj med styvbarn Eva E.
    Idag har du bara teorier som inte funkar i praktiken.
  8. 4
    Såg svar längre ner kom igen när du lever i en familj med styvbarn Eva E.
    Idag har du bara teorier som inte funkar i praktiken.
  9. Bisse
    #5

    Kanske att du behöver erfarenhet av biobarn också?

    jag vet ju inte ens om du har erfarenhet av egna knoddar???
  10. 5
    Kanske att du behöver erfarenhet av biobarn också? jag vet ju inte ens om du har erfarenhet av egna knoddar???
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    Psst!

    Läs inlägget \"Precis som du säger...\" en bit ner så ser du familjekonstellationen
  12. 6
    Psst! Läs inlägget \"Precis som du säger...\" en bit ner så ser du familjekonstellationen
  13. Eva E
    #7

    MINA barn är styvbarn...

    ...nämligen styvbarn till min sambo. Därmed lever jag i en familj med styvbarn, lilla du :-). Om jag och min sambo beslutar oss för att skaffa barn tillsammans så får vi också _gemensamma barn_ vilket i så fall skulle beröra mina barn och kan vara något jag har tagit ställning till eller hur?

    Det kan ju vara så att jag väljer att behålla min nuvarande konstellation _av vissa skäl_. Det skrev jag ju nedan i ett inlägg till dig - \"VÄLJ\". Eller hur?
  14. 7
    MINA barn är styvbarn... ...nämligen styvbarn till min sambo. Därmed lever jag i en familj med styvbarn, lilla du :-). Om jag och min sambo beslutar oss för att skaffa barn tillsammans så får vi också _gemensamma barn_ vilket i så fall skulle beröra mina barn och kan vara något jag har tagit ställning till eller hur?

    Det kan ju vara så att jag väljer att behålla min nuvarande konstellation _av vissa skäl_. Det skrev jag ju nedan i ett inlägg till dig - \"VÄLJ\". Eller hur?
  15. Bisse
    #8

    Aah en gröngöling i moderskapsinstinkter då

    nä skojar lite men när egna barn har behov som inte synkar med styvisar eller när de olika släkterna vill göra egna saker så får de andra barnen med hjälp av förstående föräldrar ta det. Eva E\'s blivande barn lär inte kunna ta det utan få traumatiska men med nuvarande inställning, men det är inte mitt problem för jag är varken liten, snäll eller något annat ovetenskapligt som hon kan tänkas hitta på.
  16. 8
    Aah en gröngöling i moderskapsinstinkter då nä skojar lite men när egna barn har behov som inte synkar med styvisar eller när de olika släkterna vill göra egna saker så får de andra barnen med hjälp av förstående föräldrar ta det. Eva E\'s blivande barn lär inte kunna ta det utan få traumatiska men med nuvarande inställning, men det är inte mitt problem för jag är varken liten, snäll eller något annat ovetenskapligt som hon kan tänkas hitta på.
  17. Eva E
    #9

    Tja...

    ...mina barn sitter inte och tjuvhåller på filtar i alla fall :-)... De har nämligen fått lära sig att vara osjälviska och dela med sig. De har blivit bemötta så och har således anammat den inställningen. Så gröngöling eller ej - nåt rätt verkar jag har gjort :-).
  18. 9
    Tja... ...mina barn sitter inte och tjuvhåller på filtar i alla fall :-)... De har nämligen fått lära sig att vara osjälviska och dela med sig. De har blivit bemötta så och har således anammat den inställningen. Så gröngöling eller ej - nåt rätt verkar jag har gjort :-).
  19. Medlem sedan
    Sep 2000
    #10

    Säkert.

    Hålla snygg nivå på debatterande klarar du inte iaf. Vanligtvis brukar den stilen du kör med tyda på ett behov av att hävda sin förträfflighet, och frågan är förstås då varför det behovet har uppstått.

    Du har inga styvbarn och kommer inte att få så länge du bor med din nuvarande sambo, så de enda styvbarn du talar för här är dina egna biobarn, inte underligt att du resonerar ur bara _en_ synvinkel, du behöver troligen inte ens vara rädd för att äta upp det du så tvärsäkert hävdat!
    Ett tips är iaf att du slutar dra så låååånga slutsatser om hur folk resonerar i alla möjliga övriga sammanhang.
  20. 10
    Säkert. Hålla snygg nivå på debatterande klarar du inte iaf. Vanligtvis brukar den stilen du kör med tyda på ett behov av att hävda sin förträfflighet, och frågan är förstås då varför det behovet har uppstått.

    Du har inga styvbarn och kommer inte att få så länge du bor med din nuvarande sambo, så de enda styvbarn du talar för här är dina egna biobarn, inte underligt att du resonerar ur bara _en_ synvinkel, du behöver troligen inte ens vara rädd för att äta upp det du så tvärsäkert hävdat!
    Ett tips är iaf att du slutar dra så låååånga slutsatser om hur folk resonerar i alla möjliga övriga sammanhang.
  21. Eva E
    #11

    Karo

    På mitt initiativ så avslutade vi diskussionen oss emellan vid ett tidigare tillfälle, just för att försöka hålla den på en snygg nivå. Jag råder inte ensam över debattnivån vet du, så det vore ju snyggt om du också förebrådde andra än mig ifall du nu tycker att det här har gått överstyr. Men att _behandla alla lika_ verkar inte vara din starka sida, så jag är inte förvånad över ett sånt här utspel från dig.

    Jag har de barn jag har _av eget val_. Jag tänker inte be om ursäkt för det valet. Mina barn ingår i en pusselfamilj (tidigare två när mitt ex hade ny familj) och jag tänker inte heller be om ursäkt för att jag har åsikter om hur barn i pusselfamiljer ska få komma till tals.
  22. 11
    Karo På mitt initiativ så avslutade vi diskussionen oss emellan vid ett tidigare tillfälle, just för att försöka hålla den på en snygg nivå. Jag råder inte ensam över debattnivån vet du, så det vore ju snyggt om du också förebrådde andra än mig ifall du nu tycker att det här har gått överstyr. Men att _behandla alla lika_ verkar inte vara din starka sida, så jag är inte förvånad över ett sånt här utspel från dig.

    Jag har de barn jag har _av eget val_. Jag tänker inte be om ursäkt för det valet. Mina barn ingår i en pusselfamilj (tidigare två när mitt ex hade ny familj) och jag tänker inte heller be om ursäkt för att jag har åsikter om hur barn i pusselfamiljer ska få komma till tals.
  23. styvmorsviolen
    #12

    Men de är inte dina styvbarn

    Alltså kan du inte sätta dig in i hur det _verkligen_ är att vara en styvförälder.

    När du hittar rätt perspektiv kan du börja svara på ett mer konstruktivt sätt för en styvförälder. För närvarande är du enbart en bio...
  24. 12
    Men de är inte dina styvbarn Alltså kan du inte sätta dig in i hur det _verkligen_ är att vara en styvförälder.

    När du hittar rätt perspektiv kan du börja svara på ett mer konstruktivt sätt för en styvförälder. För närvarande är du enbart en bio...
  25. Medlem sedan
    Sep 2000
    #13

    Jaa du.

    Att behandla alla lika är inte min starka sida och jag gör... \"utspel\"??
    Visst. *S*
    Din och min diskussion har varit på gränsen till osnygg i princip från start, tyvärr ser jag att du skriver lika osnyggt till de övriga också. Mina händer bara sliter sig.
  26. 13
    Jaa du. Att behandla alla lika är inte min starka sida och jag gör... \"utspel\"??
    Visst. *S*
    Din och min diskussion har varit på gränsen till osnygg i princip från start, tyvärr ser jag att du skriver lika osnyggt till de övriga också. Mina händer bara sliter sig.
  27. Eva E
    #14

    karo

    Den som tog ansvar för att avsluta diskussionen mellan dig och mig var JAG när jag märkte att du tog allt så personligt. JAG ville inte att det skulle bli otrevligt.

    Som du ser ovan av denna tråd så väljer Bisse att diskutera mig i tredje person, vilket är extremt otrevligt gjort och sånt retar mig nåt otroligt. Brukar du sitta och diskutera någon IRL i tredje person i negativa ordalag som sitter bredvid dig? Skulle inte tro det, det anses faktiskt vara väldigt oartigt att göra en sån sak och har som enda avsikt att vara otrevlig. Jag minns när jag var aupair i Paris för 100 år sen och \"madame\" i familjen diskuterade med mig hur värdelös städhjälpen var - när städhjälpen var i samma rum som jag. Jag ville bara sjunka genom jorden, och då var det inte ens jag som gjorde mig skyldig till felet. Det är otroligt otrevligt att göra på det sättet, och man kan verkligen tala om att bryta mot ALLT vad netikett heter att göra på det viset. Det hade varit klädsamt om du hade kommenterat det istället för att påstå att JAG skriver osnyggt till andra. Men det väljer du att INTE kommentera. I mina ögon mister du all trovärdighet när du inte kan vara så pass objektiv att du åtminstone kan medge att även andra kan skriva osnyggt. Riktigt dålig stil, karo :-(. Har inte varit negativ till dig förut (känner din sign sedan förr) men det här var faktiskt dåligt.
  28. 14
    karo Den som tog ansvar för att avsluta diskussionen mellan dig och mig var JAG när jag märkte att du tog allt så personligt. JAG ville inte att det skulle bli otrevligt.

    Som du ser ovan av denna tråd så väljer Bisse att diskutera mig i tredje person, vilket är extremt otrevligt gjort och sånt retar mig nåt otroligt. Brukar du sitta och diskutera någon IRL i tredje person i negativa ordalag som sitter bredvid dig? Skulle inte tro det, det anses faktiskt vara väldigt oartigt att göra en sån sak och har som enda avsikt att vara otrevlig. Jag minns när jag var aupair i Paris för 100 år sen och \"madame\" i familjen diskuterade med mig hur värdelös städhjälpen var - när städhjälpen var i samma rum som jag. Jag ville bara sjunka genom jorden, och då var det inte ens jag som gjorde mig skyldig till felet. Det är otroligt otrevligt att göra på det sättet, och man kan verkligen tala om att bryta mot ALLT vad netikett heter att göra på det viset. Det hade varit klädsamt om du hade kommenterat det istället för att påstå att JAG skriver osnyggt till andra. Men det väljer du att INTE kommentera. I mina ögon mister du all trovärdighet när du inte kan vara så pass objektiv att du åtminstone kan medge att även andra kan skriva osnyggt. Riktigt dålig stil, karo :-(. Har inte varit negativ till dig förut (känner din sign sedan förr) men det här var faktiskt dåligt.
  29. Medlem sedan
    Sep 2000
    #15

    Gör hon det här ovan?

    Vart då?
  30. 15
    Gör hon det här ovan? Vart då?
  31. Medlem sedan
    Sep 2000
    #16

    Ok, jag hittade det.

    Tyvärr, jag tycker inte det där är värre än det du håller på med, och har hållit på med sen i förrgår.
  32. 16
    Ok, jag hittade det. Tyvärr, jag tycker inte det där är värre än det du håller på med, och har hållit på med sen i förrgår.
  33. Eva E
    #17

    Men då framgår det...

    ...att du har dömt mig för \"osnyggt skrivande\" utan att läsa vad andra har skrivit till mig? Så du dömer utan att kolla fakta? Du bara sjunker :-(.
  34. 17
    Men då framgår det... ...att du har dömt mig för \"osnyggt skrivande\" utan att läsa vad andra har skrivit till mig? Så du dömer utan att kolla fakta? Du bara sjunker :-(.
  35. Medlem sedan
    Sep 2000
    #18

    Som man ropar får man svar...

    ... brukar det ju heta.
    Just nu tycker jag du skriver så trist så att jag sjunker i dina ögon ser jag enbart som en komplimang. Vad jag kan minnas var det du som drog det här till person-nivå genom att insinuera att jag hade åsikter som jag aldrig haft. Fult.
  36. 18
    Som man ropar får man svar... ... brukar det ju heta.
    Just nu tycker jag du skriver så trist så att jag sjunker i dina ögon ser jag enbart som en komplimang. Vad jag kan minnas var det du som drog det här till person-nivå genom att insinuera att jag hade åsikter som jag aldrig haft. Fult.
  37. Eva E
    #19

    Eftersom...

    ...min sambo är styvförälder så har jag haft all anledning att fundera över hur en styvförälder bör fungera. Jag har faktist haft MER anledning att fundera över detta än om jag hade blivit styvförälder, eftersom det är _mina BIObarn_ som får en styvförälder i min sambo. Det är alltså _mina barn_ - mitt allt - som får styvföräldern. Tror du inte att det ger mig anledning att fundera? Du är nog bara en styvförälder, en bio skulle aldrig säga så - kan ju jag kontra med då.
  38. 19
    Eftersom... ...min sambo är styvförälder så har jag haft all anledning att fundera över hur en styvförälder bör fungera. Jag har faktist haft MER anledning att fundera över detta än om jag hade blivit styvförälder, eftersom det är _mina BIObarn_ som får en styvförälder i min sambo. Det är alltså _mina barn_ - mitt allt - som får styvföräldern. Tror du inte att det ger mig anledning att fundera? Du är nog bara en styvförälder, en bio skulle aldrig säga så - kan ju jag kontra med då.
  39. Eva E
    #20

    Du är enbart pinsam...

    ...när du inte kan ta ansvar för att du dömer folk ohörda och sen inte ens kan erkänna det och be om ursäkt. Nu tackar jag nej till fler inlägg från dig, karo. Nej tack.
  40. 20
    Du är enbart pinsam... ...när du inte kan ta ansvar för att du dömer folk ohörda och sen inte ens kan erkänna det och be om ursäkt. Nu tackar jag nej till fler inlägg från dig, karo. Nej tack.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. borde inte gruppen heta
    By Miqa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 21:14
  2. det kanske är lätt att dömma
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 19:07
  3. Lillebror ska kanske heta Emil!
    By Lizzie in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 11:26
  4. Nu är det inte kul att heta MiaKL..
    By MiaKL,S03+K06 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 16:10
  5. vad hon ska heta är inte klart
    By ebbalilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 19:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar