Frågar de kristna
Föräldraskap - kristen
  1. Tror jag med
    #1

    Frågar de kristna

    Min dotters lekkamrat lever i en väldigt troende familj. Min dotter har fått följa med till deras kyrka ett par gånger, hon tycker om det!
    Men nu har hon fått höra, att alla som inte tror på \"den rätta guden\" och alla som inte har \"rätt tro\" kommer till helvetet.
    Som väl är går min dotter inte på sånt här snack, men ändå.. Lär man verkligen barnen sånt blaj??
    Eller är det just i den här kyrkan? (Frikyrka)
  2. 1
    Frågar de kristna Min dotters lekkamrat lever i en väldigt troende familj. Min dotter har fått följa med till deras kyrka ett par gånger, hon tycker om det!
    Men nu har hon fått höra, att alla som inte tror på \"den rätta guden\" och alla som inte har \"rätt tro\" kommer till helvetet.
    Som väl är går min dotter inte på sånt här snack, men ändå.. Lär man verkligen barnen sånt blaj??
    Eller är det just i den här kyrkan? (Frikyrka)
  3. Kristin
    #2

    Biblen säger

    klart och tydligt att det finns bara en väg till himlen, och den går genom Jesus Kristus. Och att om man inte mottar honom som frälsare så går man förlorad. Det är ingen medelvägar, det är himmel eller helvete.
    Det är inte något blaj utan verklighet.
    Sedan kan man säga detta på många sätt, och där vet jag inte hur denna frikyrkan säger, eller dessa barnen. Man skall ju inte skrämma folk till Jesus, utan vinna dem genom Jesu kärlek.
  4. 2
    Biblen säger klart och tydligt att det finns bara en väg till himlen, och den går genom Jesus Kristus. Och att om man inte mottar honom som frälsare så går man förlorad. Det är ingen medelvägar, det är himmel eller helvete.
    Det är inte något blaj utan verklighet.
    Sedan kan man säga detta på många sätt, och där vet jag inte hur denna frikyrkan säger, eller dessa barnen. Man skall ju inte skrämma folk till Jesus, utan vinna dem genom Jesu kärlek.
  5. Agneta H, 8 dagar kvar till bf
    #3

    Trist!

    Tråkigt när kristna beter sig så där. Jag ryser när jag hör sånt. Man sätter sig över Gud och anser sig ha den rätta tolkningen/tron. Bibeln kan tolkas på olika sätt. Och vad beträffar \"rätt tro\" så kan man inte gradera tro så. Tro är en relation med Gud och den kan se olika ut. Sen står det inte i Bibeln att alla som inte har rätt tro eller alla som inte tror kommer till helvetet. Helvetet som många tror på det är ett medeltidspåfund och finns inte belagt i Bibeln. Vidare finns det många tecken på att Gud inte kommer att ge upp förrän han fått alla människor på sin sida. Det finns bl a berättelsen om de 100 fåren där ett sprungit bort. Herden (Gud) letar och ger inte upp förrän han funnit fåret.

    Ett tydligt tecken på att en människa är kristen är att hon visar andra kärlek. Jesus sa ungefär så här: \"alla ska tro att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek\".

    Jag jobbar själv som präst och för mig är det helt otänkbart att använda sådan skrämseltaktik på barn (eller vuxna) och inte att uttala sig om något man faktiskt inte vet säkert.
  6. 3
    Trist! Tråkigt när kristna beter sig så där. Jag ryser när jag hör sånt. Man sätter sig över Gud och anser sig ha den rätta tolkningen/tron. Bibeln kan tolkas på olika sätt. Och vad beträffar \"rätt tro\" så kan man inte gradera tro så. Tro är en relation med Gud och den kan se olika ut. Sen står det inte i Bibeln att alla som inte har rätt tro eller alla som inte tror kommer till helvetet. Helvetet som många tror på det är ett medeltidspåfund och finns inte belagt i Bibeln. Vidare finns det många tecken på att Gud inte kommer att ge upp förrän han fått alla människor på sin sida. Det finns bl a berättelsen om de 100 fåren där ett sprungit bort. Herden (Gud) letar och ger inte upp förrän han funnit fåret.

    Ett tydligt tecken på att en människa är kristen är att hon visar andra kärlek. Jesus sa ungefär så här: \"alla ska tro att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek\".

    Jag jobbar själv som präst och för mig är det helt otänkbart att använda sådan skrämseltaktik på barn (eller vuxna) och inte att uttala sig om något man faktiskt inte vet säkert.
  7. Tror jag med
    #4

    Jaha, men

    om man aldrig får höra talas om Kristus då, som dottern sa?
  8. 4
    Jaha, men om man aldrig får höra talas om Kristus då, som dottern sa?
  9. Katarina_79
    #5

    det står det också om :)

    de som aldrig fått höra om Jesus döms utifrån lagen i sina hjärtan=samvetet. Gud är inte dum :)
  10. 5
    det står det också om :) de som aldrig fått höra om Jesus döms utifrån lagen i sina hjärtan=samvetet. Gud är inte dum :)
  11. Passiflora
    #6

    Jag skulle ha tagit kontakt med kyrkan

    Om det var mitt barn som fått höra detta skulle jag ha tagit kontakt med kyrkan och ställt dem till svars.
    Jag har själv fått höra sådant när jag var liten och jag vill inte att mina barn ska få sådan undervisning.
    Som tur är så är alla i våra barns söndagskola utblidade på barn. Dvs förskollärare eller fritidspedagoger.
    Då minskar ju också risken för att någon bär sig opsykologiskt åt mot barnen.
    För övrigt tycker jag att Agneta H har mycket vettigt att säga i denna fråga.
  12. 6
    Jag skulle ha tagit kontakt med kyrkan Om det var mitt barn som fått höra detta skulle jag ha tagit kontakt med kyrkan och ställt dem till svars.
    Jag har själv fått höra sådant när jag var liten och jag vill inte att mina barn ska få sådan undervisning.
    Som tur är så är alla i våra barns söndagskola utblidade på barn. Dvs förskollärare eller fritidspedagoger.
    Då minskar ju också risken för att någon bär sig opsykologiskt åt mot barnen.
    För övrigt tycker jag att Agneta H har mycket vettigt att säga i denna fråga.
  13. Tror jag med
    #7

    Tack för era svar!

    Jag tror som Agneta H och andra kloka människor! ;-)
  14. 7
    Tack för era svar! Jag tror som Agneta H och andra kloka människor! ;-)

Liknande trådar

  1. Ortodoxa kristna?
    By kyrie in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 08:08
  2. Är ni kristna?
    By johannajo in forum Ordet är fritt
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 07:51
  3. Hur ser kristna på......
    By H med E in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 08:28
  4. Hej kristna!
    By från bänken in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 12:21
  5. Vad anser ni kristna?
    By Lilla Jag in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar