På tal om svordomar
Föräldraskap - kristen
  1. Funderare
    #1

    På tal om svordomar

    Varför är det så fult att svära?
    Naturligtvis tillåter jag inte svordomar ur mina barns munnar om de inte är riktigt arga (då svär jag själv) och naturligtvis tycker jag det låter illa!
    Men nog finns det som är mycket, mycket värre!

    Min mormor sa att jag \"åkallar djävulen\" när jag svor som liten. Då blev jag livrädd, men idag är det bland det dummaste jag hört.
    Om jag säger Cos eller Kir så är det förskräckligt fula ord på ett annat språk. Hur tänker vår herre i den frågan?
  2. 1
    På tal om svordomar Varför är det så fult att svära?
    Naturligtvis tillåter jag inte svordomar ur mina barns munnar om de inte är riktigt arga (då svär jag själv) och naturligtvis tycker jag det låter illa!
    Men nog finns det som är mycket, mycket värre!

    Min mormor sa att jag \"åkallar djävulen\" när jag svor som liten. Då blev jag livrädd, men idag är det bland det dummaste jag hört.
    Om jag säger Cos eller Kir så är det förskräckligt fula ord på ett annat språk. Hur tänker vår herre i den frågan?
  3. Kristin
    #2

    Man skall inte

    missbruka Guds namn är ju ett av budorden. Och många svordomar går ju ut på just detta och är självklart fel. Sedan finns många svordomar som inte är direkt detta, men det låter fel. Man skall lära sina barn och sig själv att vårda sitt språk. Att använda svordomar från andra länder är givetvis lika fel.
    Men att man åkallar djävulen...:) det stämmer givetvis inte, om man inte använder just hans namn då...
  4. 2
    Man skall inte missbruka Guds namn är ju ett av budorden. Och många svordomar går ju ut på just detta och är självklart fel. Sedan finns många svordomar som inte är direkt detta, men det låter fel. Man skall lära sina barn och sig själv att vårda sitt språk. Att använda svordomar från andra länder är givetvis lika fel.
    Men att man åkallar djävulen...:) det stämmer givetvis inte, om man inte använder just hans namn då...
  5. Agneta H, 8 dagar kvar till bf
    #3

    Jag...

    ...lägger inte ner så stor uppmärksamhet på om barnen svär. Jag säger till dem att jag inte vill att de gör det. Svärord är jag mest emot eftersom det inte låter så trevligt om man svär mot människor. Gud tror jag faktiskt inte bryr sig så mycket om det så länge det inte gör andra människor illa. Det är ju tanken bakom det som räknas. Jag tror inte så många svär för att de har tanken att misshaga Gud eller åkalla djävulen.
  6. 3
    Jag... ...lägger inte ner så stor uppmärksamhet på om barnen svär. Jag säger till dem att jag inte vill att de gör det. Svärord är jag mest emot eftersom det inte låter så trevligt om man svär mot människor. Gud tror jag faktiskt inte bryr sig så mycket om det så länge det inte gör andra människor illa. Det är ju tanken bakom det som räknas. Jag tror inte så många svär för att de har tanken att misshaga Gud eller åkalla djävulen.
  7. väljer att vara anonym i dag
    #4

    Jag gillar verkligen inte


    om mina barn svär.(men det gör dom verkligen nästan aldrig) Men det är bara att slå på tv.n så svärs det ju jättemycket. Barn hör..Jag bestraffar inte mina barn om de svär men jag säger att -Ok gumman, mamma gillar inte....
    Jag har faktiskt inga problem alls med att barnen svär,
    dom gör liksom aldrig det. Någon enstaka gång kanske. och då är dom ganska stora nu. Jag har mer problem med att maken svär, när han blir arg så kan han inte behärska sig. Våra barn är ett bättre föredöme än han är..på det området.
  8. 4
    Jag gillar verkligen inte
    om mina barn svär.(men det gör dom verkligen nästan aldrig) Men det är bara att slå på tv.n så svärs det ju jättemycket. Barn hör..Jag bestraffar inte mina barn om de svär men jag säger att -Ok gumman, mamma gillar inte....
    Jag har faktiskt inga problem alls med att barnen svär,
    dom gör liksom aldrig det. Någon enstaka gång kanske. och då är dom ganska stora nu. Jag har mer problem med att maken svär, när han blir arg så kan han inte behärska sig. Våra barn är ett bättre föredöme än han är..på det området.
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5

    Syftet med svordomar är det väsentliga,,

    om jag nu råkar säga ett ord som på något annat språk är svordom så har jag ju inte haft syftet att svära.
    Om en 5-6 åring svär tycker jag inte är lika allvarligt som när tonåringar börjar göra det, de vet när orden används och syftet med dom.Men att slå tycker jag är fel - som någon annan sa; om barnen inte får slå, hur ska jag motivera mina dask på rumpan eller slag.
  10. 5
    Syftet med svordomar är det väsentliga,, om jag nu råkar säga ett ord som på något annat språk är svordom så har jag ju inte haft syftet att svära.
    Om en 5-6 åring svär tycker jag inte är lika allvarligt som när tonåringar börjar göra det, de vet när orden används och syftet med dom.Men att slå tycker jag är fel - som någon annan sa; om barnen inte får slå, hur ska jag motivera mina dask på rumpan eller slag.

Liknande trådar

  1. *Svordomar*
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:04
  2. Svordomar...
    By mej76 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 20:46
  3. Vad gör man ang svordomar?
    By Stjärna in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 08:28
  4. Det här med svordomar...
    By mfridh in forum Ur barnamun
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 09:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar