Vilken nappflaska är bäst?
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Lena
    #1

    Vilken nappflaska är bäst?

    Väntar en son med LKG-spalt nu i december. Skulle vilja förbereda mig med att skaffa nappflaska om han ej kan ammas. Har hört talas om två stycken; Habermanns- och Köpenhamnsflaskan. Vilken är bäst? Var köper man den? Tacksam för svar!
  2. 1
    Vilken nappflaska är bäst? Väntar en son med LKG-spalt nu i december. Skulle vilja förbereda mig med att skaffa nappflaska om han ej kan ammas. Har hört talas om två stycken; Habermanns- och Köpenhamnsflaskan. Vilken är bäst? Var köper man den? Tacksam för svar!
  3. Ullis m Elias -02 (gomspalt)
    #2

    Smaksak!

    Hej!

    Habermann funkade aldrig med sonen som hade enbart gomspalt (relativt bred). Däremot funkar Köpenhamnsflaskan jättebra. Iallafall den gamla sortens.

    Du kan hitta den nya sortens köpenhamnsflaska på www.dwenger.se (EU-regler har gjort att den måste förändras.)

    Det finns säkert de som tycker precis tvärtom, att det bara är Habermann som duger. Man får nog prova sig fram. Fördelen med Habermann är väl att den går att köpa på Apoteket, medan den andra får man postordra efter. Jag fick en Habermann av logopeden som gjorde besök första dagen på BB.

    Lycka till, Ullis
  4. 2
    Smaksak! Hej!

    Habermann funkade aldrig med sonen som hade enbart gomspalt (relativt bred). Däremot funkar Köpenhamnsflaskan jättebra. Iallafall den gamla sortens.

    Du kan hitta den nya sortens köpenhamnsflaska på www.dwenger.se (EU-regler har gjort att den måste förändras.)

    Det finns säkert de som tycker precis tvärtom, att det bara är Habermann som duger. Man får nog prova sig fram. Fördelen med Habermann är väl att den går att köpa på Apoteket, medan den andra får man postordra efter. Jag fick en Habermann av logopeden som gjorde besök första dagen på BB.

    Lycka till, Ullis
  5. Lena
    #3

    Tillägg

    Tack för svar. Undrar också om det finns något annat jag bör tänka på meddetsamma efter förlossningen. Ni som har erfarenhet...vad bör man tänka på, skaffa eller observera under den första tiden...fler hjälpmedel t. ex? Napp?
  6. 3
    Tillägg Tack för svar. Undrar också om det finns något annat jag bör tänka på meddetsamma efter förlossningen. Ni som har erfarenhet...vad bör man tänka på, skaffa eller observera under den första tiden...fler hjälpmedel t. ex? Napp?
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    vi hade haberman..

    ...och den fick vi på bb samma dag han föddes.
    Jag har aldrig provat köpenhamnsflaskan så jag kan inte svara på hur den är.
    Men haberman var lite \"trixig\"...men man lär sig ju,så det funkade bra trots allt!
    Fördelen är ju att man inte behöver använda habermans egna flaska ( den rymde inte så mycket) till napparna.
    Utan det funkade bra att skruva på napp, membran och ring på eska och bambino flaskorna.
    Vet inte hur det är med köpenhamnsflaskan?

    Sen vill jag bara säga att om du hade tänkt att pumpa bröstmjölk,så håll inte på så länge så att du \"går i väggen\".Det finns bra ersättningar,man behöver inte ha dåligt samvete för att man slutar pumpa!

    Jag tyckte att det var ett jätte jobbigt beslut!
    Men efteråt så kände jag att det var det enda rätta.
    Jag hade ju 2 skolbarn att hjälpa oxå.

    Men det kändes i mammahjärtat.
    Jag ville så gärna att han skulle få den mjölk som var avsedd just för honom...

    Nu är han en vild 3 åring (på lördag)som är mer ovan jord än på jord...*ler*

    kramizar o lycka till!

  8. 4
    vi hade haberman.. ...och den fick vi på bb samma dag han föddes.
    Jag har aldrig provat köpenhamnsflaskan så jag kan inte svara på hur den är.
    Men haberman var lite \"trixig\"...men man lär sig ju,så det funkade bra trots allt!
    Fördelen är ju att man inte behöver använda habermans egna flaska ( den rymde inte så mycket) till napparna.
    Utan det funkade bra att skruva på napp, membran och ring på eska och bambino flaskorna.
    Vet inte hur det är med köpenhamnsflaskan?

    Sen vill jag bara säga att om du hade tänkt att pumpa bröstmjölk,så håll inte på så länge så att du \"går i väggen\".Det finns bra ersättningar,man behöver inte ha dåligt samvete för att man slutar pumpa!

    Jag tyckte att det var ett jätte jobbigt beslut!
    Men efteråt så kände jag att det var det enda rätta.
    Jag hade ju 2 skolbarn att hjälpa oxå.

    Men det kändes i mammahjärtat.
    Jag ville så gärna att han skulle få den mjölk som var avsedd just för honom...

    Nu är han en vild 3 åring (på lördag)som är mer ovan jord än på jord...*ler*

    kramizar o lycka till!

  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5

    Olika landsting

    verkar ha lite olika rutiner... Vad de rekomenderar, om man får nåt eller köper själv.
    När Klara föddes (Aug -04) fick vi två flaskor och två köpenhamnsnappar av logopeden och de funkade bra för Klara men de var lite smala och vingliga, tror den nya EU-godkända är enklare för föräldrarna med skruvkork och så. När vi sen skulle köpa fler nappar (de håller inte så länge) så fanns de inte kvar längre utan vi fick köpa en dyr Habermanflaska själva på apoteket men vi tyckte inte den funkade så bra så vi övergick till att modifiera och göra om vanliga nappflasksnappar. Som de övriga sagt så är det olika vad man fastnar för, hör med landstinget/lkg-teamet där du bor vad de har att erbjuda, en haberman kostar 200 kr och är beställningsvara på apoteken så det är ju dumt att gå och köpa en om du kommer få en t ex.
    Lycka till med din lille!
  10. 5
    Olika landsting verkar ha lite olika rutiner... Vad de rekomenderar, om man får nåt eller köper själv.
    När Klara föddes (Aug -04) fick vi två flaskor och två köpenhamnsnappar av logopeden och de funkade bra för Klara men de var lite smala och vingliga, tror den nya EU-godkända är enklare för föräldrarna med skruvkork och så. När vi sen skulle köpa fler nappar (de håller inte så länge) så fanns de inte kvar längre utan vi fick köpa en dyr Habermanflaska själva på apoteket men vi tyckte inte den funkade så bra så vi övergick till att modifiera och göra om vanliga nappflasksnappar. Som de övriga sagt så är det olika vad man fastnar för, hör med landstinget/lkg-teamet där du bor vad de har att erbjuda, en haberman kostar 200 kr och är beställningsvara på apoteken så det är ju dumt att gå och köpa en om du kommer få en t ex.
    Lycka till med din lille!
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Nu lärde jag mig nåt nytt!!!

    SEr ovan att man kan beställa Köpenhamnsnappar (de nya alltså)! Vi har använt Habermann till båda våra barn, av den enkla anledningen att vi inte trott att det gått få tag på några andra. Jag ska pröva beställa sådana nappar, för vi är inte så nöjda med Habermann. Den läcker ofta och alla filter och dyligt blir lite krångligt att hantera. Fast den fungerar ju trots allt. Men till sist klippte vi av vanliga nappar då Sigrid blev stor och drack välling. Såg att Regina också skrev lite om pumpning. Jag tror det är väldigt individuellt hur det fungerar. För mig har det gått bra, men inte utan en dubbelpumpinsats (utan den hade jag aldrig orkat, absolut inte denna andra gången). Med den insatsen pumpas båda brösten samtidigt, kroppen tror att du har tvillingar och i alla fall jag får ut både mer mjölk och dessutom mer än dubbelt så snabbt. En sådan insats kan man beställa från Medela. Ev. kan du få överta en av mig, jag kommer nog inte använda den så länge till (och har dessutom två insatser, då den första kom bort lagom till Ellas födelse för att sedan dyka upp igen).
  12. 6
    Nu lärde jag mig nåt nytt!!! SEr ovan att man kan beställa Köpenhamnsnappar (de nya alltså)! Vi har använt Habermann till båda våra barn, av den enkla anledningen att vi inte trott att det gått få tag på några andra. Jag ska pröva beställa sådana nappar, för vi är inte så nöjda med Habermann. Den läcker ofta och alla filter och dyligt blir lite krångligt att hantera. Fast den fungerar ju trots allt. Men till sist klippte vi av vanliga nappar då Sigrid blev stor och drack välling. Såg att Regina också skrev lite om pumpning. Jag tror det är väldigt individuellt hur det fungerar. För mig har det gått bra, men inte utan en dubbelpumpinsats (utan den hade jag aldrig orkat, absolut inte denna andra gången). Med den insatsen pumpas båda brösten samtidigt, kroppen tror att du har tvillingar och i alla fall jag får ut både mer mjölk och dessutom mer än dubbelt så snabbt. En sådan insats kan man beställa från Medela. Ev. kan du få överta en av mig, jag kommer nog inte använda den så länge till (och har dessutom två insatser, då den första kom bort lagom till Ellas födelse för att sedan dyka upp igen).
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Ang. köpenhamnsnappen

    När Ella föddes rekomenderade logopeden att vi provade den. Jag fick ett tel-nr till en familj som importerade sådana nappar. De lovade skicka en napp till mig så snart de fått den från Tyskland. Då den ännu inte kommit (snart fyra månader sedan) har jag trott att det aldrig blivit nåt av deras importering. När jag gick till hemsidan dwenger.se inser jag att det är just den familjen som säljer! De måste ha glömt bort oss. Jag ska genast beställa!
  14. 7
    Ang. köpenhamnsnappen När Ella föddes rekomenderade logopeden att vi provade den. Jag fick ett tel-nr till en familj som importerade sådana nappar. De lovade skicka en napp till mig så snart de fått den från Tyskland. Då den ännu inte kommit (snart fyra månader sedan) har jag trott att det aldrig blivit nåt av deras importering. När jag gick till hemsidan dwenger.se inser jag att det är just den familjen som säljer! De måste ha glömt bort oss. Jag ska genast beställa!
  15. Lena
    #8

    Hej Karin!

    Tack för svar! Vad skönt att op gick bra för dina tjejer. Självklart vore jag jättetacksam om jag kunde få köpa din bröstpump. Jag skriver ner min e-mail adress så kan du ju höra av dig om du vill. Jag ska snittas och det blir troligtvis den första eller andra veckan i december.

    [email protected]
  16. 8
    Hej Karin! Tack för svar! Vad skönt att op gick bra för dina tjejer. Självklart vore jag jättetacksam om jag kunde få köpa din bröstpump. Jag skriver ner min e-mail adress så kan du ju höra av dig om du vill. Jag ska snittas och det blir troligtvis den första eller andra veckan i december.

    [email protected]
  17. Lena
    #9

    Fel e-mail!

    E-mailet funkar inte längre.
    Här kommer ett annat:
    [email protected]
  18. 9
    Fel e-mail! E-mailet funkar inte längre.
    Här kommer ett annat:
    [email protected]
  19. Christine
    #10

    Hej!

    Ja, det där med att pumpa. Jag fick låna en pump gratis på BB, vet ej hur det fungerar på alla landsting o jag pumpade i 6 veckor, dock inte helt, men jag kände att jag inte fick tid till nåt annat, vi har en tjej som är 5 också. Och som sagt, det finns annan mat o orkar man inte ska man inte ha dåligt samvete för det som sagt! Lycka till o kram!
  20. 10
    Hej! Ja, det där med att pumpa. Jag fick låna en pump gratis på BB, vet ej hur det fungerar på alla landsting o jag pumpade i 6 veckor, dock inte helt, men jag kände att jag inte fick tid till nåt annat, vi har en tjej som är 5 också. Och som sagt, det finns annan mat o orkar man inte ska man inte ha dåligt samvete för det som sagt! Lycka till o kram!
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    Hej Lena

    Jag har ett par Habermann som du kan få om du vill vår kille är så stor nu och napparna till flaskorna är helt nya ett par av dom.
    Maila mig så fall, jag gör ju inget med dem längre, bara ligger i lådan och skräpar.
    Min når du på [email protected] om du vill ha mitt telefon nr kan du maila mig så får du det.

    Ha det gott och lycka till med bebisen.
  22. 11
    Hej Lena Jag har ett par Habermann som du kan få om du vill vår kille är så stor nu och napparna till flaskorna är helt nya ett par av dom.
    Maila mig så fall, jag gör ju inget med dem längre, bara ligger i lådan och skräpar.
    Min når du på [email protected] om du vill ha mitt telefon nr kan du maila mig så får du det.

    Ha det gott och lycka till med bebisen.

Liknande trådar

  1. Vilken är bäst då??
    By Tilei in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 16:14
  2. Vilken är bäst?
    By Jica in forum Hem & fritid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 10:41
  3. Vilken overall är bäst????
    By lumsan in forum Småbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 21:39
  4. Vilken är BÄST då?
    By Lillblomma in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 18:55
  5. Vilken nappflaska?
    By _kulan_ in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 12:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar