Är ni välkomna att hälsa på?
Småbarn
  1. Majja
    #1

    Är ni välkomna att hälsa på?

    Förra veckan sa jag till en personal att jag skulle vilja vara med på frukosten som i dag (det är sonens första frukost, han blir inskolad just nu) och kolla lite hur det går till och hur han äter. Hon höjde på ögonbrynen och sa \"Jaha, vill du det... oj... ja, jag är inte här då... men han äter ju smörgås på mellanmålet så det är nog inga problem...\" osv, osv. Jag kände mig totalt ovälkommen och tolkade hennes hummande som ett NEJ! du får inte komma. Utan egentlig förklaring.

    Det slutade med att jag sa att ok, det går nog säkert bra då... och jag lämnade i morse utan att stanna kvar. Åh, jag känner mig i sånt underläge när jag inte vågar ställa på som jag brukar (och borde!) av rädsla att det i slutänden ska gå ut över mina barn (om personalen börjar ogilla mig alltså). Gaah!

    Om de tycker att föräldrar på något sätt stör så _säg_ det då! Usch vad irriterande.

    Hur ser era dagis på föräldrar som är med under dagen? Känner ni er välkomna eller som att ni stör verksamheten?
  2. 1
    Är ni välkomna att hälsa på? Förra veckan sa jag till en personal att jag skulle vilja vara med på frukosten som i dag (det är sonens första frukost, han blir inskolad just nu) och kolla lite hur det går till och hur han äter. Hon höjde på ögonbrynen och sa \"Jaha, vill du det... oj... ja, jag är inte här då... men han äter ju smörgås på mellanmålet så det är nog inga problem...\" osv, osv. Jag kände mig totalt ovälkommen och tolkade hennes hummande som ett NEJ! du får inte komma. Utan egentlig förklaring.

    Det slutade med att jag sa att ok, det går nog säkert bra då... och jag lämnade i morse utan att stanna kvar. Åh, jag känner mig i sånt underläge när jag inte vågar ställa på som jag brukar (och borde!) av rädsla att det i slutänden ska gå ut över mina barn (om personalen börjar ogilla mig alltså). Gaah!

    Om de tycker att föräldrar på något sätt stör så _säg_ det då! Usch vad irriterande.

    Hur ser era dagis på föräldrar som är med under dagen? Känner ni er välkomna eller som att ni stör verksamheten?
  3. Mari
    #2

    Ja.

    På vår förskola blir de jätteglada om föräldrarna är med en dag och ser hur barnen har det. De uppmuntrar till det och tar varje föräldramöte upp att de tycker det är roligt om vi engagerar oss. Tråkig attityd på den personal du har pratat med. Finns det ingen annan \"fröken\" som du har lite mer kontakt med som du kan fråga?
  4. 2
    Ja. På vår förskola blir de jätteglada om föräldrarna är med en dag och ser hur barnen har det. De uppmuntrar till det och tar varje föräldramöte upp att de tycker det är roligt om vi engagerar oss. Tråkig attityd på den personal du har pratat med. Finns det ingen annan \"fröken\" som du har lite mer kontakt med som du kan fråga?
  5. Anonym
    #3

    ser det så här

    tror inte att det är några problem att få vara med en dag på förskolan men just under inskolningen vet jag att de helst ser att barnen äter själva eftersom hela gruppen lätt kan bli störd om en extra person är med då. Plus att ditt eget barn aldrig beter sig som \"vanligt\" när du är med.
    Fråga igen och förklara hur du kände och fråga om det har med inskolningen att göra eller om det alltid är så. Är det alltid så så ifrågasätt!
  6. 3
    ser det så här tror inte att det är några problem att få vara med en dag på förskolan men just under inskolningen vet jag att de helst ser att barnen äter själva eftersom hela gruppen lätt kan bli störd om en extra person är med då. Plus att ditt eget barn aldrig beter sig som \"vanligt\" när du är med.
    Fråga igen och förklara hur du kände och fråga om det har med inskolningen att göra eller om det alltid är så. Är det alltid så så ifrågasätt!
  7. Junili
    #4

    Absolut!

    Har alltid kännt mig välkommen på de dagis vi har haft (3 st). Om jag har velat vara kvar eller liknande, men att det inte har passat av olika anledningar, så har personalen alltid sagt det och även förklarat varför.

    Vad dåligt att du inte kunde få ett rakt svar.
    St på dig, och fråga igen - tycker jag.
  8. 4
    Absolut! Har alltid kännt mig välkommen på de dagis vi har haft (3 st). Om jag har velat vara kvar eller liknande, men att det inte har passat av olika anledningar, så har personalen alltid sagt det och även förklarat varför.

    Vad dåligt att du inte kunde få ett rakt svar.
    St på dig, och fråga igen - tycker jag.
  9. Jenni ( mamma och fskl)
    #5

    Det kanske inte är så lyckat om

    föräldern är med första gången barnet äter frukost. Det är ju meningen att föräldern ska gå ifrån under isnkolningen...

    Annars ser jag inget hinder att föräldrar är med under verksamheten.

    Visserligen skulle jag nog också bli lite ställd om föräldern önskade att närvara under inskolning och särskilt första gången barnet skulle äta, men då får man ju som pedagog förklara varför för föräldern.
    Usch, jag vet hur jobbigt det är när man får luddiga svar, man blir så osäker då!

    Jag tycker att du ska ställa frågan igen om det går bra att närvara vid en frukost (när ditt barn har gått ett tag på förskolan).
    Du kanske ska vända dig till en annan i personalen då.
    Lycka till !

    Jag tror inte du behöver oroa dig över att personalen skulle ogilla dig, om så var fallet så går det inte ut över dina barn om personalen är proffsig vill säga...
  10. 5
    Det kanske inte är så lyckat om föräldern är med första gången barnet äter frukost. Det är ju meningen att föräldern ska gå ifrån under isnkolningen...

    Annars ser jag inget hinder att föräldrar är med under verksamheten.

    Visserligen skulle jag nog också bli lite ställd om föräldern önskade att närvara under inskolning och särskilt första gången barnet skulle äta, men då får man ju som pedagog förklara varför för föräldern.
    Usch, jag vet hur jobbigt det är när man får luddiga svar, man blir så osäker då!

    Jag tycker att du ska ställa frågan igen om det går bra att närvara vid en frukost (när ditt barn har gått ett tag på förskolan).
    Du kanske ska vända dig till en annan i personalen då.
    Lycka till !

    Jag tror inte du behöver oroa dig över att personalen skulle ogilla dig, om så var fallet så går det inte ut över dina barn om personalen är proffsig vill säga...
  11. Hervor
    #6

    Hos oss är vi välkomna

    och de påminner oss ofta om att vi gärna får tillbringa en dag med dem om vi vill. Men de vill veta om det i förväg så att de kan förbereda barn och prata med personalen på andra avdelningar.
  12. 6
    Hos oss är vi välkomna och de påminner oss ofta om att vi gärna får tillbringa en dag med dem om vi vill. Men de vill veta om det i förväg så att de kan förbereda barn och prata med personalen på andra avdelningar.
  13. ansa
    #7

    Förklara gärna

    Varför är det inte lyckat att vara med första gången? Förklara gärna för en oerfaren förstagångsmamma som inte skolat in ännu.
  14. 7
    Förklara gärna Varför är det inte lyckat att vara med första gången? Förklara gärna för en oerfaren förstagångsmamma som inte skolat in ännu.
  15. Jenni ( mamma och fskl)
    #8

    Måltiderna är inte

    det första barnet är med på under sin inskolning utan de brukar generellt ske efter ett par dagar och då även ibland i samband med att föräldern ska gå ifrån för första gången.
    Det är med andra ord extra känligt då. Det kan också vara svårt att få barnet att sitta på sin stol och följa förskolans rutiner kring måltiderna när en förälder sitter med. Hemma kanske man är van att gå från bordet då man ätit färdigt, medan man väntar på de andra på förskolan och då kan det bli osäkert för barnet vad som gäller. Ska jag lyssna på mamma som jag är van vid eller är det \"fröken\" som bestämmer ?

    När barnet är inskolat och van vid rutinerna så vet också barnet vad som gäller på förskolan kontra i hemmet och det är betydligt lättare att låta föräldern medverka. För visst är det roligt att få en inblick i verksamheten och se hur det går för ens barn, det käraste man har ! :-)


  16. 8
    Måltiderna är inte det första barnet är med på under sin inskolning utan de brukar generellt ske efter ett par dagar och då även ibland i samband med att föräldern ska gå ifrån för första gången.
    Det är med andra ord extra känligt då. Det kan också vara svårt att få barnet att sitta på sin stol och följa förskolans rutiner kring måltiderna när en förälder sitter med. Hemma kanske man är van att gå från bordet då man ätit färdigt, medan man väntar på de andra på förskolan och då kan det bli osäkert för barnet vad som gäller. Ska jag lyssna på mamma som jag är van vid eller är det \"fröken\" som bestämmer ?

    När barnet är inskolat och van vid rutinerna så vet också barnet vad som gäller på förskolan kontra i hemmet och det är betydligt lättare att låta föräldern medverka. För visst är det roligt att få en inblick i verksamheten och se hur det går för ens barn, det käraste man har ! :-)


Liknande trådar

  1. Vill hälsa alla nya välkomna!
    By Linema in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 09:52
  2. Hej! Jag vill hälsa er välkomna.
    By *Tovan in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 22:45
  3. Vill hälsa de nya välkomna!
    By Nora bf 21/2 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 18:01
  4. Är ni välkomna att hälsa på?
    By Helena in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 23:32
  5. vill bara hälsa all nya välkomna!
    By ~johanna~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 16:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar