Nu stor jag in för det fakum
Hjärnskador
  1. Klara
    #1

    Nu stor jag in för det fakum

    Att vårt barn som har en cp-skada skall bli storasyster i mitten av nästa år. Hur hantera man det? Hon kräver extra tid av oss föräldrar (bort skämd) och hon har två storasyskon oxå. Fixar man det eller hur skulle ni som är mitt upp i det råda oss?
  2. 1
    Nu stor jag in för det fakum Att vårt barn som har en cp-skada skall bli storasyster i mitten av nästa år. Hur hantera man det? Hon kräver extra tid av oss föräldrar (bort skämd) och hon har två storasyskon oxå. Fixar man det eller hur skulle ni som är mitt upp i det råda oss?
  3. mor till många bortskämda ,,,
    #2

    Vadå bortskämd,

    bortskämd ? Varför skriver du så , Om du menar att hon har ett ökat just prg av sin cp skada tillsynsbehov , har enligt mig inte ett dugg med bortskämd att göra ,
    Hur det blir i er familj med ytterligare ett barn rent praktisk borde ni sätta er ner med kommun lss mm hab o andra att diskutera extra insatser ass kortis Dvs att tillsynen sköts av någon utomstånde eller en annan famijemedlem kanske mormor elle farfar,
    Om ni löser detta borde det nya barnet bli till en bra balans för alla syskonen ,
  4. 2
    Vadå bortskämd, bortskämd ? Varför skriver du så , Om du menar att hon har ett ökat just prg av sin cp skada tillsynsbehov , har enligt mig inte ett dugg med bortskämd att göra ,
    Hur det blir i er familj med ytterligare ett barn rent praktisk borde ni sätta er ner med kommun lss mm hab o andra att diskutera extra insatser ass kortis Dvs att tillsynen sköts av någon utomstånde eller en annan famijemedlem kanske mormor elle farfar,
    Om ni löser detta borde det nya barnet bli till en bra balans för alla syskonen ,
  5. Klara
    #3

    Svar

    Förlåt om jag använde ordet bortskämd men, ökat tillsynsbehov som har slitit på oss psykisk tidigare. Nu är det lugnare och vi har kommit in i hennes rutiner och behov så pass att vardagen inte är något problem längre. Vi har ett schema över allt och det följs. Jag är mot abort men samtidigt så vet jag inte hur jag skall göra med det nya barnet i magen. Det kan komma att rubba den balans vi har nu. Det kanske är fel av oss att behålla detta barn. Är det bra för ett fuktionshidrat barn att blir storasyskon? Har dom någon glädje i det? Hur kommer man inte i allt praktiska igen efter ett nytt barns intågande i livet?
  6. 3
    Svar Förlåt om jag använde ordet bortskämd men, ökat tillsynsbehov som har slitit på oss psykisk tidigare. Nu är det lugnare och vi har kommit in i hennes rutiner och behov så pass att vardagen inte är något problem längre. Vi har ett schema över allt och det följs. Jag är mot abort men samtidigt så vet jag inte hur jag skall göra med det nya barnet i magen. Det kan komma att rubba den balans vi har nu. Det kanske är fel av oss att behålla detta barn. Är det bra för ett fuktionshidrat barn att blir storasyskon? Har dom någon glädje i det? Hur kommer man inte i allt praktiska igen efter ett nytt barns intågande i livet?
  7. lene
    #4

    Mycket viktigare

    än för sk friska barn är det för fuktionshindrade barn att ha syskon , Nu blir det inte alltid så av olkika själ Men du frågade om just glädjen att ha små o stora syskon Min egen erfaenhet är att deras glädje är än större än de andra barnen , För ett funktionhindrat barn är ofta farmiljen dess centrala punkt och att ha syskon är en gåva ,
    Sedan ska man inte blunda för att det blir praktiskt mer jobb under en tid, Men som du redan vet kan du på ett tidigt stadium be om hjälp avlast ning kortis mm Det är aldrig fel att behålla ett barn , Men alla kan förstå att du k\'änner oro o undrarn hur det ska bli även oro för ditt ofödda barn Jag tycker du ska även där be om hjälp vi mvc, Be om ett samtal med habs kurator hon kan nog lots dig rätt med det mesta ,
  8. 4
    Mycket viktigare än för sk friska barn är det för fuktionshindrade barn att ha syskon , Nu blir det inte alltid så av olkika själ Men du frågade om just glädjen att ha små o stora syskon Min egen erfaenhet är att deras glädje är än större än de andra barnen , För ett funktionhindrat barn är ofta farmiljen dess centrala punkt och att ha syskon är en gåva ,
    Sedan ska man inte blunda för att det blir praktiskt mer jobb under en tid, Men som du redan vet kan du på ett tidigt stadium be om hjälp avlast ning kortis mm Det är aldrig fel att behålla ett barn , Men alla kan förstå att du k\'änner oro o undrarn hur det ska bli även oro för ditt ofödda barn Jag tycker du ska även där be om hjälp vi mvc, Be om ett samtal med habs kurator hon kan nog lots dig rätt med det mesta ,
  9. Klara
    #5

    Det

    Gav med lite mod att kanske ändå fullfölja denna graviditet. Omgivningen kommer att gå i taket men det är inte deras barn utan det är våra barn och vi har tagit hand om vår barn hela tiden. Viss barnvakt och avlösar service har vi då och då, men det är högst frivilligt att vara barnvakt och avlösarservicen är för att vi skall fungera som föräldrar åt våra andra barn också fullt ut.

    Jag har fixa en tid med med en kurator till nästa vecka. Måste verkligen få prata ut om detta. Är lite inställd på att vi båda föräldrar skall försöka vara hemma det första halvåret av det nya barnet liv om det går rent ekonomiskt vill säga. annars så lång tid som det går. Det är ju mitt i sommaren det ofödda barns förväntas komma så ledighet blir det men hur länge får vi se. Tack för att ni vela svara på mina inlägg. Nu skall jag gå vidare med kurators kontakten och se hur vi slutligen löser detta på för sätt. Vi inte att vårt funktionshindrade tjej skall känna sig undan knuffad av ett nytt barn. Hon har är ju mammas lilla flicka..;) Vi har hittat lösningar tidigare så det skall vi vi väl kunna nu med.
  10. 5
    Det Gav med lite mod att kanske ändå fullfölja denna graviditet. Omgivningen kommer att gå i taket men det är inte deras barn utan det är våra barn och vi har tagit hand om vår barn hela tiden. Viss barnvakt och avlösar service har vi då och då, men det är högst frivilligt att vara barnvakt och avlösarservicen är för att vi skall fungera som föräldrar åt våra andra barn också fullt ut.

    Jag har fixa en tid med med en kurator till nästa vecka. Måste verkligen få prata ut om detta. Är lite inställd på att vi båda föräldrar skall försöka vara hemma det första halvåret av det nya barnet liv om det går rent ekonomiskt vill säga. annars så lång tid som det går. Det är ju mitt i sommaren det ofödda barns förväntas komma så ledighet blir det men hur länge får vi se. Tack för att ni vela svara på mina inlägg. Nu skall jag gå vidare med kurators kontakten och se hur vi slutligen löser detta på för sätt. Vi inte att vårt funktionshindrade tjej skall känna sig undan knuffad av ett nytt barn. Hon har är ju mammas lilla flicka..;) Vi har hittat lösningar tidigare så det skall vi vi väl kunna nu med.
  11. lene
    #6

    Hon blir delaktig inte undanskuffad

    Hon blir en del av en syskonskara Du måste behandla henne som vilken unge som helst inte idetifirea henne med hennes handikapp hon har lika mycket eller litet behov av syskon som andra barn, O tänk den dagen du inte kan det kan hända dig o din man värre saker sjukdom mm (hoppas inte det ) än att ni blir me upptagna och måste lämna över en del av ansvaret stundtals till någon annan , Man älskar sina barn lika mycket oasett om du har ett heller tolv det är det som är de tmärklliga Och barn mår INTE dåligt av att dela mamma o pappa med syskon tvärtom Och för våra speciella barn är det en än viktigare att ge dom sjävförtroende att andra kan vara praktiska utövare av tex hjälp prg av handikappet Så genom att lämna över växer din dotters självinsikt oavsett handikapp det är jag övertygad om ,
    Vad andra ska tycka strunt i det, gläds åt alla barn i rullstol o imagen o iskolan eller var nu dina barn är,, Sommarbarn är lättast kan du trösta dig med,,,
  12. 6
    Hon blir delaktig inte undanskuffad Hon blir en del av en syskonskara Du måste behandla henne som vilken unge som helst inte idetifirea henne med hennes handikapp hon har lika mycket eller litet behov av syskon som andra barn, O tänk den dagen du inte kan det kan hända dig o din man värre saker sjukdom mm (hoppas inte det ) än att ni blir me upptagna och måste lämna över en del av ansvaret stundtals till någon annan , Man älskar sina barn lika mycket oasett om du har ett heller tolv det är det som är de tmärklliga Och barn mår INTE dåligt av att dela mamma o pappa med syskon tvärtom Och för våra speciella barn är det en än viktigare att ge dom sjävförtroende att andra kan vara praktiska utövare av tex hjälp prg av handikappet Så genom att lämna över växer din dotters självinsikt oavsett handikapp det är jag övertygad om ,
    Vad andra ska tycka strunt i det, gläds åt alla barn i rullstol o imagen o iskolan eller var nu dina barn är,, Sommarbarn är lättast kan du trösta dig med,,,
  13. Millimeterns mamma
    #7

    Underverk med småsyskon

    Hej

    Vår flicka med hjärnskada (dock ej CP) blev storasyster när hon var tre år, kan bara säga att det har gjort susen för henne utveckling! Nu \"tävlar\" hon med småsyskonet om att lära sig. Det har hänt så otroligt mycket med hennes utveckling (motororiskt, mentalt och spåkligt tack vare draghjälpen från ett småsyskon, de leker så fint ihop trots nästan 3-års ålderskillnad!
    Visst finns de extra vårdbehovet kvar hos dottern - men de är ju del av vardagen och småsyskonet får liksom \"bara hänga med\".
    Hoppas att att det löser sig - och lycka till!
    Kram
  14. 7
    Underverk med småsyskon Hej

    Vår flicka med hjärnskada (dock ej CP) blev storasyster när hon var tre år, kan bara säga att det har gjort susen för henne utveckling! Nu \"tävlar\" hon med småsyskonet om att lära sig. Det har hänt så otroligt mycket med hennes utveckling (motororiskt, mentalt och spåkligt tack vare draghjälpen från ett småsyskon, de leker så fint ihop trots nästan 3-års ålderskillnad!
    Visst finns de extra vårdbehovet kvar hos dottern - men de är ju del av vardagen och småsyskonet får liksom \"bara hänga med\".
    Hoppas att att det löser sig - och lycka till!
    Kram
  15. L
    #8

    för mig

    känns det tryggt att mitt barn har syskon. Även om vuxenlivet känns avlägset, så är det tryggt att veta att den dag då vi inte finns eller om vi blir sjuka finns det syskon, inte för att de skall \"ta hand om\" henne, men för att de förhoppningsvis \"vakar\" lite över henne, för hennes talan och ser till att hon har det bra.
  16. 8
    för mig känns det tryggt att mitt barn har syskon. Även om vuxenlivet känns avlägset, så är det tryggt att veta att den dag då vi inte finns eller om vi blir sjuka finns det syskon, inte för att de skall \"ta hand om\" henne, men för att de förhoppningsvis \"vakar\" lite över henne, för hennes talan och ser till att hon har det bra.

Liknande trådar

  1. Stor familj = stor bil :)
    By Minchi in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 10:59
  2. Stor stor kram
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 17:50
  3. Stor eller STOR bil?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 20:27
  4. "Stor tjej - stor säng"
    By lia med freja in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 17:25
  5. Vill ge er alla en stor, stor kram
    By anhna in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 07:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar