Nattningsgrutin
_05 Sommarbarn
  1. Johanna
    #1

    Nattningsgrutin

    Har hört av många att detta med nattningsrutin är bra för att barnet lättare ska kunna somna själv utan en massa gråt. Men vad ingår i en bra nattningsrutin? Någon som har några tips?
  2. 1
    Nattningsgrutin Har hört av många att detta med nattningsrutin är bra för att barnet lättare ska kunna somna själv utan en massa gråt. Men vad ingår i en bra nattningsrutin? Någon som har några tips?
  3. anna m lillprins 050817
    #2

    lite tips..

    ta på pyjamas, borsta håret o en liten mystund med barnet i famnen o dämpa belysning. Mitt bästa tips!
  4. 2
    lite tips.. ta på pyjamas, borsta håret o en liten mystund med barnet i famnen o dämpa belysning. Mitt bästa tips!
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    Vi gör så här:

    Först ny blöja och pyjamas och tvättning på skötbordet. Sedan går vi runt och släcker alla lampor i lägenheten och sätter oss i soffan och ammar, sedan lite mys. Efter det lägger vi Lova i hennes säng och säger god natt, hon ligger där och pratar och sprattlar en stund och sedan somnar hon.

    Vi tycker att denna är bra för att den faktiskt funkar på andra ställen än hemma.
    Att ha en nattrutin har också fungerat över förväntan för oss eftersom Lova vid andra tillfällen skriker sig till sömns men inte på kvällarna. Det är absolut en trygghet för henne.
  6. 3
    Vi gör så här: Först ny blöja och pyjamas och tvättning på skötbordet. Sedan går vi runt och släcker alla lampor i lägenheten och sätter oss i soffan och ammar, sedan lite mys. Efter det lägger vi Lova i hennes säng och säger god natt, hon ligger där och pratar och sprattlar en stund och sedan somnar hon.

    Vi tycker att denna är bra för att den faktiskt funkar på andra ställen än hemma.
    Att ha en nattrutin har också fungerat över förväntan för oss eftersom Lova vid andra tillfällen skriker sig till sömns men inte på kvällarna. Det är absolut en trygghet för henne.
  7. Pepparkakan med 3 grabbar
    #4

    Vi gör så här...

    Vid sju, halv åtta läser pappan saga för \"stora\" killarna (3,5 år och 2 år :o)Under tiden ammar jag lillen till sömns och lägger ner honom i vår säng (han sover mellan oss). Ibland är han lite för pigg och då väntar vi till halvnio-rycket innan han ammas/somnar. Ibland ligger han i soffan ute hos oss och sover tills vi går och lägger oss.
  8. 4
    Vi gör så här... Vid sju, halv åtta läser pappan saga för \"stora\" killarna (3,5 år och 2 år :o)Under tiden ammar jag lillen till sömns och lägger ner honom i vår säng (han sover mellan oss). Ibland är han lite för pigg och då väntar vi till halvnio-rycket innan han ammas/somnar. Ibland ligger han i soffan ute hos oss och sover tills vi går och lägger oss.
  9. X-tjejen
    #5

    Än är Hanna rätt liten så

    jag ligger bredvid henne tills hon kommer till ro
    Hon somnar i spjälsängen som har ena sidan borttagen och står intill min säng. så jag kan ligga jämte henne tills hon lugnar ned sig eller somnar
    någon mer rutin har vi inte

    innan jag lägger henne byter jag blöja på med pyamas och ammar tills hon nästan somnar
  10. 5
    Än är Hanna rätt liten så jag ligger bredvid henne tills hon kommer till ro
    Hon somnar i spjälsängen som har ena sidan borttagen och står intill min säng. så jag kan ligga jämte henne tills hon lugnar ned sig eller somnar
    någon mer rutin har vi inte

    innan jag lägger henne byter jag blöja på med pyamas och ammar tills hon nästan somnar
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Linnea

    får ny blöja, lite tvätt och pyjamas på sig runt 19 tiden. Efter det myser hon lite med oss och runt 20 ammar jag henne. Hon brukar få äta länge så hon nästan somnar. Efter rap hos pappa går han upp med henne och lägger henne i vaggan. Hon somnar nästan alltid direkt och sen sover hon från 21 till ca 5.
  12. 6
    Linnea får ny blöja, lite tvätt och pyjamas på sig runt 19 tiden. Efter det myser hon lite med oss och runt 20 ammar jag henne. Hon brukar få äta länge så hon nästan somnar. Efter rap hos pappa går han upp med henne och lägger henne i vaggan. Hon somnar nästan alltid direkt och sen sover hon från 21 till ca 5.
  13. Mizen_m_två
    #7

    Lyx!

    Sover mellan 21-05! Åh nu blir jag avis!!! Thea var inatt vaken 22, 01, 02, 03, 05 och sedan 06.30...
  14. 7
    Lyx! Sover mellan 21-05! Åh nu blir jag avis!!! Thea var inatt vaken 22, 01, 02, 03, 05 och sedan 06.30...
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8

    Jag vet...

    jag njuter av varje natt jag får sova gott. Linnea vaknar samtidigt som pappa går upp för att gå till jobbet. Jag känner aldrig att jag behöver sova på dagen vilket gör att jag orkar fixa lite när hon sover eller så hamnar jag här *ler* Dock är jag livrädd för att hon ska sluta sova så bra för då kommer jag ha svårt att ställa om mig...
  16. 8
    Jag vet... jag njuter av varje natt jag får sova gott. Linnea vaknar samtidigt som pappa går upp för att gå till jobbet. Jag känner aldrig att jag behöver sova på dagen vilket gör att jag orkar fixa lite när hon sover eller så hamnar jag här *ler* Dock är jag livrädd för att hon ska sluta sova så bra för då kommer jag ha svårt att ställa om mig...
  17. Medlem sedan
    Jun 2000
    #9

    Nedvarvning...

    Våra killar tvättas av och får torr blöja och pyjamas vid 7-halv 8 ungefär och sedan sitter vi och myser tillsammans en liten stund innan det är dags för en flaska mat. När den är uppäten så går vi upp med dem i deras säng och pussar godnatt och lägger dem i mörkt rum och så somnar de efter en stund på egen hand. Jag säger alltid ungefär samma sak till dem innan jag lägger ner dem (och säger det till den som Daniel lagt också) att \"nu ska du sova, godnatt och sovgott, mamma älskar dig, vi ses imorgon\" och så pussar jag lite och så går jag. Även om de säkert inte förstår VAD det är jag säger, så tror jag de förstår innebörden och att den är densamma varje kväll :-). Sedan sover de till 7 morgonen efter :-).
  18. 9
    Nedvarvning... Våra killar tvättas av och får torr blöja och pyjamas vid 7-halv 8 ungefär och sedan sitter vi och myser tillsammans en liten stund innan det är dags för en flaska mat. När den är uppäten så går vi upp med dem i deras säng och pussar godnatt och lägger dem i mörkt rum och så somnar de efter en stund på egen hand. Jag säger alltid ungefär samma sak till dem innan jag lägger ner dem (och säger det till den som Daniel lagt också) att \"nu ska du sova, godnatt och sovgott, mamma älskar dig, vi ses imorgon\" och så pussar jag lite och så går jag. Även om de säkert inte förstår VAD det är jag säger, så tror jag de förstår innebörden och att den är densamma varje kväll :-). Sedan sover de till 7 morgonen efter :-).
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    Vi gör inget särskilt

    När klockan börjar närma sig 20-21 så blir det ny blöja och nattkläder sen ammar jag tills han somnar. När han somnat läggs han i sin hårdlift där han sover halva natten innan amningsmaraton börjar.

    Har gjort lika med storebror och han somnar visserligen inte själv, men alltid på 10-15 minuter med mig eller pappa berdvid och har aldrig gråtit vid läggdags. För oss är det inget självända mål att barnen ska kunna somna själva när de är små.
  20. 10
    Vi gör inget särskilt När klockan börjar närma sig 20-21 så blir det ny blöja och nattkläder sen ammar jag tills han somnar. När han somnat läggs han i sin hårdlift där han sover halva natten innan amningsmaraton börjar.

    Har gjort lika med storebror och han somnar visserligen inte själv, men alltid på 10-15 minuter med mig eller pappa berdvid och har aldrig gråtit vid läggdags. För oss är det inget självända mål att barnen ska kunna somna själva när de är små.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Gör inget särskilt..

    ..förutom att släcka ner och ge en flaska och mysa lite, och så byter jag såklart blöja och sätter på pyjamas.

    Izabelle somnar vid 21 och sover till 09, äter inget på natten och sover i eget rum.
  22. 11
    Gör inget särskilt.. ..förutom att släcka ner och ge en flaska och mysa lite, och så byter jag såklart blöja och sätter på pyjamas.

    Izabelle somnar vid 21 och sover till 09, äter inget på natten och sover i eget rum.
  23. Johanna
    #12

    tack för alla tips!!!

    använder redan vissa. jag har bestämt mig för att vänta kanske en månad till innan jag gör nästa försök med att lägga henne i spjälsängen för sig själv. Tycker att femminutersmetoden är för grym och vill helst inte använda mig av den alls.
  24. 12
    tack för alla tips!!! använder redan vissa. jag har bestämt mig för att vänta kanske en månad till innan jag gör nästa försök med att lägga henne i spjälsängen för sig själv. Tycker att femminutersmetoden är för grym och vill helst inte använda mig av den alls.
  25. Kallinka
    #13

    Alla mina barn har haft samma rutin

    funkar även denna gång.Pyjamas, ammnin, egen säng puss godnatt och lampan släckt. Å så skönt att sova säger jag och tänk det tycker dom ochså. Denna gång har vi till och med fått en som sover hela natten.
  26. 13
    Alla mina barn har haft samma rutin funkar även denna gång.Pyjamas, ammnin, egen säng puss godnatt och lampan släckt. Å så skönt att sova säger jag och tänk det tycker dom ochså. Denna gång har vi till och med fått en som sover hela natten.
  27. Medlem sedan
    May 2001
    #14

    Vi gör så hä

    Lite före 7 busar vi i sängen och ser till att han skrattar ordentligt. Sen badar han. Sen pyjamas oc gonatt till resten av familjen. Sen får han en flaska och sen lägger vi honom (vaken) i sängen.

    Han sover 11-11,5 timme i streck sen, tack vare Sova-hela-nattemkure. *glad*
  28. 14
    Vi gör så hä Lite före 7 busar vi i sängen och ser till att han skrattar ordentligt. Sen badar han. Sen pyjamas oc gonatt till resten av familjen. Sen får han en flaska och sen lägger vi honom (vaken) i sängen.

    Han sover 11-11,5 timme i streck sen, tack vare Sova-hela-nattemkure. *glad*
  29. Annika med Viktoria & Louise
    #15

    Sova hela natten kuren?

    Det låter verkligen intressant, vad är det?
  30. 15
    Sova hela natten kuren? Det låter verkligen intressant, vad är det?
  31. Medlem sedan
    May 2001
    #16

    Det är Anna Wahlgrens

    kur. Kortfattat går kuren ut på att lugna barnet i sängen, att besvara barnets frågor i ord (gonatt-ramsa) och handling (buffa rumpa). En grundtanke är att om barnet skriker och man genast tar upp det ur sängen så besvarar man barnets fråga (är det farligt att ligga här?) med \"Ja, det är farligt att ligga där, jag ska rädda dej\". Det går också ut på att ha fasta mat- och sovtider dagtid.

    Vi har nått ett fatastiskt resultat, det är helt otroligt. Isak sover 11-11,5 timmar utan att vakna. Ibland vaknar han till på morgonkviste, men somnar om så fort han får ramsan. Han har skrikit totalt kanske 5 minuter. Men för att det ska funka är det viktigt att vara påläst och peppad till tusen, och man måste tro på det så att man har den rätta attityden. Känner man sej minsta tveksam så tycker jag inte man ska köra eftersom allt bygger på att man har rätt attityd, annars känner barnet det och det kan haverera. Det står mycket på AWs hemsida, www.annawahlgren.com . Om ni vill köra så rekomenderar jag er att köpa SHN-boken (beställes från hemsidan.)
  32. 16
    Det är Anna Wahlgrens kur. Kortfattat går kuren ut på att lugna barnet i sängen, att besvara barnets frågor i ord (gonatt-ramsa) och handling (buffa rumpa). En grundtanke är att om barnet skriker och man genast tar upp det ur sängen så besvarar man barnets fråga (är det farligt att ligga här?) med \"Ja, det är farligt att ligga där, jag ska rädda dej\". Det går också ut på att ha fasta mat- och sovtider dagtid.

    Vi har nått ett fatastiskt resultat, det är helt otroligt. Isak sover 11-11,5 timmar utan att vakna. Ibland vaknar han till på morgonkviste, men somnar om så fort han får ramsan. Han har skrikit totalt kanske 5 minuter. Men för att det ska funka är det viktigt att vara påläst och peppad till tusen, och man måste tro på det så att man har den rätta attityden. Känner man sej minsta tveksam så tycker jag inte man ska köra eftersom allt bygger på att man har rätt attityd, annars känner barnet det och det kan haverera. Det står mycket på AWs hemsida, www.annawahlgren.com . Om ni vill köra så rekomenderar jag er att köpa SHN-boken (beställes från hemsidan.)
  33. Medlem sedan
    May 2001
    #17

    Tillägg

    Jag har skrivit shn-dagbok här:
    http://www.familjenlofberg.se/shn/visa.asp
  34. 17
    Tillägg Jag har skrivit shn-dagbok här:
    http://www.familjenlofberg.se/shn/visa.asp
  35. Annika med Viktoria & Louise
    #18

    Tack

    Ska läsa där! Louise somnar själv men vaknar på natten. Då äter hon bara ca 70 ml så hon är ju inte så hungrig... Tack för tipset!
  36. 18
    Tack Ska läsa där! Louise somnar själv men vaknar på natten. Då äter hon bara ca 70 ml så hon är ju inte så hungrig... Tack för tipset!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar