Ni med klängiga barn som inte kan
_0406 Junibarn
  1. Elsa
    #1

    Ni med klängiga barn som inte kan

    leka själva. Har ni ngr tips??
    lillen har aldrig kunnat ligga på golvet och pysslat och kunde inte åka vagn- så han är ett sjalbarn. Tänkte det skulle bli annat när han började gå och blev över året- men inte. Jo, han åker vagn, men leker inte själv längre stunder. Kan fastna i fem minuter kanske vid en leksak sen kommer han med leksaken och ska leka med mig tex.
    Jag försöker ibland att inte ge honom uppmärksamhet, för att han ska förstå att det ibland är viktiga saker jag gör (pluggar). Men då ställer han sig och gallskriker/gråter brevid och jag mår jättedåligt av uselt samvete...
    Hur gör man?
    Hjälp önskas :)
  2. 1
    Ni med klängiga barn som inte kan leka själva. Har ni ngr tips??
    lillen har aldrig kunnat ligga på golvet och pysslat och kunde inte åka vagn- så han är ett sjalbarn. Tänkte det skulle bli annat när han började gå och blev över året- men inte. Jo, han åker vagn, men leker inte själv längre stunder. Kan fastna i fem minuter kanske vid en leksak sen kommer han med leksaken och ska leka med mig tex.
    Jag försöker ibland att inte ge honom uppmärksamhet, för att han ska förstå att det ibland är viktiga saker jag gör (pluggar). Men då ställer han sig och gallskriker/gråter brevid och jag mår jättedåligt av uselt samvete...
    Hur gör man?
    Hjälp önskas :)
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2

    Skaffa en kompis!

    Mitt första barn Alexandet var så. Jag höll på att knäckas. Ryggen förstördes och jag var utarbetad av att aldrig få vara själv. När syskonet Theo kom blev det annorlunda. De leker jämt tillsammans. Theo är inte alls lika klängig, han har ju någon att leka med. Vi är ju trots allt flockdjur, vi vill ha sällskap, inte minst som barn. När jag och Theo är hemma själva är det också nästan olidligt, han klänger och ropar \"mamma\" hela tiden. Så om ett av mina barn är sjukt, får det andra vara hemma också från dagis. Det är lättare så. Likadant om de har kompisar. Då kan de både svälta och vara utan sömn länge...:)
  4. 2
    Skaffa en kompis! Mitt första barn Alexandet var så. Jag höll på att knäckas. Ryggen förstördes och jag var utarbetad av att aldrig få vara själv. När syskonet Theo kom blev det annorlunda. De leker jämt tillsammans. Theo är inte alls lika klängig, han har ju någon att leka med. Vi är ju trots allt flockdjur, vi vill ha sällskap, inte minst som barn. När jag och Theo är hemma själva är det också nästan olidligt, han klänger och ropar \"mamma\" hela tiden. Så om ett av mina barn är sjukt, får det andra vara hemma också från dagis. Det är lättare så. Likadant om de har kompisar. Då kan de både svälta och vara utan sömn länge...:)
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3

    Här är en kanonidé!

    Som är trippelbra. Barnet får leka och ha roligt, du får vara ifred, kanske en timme eller mer och dessutom får barnet ett kanontillfälle att träna på koordination. Så här:
    Ställ en stol framför diskhon, ställ några plastkoppar och några skedar i hon, sätt på en svag strile vatten och visa barnet stolen. Sen har du lugn och ro länge....
  6. 3
    Här är en kanonidé! Som är trippelbra. Barnet får leka och ha roligt, du får vara ifred, kanske en timme eller mer och dessutom får barnet ett kanontillfälle att träna på koordination. Så här:
    Ställ en stol framför diskhon, ställ några plastkoppar och några skedar i hon, sätt på en svag strile vatten och visa barnet stolen. Sen har du lugn och ro länge....

Liknande trådar

  1. Är era småttingar klängiga just nu?
    By Little in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 21:58
  2. FÅR man inte slå barn??
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 19:40
  3. Ska man inte ha barn
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 09:22
  4. Klängiga junibarn?
    By Rullgardina in forum _0406 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 22:53
  5. Ang "klängiga osjälvständiga" barn.
    By YonnaM in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 13:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar