Usch vad jag vill planera
Planera för barn
  1. Lollan
    #1

    Usch vad jag vill planera

    för en FLICKA nästa gång! (jag vet att det är inte är helt politiskt korrekt att säga så men jag gör det ändå).

    Någon som har andra teorier än gamle Shettles?

    Tex någon som har någon uppfattning om ifall det ligger nåt i teorin om att sex ofta = pojkar, sex sällan = flickor?
    Verkar stämma på mej iallafall.
  2. 1
    Usch vad jag vill planera för en FLICKA nästa gång! (jag vet att det är inte är helt politiskt korrekt att säga så men jag gör det ändå).

    Någon som har andra teorier än gamle Shettles?

    Tex någon som har någon uppfattning om ifall det ligger nåt i teorin om att sex ofta = pojkar, sex sällan = flickor?
    Verkar stämma på mej iallafall.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Stämmer inte på mig!

    Ettan - tjej. Vi hade sex max ett par gånger/vecka eftersom vi bodde 16 mil från varandra.
    Tvåan - tjej. Vi hade sex en enda gång på 2 veckor.
    Trean - kille. Vi hade sex en enda gång på 3 veckor.
    Det stämmer till 2/3...

    Däremot stämmer det med _när_ under äl vi haft sex.
    med tjejerna har vi haft det samma dag jag fått äl-sekret (=2-3 dagar innan själva äl äger rum). Med killen hade vi sex när jag haft äl-sekret ett par dagar.

    Kramisar
  4. 2
    Stämmer inte på mig! Ettan - tjej. Vi hade sex max ett par gånger/vecka eftersom vi bodde 16 mil från varandra.
    Tvåan - tjej. Vi hade sex en enda gång på 2 veckor.
    Trean - kille. Vi hade sex en enda gång på 3 veckor.
    Det stämmer till 2/3...

    Däremot stämmer det med _när_ under äl vi haft sex.
    med tjejerna har vi haft det samma dag jag fått äl-sekret (=2-3 dagar innan själva äl äger rum). Med killen hade vi sex när jag haft äl-sekret ett par dagar.

    Kramisar
  5. Tjejmamma
    #3

    Tvärtom

    Har bara tjejer och vi har sex ofta och mycket.
  6. 3
    Tvärtom Har bara tjejer och vi har sex ofta och mycket.
  7. Charlotte
    #4

    njae

    ta det med en nypa salt men båda våra flickor är födda då vi trott det varit säker period...dvs 3-4 dagar innan planerad ägglossning. Och de säger ju att tjejspermier lever längre än killspermier...och ja kanske...sex ofta stämmer på äldsta grabben och sällan på mellantjejen...fast lilltjejen var väl lite mittemellan ;)
  8. 4
    njae ta det med en nypa salt men båda våra flickor är födda då vi trott det varit säker period...dvs 3-4 dagar innan planerad ägglossning. Och de säger ju att tjejspermier lever längre än killspermier...och ja kanske...sex ofta stämmer på äldsta grabben och sällan på mellantjejen...fast lilltjejen var väl lite mittemellan ;)
  9. Alyana v 6
    #5

    Tror att Shettles har ganska rätt.

    Har läst hans bok och allt verkar vara logiskt.

    Men om du vill öka chansen för en flicka så ska ni ha sex OFTA från och med mensens slut till och med 3-4 dagar före ÄL. I en 28-dagars cykel alltså helst varje dag från ca dag 6 till och med ca dag 10-11. Sedan inget mer. Och använd missionärsställningen! Han ska få utlösningen så nära slidöppningen som möjligt...

    För en pojke så gäller då det motsatta. Spara på spermierna i 2-3 dagar och ha inget oskyddat samlag före ÄL-dagen. Inom ett dygn före ÄL så har ni samlag bakifrån och han ska få utlösningen så långt in som möjligt... Thats it!

    Det låter ju otroligt men enl. Dr. Shettles och även andra läkare så är pojkspermier mindre och snabbare men också känsligare och kortlivade, medan flickspermier är större och rör sig saktare men också tåligare och långlivade. Precis som kvinnor och män alltså! Hahaha....

    Han skriver att chansen för flicka med hans metod är ca 75% och chansen för pojke ca 90%.
    Vill ha ha ungefär lika stor chans för båda könen så har man samlag på vilket sätt man vill två dagar före ÄL.

    Vi har en dotter och när hon blev till hade vi mycket sex och även långt innan ÄL så där stämmer det. Nu vill vi gärna få en pojke också så vi har använt oss av den metoden och nu är jag gravid så det är bara att vänta och se... Men är det en flicka till så blir vi ju jätteglada ändå!
  10. 5
    Tror att Shettles har ganska rätt. Har läst hans bok och allt verkar vara logiskt.

    Men om du vill öka chansen för en flicka så ska ni ha sex OFTA från och med mensens slut till och med 3-4 dagar före ÄL. I en 28-dagars cykel alltså helst varje dag från ca dag 6 till och med ca dag 10-11. Sedan inget mer. Och använd missionärsställningen! Han ska få utlösningen så nära slidöppningen som möjligt...

    För en pojke så gäller då det motsatta. Spara på spermierna i 2-3 dagar och ha inget oskyddat samlag före ÄL-dagen. Inom ett dygn före ÄL så har ni samlag bakifrån och han ska få utlösningen så långt in som möjligt... Thats it!

    Det låter ju otroligt men enl. Dr. Shettles och även andra läkare så är pojkspermier mindre och snabbare men också känsligare och kortlivade, medan flickspermier är större och rör sig saktare men också tåligare och långlivade. Precis som kvinnor och män alltså! Hahaha....

    Han skriver att chansen för flicka med hans metod är ca 75% och chansen för pojke ca 90%.
    Vill ha ha ungefär lika stor chans för båda könen så har man samlag på vilket sätt man vill två dagar före ÄL.

    Vi har en dotter och när hon blev till hade vi mycket sex och även långt innan ÄL så där stämmer det. Nu vill vi gärna få en pojke också så vi har använt oss av den metoden och nu är jag gravid så det är bara att vänta och se... Men är det en flicka till så blir vi ju jätteglada ändå!
  11. Lollan
    #6

    Det som jag inte förstår är

    varför det, i hans resonemang, kunna ha någon som helst betydelse hur ofta man har sex? Flickspermier = X, tyngre än Y, simmar givetvis långsammare. Men varför ska man ha sex ofta för en tjej?

    Jag vet undersökningar som visar att sex ofta brukar betyda pojkgraviditet, vilket då också kan förklara varför det (tydligen) är vanligare att man får pojkar tidigt i förhållandet och flickor i allmänhet senare.
    Sex ofta innebär ju större chans för att pricka ÄL, så så långt går ju teorierna hand i hand...

    Summasummarum tror jag delvis på Shettles, men ibland undrar jag faktiskt om han inte bara hittar på?
  12. 6
    Det som jag inte förstår är varför det, i hans resonemang, kunna ha någon som helst betydelse hur ofta man har sex? Flickspermier = X, tyngre än Y, simmar givetvis långsammare. Men varför ska man ha sex ofta för en tjej?

    Jag vet undersökningar som visar att sex ofta brukar betyda pojkgraviditet, vilket då också kan förklara varför det (tydligen) är vanligare att man får pojkar tidigt i förhållandet och flickor i allmänhet senare.
    Sex ofta innebär ju större chans för att pricka ÄL, så så långt går ju teorierna hand i hand...

    Summasummarum tror jag delvis på Shettles, men ibland undrar jag faktiskt om han inte bara hittar på?
  13. Alyana v 6
    #7

    Jo, det är så...

    att om mannen får utlösning ofta så minskar antalet spermier och kvaliteten på sädesvätskan blir något sämre. Och eftersom x-spermierna är tåligare så har de större chans att hävda sig gentemot y-spermierna som går under fortare.

    Att sex ofta brukar betyda pojkar har han skrivit något om i sin
    bok men jag kommer inte riktigt ihåg vad. Men det hade tydligen mer att göra med att de lättare prickade ÄL och då ju ökade chansen för pojke. Sedan är det tydligen också så att yngre kvinnor oftare får pojkar och när de blir äldre ökar andlen flickor, antagligen beror det på att miljön inne i kroppen är mindre vänlig för spermierna då och att y-spermierna då alltså lättare sorteras bort, de slutar t ex oftare i missfall. Både pojkembryon, foster och nyfödda pojkar är lite känsligare än flickor...

    Jag tror att han har rätt men att man naturligtvis inte kan bestämma till 100% vilket kön det ska bli!

    Att det är större chans att lyckas med pojk-metoden beror på att det är lättare att pricka in sex nära ÄL i en enskild cykel än att veta hur många dagar innan ÄL man senast ska våga ha samlag för en flicka, ÄL kan ju komma tidigare ibland.
  14. 7
    Jo, det är så... att om mannen får utlösning ofta så minskar antalet spermier och kvaliteten på sädesvätskan blir något sämre. Och eftersom x-spermierna är tåligare så har de större chans att hävda sig gentemot y-spermierna som går under fortare.

    Att sex ofta brukar betyda pojkar har han skrivit något om i sin
    bok men jag kommer inte riktigt ihåg vad. Men det hade tydligen mer att göra med att de lättare prickade ÄL och då ju ökade chansen för pojke. Sedan är det tydligen också så att yngre kvinnor oftare får pojkar och när de blir äldre ökar andlen flickor, antagligen beror det på att miljön inne i kroppen är mindre vänlig för spermierna då och att y-spermierna då alltså lättare sorteras bort, de slutar t ex oftare i missfall. Både pojkembryon, foster och nyfödda pojkar är lite känsligare än flickor...

    Jag tror att han har rätt men att man naturligtvis inte kan bestämma till 100% vilket kön det ska bli!

    Att det är större chans att lyckas med pojk-metoden beror på att det är lättare att pricka in sex nära ÄL i en enskild cykel än att veta hur många dagar innan ÄL man senast ska våga ha samlag för en flicka, ÄL kan ju komma tidigare ibland.

Liknande trådar

  1. Jag vill planera min resa NU
    By Svammelmamma in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 12:12
  2. Usch vad jag vill flytta.
    By Landsbyggsmamman in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 12:44
  3. Vill planera Sthlmsträff!!
    By Johanna+Elsie&Georg in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 19:53
  4. Planera, planera och åter planera:)
    By Ulrik@ in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 17:57
  5. Vill flytta...... Usch..
    By pitufa76 in forum _05 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 15:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar