Vad är viktigast
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Apr 1999
    #1

    Vad är viktigast

    Hej!

    Nu är det dags för oss att välja skola eftersom vår son ska börja 6-års nästa höst.
    Vi bor på Södermalm i Stockholm och här finns det många skolor att välja mellan.
    Trevligt i och ju för sig, men det ger oss ju beslutsångest samtidigt.
    Jag funderar på att sätta upp ett antal kriterier för vad som känns viktigt med 6-årsverksamheten och den fortsatta skoltiden och undrar om ni har lust att hjälpa till med punkter.
    Det jag har kommit på så här långt är:

    -personaltäthet
    -storlek på barngrupp
    -utbildningsnivå hos lärare/fritidspedagoger
    -hur fritis och skolan jobbar ihop
    -hur många lärare/pedagoger barnen har totalt
    -rutiner kring mat (måste man äta upp t ex)
    -hur jobbar de med att förebygga och hantera mobbing
    -hur utalar de sina mål kring barnens lärande

    Sen kom jag inte på mer, någon som kan bidra med fler punkter?
  2. 1
    Vad är viktigast Hej!

    Nu är det dags för oss att välja skola eftersom vår son ska börja 6-års nästa höst.
    Vi bor på Södermalm i Stockholm och här finns det många skolor att välja mellan.
    Trevligt i och ju för sig, men det ger oss ju beslutsångest samtidigt.
    Jag funderar på att sätta upp ett antal kriterier för vad som känns viktigt med 6-årsverksamheten och den fortsatta skoltiden och undrar om ni har lust att hjälpa till med punkter.
    Det jag har kommit på så här långt är:

    -personaltäthet
    -storlek på barngrupp
    -utbildningsnivå hos lärare/fritidspedagoger
    -hur fritis och skolan jobbar ihop
    -hur många lärare/pedagoger barnen har totalt
    -rutiner kring mat (måste man äta upp t ex)
    -hur jobbar de med att förebygga och hantera mobbing
    -hur utalar de sina mål kring barnens lärande

    Sen kom jag inte på mer, någon som kan bidra med fler punkter?
  3. Nu vill jag vara anonym
    #2

    Allt det där är ju bra, men

    Det viktigaste kvarstår dock tycker jag:
    Hur det EGENTLIGEN är.
    Alla punkter är väldigt viktiga men det vill ju till att det verkligen efterföljs och sist men inte minst att personalen har känsla och engagemang för det de gör.
    Utan det spelar utbildning och kompetens ingen roll.
    Tyvärr är det ju så att alla skolor är olika trots att deras mål och arbetsrutiner kan se väldigt lika ut på ett papper.

    Så det viktigaste är att få veta dessa punkter från föräldrar och elever som redan har erfarenhet från respektive skola.
    Det finns så mkt som inte fungerar eller följs i realiteten.
    Dessa saker hör man aldrig från personalen eller i informationsblad/hemsidor.

    Det var nog inte alls det här du menade kan jag tro,men jag kan ju säga så här..
    Jag sitter med i föräldrarådet på mina barns skola och vi gick senast igenom handlingsplan för mobbing och förhållningssätt gentemot varandra på skolan och kunde bara hånskratta inombords åt rektorns fina ord då jag vet det motsatta agerandet genom vänner och bekanta som haft jätteproblem med just de frågorna med sina barn.



    Åhå! där dök en punkt upp!
    Föräldra och elevråd.
    Hur fungerar de? är föräldrarådet aktivt? har de lyckats genomföra några förändringar den senaste tiden?
    eller är dessa möten bara ett nödvändigt ont där inget händer?

  4. 2
    Allt det där är ju bra, men Det viktigaste kvarstår dock tycker jag:
    Hur det EGENTLIGEN är.
    Alla punkter är väldigt viktiga men det vill ju till att det verkligen efterföljs och sist men inte minst att personalen har känsla och engagemang för det de gör.
    Utan det spelar utbildning och kompetens ingen roll.
    Tyvärr är det ju så att alla skolor är olika trots att deras mål och arbetsrutiner kan se väldigt lika ut på ett papper.

    Så det viktigaste är att få veta dessa punkter från föräldrar och elever som redan har erfarenhet från respektive skola.
    Det finns så mkt som inte fungerar eller följs i realiteten.
    Dessa saker hör man aldrig från personalen eller i informationsblad/hemsidor.

    Det var nog inte alls det här du menade kan jag tro,men jag kan ju säga så här..
    Jag sitter med i föräldrarådet på mina barns skola och vi gick senast igenom handlingsplan för mobbing och förhållningssätt gentemot varandra på skolan och kunde bara hånskratta inombords åt rektorns fina ord då jag vet det motsatta agerandet genom vänner och bekanta som haft jätteproblem med just de frågorna med sina barn.



    Åhå! där dök en punkt upp!
    Föräldra och elevråd.
    Hur fungerar de? är föräldrarådet aktivt? har de lyckats genomföra några förändringar den senaste tiden?
    eller är dessa möten bara ett nödvändigt ont där inget händer?

  5. Medlem sedan
    Apr 1999
    #3

    Helt rätt

    Hej!

    Du har alldeles rätt i det du skriver och det är ju egentligen det jag vill veta - hur det egentligen är.
    Men hur får man reda på det?
    Jag har pratat med flera föräldrar som har barn i de olika skolorna, men alla har ju olika åsikter om hur det är :-(.
    Är det uppenbara brister så får man ju höra det, men sen är det ju lite olika vad man värderar i en skola så även om en förälder tycker att en skola är jättebra, så behöver ju inte jag tycka det.

    Vi hade i princip bestämt oss för att en av skolorna verkade mest lovande. Men nu fick jag nyligen höra av en kompis att den skolan verkade lite tveksam, hon har nämligen en kollega som jobbar där som inte är särskilt nöjd med ledningen...
    Usch, det här var svårt tycker jag!
  6. 3
    Helt rätt Hej!

    Du har alldeles rätt i det du skriver och det är ju egentligen det jag vill veta - hur det egentligen är.
    Men hur får man reda på det?
    Jag har pratat med flera föräldrar som har barn i de olika skolorna, men alla har ju olika åsikter om hur det är :-(.
    Är det uppenbara brister så får man ju höra det, men sen är det ju lite olika vad man värderar i en skola så även om en förälder tycker att en skola är jättebra, så behöver ju inte jag tycka det.

    Vi hade i princip bestämt oss för att en av skolorna verkade mest lovande. Men nu fick jag nyligen höra av en kompis att den skolan verkade lite tveksam, hon har nämligen en kollega som jobbar där som inte är särskilt nöjd med ledningen...
    Usch, det här var svårt tycker jag!
  7. Agneta H, 6 dagar kvar till bf
    #4

    Bra punkter tycker jag...

    ...men precis som anonym ovan skrev så stämmer inte alltid praktiken med teorin. Vår kommun kom på tredje plats i år för årets bästa skolkommun. Tyvärr stämmer inte det med vår bild och den erfarenhet vi har. Det är också så att så som det funkar på vår dotters skola stämmer inte alls med vad skolan skriver på sin hemsida.

    Nu ska dottern till hösten byta skola för att hon börjar 4:an. Hon går i en renodlad lågstadieskola nu. Vi hoppas att det funkar bättre där. Sonen ska börja i förskoleklass på denna skola också för där finns åk F-5.

    Vi flyttade förresten dottern när hon gick i förskoleklass från en annan skola för att man använde skamvråsmetoder där och hon därför inte vågade gå till skolan. Nu trivs hon i den skola hon går men vi är kritiska. Pedagogikens kärna är straff och belöningssystem och bland klassens regler står ordet \"LYDA\" överst. Stämmer dåligt med vad läroplanen säger.

    Så mitt råd är: kolla upp skolorna noga. Gå dit på oanmälda besök.
  8. 4
    Bra punkter tycker jag... ...men precis som anonym ovan skrev så stämmer inte alltid praktiken med teorin. Vår kommun kom på tredje plats i år för årets bästa skolkommun. Tyvärr stämmer inte det med vår bild och den erfarenhet vi har. Det är också så att så som det funkar på vår dotters skola stämmer inte alls med vad skolan skriver på sin hemsida.

    Nu ska dottern till hösten byta skola för att hon börjar 4:an. Hon går i en renodlad lågstadieskola nu. Vi hoppas att det funkar bättre där. Sonen ska börja i förskoleklass på denna skola också för där finns åk F-5.

    Vi flyttade förresten dottern när hon gick i förskoleklass från en annan skola för att man använde skamvråsmetoder där och hon därför inte vågade gå till skolan. Nu trivs hon i den skola hon går men vi är kritiska. Pedagogikens kärna är straff och belöningssystem och bland klassens regler står ordet \"LYDA\" överst. Stämmer dåligt med vad läroplanen säger.

    Så mitt råd är: kolla upp skolorna noga. Gå dit på oanmälda besök.
  9. Medlem sedan
    Apr 1999
    #5

    Vi känner

    en kille som går i en av skolorna på 6-års nu. Så då ska vi absolut passa på att gå och hämta honom någon dag och stanna en liten stund. Bra tips!

    Nu nämnde du ju en bra punkt till, det här med skamvrå som nu för tiden så vackert kallas \"time out\". Det är något som jag tycker känns oerhört förlegat och som jag inte vill att min son ska utsättas för.
  10. 5
    Vi känner en kille som går i en av skolorna på 6-års nu. Så då ska vi absolut passa på att gå och hämta honom någon dag och stanna en liten stund. Bra tips!

    Nu nämnde du ju en bra punkt till, det här med skamvrå som nu för tiden så vackert kallas \"time out\". Det är något som jag tycker känns oerhört förlegat och som jag inte vill att min son ska utsättas för.
  11. Medlem sedan
    Apr 1999
    #6

    Kom på en till

    Vad har de för strategi kring konflikthantering.
  12. 6
    Kom på en till Vad har de för strategi kring konflikthantering.
  13. Sofia*
    #7

    När vi valde

    skola så tänkte vi noga och tittade runt på många ställen. Det som gjorde att vi valde den vi gjorde (ett bra val visade det sig) var i första hand lekmiljön ute. Jag anser att den påverkar barns utveckling väldigt mycke. Vi tittade naturligtvis på skolans pedagogik och vilka konsekvenser denna skulle ha för vårt barn. Men sedan gick vi mycket på hur stämningen på skolan verkade vara. Hur betedde sig barnen på skolgården, hur agerade de vuxna gentemot barnen osv. Detta kan ju vara svårt att se på bara ett kort besök men vi tog promenader så vi kom förbi skolorna med jämna mellanrum och stannade till och tittade och upplevde.
  14. 7
    När vi valde skola så tänkte vi noga och tittade runt på många ställen. Det som gjorde att vi valde den vi gjorde (ett bra val visade det sig) var i första hand lekmiljön ute. Jag anser att den påverkar barns utveckling väldigt mycke. Vi tittade naturligtvis på skolans pedagogik och vilka konsekvenser denna skulle ha för vårt barn. Men sedan gick vi mycket på hur stämningen på skolan verkade vara. Hur betedde sig barnen på skolgården, hur agerade de vuxna gentemot barnen osv. Detta kan ju vara svårt att se på bara ett kort besök men vi tog promenader så vi kom förbi skolorna med jämna mellanrum och stannade till och tittade och upplevde.
  15. Agneta H, 4 dagar kvar till bf
    #8

    Skamvrå..

    ....är inte tillåtet. Det är inte ens tillåtet att skicka ut ett barn ur klassrummet (utan en vuxen). Men tyvärr finns det skolor som tillämpar detta.

    Det där med konflikthantering tycker jag också är en bra punkt. Där brister det på många ställen.

    Usch, jag kanske låter för negativ men de två skolor jag har erfarenhet av har inte varit positiva upplevelser trots att kommunen ligger på tredje plats i Sveriges bästa skolkommun.

    Fast jag vet att det finns bra skolor!
  16. 8
    Skamvrå.. ....är inte tillåtet. Det är inte ens tillåtet att skicka ut ett barn ur klassrummet (utan en vuxen). Men tyvärr finns det skolor som tillämpar detta.

    Det där med konflikthantering tycker jag också är en bra punkt. Där brister det på många ställen.

    Usch, jag kanske låter för negativ men de två skolor jag har erfarenhet av har inte varit positiva upplevelser trots att kommunen ligger på tredje plats i Sveriges bästa skolkommun.

    Fast jag vet att det finns bra skolor!
  17. Agneta H, 4 dagar kvar till bf
    #9

    Kanske...

    ...man skulle ta sig en promenad på skolgården någon dag och se...
  18. 9
    Kanske... ...man skulle ta sig en promenad på skolgården någon dag och se...
  19. Medlem sedan
    Apr 1999
    #10

    Intressant

    Vet du var det står om att det inte är tillåtet?
    Nu tror jag i och ju för sig inte att det förekommer att barn utsätts för den klassiska skamvrån längre (tänk, det gjorde det faktiskt när jag gick i skolan...), men jag tycker nästan att det är lika illa att skickas ut i korridoren eller någon annan plats.

    Min egen erfarenhet av skolan är inte särksilt positiv, det är helt klart därför jag börjar bli nervös nu när det är dags att välja skola till sonen.
  20. 10
    Intressant Vet du var det står om att det inte är tillåtet?
    Nu tror jag i och ju för sig inte att det förekommer att barn utsätts för den klassiska skamvrån längre (tänk, det gjorde det faktiskt när jag gick i skolan...), men jag tycker nästan att det är lika illa att skickas ut i korridoren eller någon annan plats.

    Min egen erfarenhet av skolan är inte särksilt positiv, det är helt klart därför jag börjar bli nervös nu när det är dags att välja skola till sonen.
  21. Sofia*
    #11

    Viss skilnad

    Som jag ser det så är det viss skillnad på att ta \"time out\" och att sätta någon i skamvrån eller skicka ut någon för att den stör. Skamvrå är till för att förvisa barnet och där ska det stå och skämmas dvs ett straff, en time out är mer att barnet behöver en andningspaus om det händer mer runt det än det klarar av. Jag skulle aldrig ställa ett barn i en skamvrå av något slag, men jag kan mycket väl be en elev som behöver andningspaus eller tid till eftertanke att ta en \"time out\" och gå ett varv runt huset. Det är inte ett straff. Att skicka ut en elev är inte heller ett straff utan något man gör för att ge övriga elever möjlighet att använda lektionstiden. Elever på låg och mellanstadiet måste man ha uppsikt över om man skickar ut dem och det måste följas upp efter några minuter om det ska vara effektivt för den som blir utskickad. Men som sagt ibland är detta en nödvändighet för övriga elevers skull.
  22. 11
    Viss skilnad Som jag ser det så är det viss skillnad på att ta \"time out\" och att sätta någon i skamvrån eller skicka ut någon för att den stör. Skamvrå är till för att förvisa barnet och där ska det stå och skämmas dvs ett straff, en time out är mer att barnet behöver en andningspaus om det händer mer runt det än det klarar av. Jag skulle aldrig ställa ett barn i en skamvrå av något slag, men jag kan mycket väl be en elev som behöver andningspaus eller tid till eftertanke att ta en \"time out\" och gå ett varv runt huset. Det är inte ett straff. Att skicka ut en elev är inte heller ett straff utan något man gör för att ge övriga elever möjlighet att använda lektionstiden. Elever på låg och mellanstadiet måste man ha uppsikt över om man skickar ut dem och det måste följas upp efter några minuter om det ska vara effektivt för den som blir utskickad. Men som sagt ibland är detta en nödvändighet för övriga elevers skull.
  23. Agneta H, 3 dagar kvar till bf
    #12

    Jo...

    ...det skulle då jag kalla straff att skicka ut någon som inte vill gå ut själv. Min svärmor är nypensionerad högstadielärare och säger att inte ens där får man lov att skicka ut någon (utan lärare med). Jag skulle bli jättearg om någon skickade ut mitt barn.

    Att inte skicka ut någon har också med skolplikten att göra.
  24. 12
    Jo... ...det skulle då jag kalla straff att skicka ut någon som inte vill gå ut själv. Min svärmor är nypensionerad högstadielärare och säger att inte ens där får man lov att skicka ut någon (utan lärare med). Jag skulle bli jättearg om någon skickade ut mitt barn.

    Att inte skicka ut någon har också med skolplikten att göra.
  25. Agneta H, 3 dagar kvar till bf
    #13

    Jag återkommer...

    ..med det. Det är min man som är blivande lärare (åk F-6) som har sagt det. Ska be honom om hänvisning. Jag tror att det är antingen i läroplanen eller skollagen det står.

    Själv anser jag att skickas ut utanför klassrummet är detsamma som skamvrå. Vi flyttade vår flicka när hon gick i 6-årsverksamheten just därför.
  26. 13
    Jag återkommer... ..med det. Det är min man som är blivande lärare (åk F-6) som har sagt det. Ska be honom om hänvisning. Jag tror att det är antingen i läroplanen eller skollagen det står.

    Själv anser jag att skickas ut utanför klassrummet är detsamma som skamvrå. Vi flyttade vår flicka när hon gick i 6-årsverksamheten just därför.
  27. Sofia*
    #14

    Jag skulle bli jättearg..

    ..om mitt barn störde och läraren inte såg till att det gav konsekvenser. Och ännu argare skulle jag bli om mitt barn inte fick det lugn och ro i klassrummet som hon behöver för att någon annan störde.
    Mina elever vet att en konsekvens av att inte uppföra sig i klassrummet är att man får gå ut. Jag kan ha elever utanför mitt klassrum och fortfarande ha uppsikt över dem eftersom vi har fönster ut mot korridoren. Så om någon inte kan vara tyst under tex en genomgång så får denne, för övriga elevers skull, gå ut. Sedan är de förståss välkomna in igen så fort genomgången är över och då tar jag och denne elev ett samtal om varför jag agerade som jag gjorde och vilka effekter detta nu fick för eleven. Kan tillägga att det är mycket sällsynt att jag behöver ta till detta även i den minst sagt mycket stökiga klass jag just har tagit över. Men man måste agera ock skolan i dag har väldigt få möjligheter till att upprätthålla disciplin, lugn och ro, så man får använde de man kan.
  28. 14
    Jag skulle bli jättearg.. ..om mitt barn störde och läraren inte såg till att det gav konsekvenser. Och ännu argare skulle jag bli om mitt barn inte fick det lugn och ro i klassrummet som hon behöver för att någon annan störde.
    Mina elever vet att en konsekvens av att inte uppföra sig i klassrummet är att man får gå ut. Jag kan ha elever utanför mitt klassrum och fortfarande ha uppsikt över dem eftersom vi har fönster ut mot korridoren. Så om någon inte kan vara tyst under tex en genomgång så får denne, för övriga elevers skull, gå ut. Sedan är de förståss välkomna in igen så fort genomgången är över och då tar jag och denne elev ett samtal om varför jag agerade som jag gjorde och vilka effekter detta nu fick för eleven. Kan tillägga att det är mycket sällsynt att jag behöver ta till detta även i den minst sagt mycket stökiga klass jag just har tagit över. Men man måste agera ock skolan i dag har väldigt få möjligheter till att upprätthålla disciplin, lugn och ro, så man får använde de man kan.
  29. Sofia*
    #15

    Hoppsan!

    Nu var jag på fel sida! Den klass jag har tagit över går i åk 5. Med 6-åringar får man ju vara mycket försiktigare, även om det kan finnas anledning till att lyfta ut någon ur klassrummet även där. Vi har dock så pass gott om personal i våra 6-års grupper att man kan ta ut en elev och låta en personal följa med och det ger ju fler möjligheter, de har man inte senare i deras skolgång då man är ensam.
  30. 15
    Hoppsan! Nu var jag på fel sida! Den klass jag har tagit över går i åk 5. Med 6-åringar får man ju vara mycket försiktigare, även om det kan finnas anledning till att lyfta ut någon ur klassrummet även där. Vi har dock så pass gott om personal i våra 6-års grupper att man kan ta ut en elev och låta en personal följa med och det ger ju fler möjligheter, de har man inte senare i deras skolgång då man är ensam.
  31. Medlem sedan
    Apr 1999
    #16

    Skönt att höra

    Hej!

    Jag håller med dig om att det är en helt annan sak med någon som går i 5:an och det är skönt att höra att du inte tycker att det är OK att låta en 6-åring sitta själv i korridoren.
    Sen att gå ut med ett barn som stör så att det får lugna ned sig tillsammans med en vuxen, det tycker jag är något helt annat och helt OK så länge man gör det på ett bra sätt.
  32. 16
    Skönt att höra Hej!

    Jag håller med dig om att det är en helt annan sak med någon som går i 5:an och det är skönt att höra att du inte tycker att det är OK att låta en 6-åring sitta själv i korridoren.
    Sen att gå ut med ett barn som stör så att det får lugna ned sig tillsammans med en vuxen, det tycker jag är något helt annat och helt OK så länge man gör det på ett bra sätt.
  33. Sanna fskl.
    #17

    Var ska alla hans kompisar gå?

    Visst är det viktigt att det är en bra skola. Men har ni tänkt separera honom helt från alla hans kompisar? Barnen som bor nära er, vart går de? Det kan ju vara bra att ha klasskompisar som bor nära så att man själv kan gå över till dem och leka.
  34. 17
    Var ska alla hans kompisar gå? Visst är det viktigt att det är en bra skola. Men har ni tänkt separera honom helt från alla hans kompisar? Barnen som bor nära er, vart går de? Det kan ju vara bra att ha klasskompisar som bor nära så att man själv kan gå över till dem och leka.

Liknande trådar

  1. Vad är viktigast
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 22:17
  2. vad är viktigast för er när ni
    By blivande diab.sköt. in forum Diabetes
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 17:45
  3. Viktigast vid köp av bil?
    By Bilisten in forum Bilsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 17:15
  4. Det som är viktigast
    By _annae_ in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 07:14
  5. Vad är viktigast?
    By Thess jämvikt/minskning in forum Vikt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar