Hur tidigt kan man se tendenser till
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Andrés mamma
    #1

    Hur tidigt kan man se tendenser till

    att barnen har dyslexi eller någon form av läs och skriv svårigheter?
    Min son som är 6,5 år har en grav språkstörning samt ev inlärnings svårigheter. Logopeden som han träffar hjälpte mig så att han fick gå kvar 1 år på dagis pga att hon var orolig för att han även kommer få läs och skriv svårigheter som kan göra skolstarten ännu jobbigare för honom. Vi ville då vänta med skolan så att han kan hinna ikapp med språket lite men för mig gnager det lite inom mig då jag både läst och hört att detta är en vanlig sak hos barn med spåkstörning. Hur tidigt kan man märka att dessa svårigheter finns och vad finns det för \"gemensam nämnare\" (kan man kolla efter vissa tecken)

    André kan tex inte skriva sitt namn riktigt,han vet ungefär vilka bokstäver som ska vara med men de hamnar lite här och där. Han har heller inte koll på detta med att man skriver i rad och från höger till vänster. Han kan lika gärna sätta R under A eller över A. Han vet att A kommer först. Hna kan heller inte rimma vilket jag har hört är viktigt för att lära sig läsa. Bokstäver och siffror i allmänt har han svårt för och kommer inte ihåg även om jag säger tex vårat telenr % siffror och ber honom upprepa,han kommer ihåg typ 2 st av dem.
    Någon här som vet hur tidigt de kollar sådant här? Vill att hans skolstart till nästa höst ska bli så smärtfri och bra som möjligt.
  2. 1
    Hur tidigt kan man se tendenser till att barnen har dyslexi eller någon form av läs och skriv svårigheter?
    Min son som är 6,5 år har en grav språkstörning samt ev inlärnings svårigheter. Logopeden som han träffar hjälpte mig så att han fick gå kvar 1 år på dagis pga att hon var orolig för att han även kommer få läs och skriv svårigheter som kan göra skolstarten ännu jobbigare för honom. Vi ville då vänta med skolan så att han kan hinna ikapp med språket lite men för mig gnager det lite inom mig då jag både läst och hört att detta är en vanlig sak hos barn med spåkstörning. Hur tidigt kan man märka att dessa svårigheter finns och vad finns det för \"gemensam nämnare\" (kan man kolla efter vissa tecken)

    André kan tex inte skriva sitt namn riktigt,han vet ungefär vilka bokstäver som ska vara med men de hamnar lite här och där. Han har heller inte koll på detta med att man skriver i rad och från höger till vänster. Han kan lika gärna sätta R under A eller över A. Han vet att A kommer först. Hna kan heller inte rimma vilket jag har hört är viktigt för att lära sig läsa. Bokstäver och siffror i allmänt har han svårt för och kommer inte ihåg även om jag säger tex vårat telenr % siffror och ber honom upprepa,han kommer ihåg typ 2 st av dem.
    Någon här som vet hur tidigt de kollar sådant här? Vill att hans skolstart till nästa höst ska bli så smärtfri och bra som möjligt.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Förlåt från vänster till höger skriver man ju :-)

    har visst inte speciellt bra koll själv hihihihi
  4. 2
    Förlåt från vänster till höger skriver man ju :-) har visst inte speciellt bra koll själv hihihihi
  5. Jämställd pappa
    #3

    Det finns massor som

    indikerar på läs och skrivsvårigheter. Jag tycker att ni skall ta tag i problemet dirket. När han börjar i skolan så tala med fröken och bestäm er för hur ni skall lägga upp arbetet.

    Glöm inte att bygga självkänsla dvs hitta hans passion och ge honom möjligheter att utveckla den. Det kan vara fotboll, musik, teater, innebandy, djur, ridning etc. Om hans självkänsla stärks så kommer han ha lättare att möta de prövningar som det innebär att komma över/finna vägar runt sin dyslexi.

    Lycka till.

    Läs idag på Svenska Dagbladets idag sida. www.svd.se/dynamiskt/idag/did_11049677.asp
    om hur man bygger barns självkänsla.
  6. 3
    Det finns massor som indikerar på läs och skrivsvårigheter. Jag tycker att ni skall ta tag i problemet dirket. När han börjar i skolan så tala med fröken och bestäm er för hur ni skall lägga upp arbetet.

    Glöm inte att bygga självkänsla dvs hitta hans passion och ge honom möjligheter att utveckla den. Det kan vara fotboll, musik, teater, innebandy, djur, ridning etc. Om hans självkänsla stärks så kommer han ha lättare att möta de prövningar som det innebär att komma över/finna vägar runt sin dyslexi.

    Lycka till.

    Läs idag på Svenska Dagbladets idag sida. www.svd.se/dynamiskt/idag/did_11049677.asp
    om hur man bygger barns självkänsla.

Liknande trådar

  1. Fått tid till tidigt Ul
    By 6:e bullen i ugnen in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 20:24
  2. Har fått tid till tidigt vul:)
    By Trelleborgstjej in forum 1201 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 13:18
  3. Tidigt,men....Namn till två?
    By tresmåungar in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 15:12
  4. Tendenser till kryp!?
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 09:19
  5. Frågor till er som fått för tidigt!
    By nenne m.2 bf27/7 in forum Bebissnack
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 13:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar