Ergo? Patapum? Sutemi?
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Ergo? Patapum? Sutemi?

    Nu ska jag fråga om dessa bäranordningar. Vet att frågan är uppe titt som tät, men eftersom det aldrig varit aktuellt för oss har jag inte läst dessa trådar.

    Nu är det så här; yngsta dottern (14 månader och 12 kilo) har åkt vävd långsjal dubbel-x fram på pappa sedan födeseln, varje dag. Nu sista tiden märker jag dock att maken inte bär henne så ofta och det märks även på henne, hon är klängig och vill upp i famnen hela tiden och bäras. (Jag kan inte bära av fysiska skäl skall också tilläggas)

    Jag har påtalat flera gånger för maken att det kanske är dax att flytta över henne till ryggen (som hon gjorde med äldsta dottern redan vid 6 månader och bar henne till drygt 2 år) och får då bara undanglidande svar om att han inte vill och att det är tungt och jobbigt att bära på ryggen m.m.

    Till saken hör att under hela ryggbärandet med äldsta tösen hjälpte jag till att knyta upp henne varje gång, han fixade inte ryggvarianten utan assistans.

    Iaf så har han tydligen något motstånd mot att flytta över Lillan på ryggen, även fast han älskade att bära sora tjejen där. Min tanke är då - eftersom bärandet minskat sista veckorna, troligen p.g.a. att hon börjar bli stor och i vägen att ha fram - att det kanske skulle vara lättare för honom med denna omflyttning om han hade en bärsele som han kunde sköta själv på ett lätt sätt.

    Nu är vi fattiga som kyrkråttor och dessa selar är ju inte gratis. Därför tilltalar patapumen mig mest - men jag vill nu ha åsikter om alla tre märkena. Gör vi en miss som snålar och inte köper en Ergo? Har någon av er provat båda/alla tre? Vad tycker ni?

    Supertacksam för alla svar! :)
  2. 1
    Ergo? Patapum? Sutemi? Nu ska jag fråga om dessa bäranordningar. Vet att frågan är uppe titt som tät, men eftersom det aldrig varit aktuellt för oss har jag inte läst dessa trådar.

    Nu är det så här; yngsta dottern (14 månader och 12 kilo) har åkt vävd långsjal dubbel-x fram på pappa sedan födeseln, varje dag. Nu sista tiden märker jag dock att maken inte bär henne så ofta och det märks även på henne, hon är klängig och vill upp i famnen hela tiden och bäras. (Jag kan inte bära av fysiska skäl skall också tilläggas)

    Jag har påtalat flera gånger för maken att det kanske är dax att flytta över henne till ryggen (som hon gjorde med äldsta dottern redan vid 6 månader och bar henne till drygt 2 år) och får då bara undanglidande svar om att han inte vill och att det är tungt och jobbigt att bära på ryggen m.m.

    Till saken hör att under hela ryggbärandet med äldsta tösen hjälpte jag till att knyta upp henne varje gång, han fixade inte ryggvarianten utan assistans.

    Iaf så har han tydligen något motstånd mot att flytta över Lillan på ryggen, även fast han älskade att bära sora tjejen där. Min tanke är då - eftersom bärandet minskat sista veckorna, troligen p.g.a. att hon börjar bli stor och i vägen att ha fram - att det kanske skulle vara lättare för honom med denna omflyttning om han hade en bärsele som han kunde sköta själv på ett lätt sätt.

    Nu är vi fattiga som kyrkråttor och dessa selar är ju inte gratis. Därför tilltalar patapumen mig mest - men jag vill nu ha åsikter om alla tre märkena. Gör vi en miss som snålar och inte köper en Ergo? Har någon av er provat båda/alla tre? Vad tycker ni?

    Supertacksam för alla svar! :)
  3. ann
    #2

    Shoppingtips

    Kolla in på www.sjalbarn.se
    Nu när nya eRGO kommit med enfärgat foder och dessutom i en ny färg finns flera som vill sälja sin gamla med mönstrat foder. Ingen annan skillnad än förgen på fodret. I min mening är nya ERGO mycket bättre än dom andra 2 och du kan få en begad (som inte ärgammal, dom har inte funnits så länge ju) för inte mycket mer än patapum. Är gubben ltie stor i västen är det ännu mer befogat att köpa eRGO för den passar mycket bättre an som andra om man r lång eller stor.
  4. 2
    Shoppingtips Kolla in på www.sjalbarn.se
    Nu när nya eRGO kommit med enfärgat foder och dessutom i en ny färg finns flera som vill sälja sin gamla med mönstrat foder. Ingen annan skillnad än förgen på fodret. I min mening är nya ERGO mycket bättre än dom andra 2 och du kan få en begad (som inte ärgammal, dom har inte funnits så länge ju) för inte mycket mer än patapum. Är gubben ltie stor i västen är det ännu mer befogat att köpa eRGO för den passar mycket bättre an som andra om man r lång eller stor.
  5. Medlem sedan
    Mar 2001
    #3

    Klämt på flera varianter

    Nya Ergo har omkopplingsbara axelband, i övrigt detsamma som tidigare. Skillnaden mellan Patapum och Ergo är att Ergo är mer stoppad, både i axelbanden och i rygg-tyget. Själv föredrar jag att det är lite stummare och jag har hört flera andra som säger samma sak.

    Men, precis som Ann säger så är det flera som säljer ut Ergo nu till VÄLDIGT bra priser på sjalbarn och då är det kanske hugget som malet??

    Patapum har kommit med en ny variant ny (enligt minimundus.se) som heter Toddler och som ska gå lite högre upp i ryggen. Om du har en lång man och lång dotter så kanske det kan vara något?? Vi har den gamla Patapum och tycker att den funkar utmärkt som den är, trots att sonen är lång.
  6. 3
    Klämt på flera varianter Nya Ergo har omkopplingsbara axelband, i övrigt detsamma som tidigare. Skillnaden mellan Patapum och Ergo är att Ergo är mer stoppad, både i axelbanden och i rygg-tyget. Själv föredrar jag att det är lite stummare och jag har hört flera andra som säger samma sak.

    Men, precis som Ann säger så är det flera som säljer ut Ergo nu till VÄLDIGT bra priser på sjalbarn och då är det kanske hugget som malet??

    Patapum har kommit med en ny variant ny (enligt minimundus.se) som heter Toddler och som ska gå lite högre upp i ryggen. Om du har en lång man och lång dotter så kanske det kan vara något?? Vi har den gamla Patapum och tycker att den funkar utmärkt som den är, trots att sonen är lång.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Jag har

    en patapum till min 13 månaders på 12 kg. Han sitter som en prins däri. Möjligen skulle jag välja en patapum toddler om jag skulle köpa en sele idag. Den är lite högre i ryggen än de vanliga. Patapumen är enkel, snygg och ser nästan identisk ut som den gamla Ergon, fast mer avskalad.
  8. 4
    Jag har en patapum till min 13 månaders på 12 kg. Han sitter som en prins däri. Möjligen skulle jag välja en patapum toddler om jag skulle köpa en sele idag. Den är lite högre i ryggen än de vanliga. Patapumen är enkel, snygg och ser nästan identisk ut som den gamla Ergon, fast mer avskalad.
  9. Tiz
    #5

    Hamnade lite fel ;)

    ska ju vara svar på Erindriel förstås.
  10. 5
    Hamnade lite fel ;) ska ju vara svar på Erindriel förstås.
  11. Anna m 2
    #6

    Förlåt

    men jag måste bara fråga en sak. varför bära en 14-månaders? Hon kan väl gå själv? Inte konstigt att hon är klängig när hon brukar bäras runt varje dag. Du säger att kanske är läge att börja bära henne på ryggen då hon kanske är för stor för att bäras på magen, jag säger att det kanske är läge att börja sätta ner henne på golvet och låta henne ta sig fram av egen maskin?

    Jag vet att ni gärna bär länge här inne, men jag förstår inte varför. Jag har två barn som jag haft babybjörn till, de blev för tunga för den runt 5 månader och då slutade jag bära och de fick åka vagn vilket de gillade/gillar. Visst, alla barn gillar kanske inte vagn, men jag tror att de kan lära sig gilla den om man inte plockar upp dom direkt, Inte sagt att de ska skrika där i, man kan kanske locka med något roligt. Har haft en Ergo hemma för att testa till min 5-månaders, men tycker att det är för ,ycket pengar för en så kort tid.

    Ni säger ofta att man inte kan skämma bort små barn, men det är ju just det ni gjort.

    Förklara gärna varför man väljer att bära runt på stora barn som kan gå själv.
  12. 6
    Förlåt men jag måste bara fråga en sak. varför bära en 14-månaders? Hon kan väl gå själv? Inte konstigt att hon är klängig när hon brukar bäras runt varje dag. Du säger att kanske är läge att börja bära henne på ryggen då hon kanske är för stor för att bäras på magen, jag säger att det kanske är läge att börja sätta ner henne på golvet och låta henne ta sig fram av egen maskin?

    Jag vet att ni gärna bär länge här inne, men jag förstår inte varför. Jag har två barn som jag haft babybjörn till, de blev för tunga för den runt 5 månader och då slutade jag bära och de fick åka vagn vilket de gillade/gillar. Visst, alla barn gillar kanske inte vagn, men jag tror att de kan lära sig gilla den om man inte plockar upp dom direkt, Inte sagt att de ska skrika där i, man kan kanske locka med något roligt. Har haft en Ergo hemma för att testa till min 5-månaders, men tycker att det är för ,ycket pengar för en så kort tid.

    Ni säger ofta att man inte kan skämma bort små barn, men det är ju just det ni gjort.

    Förklara gärna varför man väljer att bära runt på stora barn som kan gå själv.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Använder du vagn?

    Det gör inte vi. Vi använder sele och sjal istället för vagn.
  14. 7
    Använder du vagn? Det gör inte vi. Vi använder sele och sjal istället för vagn.
  15. Skorpan
    #8

    Hur gör du då?

    Låter du en 14 månaders gå överallt alltid? Det är faktiskt långt från alla 14 månadersbebisar som kan gå. Upp till 18 månader är inom \"normal\" intervallet att lära sig gå själv. Kan de gå, så går de ofta ostadigt och långsamt, inte heller är de uthålliga nog för att klara en dag på skansen eller en tripp till stan. Inte vill jag ha en så liten springande i tunnelbanan heller.

    Vagn är både bökigt och distansskapande. Jag använder vagn så lite jag kan till min minsta.

    Varför ska barnen promt lära sig att acceptera det alternativ som betyder minst kontakt, minst närhet och minst av föräldern. Varför denna rädsla för att komma nära barnen?

    Varför man väljer att bära barnen? Det är praktiskt, mysigt, roligt, lugnande och bra mycket mindre bökigt än att dra runt på en vagn. Dessutom får man lite extra träning :).

    Bortskämda barn finns säkert här precis som hos alla grupper som bryr sig om barnen, men det är inte att bära bebisar som eventuellt leder till bortskämdhet. Bortskämda blir barn när de får leva i en värld där ingen tar ansvar, utan barnet tvingas välja och bestämma och då väljer lätt och kortsiktigt, eller desperat famlar i mörkret efter en ledtråd om vad som krävs för att föräldrarna sk ta sitt ansvar. Bortskämdhet beror inte på närhet och uppmärksamhet, utan på ansvarslöshet eller onödigt stor rädsla att stå för sina egna gränser.
  16. 8
    Hur gör du då? Låter du en 14 månaders gå överallt alltid? Det är faktiskt långt från alla 14 månadersbebisar som kan gå. Upp till 18 månader är inom \"normal\" intervallet att lära sig gå själv. Kan de gå, så går de ofta ostadigt och långsamt, inte heller är de uthålliga nog för att klara en dag på skansen eller en tripp till stan. Inte vill jag ha en så liten springande i tunnelbanan heller.

    Vagn är både bökigt och distansskapande. Jag använder vagn så lite jag kan till min minsta.

    Varför ska barnen promt lära sig att acceptera det alternativ som betyder minst kontakt, minst närhet och minst av föräldern. Varför denna rädsla för att komma nära barnen?

    Varför man väljer att bära barnen? Det är praktiskt, mysigt, roligt, lugnande och bra mycket mindre bökigt än att dra runt på en vagn. Dessutom får man lite extra träning :).

    Bortskämda barn finns säkert här precis som hos alla grupper som bryr sig om barnen, men det är inte att bära bebisar som eventuellt leder till bortskämdhet. Bortskämda blir barn när de får leva i en värld där ingen tar ansvar, utan barnet tvingas välja och bestämma och då väljer lätt och kortsiktigt, eller desperat famlar i mörkret efter en ledtråd om vad som krävs för att föräldrarna sk ta sitt ansvar. Bortskämdhet beror inte på närhet och uppmärksamhet, utan på ansvarslöshet eller onödigt stor rädsla att stå för sina egna gränser.
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Men...

    jag har ingen vagn till mina barn! De är 3 år resp 17 månader. Båda har lärt sig gå då de var 9,5 månader.

    Ute går stora tjejen alltid själv. Lilltjejen går så länge hon orkar och sen bär jag henne i ERGO på ryggen.

    Förstår inte varför du tycker att jag skämt bort dem genom att bära!?
    Tycker det är bättre att bära dem och att de går så mycket de kan/orkar än att de åker vagn tills de är 4/5 år (normala friska barn).

    Visst händer det att jag bär lilltjejen hemma oxå då jag lagar mat osv. Men dt tror jag alla gör ibland, och då är dt ju sååå mycket skönare att bära med riktiga verktyg (typ ERGO eller RINGO) iställr för att släpa på höften och få ont!
  18. 9
    Men... jag har ingen vagn till mina barn! De är 3 år resp 17 månader. Båda har lärt sig gå då de var 9,5 månader.

    Ute går stora tjejen alltid själv. Lilltjejen går så länge hon orkar och sen bär jag henne i ERGO på ryggen.

    Förstår inte varför du tycker att jag skämt bort dem genom att bära!?
    Tycker det är bättre att bära dem och att de går så mycket de kan/orkar än att de åker vagn tills de är 4/5 år (normala friska barn).

    Visst händer det att jag bär lilltjejen hemma oxå då jag lagar mat osv. Men dt tror jag alla gör ibland, och då är dt ju sååå mycket skönare att bära med riktiga verktyg (typ ERGO eller RINGO) iställr för att släpa på höften och få ont!
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10

    Kan alla 14 månaders gå?

    Trist inställning.
    Man kan aldrig ge sitt barn för mycket närhet, att bära med sele/sjal är bättre för kroppen än att bära på höften.
    Tids nog vill dom inte vara nära längre.
  20. 10
    Kan alla 14 månaders gå? Trist inställning.
    Man kan aldrig ge sitt barn för mycket närhet, att bära med sele/sjal är bättre för kroppen än att bära på höften.
    Tids nog vill dom inte vara nära längre.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11

    Vänder på din fråga

    Varför använder du vagn när barnet kan gå?

    Vi som bär våra barn länge här inne använder inte vagnen så som samhället tycker att man ska göra, vi använder sjal eller sele _istället_ för vagnen (följer vagnen med så är det för att slippa bära på alla tunga matkassar).

  22. 11
    Vänder på din fråga Varför använder du vagn när barnet kan gå?

    Vi som bär våra barn länge här inne använder inte vagnen så som samhället tycker att man ska göra, vi använder sjal eller sele _istället_ för vagnen (följer vagnen med så är det för att slippa bära på alla tunga matkassar).

  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12

    öh jaha

    lika lite som man kan skämma bort ett späd barn med närhet kan man skämma bort en 14 månaders. Alltså bär man om barnet vill bli buret. Jag bär fortfarande min son ibland när han vill och när hans små ben inte orkar/hinner med och han är 2½.
    En 14 månaders är ju dessutom kanske inte så stadig och absolut inte speciellt snabb så man hinner kanske inte alltid vänta.
  24. 12
    öh jaha lika lite som man kan skämma bort ett späd barn med närhet kan man skämma bort en 14 månaders. Alltså bär man om barnet vill bli buret. Jag bär fortfarande min son ibland när han vill och när hans små ben inte orkar/hinner med och han är 2½.
    En 14 månaders är ju dessutom kanske inte så stadig och absolut inte speciellt snabb så man hinner kanske inte alltid vänta.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    Jag undrar

    hur du tänker när du skriver att det var dyrt för så kort tid?
    Baby Björn kostar ju numera bra mkt mer än 850 kr som Ergon gör??
    Ergon kan du dessutom använda mkt längre.

    Sen så är det väl så som Sterna skriver. Jag använder sele istället för vagn, vilket innebär att när min 14 månaders inte orkar gå så långt som vi ska så åker denne rygg istället för vagn!
    Menar du att din 14 månaders orkade ta långa promenader eller??

    Fy vilket trisst inlägg:(
  26. 13
    Jag undrar hur du tänker när du skriver att det var dyrt för så kort tid?
    Baby Björn kostar ju numera bra mkt mer än 850 kr som Ergon gör??
    Ergon kan du dessutom använda mkt längre.

    Sen så är det väl så som Sterna skriver. Jag använder sele istället för vagn, vilket innebär att när min 14 månaders inte orkar gå så långt som vi ska så åker denne rygg istället för vagn!
    Menar du att din 14 månaders orkade ta långa promenader eller??

    Fy vilket trisst inlägg:(
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14

    Ja jag har ändrat mig;)

    Jag köpte mig en Patapum...så provade jag en Ergo New Generation o då sålde jag Patapummen o köpte en Ergo istället *fnissar*

    Så nu bär även jag i Ergon. SKitskönt. Elias sitter redan på ryggen för det är lättare att få upp han än med sjalen:)

    Jag slår ett slag för Egon som jag tror du får mer nytta av.

    Kram Emma *som ska tillägga, Ergon är sydd lite skålformad där barnet sitter, skitbekvämt:)*
  28. 14
    Ja jag har ändrat mig;) Jag köpte mig en Patapum...så provade jag en Ergo New Generation o då sålde jag Patapummen o köpte en Ergo istället *fnissar*

    Så nu bär även jag i Ergon. SKitskönt. Elias sitter redan på ryggen för det är lättare att få upp han än med sjalen:)

    Jag slår ett slag för Egon som jag tror du får mer nytta av.

    Kram Emma *som ska tillägga, Ergon är sydd lite skålformad där barnet sitter, skitbekvämt:)*
  29. Agneta H, 5 dagar kvar till bf
    #15

    ???

    Du måste ha ett annorlunda barn som kan gå alla sträckor när det är 14 månader. Det har inte mina klarat, inte ens sonen som började gå vid 10 månader. Men ni kanske inte går så mycket? För vagn är väl lika mycket att skämma bort som att bära isåfall. Bär man så får man åtminstone den för barn så nödvändiga närheten vilket man inte får i vagn. Bärandet utvecklar dessutom motoriken hos barnet vilket vagnen inte gör. Sittställningen i vagn är dessutom inte avseed för barn. Det är inte meningen att barn ska sitta stilla på det viset. Sittställningen när barnet bär är ergonomiskt utformade, i de flesta bärredskap - dock inte babybjörn där barnet hänger och belastar bäckenet och ryggen.

    Dessutom så hänger man inte med i modehetsen kring vagnar vilket gör att man är en god förebild för sitt barn.

    Klängiga blir barn för att de behöver närheten. Klänger de inte har de antingen fått vad de behöver i det avseendet ELLER fått inpräntat att de inte har rätt att \"be om\" närheten.
  30. 15
    ??? Du måste ha ett annorlunda barn som kan gå alla sträckor när det är 14 månader. Det har inte mina klarat, inte ens sonen som började gå vid 10 månader. Men ni kanske inte går så mycket? För vagn är väl lika mycket att skämma bort som att bära isåfall. Bär man så får man åtminstone den för barn så nödvändiga närheten vilket man inte får i vagn. Bärandet utvecklar dessutom motoriken hos barnet vilket vagnen inte gör. Sittställningen i vagn är dessutom inte avseed för barn. Det är inte meningen att barn ska sitta stilla på det viset. Sittställningen när barnet bär är ergonomiskt utformade, i de flesta bärredskap - dock inte babybjörn där barnet hänger och belastar bäckenet och ryggen.

    Dessutom så hänger man inte med i modehetsen kring vagnar vilket gör att man är en god förebild för sitt barn.

    Klängiga blir barn för att de behöver närheten. Klänger de inte har de antingen fått vad de behöver i det avseendet ELLER fått inpräntat att de inte har rätt att \"be om\" närheten.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Gillar den sista meningen Agneta!!

    Den ska jag spara!
  32. 16
    Gillar den sista meningen Agneta!! Den ska jag spara!
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17

    Min son var

    16 månader när han började gå och visserligen var han sen (inom marginalerna) men jag har svårt att se att en 14 månaders bebis ska kunna gå överallt. Om man sen väljer sjal/sele istället för vagn så är väl inte det att skämma bort. Jag bär fortfarande min snart 4-åriga son eftersom han har ett så stort närhetsbehov. Ångrar att jag inte hade sjal från början så att jag hade kunnat bära honom i den sen. Jag kånkar för hand. Och inte en tanke har jag på att han skulle bli bortskämd.
  34. 17
    Min son var 16 månader när han började gå och visserligen var han sen (inom marginalerna) men jag har svårt att se att en 14 månaders bebis ska kunna gå överallt. Om man sen väljer sjal/sele istället för vagn så är väl inte det att skämma bort. Jag bär fortfarande min snart 4-åriga son eftersom han har ett så stort närhetsbehov. Ångrar att jag inte hade sjal från början så att jag hade kunnat bära honom i den sen. Jag kånkar för hand. Och inte en tanke har jag på att han skulle bli bortskämd.
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    Viktor var 17 månader

    när han tog sina första steg. Jag uppfattar ditt inlägg som aningen fördömande. Jag kan ju ha fel förstås men om jag har rätt hoppas jag innerligt att du aldrig sett oss och tänkt dåliga tankar om mig som fortfarande bär min 18-månaderskille titt som tätt...
  36. 18
    Viktor var 17 månader när han tog sina första steg. Jag uppfattar ditt inlägg som aningen fördömande. Jag kan ju ha fel förstås men om jag har rätt hoppas jag innerligt att du aldrig sett oss och tänkt dåliga tankar om mig som fortfarande bär min 18-månaderskille titt som tätt...
  37. Gabbi med Alva och Jacob
    #19

    Min son..

    ...går inte och han är över året.
    Min dotter började gå så smått vid 15 månader, hon skulle aldrig kunna gå längre sträckor vid den åldern.

    Man bär barn för att man tycker om det. Jag bär mina för att jag älskar att lukta på dom, ha ansiktet i jämnhöjd med dom, och känna värmen från dom. Är det mer onaturligt än nåt annat färdmedelsalternativ?
  38. 19
    Min son.. ...går inte och han är över året.
    Min dotter började gå så smått vid 15 månader, hon skulle aldrig kunna gå längre sträckor vid den åldern.

    Man bär barn för att man tycker om det. Jag bär mina för att jag älskar att lukta på dom, ha ansiktet i jämnhöjd med dom, och känna värmen från dom. Är det mer onaturligt än nåt annat färdmedelsalternativ?
  39. Christina m. 2
    #20

    Så tvärsäkert.

    Jag både samsover och har långtidsammat, tror väldigt mycket på AP som förhållningssätt och försöker att hålla de idealen högt så gott det går, men jag kan inte köpa dessa tvärsäkra och kategoriska uttalanden. Hur vet du så bergsäkert följande:

    \"Bärandet utvecklar dessutom motoriken hos barnet vilket vagnen inte gör.\"

    \"Sittställningen i vagn är dessutom inte avsedd för barn. Det är inte meningen att barn ska sitta stilla på det viset.\"

    För att inte tala om följande:

    \"Klängiga blir barn för att de behöver närheten. Klänger de inte har de antingen fått vad de behöver i det avseendet ELLER fått inpräntat att de inte har rätt att be om närheten.\" Jag kan komma på ett antal alternativa, plausibla förklaringar. Men var finns argumenten för att dina påståenden där det bara finns A eller B är mer riktiga än någon annan vild gissning?

    Därutöver måste jag säga att jag höll på att trilla av stolen när jag läste:

    \"Dessutom så hänger man inte med i modehetsen kring vagnar vilket gör att man är en god förebild för sitt barn.\"

    1) Jag TROR att man kan använda barnvagn alldeles utan att hänga med i någon \"modehets.\" Vad tror du?

    2) Jag tror att man kan vara superdupertrendmedveten och samtidigt vara en alldeles lysande förebild för sina barn. Vad tror du?

    3) Du anar ingen trend när det gäller sjalar härinne, då menar du ;0).

    Jag håller inte heller med den skribent du svarar, men jag skulle önska mig färre tvärsäkra, kategoriska, \"allvetande\" uttalanden här. Då skulle åtminstone jag trivas bättre.
  40. 20
    Så tvärsäkert. Jag både samsover och har långtidsammat, tror väldigt mycket på AP som förhållningssätt och försöker att hålla de idealen högt så gott det går, men jag kan inte köpa dessa tvärsäkra och kategoriska uttalanden. Hur vet du så bergsäkert följande:

    \"Bärandet utvecklar dessutom motoriken hos barnet vilket vagnen inte gör.\"

    \"Sittställningen i vagn är dessutom inte avsedd för barn. Det är inte meningen att barn ska sitta stilla på det viset.\"

    För att inte tala om följande:

    \"Klängiga blir barn för att de behöver närheten. Klänger de inte har de antingen fått vad de behöver i det avseendet ELLER fått inpräntat att de inte har rätt att be om närheten.\" Jag kan komma på ett antal alternativa, plausibla förklaringar. Men var finns argumenten för att dina påståenden där det bara finns A eller B är mer riktiga än någon annan vild gissning?

    Därutöver måste jag säga att jag höll på att trilla av stolen när jag läste:

    \"Dessutom så hänger man inte med i modehetsen kring vagnar vilket gör att man är en god förebild för sitt barn.\"

    1) Jag TROR att man kan använda barnvagn alldeles utan att hänga med i någon \"modehets.\" Vad tror du?

    2) Jag tror att man kan vara superdupertrendmedveten och samtidigt vara en alldeles lysande förebild för sina barn. Vad tror du?

    3) Du anar ingen trend när det gäller sjalar härinne, då menar du ;0).

    Jag håller inte heller med den skribent du svarar, men jag skulle önska mig färre tvärsäkra, kategoriska, \"allvetande\" uttalanden här. Då skulle åtminstone jag trivas bättre.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. ergo vs patapum
    By Tigerkakan in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 20:49
  2. Patapum VS Ergo
    By nickan73 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 17:38
  3. ergo vs patapum!!!
    By jenjen in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 22:17
  4. Patapum vs Ergo
    By Sol -sjuk- in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 21:41
  5. Var säljer jag en Sutemi/Ergo
    By Anelle in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 14:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar