Vad gör man med duktiga barn?
Förskoleklass (6-års.)
  1. Villrådig
    #1

    Vad gör man med duktiga barn?

    Hej, jag har ett dilemma som jag måste ta ställning till så småningom. Min nyss fyllda 4-åriga son är och har alltid varit tidig i utvecklingen på alla områden (motoriskt, socialt, verbalt, \'kunskapsmässigt\') vilket har resulterat i att omgivningen anser att han borde börja skolan ett år tidigare. Jag vet inte, jag tycker att leken är viktig för utvecklingen och i skolan blir det inte lika nycket lek. Samtidigt är jag rädd att han kommer tycka att allt är för tråkigt om ha redan kan en hel del. I nuläget kan han redan läsa, stava, skriva (fin finmotorik) och både addera och subtrahera tal upp till 20. Han är lång för sin ålder, folk tror att han är fem (folk har alltid trott ett år mer de senaste 2,5 åren). Socialt fungerar han jättebra på dagis - på ett år har fröknarna berättat om en handfull konflikter. Han kan vänta på sin tur, klä på sig, fungerar på toaletten (blev blöjfri vid 1,5 år). Han käner empati och är en schysst kompis. Naturligtvis finns det sidor att arbeta med, han genomgår trots men det är mest hemma. Tja, hur vet jag vad som är bäst för min lille son? Jag har själv jobbat inom skolan (studerar nu) och vet att det inte alltid är så enkelt att ge de duktiga barnen andra uppgifter, det blir mycket väntan och gemenskapen med de andra barnen vid genomgångar blir aldrig densamma. Med andra ord - vad gör man med duktiga barn?
  2. 1
    Vad gör man med duktiga barn? Hej, jag har ett dilemma som jag måste ta ställning till så småningom. Min nyss fyllda 4-åriga son är och har alltid varit tidig i utvecklingen på alla områden (motoriskt, socialt, verbalt, \'kunskapsmässigt\') vilket har resulterat i att omgivningen anser att han borde börja skolan ett år tidigare. Jag vet inte, jag tycker att leken är viktig för utvecklingen och i skolan blir det inte lika nycket lek. Samtidigt är jag rädd att han kommer tycka att allt är för tråkigt om ha redan kan en hel del. I nuläget kan han redan läsa, stava, skriva (fin finmotorik) och både addera och subtrahera tal upp till 20. Han är lång för sin ålder, folk tror att han är fem (folk har alltid trott ett år mer de senaste 2,5 åren). Socialt fungerar han jättebra på dagis - på ett år har fröknarna berättat om en handfull konflikter. Han kan vänta på sin tur, klä på sig, fungerar på toaletten (blev blöjfri vid 1,5 år). Han käner empati och är en schysst kompis. Naturligtvis finns det sidor att arbeta med, han genomgår trots men det är mest hemma. Tja, hur vet jag vad som är bäst för min lille son? Jag har själv jobbat inom skolan (studerar nu) och vet att det inte alltid är så enkelt att ge de duktiga barnen andra uppgifter, det blir mycket väntan och gemenskapen med de andra barnen vid genomgångar blir aldrig densamma. Med andra ord - vad gör man med duktiga barn?
  3. Maria
    #2

    Mitt råd

    Hej!

    Din kille verkar verkligen vara jätteduktig på allt! Gläds och njut!

    Duktiga barn har alltid funnits, men hur många av dem började skolan när de var fem? Inga, någon enstaka började när de var sex. I princip börjar ju alla ett år för tidigt numera, på gott och ont.

    Tycker ni ska låta honom börja när han är sex år, tänk så många år han ska gå i skolan! Låt honom känna sig och vara duktig i sin egen årskull. Det finns ju en liten risk med att låta honom börja med ett år äldre barn, om något år kanske de har utvecklats i en takt där din pojke inte riktigt hänger med och har mer gemensamt med barn i sin egen kull. Dvs. har tappat en del försprång.

    Ursäkta om det låter negativt, men som högstadielärare ser jag fler inte så lyckade, än lyckade, fall, då man låtit barn börja skolan ett år för tidigt.

    Då tycker jag att det är bättre att låta honom hoppa över en årskurs lite senare, kanske i trean.

    Det är skolans skyldighet att ge din duktiga son stimulerande uppgifter. Borde inte vara så svårt, tex. ge honom rejäla böcker, matteuppgifter och små forskningsuppgifter.

    Lycka till och som sagt, gläds åt sonen!
  4. 2
    Mitt råd Hej!

    Din kille verkar verkligen vara jätteduktig på allt! Gläds och njut!

    Duktiga barn har alltid funnits, men hur många av dem började skolan när de var fem? Inga, någon enstaka började när de var sex. I princip börjar ju alla ett år för tidigt numera, på gott och ont.

    Tycker ni ska låta honom börja när han är sex år, tänk så många år han ska gå i skolan! Låt honom känna sig och vara duktig i sin egen årskull. Det finns ju en liten risk med att låta honom börja med ett år äldre barn, om något år kanske de har utvecklats i en takt där din pojke inte riktigt hänger med och har mer gemensamt med barn i sin egen kull. Dvs. har tappat en del försprång.

    Ursäkta om det låter negativt, men som högstadielärare ser jag fler inte så lyckade, än lyckade, fall, då man låtit barn börja skolan ett år för tidigt.

    Då tycker jag att det är bättre att låta honom hoppa över en årskurs lite senare, kanske i trean.

    Det är skolans skyldighet att ge din duktiga son stimulerande uppgifter. Borde inte vara så svårt, tex. ge honom rejäla böcker, matteuppgifter och små forskningsuppgifter.

    Lycka till och som sagt, gläds åt sonen!
  5. Villrådig
    #3

    Inte två år för tidigt såklart!

    Hej och tack för svar! Vår tanke har aldrig varit att sätta honom i skolan två år för tidigt, i så fall ett år för tidigt. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och jag har verkligen ingen press på min son, jag vill endast göra det som är bäst för honom. Alternativen utöver den vanliga gången är således: börja skolan (1:an) vid 6 års ålder, eller börja förskoleklass vid 5 års ålder.
  6. 3
    Inte två år för tidigt såklart! Hej och tack för svar! Vår tanke har aldrig varit att sätta honom i skolan två år för tidigt, i så fall ett år för tidigt. Det finns många aspekter att ta hänsyn till och jag har verkligen ingen press på min son, jag vill endast göra det som är bäst för honom. Alternativen utöver den vanliga gången är således: börja skolan (1:an) vid 6 års ålder, eller börja förskoleklass vid 5 års ålder.
  7. Anonym
    #4

    vänta...

    Jag läser till lärare och är snart klar. Min fundering är hur han trivs på dagis? trivs han bra så ser jag ingen anledning att börja skolan tidigare utan tycker att du istället skall ställa krav på förskolelärarna att de anpassar sig efter honom, alltså kanske mer utvecklade lekar,övningar,spel etc. Vad råder förskolelärarna er till? Det är ju stor skillnad på hur verksamhetet i förskoleklasserna bedrivs från skola till skola. Fråga hur man \"undervisar\" iförskoleklassen på din skola. Där jag varit är det ganska mycket skola för 6-åringarna och det är inte alla som är mogna för det.
    Hoppas att du blev lite klokare.
  8. 4
    vänta... Jag läser till lärare och är snart klar. Min fundering är hur han trivs på dagis? trivs han bra så ser jag ingen anledning att börja skolan tidigare utan tycker att du istället skall ställa krav på förskolelärarna att de anpassar sig efter honom, alltså kanske mer utvecklade lekar,övningar,spel etc. Vad råder förskolelärarna er till? Det är ju stor skillnad på hur verksamhetet i förskoleklasserna bedrivs från skola till skola. Fråga hur man \"undervisar\" iförskoleklassen på din skola. Där jag varit är det ganska mycket skola för 6-åringarna och det är inte alla som är mogna för det.
    Hoppas att du blev lite klokare.
  9. Åsa
    #5

    Svarade dig på börja skolan

    och om du väljer förutom vanliga gången om han ska börja 6års för tidigt eller 1:an direkt vid 6 år så skulle jag valt det senare detta då det händer mycket på två år och jag tror att det blir konstigt att gå två år på 6-års om han inte är redo. Lättare då att börja skolan direkt. Verkar som det i vissa kommuner inte är så ovanligt att några barn gör så och man har ju alltid rätt att börja skolan vid 6 men inte att börja 6års vid 5.

    Du skrev att han är tidig motorisk. Hur tidig är han i typiska skol-motoriska övningar. Kan han simma, åka skridskor, skidor, cykla, snickra, tälja, hoppa höjdhopp. Hur leker han? Lekar han mest med äldre barn? Barn kan få helt olika uppgifter i skolan, olika böcker osv men på raster, kalas osv är det klasskompisarna som gäller. Tror det är viktigare att vara i fas med den typen av utveckling än den akademiska.


  10. 5
    Svarade dig på börja skolan och om du väljer förutom vanliga gången om han ska börja 6års för tidigt eller 1:an direkt vid 6 år så skulle jag valt det senare detta då det händer mycket på två år och jag tror att det blir konstigt att gå två år på 6-års om han inte är redo. Lättare då att börja skolan direkt. Verkar som det i vissa kommuner inte är så ovanligt att några barn gör så och man har ju alltid rätt att börja skolan vid 6 men inte att börja 6års vid 5.

    Du skrev att han är tidig motorisk. Hur tidig är han i typiska skol-motoriska övningar. Kan han simma, åka skridskor, skidor, cykla, snickra, tälja, hoppa höjdhopp. Hur leker han? Lekar han mest med äldre barn? Barn kan få helt olika uppgifter i skolan, olika böcker osv men på raster, kalas osv är det klasskompisarna som gäller. Tror det är viktigare att vara i fas med den typen av utveckling än den akademiska.


  11. pinglan
    #6

    Känner igen mig så väl - men

    Har en likadan flicka på 4 år där jag oxå fundedrat kring tidigare skolgång. För att jag helt enkelt känner att hon inte får stimulans i en miljö där hon inte kan utvecklas. Det i sin tur kan ge andra negativa utvecklingar. Frustation b la. Hur som hälst så bytte jag fsk. Och nu finns inte en tanke på att sätta henne tidigare på skolbänken. Jag tycker att en bra fsk faktiskt klarar av stimulera även barn som söker kunskap, och kan räkna både bak och framlänges.
    Min dotter kan läsa, skriva och lösa matte tal. Men på den nya fsk så har dom skoltränings böcker dem får hon sitta med, när hon vill. För min högst personliga åsikt är att barn som knäckt koden tidigare även behöver träning på andra områden. Det är lika viktigt att dom hänger med i samspels biten som ett ex.
    Det finns mycket som föräldrar kan lära sina barn i den här åldern vi fördjupar oss i sol system, geografi kartor, flaggor. Fånga upp barnets intresse jag är inte alldeles säker på att tidig skolgång alltid ger den bästa stimulansen. Det är lätt att som förälder fokusera på barnents kunskaper, men i en grupp med äldre barn kan det bli en skillnad både fysiskt och psykiskt. Har ett barn i min 6 årings klass som är 1 år yngre, och det tycker dom andra är småbarn för dom i sin tur blir ju kallad det av 1-orna visst det är sådan här små saker som vi vuxna rycker på axlarna åt, men för ett barn är det ju en stor sak. För oftas går inte självförtroende och kunskap hand i hand när det gäller barn.
    Men som sagt det här är mina tankar, lägger inga värderingar i vad du anser att ditt barn ska göra.
    Alla bar är olika det är skillnad även på de som kan mer för sin ålder också.
    Hur som hälst lycka till.
  12. 6
    Känner igen mig så väl - men Har en likadan flicka på 4 år där jag oxå fundedrat kring tidigare skolgång. För att jag helt enkelt känner att hon inte får stimulans i en miljö där hon inte kan utvecklas. Det i sin tur kan ge andra negativa utvecklingar. Frustation b la. Hur som hälst så bytte jag fsk. Och nu finns inte en tanke på att sätta henne tidigare på skolbänken. Jag tycker att en bra fsk faktiskt klarar av stimulera även barn som söker kunskap, och kan räkna både bak och framlänges.
    Min dotter kan läsa, skriva och lösa matte tal. Men på den nya fsk så har dom skoltränings böcker dem får hon sitta med, när hon vill. För min högst personliga åsikt är att barn som knäckt koden tidigare även behöver träning på andra områden. Det är lika viktigt att dom hänger med i samspels biten som ett ex.
    Det finns mycket som föräldrar kan lära sina barn i den här åldern vi fördjupar oss i sol system, geografi kartor, flaggor. Fånga upp barnets intresse jag är inte alldeles säker på att tidig skolgång alltid ger den bästa stimulansen. Det är lätt att som förälder fokusera på barnents kunskaper, men i en grupp med äldre barn kan det bli en skillnad både fysiskt och psykiskt. Har ett barn i min 6 årings klass som är 1 år yngre, och det tycker dom andra är småbarn för dom i sin tur blir ju kallad det av 1-orna visst det är sådan här små saker som vi vuxna rycker på axlarna åt, men för ett barn är det ju en stor sak. För oftas går inte självförtroende och kunskap hand i hand när det gäller barn.
    Men som sagt det här är mina tankar, lägger inga värderingar i vad du anser att ditt barn ska göra.
    Alla bar är olika det är skillnad även på de som kan mer för sin ålder också.
    Hur som hälst lycka till.
  13. Maria
    #7

    Förklaring

    Alltså, så här menade jag: För ca tio år sedan infördes skolstart vid sex års ålder = sexårs, vilket betyder att idag börjar så gott som alla barn SKOLAN vid sex år. Innan sexårs infördes började man lekis, det som då kallades förskolan, vid sex års ålder.
    Då var det väldigt få barn som började skolan vid sex.

    Man kan alltså säga att i princip alla barn redan börjar skolan ett år tidigare, i och med att sexårs införts!

    Skynda långsamt!
  14. 7
    Förklaring Alltså, så här menade jag: För ca tio år sedan infördes skolstart vid sex års ålder = sexårs, vilket betyder att idag börjar så gott som alla barn SKOLAN vid sex år. Innan sexårs infördes började man lekis, det som då kallades förskolan, vid sex års ålder.
    Då var det väldigt få barn som började skolan vid sex.

    Man kan alltså säga att i princip alla barn redan börjar skolan ett år tidigare, i och med att sexårs införts!

    Skynda långsamt!
  15. Fia
    #8

    Men...

    ...det är väl egentligen ingen större skillnad mot \"förr i tiden\". Det som idag kallas förskoleklass motsvarar ju ganska väl det som på min tid kallades lekskola, och som de flesta gick på innan de började i 1:an. De flesta barn börjar i 1:an det år de fyller sju, och så har det varit ganska länge...
    Och en del barn började i 1:an som sexåringar då också.

    Att börja skolan tidigare handlar annars inte om att det är viktigt att börja skolan tidigt, utan att det är viktigt att hitta en plats där barnet trivs och mår bra och passar någotsånär in. Dvs detta är något för barn som avviker från jämnåriga och därför passar bättre med något äldre barn.
  16. 8
    Men... ...det är väl egentligen ingen större skillnad mot \"förr i tiden\". Det som idag kallas förskoleklass motsvarar ju ganska väl det som på min tid kallades lekskola, och som de flesta gick på innan de började i 1:an. De flesta barn börjar i 1:an det år de fyller sju, och så har det varit ganska länge...
    Och en del barn började i 1:an som sexåringar då också.

    Att börja skolan tidigare handlar annars inte om att det är viktigt att börja skolan tidigt, utan att det är viktigt att hitta en plats där barnet trivs och mår bra och passar någotsånär in. Dvs detta är något för barn som avviker från jämnåriga och därför passar bättre med något äldre barn.
  17. Lisa
    #9

    Kräv stimulans av läraren

    det är lärarens skyldighet att stimulera barnet tillsammans och i samarbete med föräldrarna.
  18. 9
    Kräv stimulans av läraren det är lärarens skyldighet att stimulera barnet tillsammans och i samarbete med föräldrarna.
  19. Lisa
    #10

    Förtydligar mig

    jag menar inte att jag tycker att barnet ska börja tidigare utan att det vid 6 års ålder börjar tillsammans med sina dagiskompisar i förskoleklassen.SEN är det en utmaning för lärare och föräldrar tillsammans.
  20. 10
    Förtydligar mig jag menar inte att jag tycker att barnet ska börja tidigare utan att det vid 6 års ålder börjar tillsammans med sina dagiskompisar i förskoleklassen.SEN är det en utmaning för lärare och föräldrar tillsammans.
  21. Medlem sedan
    Jul 1998
    #11

    Jag kan bara svara...

    ...på hur jag kände mig när jag började ettan. Jag kunde läsa, brukade läsa högt för de andra barnen på lekis. Jag läste böcker typ KullaGulla själv. Sen fick jag sitta och LJUDA ord i över ett år när jag började skolan. Jag fick nästan aldrig hjälp när det var något jag undrade över i matten för jag var ju \"ändå så långt fram\". Det var oerhört tråkigt. Jag hade hellre börjat ett år tidigare, eller helt enkelt hoppat över första klass. Det var tur att man hade äldre bröder så man kunde tjuvläsa deras läroböcker ;-)

    Om mina barn skulle vara tidiga både i mogenhet och när det gäller läsande/matte skulle jag definitivt överväga att de skulle få börja skolan ett år tidigare. Men jag hoppas att den skola som min dotter nu går i förskoleklass på kan fånga upp sådana som har lätt för sig och sådana som har det lite svårare. Lärarna där har sagt att de som är långt fram kan komma att tillfrågas om de vill byta till ettan.
    Det tycker jag är bra, då är det inte bara man själv som förälder som bedömer förmågan.
  22. 11
    Jag kan bara svara... ...på hur jag kände mig när jag började ettan. Jag kunde läsa, brukade läsa högt för de andra barnen på lekis. Jag läste böcker typ KullaGulla själv. Sen fick jag sitta och LJUDA ord i över ett år när jag började skolan. Jag fick nästan aldrig hjälp när det var något jag undrade över i matten för jag var ju \"ändå så långt fram\". Det var oerhört tråkigt. Jag hade hellre börjat ett år tidigare, eller helt enkelt hoppat över första klass. Det var tur att man hade äldre bröder så man kunde tjuvläsa deras läroböcker ;-)

    Om mina barn skulle vara tidiga både i mogenhet och när det gäller läsande/matte skulle jag definitivt överväga att de skulle få börja skolan ett år tidigare. Men jag hoppas att den skola som min dotter nu går i förskoleklass på kan fånga upp sådana som har lätt för sig och sådana som har det lite svårare. Lärarna där har sagt att de som är långt fram kan komma att tillfrågas om de vill byta till ettan.
    Det tycker jag är bra, då är det inte bara man själv som förälder som bedömer förmågan.

Liknande trådar

  1. Duktiga barn
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 05:39
  2. Duktiga barn
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 22:00
  3. Ni som är duktiga på barn
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:02
  4. Vad gör man med duktiga barn?
    By Villrådig in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 09:42
  5. Vad gör man med duktiga barn?
    By Villrådig in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 10:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar