bvc idag :(
_0406 Junibarn
  1. Daphnia
    #1

    bvc idag :(

    idag var vi på bvc för att väga och mäta. Victor är en liten kille, alla i vår mammagrupp är betydligt större än honom, men det har inte varit/setts som ett problem tidigare... men så idag var det en extra \"kärring\" där när vi skulle väga och mäta... *suckar* hon började genast prata om att han hade ökat alldeles för lite i vikt sedan sist - bara 480 gram sedan i augusti.... (han väger nu 10535 gram till sina 78 cm.) han hade tappat på \"sin\" kurva och ligger nu två kurvor under normalkurvan.
    jag är själv liten och smal och har ALLTID varit det, vilket jag sa när jag var där, men det spelade ingen roll.... han ska följa normalkurvan ändå, sa \"kärringen\".
    de började fråga vad han äter, hur mycket, hur ofta och mycket han bajsar, om han är lös eller hård i magen... osv osv.... vi fick en ny tid om en månad. har han inte börjat öka mera till dess tyckte de att det borde göras en utredning på varför han är så liten. visst, han ÄR liten, men inte så väldigt liten.han har hull och han är pigg och glad. jag blir så less :(
    när jag går dit nästa gång ska jag ta med mig mitt eget hälsokort från när jag var liten, så får de se... själv vägde jag 10.540 och var 82 cm lång när jag var TVÅ ÅR! kanske kan det få tyst på dem.... men jag är tveksam... vad vill de egentligen?? att jag ska tvångsmata honom???
    visst finns det fler här med barn som inte är så stora?? men som är pigga, glada, inte går hungriga och mår bra? behöver lite stöd....
  2. 1
    bvc idag :( idag var vi på bvc för att väga och mäta. Victor är en liten kille, alla i vår mammagrupp är betydligt större än honom, men det har inte varit/setts som ett problem tidigare... men så idag var det en extra \"kärring\" där när vi skulle väga och mäta... *suckar* hon började genast prata om att han hade ökat alldeles för lite i vikt sedan sist - bara 480 gram sedan i augusti.... (han väger nu 10535 gram till sina 78 cm.) han hade tappat på \"sin\" kurva och ligger nu två kurvor under normalkurvan.
    jag är själv liten och smal och har ALLTID varit det, vilket jag sa när jag var där, men det spelade ingen roll.... han ska följa normalkurvan ändå, sa \"kärringen\".
    de började fråga vad han äter, hur mycket, hur ofta och mycket han bajsar, om han är lös eller hård i magen... osv osv.... vi fick en ny tid om en månad. har han inte börjat öka mera till dess tyckte de att det borde göras en utredning på varför han är så liten. visst, han ÄR liten, men inte så väldigt liten.han har hull och han är pigg och glad. jag blir så less :(
    när jag går dit nästa gång ska jag ta med mig mitt eget hälsokort från när jag var liten, så får de se... själv vägde jag 10.540 och var 82 cm lång när jag var TVÅ ÅR! kanske kan det få tyst på dem.... men jag är tveksam... vad vill de egentligen?? att jag ska tvångsmata honom???
    visst finns det fler här med barn som inte är så stora?? men som är pigga, glada, inte går hungriga och mår bra? behöver lite stöd....
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Jamen

    det låter ju jättekonstigt av BVC-tanterna! Han är ju inte undernärd precis! Jag kan bli så irriterad på att man hänger upp sig på kurvorna och inte ser till hur barnet mår istället. Ida tappade kurvor när hon var bara några månader gammal, och jag tyckte det var jättejobbigt även om BVC inte var så oroliga. Dom frågade ju om jag var stressad, om jag åt ordentligt och så, men sen var det inte mer med det. Du får väl försöka tänka att det är bra att dom håller koll på honom (även om du eg vet att allt är ok). Man kan ju inte tvinga barn att äta och inget barn svälter ihjäl frivilligt heller. Ida är ff en smalis, nu har jag inte vägt och mätt henne på länge men jag tror hon väger ungefär 10 kg och är 80 cm lång (om hon följt sin kurva).

    Lycka till och tänk bara att det är bra att BVC håller koll på vikten, så tänkte jag.

    Kram!
  4. 2
    Jamen det låter ju jättekonstigt av BVC-tanterna! Han är ju inte undernärd precis! Jag kan bli så irriterad på att man hänger upp sig på kurvorna och inte ser till hur barnet mår istället. Ida tappade kurvor när hon var bara några månader gammal, och jag tyckte det var jättejobbigt även om BVC inte var så oroliga. Dom frågade ju om jag var stressad, om jag åt ordentligt och så, men sen var det inte mer med det. Du får väl försöka tänka att det är bra att dom håller koll på honom (även om du eg vet att allt är ok). Man kan ju inte tvinga barn att äta och inget barn svälter ihjäl frivilligt heller. Ida är ff en smalis, nu har jag inte vägt och mätt henne på länge men jag tror hon väger ungefär 10 kg och är 80 cm lång (om hon följt sin kurva).

    Lycka till och tänk bara att det är bra att BVC håller koll på vikten, så tänkte jag.

    Kram!
  5. Medlem sedan
    Jun 2000
    #3

    Samma här!

    Dom tjatar på mig att Alex inte växer tillräckligt varenda gång jag är där. Vår gamla bvc-sköterska tyckte det var okej, men tyvärr är hon tjänstledig nu och vi har fått en annan som är betydligt nervösare för allt. Jag tror jag har redogjort 10 ggr hur mycket han äter och hon tycker jag ska ge honom massa mer mat, men jag kan inte tvinga i honom ännu mer mat (han äter redan mer än dom flesta andra barn i vår närhet).

    Precis som du så vägde jag mindre än vad Alex gör när jag var lika gammal. Han har följt mig hela tiden, men vägt lite mer (han är ju kille också) och det fattade den gamla bvc-sköterskan men den nya bara slår bort det. Förut gillade jag att gå till bvc och väga och mäta men nu håller jag mig borta för jag vet att hon har nått att klaga på. Alex vägde sist jag vägde honom här hemma inte ens 10 kg utan kläder så jag gissar att det blir en hel del tjat nästa gång.

    Alex är absolut inte hungrig och är väldigt pigg och glad! Han började stanna upp när han var 6 månader, ganska precis när han började kräla runt på golvet här hemma. Han har alltid varit jätteaktiv och springer av sig allt. Så inte är det konstigt! Det är så trist att man ska bli så orolig av att gå till bvc :(

    Om Victor mår bra och är pigg och glad tror jag inte det är någon fara, vad än dom på bvc säger! Springer han mycket är det ju inte konstigt att vikten inte går upp jättemycket...
  6. 3
    Samma här! Dom tjatar på mig att Alex inte växer tillräckligt varenda gång jag är där. Vår gamla bvc-sköterska tyckte det var okej, men tyvärr är hon tjänstledig nu och vi har fått en annan som är betydligt nervösare för allt. Jag tror jag har redogjort 10 ggr hur mycket han äter och hon tycker jag ska ge honom massa mer mat, men jag kan inte tvinga i honom ännu mer mat (han äter redan mer än dom flesta andra barn i vår närhet).

    Precis som du så vägde jag mindre än vad Alex gör när jag var lika gammal. Han har följt mig hela tiden, men vägt lite mer (han är ju kille också) och det fattade den gamla bvc-sköterskan men den nya bara slår bort det. Förut gillade jag att gå till bvc och väga och mäta men nu håller jag mig borta för jag vet att hon har nått att klaga på. Alex vägde sist jag vägde honom här hemma inte ens 10 kg utan kläder så jag gissar att det blir en hel del tjat nästa gång.

    Alex är absolut inte hungrig och är väldigt pigg och glad! Han började stanna upp när han var 6 månader, ganska precis när han började kräla runt på golvet här hemma. Han har alltid varit jätteaktiv och springer av sig allt. Så inte är det konstigt! Det är så trist att man ska bli så orolig av att gå till bvc :(

    Om Victor mår bra och är pigg och glad tror jag inte det är någon fara, vad än dom på bvc säger! Springer han mycket är det ju inte konstigt att vikten inte går upp jättemycket...
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Äh!

    Strunta i dem!

    Wilma väger bara 9,5 till sina 78 cm. och hon är absolut inte smal!
    Dessutom är hon pigg och glad. Springer, dansar, klättrar och gör allt som små 17-månaders ska!
    Sen äter hontyp ingenting, men hon håller på att få 4 tuggtänder samtidigt, så det förstår jag! :) Hon är iofs. redan kollad för gluten, men det var inget, så jag kör på som vanligt! Hon verkar må hur brs som helst!

    Du vet ju bästa hur Victor mår! Lyssna inte för mycket på dem om du inte oroar dig! Försök att ha lite extra fett på maten och sen låter du honom sköta resten!
  8. 4
    Äh! Strunta i dem!

    Wilma väger bara 9,5 till sina 78 cm. och hon är absolut inte smal!
    Dessutom är hon pigg och glad. Springer, dansar, klättrar och gör allt som små 17-månaders ska!
    Sen äter hontyp ingenting, men hon håller på att få 4 tuggtänder samtidigt, så det förstår jag! :) Hon är iofs. redan kollad för gluten, men det var inget, så jag kör på som vanligt! Hon verkar må hur brs som helst!

    Du vet ju bästa hur Victor mår! Lyssna inte för mycket på dem om du inte oroar dig! Försök att ha lite extra fett på maten och sen låter du honom sköta resten!
  9. Zukits med Filip 04
    #5

    Va?

    Så lite tycker inte jag det låter som. Jag tror att Filip också är ca 76-78 cm och väger ca 10,8 enligt hemmavågen. 0,5 kg sen augusti låter helt normalt!!! Filip vägde ca 9,8 i juni, så han har gått upp 1 kg på 4 månader och han har också lite hull. Nej, så blind kan man inte stirra sig på kurvorna :-(
  10. 5
    Va? Så lite tycker inte jag det låter som. Jag tror att Filip också är ca 76-78 cm och väger ca 10,8 enligt hemmavågen. 0,5 kg sen augusti låter helt normalt!!! Filip vägde ca 9,8 i juni, så han har gått upp 1 kg på 4 månader och han har också lite hull. Nej, så blind kan man inte stirra sig på kurvorna :-(
  11. Majsan med Ylva 0103 & Ellen 040709
    #6

    Det var väl helt ok uppgång?

    Har inte BVC några rutiner på hur de ska tolka barnens vikt och kurvor?
    Tycker det är så vannsinnigt olika från olika bvc-sköterskor.
    När någon här skriver som Daphnia kan ju flera av oss andra skriva om barn som gått upp mindre under samma period och då tycker den sköterskan det är ok.
    Detta är ju bara jobbigt för oss mammor. Om vi inte hade varandra som stöttade, hur hade man tagit det då?
    Visst är det bra med denna gruppen?

    Majsan med smala tjejer som inte heller går upp i vikt.
    Ellen väger lite drygt 10 och är drygt 80 lång.
  12. 6
    Det var väl helt ok uppgång? Har inte BVC några rutiner på hur de ska tolka barnens vikt och kurvor?
    Tycker det är så vannsinnigt olika från olika bvc-sköterskor.
    När någon här skriver som Daphnia kan ju flera av oss andra skriva om barn som gått upp mindre under samma period och då tycker den sköterskan det är ok.
    Detta är ju bara jobbigt för oss mammor. Om vi inte hade varandra som stöttade, hur hade man tagit det då?
    Visst är det bra med denna gruppen?

    Majsan med smala tjejer som inte heller går upp i vikt.
    Ellen väger lite drygt 10 och är drygt 80 lång.
  13. Daphnia
    #7

    tack!

    nej, jag tycker inte heller att han är utan hull. han har tappat mot tidigare, men det var innan han började gå som han var mulligare.
    tack för ditt lycka till! :)
  14. 7
    tack! nej, jag tycker inte heller att han är utan hull. han har tappat mot tidigare, men det var innan han började gå som han var mulligare.
    tack för ditt lycka till! :)
  15. Daphnia
    #8

    skönt att höra

    att Alex också är en sån som verkar följa sin mamma i storlek. det verkar ju konstig om kurvan skulle styra det mer än generna... (som kärringen på mitt bvc verkar tycka.)
    och ja, han är oftast pigg och glad, minn lille kille. :)
    men det är som du skrev, trist att man ska behöva stå till svars för hur mycket mat man ger sina små sockergryn inför tanterna på bvc. det är ju Victor som är det viktigaste i våra liv i den här familjen numera. men de kan ju inte veta att man gör sitt yttersta för att lillplutten ska må bra och ha det bra.
    tack för ditt svar!!
  16. 8
    skönt att höra att Alex också är en sån som verkar följa sin mamma i storlek. det verkar ju konstig om kurvan skulle styra det mer än generna... (som kärringen på mitt bvc verkar tycka.)
    och ja, han är oftast pigg och glad, minn lille kille. :)
    men det är som du skrev, trist att man ska behöva stå till svars för hur mycket mat man ger sina små sockergryn inför tanterna på bvc. det är ju Victor som är det viktigaste i våra liv i den här familjen numera. men de kan ju inte veta att man gör sitt yttersta för att lillplutten ska må bra och ha det bra.
    tack för ditt svar!!
  17. Daphnia
    #9

    det var det där med gluten, då...

    som de eventuellt ska kontrollera på honom.
    var det bara pga vikten på Wilma som den kollen gjordes? eller har hon haft några andra symptom? (det har inte Victor, såvitt jag ser..)
  18. 9
    det var det där med gluten, då... som de eventuellt ska kontrollera på honom.
    var det bara pga vikten på Wilma som den kollen gjordes? eller har hon haft några andra symptom? (det har inte Victor, såvitt jag ser..)
  19. Daphnia
    #10

    näää...

    det tycker jag inte heller att de borde göra.
    men det känns trist när de tjatar om det ändå... trots att jag verkligen försökte att inte bry mig om det, så mal det i skallen ibland idag... ska släppa det snart, hoppas jag. :)
  20. 10
    näää... det tycker jag inte heller att de borde göra.
    men det känns trist när de tjatar om det ändå... trots att jag verkligen försökte att inte bry mig om det, så mal det i skallen ibland idag... ska släppa det snart, hoppas jag. :)
  21. Daphnia
    #11

    väldigt bra

    är det att ha den här gruppen där man kan få jämföra och se att det är många som har lika små barn som jag själv. :)
    förresten så tycker jag att det är ganska mysigt att han är liten :), då får jag ju ha min \"lilla\" kille ett tag till... (han är ju fortfarande mammas lilla bebis..)
    bara han blir större än sin mamma i vuxen ålder, så är jag nöjd och glad, för det kan inte vara lätt för en man att bara vara 154 cm lång :)
  22. 11
    väldigt bra är det att ha den här gruppen där man kan få jämföra och se att det är många som har lika små barn som jag själv. :)
    förresten så tycker jag att det är ganska mysigt att han är liten :), då får jag ju ha min \"lilla\" kille ett tag till... (han är ju fortfarande mammas lilla bebis..)
    bara han blir större än sin mamma i vuxen ålder, så är jag nöjd och glad, för det kan inte vara lätt för en man att bara vara 154 cm lång :)
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12

    Ja...

    hon var lös i magen väldigt länge oxå, var hängig och gick ner i vikt.
    Men det var inget glutem och nu är hon fit for fight igen!

  24. 12
    Ja... hon var lös i magen väldigt länge oxå, var hängig och gick ner i vikt.
    Men det var inget glutem och nu är hon fit for fight igen!

  25. Daphnia
    #13

    ok...

    ja, det där med magproblem har ju int eVictor. Han är inte hängig heller. Vi får väl se vad som händer här till nästa gång vi ska dit.
    Skönt att Wilma är pigg och glad igen!
  26. 13
    ok... ja, det där med magproblem har ju int eVictor. Han är inte hängig heller. Vi får väl se vad som händer här till nästa gång vi ska dit.
    Skönt att Wilma är pigg och glad igen!
  27. Medlem sedan
    Feb 2002
    #14

    Vilken trist stil!

    Jag tycker inte att bvc ska få ge föräldrar dåligt samvete. Tycker att hon begår tjänstefel.

    På vår bvc så ser de mest till barnen. Glada och pigga sen är de nöjda. Tack och lov. Jag har ju en tendens till att stressa upp mig.

    Alexander har den senaste månaden varit lös i magen. Vi har gjort bajsprov för bakterier och födoallergi.(t ex gluten och mjölk). Det var negativt. Han går långsamt upp i vikt. Kankse 100 gr på 1 månad. Jag har känt mig nöjd med att han iaf växer på längden och tröstar mig med att han måste få i sig någon näring även om han blir spinkigare och spinkigare.

    I måndags var vi hos en dietist, läkaren ville att jag skulle få lite hjälp och tips med maten då han äter så lite. Dietisten föreslog att ge honom det han äter även om det blir ensidigt. Typ köttbullar 2 ggr per dag måndag till fredag. Hon trodde att han skulle bli mer nyfiken på vår mat på det sättet. Det har gått lite bättre tror jag.

    Är den där bvc-tanten där permanent? Kan du inte be henne gå ur rummet när ni ska på besök hos er ordinarie? Sen är det ju viktigt att komma ihåg att vi faktiskt inte måste gå till bvc! Det är frivilligt inte obligatoriskt! Kärringen kan inte tvinga dig tillbaka och väga och mäta honom.

    Stå på dig! Du vet ju att din guldklimp mår bra!
  28. 14
    Vilken trist stil! Jag tycker inte att bvc ska få ge föräldrar dåligt samvete. Tycker att hon begår tjänstefel.

    På vår bvc så ser de mest till barnen. Glada och pigga sen är de nöjda. Tack och lov. Jag har ju en tendens till att stressa upp mig.

    Alexander har den senaste månaden varit lös i magen. Vi har gjort bajsprov för bakterier och födoallergi.(t ex gluten och mjölk). Det var negativt. Han går långsamt upp i vikt. Kankse 100 gr på 1 månad. Jag har känt mig nöjd med att han iaf växer på längden och tröstar mig med att han måste få i sig någon näring även om han blir spinkigare och spinkigare.

    I måndags var vi hos en dietist, läkaren ville att jag skulle få lite hjälp och tips med maten då han äter så lite. Dietisten föreslog att ge honom det han äter även om det blir ensidigt. Typ köttbullar 2 ggr per dag måndag till fredag. Hon trodde att han skulle bli mer nyfiken på vår mat på det sättet. Det har gått lite bättre tror jag.

    Är den där bvc-tanten där permanent? Kan du inte be henne gå ur rummet när ni ska på besök hos er ordinarie? Sen är det ju viktigt att komma ihåg att vi faktiskt inte måste gå till bvc! Det är frivilligt inte obligatoriskt! Kärringen kan inte tvinga dig tillbaka och väga och mäta honom.

    Stå på dig! Du vet ju att din guldklimp mår bra!
  29. Medlem sedan
    Oct 2001
    #15

    Usch

    sånt där är ångestframkallande kan jag tänka mig. Min tjej är nog lättare än ditt barn men ingen har sagt något om det. Försök att inte bry dig. Du (och pappan) är dom som bäst känner barnet och lita på det. *kram*
  30. 15
    Usch sånt där är ångestframkallande kan jag tänka mig. Min tjej är nog lättare än ditt barn men ingen har sagt något om det. Försök att inte bry dig. Du (och pappan) är dom som bäst känner barnet och lita på det. *kram*
  31. Medlem sedan
    Jun 2000
    #16

    Man tycker ju

    att det skulle räcka att berätta en gång hur mycket mat man ger dom. Åhh vad jag saknar vår gamla gulliga sköterska. Hela föräldragruppen säger samma sak, ingen vill gå dit nu tyvärr. Den vi har nu har jobbat på förlossningen innan och är helt ny på bvc så hon är väl extra försiktig kanske. Men som du säger så gör man ju sitt yttersta för dom små liven!

    Sen måste jag säga att jag tycker det är jätteskönt att han följer mig så mycket för jag mår ju faktiskt bra trots att jag var så liten :) Jag vägde knappt 10 kg vid 18 månader :)
  32. 16
    Man tycker ju att det skulle räcka att berätta en gång hur mycket mat man ger dom. Åhh vad jag saknar vår gamla gulliga sköterska. Hela föräldragruppen säger samma sak, ingen vill gå dit nu tyvärr. Den vi har nu har jobbat på förlossningen innan och är helt ny på bvc så hon är väl extra försiktig kanske. Men som du säger så gör man ju sitt yttersta för dom små liven!

    Sen måste jag säga att jag tycker det är jätteskönt att han följer mig så mycket för jag mår ju faktiskt bra trots att jag var så liten :) Jag vägde knappt 10 kg vid 18 månader :)

Liknande trådar

  1. Räddar vi för många idag sjuka idag?
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 14:18
  2. mctur idag igen och idag ahr jag....
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 18:52
  3. Nu lämnar jag er för idag, tack för idag
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 17:37
  4. 1 vecka idag & hade bf idag...
    By malmötösen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 17:41
  5. Tack för idag slut för idag
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar