Får det vara såhär!?!
Skolbarn
  1. Susanne
    #1

    Får det vara såhär!?!

    Har en dotter på 10 år som har Aspergers syndrom (en form av autism,lindrig sådan i hennes fall).Hon går i vanlig klass och det fungerar hur bra som helst efter några turbulenta år i första och andra klass.

    Förra hösten fick hon ny lärare och det fungerade bra,förutom med den nya läraren hon fick i engelska.Det var inte bara en ny lärare utan även nya grupper i engelska och nytt klassrum. Jag ids inte gå in närmare på vad Aspergers syndrom är men det innebär bl.a att man har svårt med förändringar och här kom plötsligt 3 på en gång.

    Dottern hade tydligen pratat och stört på lektionerna och tillslut fick engelskaläraren spel på henne och efter en lektion följde hon efter dottern till hennes vanliga klassrum och skulle ha henne att lova att aldrig störa mer på hennes lektioner.
    Så hon höll resolut fast henne med våld under hela följande lektion samt påföljande rast för att få ur henne ett \"Nej jag ska inte störa mer på dina lektioner\".

    Det slutade med att dottern fick panik och inte förstod hon iden med det hela.Dessutom pågick detta under lektionstid så alla klasskamrater såg hennes förnedring i att bli fasthållen.

    När jag fick veta detta gick jag sönder inombords bokstavligt talat.Vi har haft det jättejättejobbigt med flickan innan vi fick diagnos och iom det ett hjälpmedel att hantera henne.

    Nu hatar hon engelska mer än något annat och jag har bett om att hoon ska få byta grupp och få en annan lärare men det går inte för då skulle alla andra också kräva att få byta grupp var motiveringen.

    Hon fungerar bra hemma nu och har inga andra låsningar än då det gäller engelskaläxan och dagen innan engelskalektionen. Ofta hittar vi ett sätt att bryta hennes låsningar men just i detta fall så finns det ingen \"nyckel\" s.a.s eftersom dottern ju har all rätt att tycka illa om denna lärare som i mitt tycke begick både ett övergrepp och ett tjänstefel!

    På något vis så känns det som att om de skulle ge med sej och låta henne byta grupp så medger de iom det att läraren begått ett fel.

    För mej känns det viktigt dels att hon lär sej språket (hon har inga inlärningssvårigheter annars utom då det låser sej som i detta fall) men även viktigt att markera för henne att man får inte hålla fast någon med våld i över en timme och sen kräva att hon ska stå ut med denna lärare efteråt! Det var alltså för ett år sedan fasthållningen skedde och flickan har inte glömt det.

    Det är så ledsamt att en sådan sak ska få henne att fungera sämre igen då hon har alla förutsättningar att bli hur högfungerande som helst med tanke på de enorma framsteg hon trots allt gjort nu under ett par års tid!

    Skolan är jättebra på alla andra sätt så det är så synd att en sån här trots allt väldigt lättlöst sak ska vara så svår att verkställa....

    Tack för att ni orkade läsa! Om det finns någon som arbetar som lärare här är jag tacksam för synpunkter.
  2. 1
    Får det vara såhär!?! Har en dotter på 10 år som har Aspergers syndrom (en form av autism,lindrig sådan i hennes fall).Hon går i vanlig klass och det fungerar hur bra som helst efter några turbulenta år i första och andra klass.

    Förra hösten fick hon ny lärare och det fungerade bra,förutom med den nya läraren hon fick i engelska.Det var inte bara en ny lärare utan även nya grupper i engelska och nytt klassrum. Jag ids inte gå in närmare på vad Aspergers syndrom är men det innebär bl.a att man har svårt med förändringar och här kom plötsligt 3 på en gång.

    Dottern hade tydligen pratat och stört på lektionerna och tillslut fick engelskaläraren spel på henne och efter en lektion följde hon efter dottern till hennes vanliga klassrum och skulle ha henne att lova att aldrig störa mer på hennes lektioner.
    Så hon höll resolut fast henne med våld under hela följande lektion samt påföljande rast för att få ur henne ett \"Nej jag ska inte störa mer på dina lektioner\".

    Det slutade med att dottern fick panik och inte förstod hon iden med det hela.Dessutom pågick detta under lektionstid så alla klasskamrater såg hennes förnedring i att bli fasthållen.

    När jag fick veta detta gick jag sönder inombords bokstavligt talat.Vi har haft det jättejättejobbigt med flickan innan vi fick diagnos och iom det ett hjälpmedel att hantera henne.

    Nu hatar hon engelska mer än något annat och jag har bett om att hoon ska få byta grupp och få en annan lärare men det går inte för då skulle alla andra också kräva att få byta grupp var motiveringen.

    Hon fungerar bra hemma nu och har inga andra låsningar än då det gäller engelskaläxan och dagen innan engelskalektionen. Ofta hittar vi ett sätt att bryta hennes låsningar men just i detta fall så finns det ingen \"nyckel\" s.a.s eftersom dottern ju har all rätt att tycka illa om denna lärare som i mitt tycke begick både ett övergrepp och ett tjänstefel!

    På något vis så känns det som att om de skulle ge med sej och låta henne byta grupp så medger de iom det att läraren begått ett fel.

    För mej känns det viktigt dels att hon lär sej språket (hon har inga inlärningssvårigheter annars utom då det låser sej som i detta fall) men även viktigt att markera för henne att man får inte hålla fast någon med våld i över en timme och sen kräva att hon ska stå ut med denna lärare efteråt! Det var alltså för ett år sedan fasthållningen skedde och flickan har inte glömt det.

    Det är så ledsamt att en sådan sak ska få henne att fungera sämre igen då hon har alla förutsättningar att bli hur högfungerande som helst med tanke på de enorma framsteg hon trots allt gjort nu under ett par års tid!

    Skolan är jättebra på alla andra sätt så det är så synd att en sån här trots allt väldigt lättlöst sak ska vara så svår att verkställa....

    Tack för att ni orkade läsa! Om det finns någon som arbetar som lärare här är jag tacksam för synpunkter.
  3. Sofia*
    #2

    Det låter som

    om den nya engelskaläraren inte var införstådd med din dotters diagnos och vad den innebär. Jag kan förstå att man som ny lärare i en klass tydligt visar vad man accepterar och inte, men här har ju lärarens beteende inte varit effektivt. Troligen pga att din dotter inte reagerar på samma sätt som andra. Att hålla fast någon med våld är tvivelaktigt och en timme låter mycket. Men i den sits som denne lärare var var hon tvungen att \"vinna\", vilket hon inte kunde eftersom din dotters störande beteende inte var ohyfs, men det visste ju inte läraren. Mitt råd till dig är att boka ett möte med läraren och berätta för henne om din dotter och hur din dotter upplevde det hela. Att få de båda att mötas och reda ut situationen. Då lär du också din dotter att man kan möta svåra situatioener och reda ut dem. Av att byta grupp lär sig din dotter att fly från problem. Om det hela inte reder ut sig, även när ni har försökt arbeta med det, måste hon dock få byta grupp.
  4. 2
    Det låter som om den nya engelskaläraren inte var införstådd med din dotters diagnos och vad den innebär. Jag kan förstå att man som ny lärare i en klass tydligt visar vad man accepterar och inte, men här har ju lärarens beteende inte varit effektivt. Troligen pga att din dotter inte reagerar på samma sätt som andra. Att hålla fast någon med våld är tvivelaktigt och en timme låter mycket. Men i den sits som denne lärare var var hon tvungen att \"vinna\", vilket hon inte kunde eftersom din dotters störande beteende inte var ohyfs, men det visste ju inte läraren. Mitt råd till dig är att boka ett möte med läraren och berätta för henne om din dotter och hur din dotter upplevde det hela. Att få de båda att mötas och reda ut situationen. Då lär du också din dotter att man kan möta svåra situatioener och reda ut dem. Av att byta grupp lär sig din dotter att fly från problem. Om det hela inte reder ut sig, även när ni har försökt arbeta med det, måste hon dock få byta grupp.
  5. Susanne
    #3

    Kanske en ide

    Jag har pratat med läraren och hon gav just den versionen att hon var tvungen att \"vinna\" kampen och visste inte på förhand hur länge det skulle ta.
    Däremot är alla väl medvetna om dotterns diagnos och hur hon fungerar,hon hade bara inte brytt sej om att ta reda på mera och förberett sej innan hon fick henne som elev.

    Tack för dina synpunkter iallafall,jag antar att du är lärare och jag vill gärna se saken ur deras synvinkel också!

    Hade dottern bara avskytt läraren utan anledning hade jag inte brytt mej om det,hon kommer att träffa många personer under livets gång som hon gillar mer eller mindre och det måste man ta,men här handlar det om en person som kränkt henne å det grövsta.
  6. 3
    Kanske en ide Jag har pratat med läraren och hon gav just den versionen att hon var tvungen att \"vinna\" kampen och visste inte på förhand hur länge det skulle ta.
    Däremot är alla väl medvetna om dotterns diagnos och hur hon fungerar,hon hade bara inte brytt sej om att ta reda på mera och förberett sej innan hon fick henne som elev.

    Tack för dina synpunkter iallafall,jag antar att du är lärare och jag vill gärna se saken ur deras synvinkel också!

    Hade dottern bara avskytt läraren utan anledning hade jag inte brytt mej om det,hon kommer att träffa många personer under livets gång som hon gillar mer eller mindre och det måste man ta,men här handlar det om en person som kränkt henne å det grövsta.
  7. Tinkerbell
    #4

    Jag vet inte vad fröken...

    förväntade sig att hon skulle vinna genom att göra som hon gjorde. Vad vinner man överhuvudtaget på att hålla fast någon och tvinga fram ett löfte.

    Jag lär väl få skit för det här inlägget också, av andra lärare här, men jag tycker liksom dig att hon begick ett grovt fel och speciellt som hon faktiskt visste om att din dotter hade det här funktionshindret.

    Många gånger så har barn med autism dessutom svårt för kropsskontakt som de inte själva får bestämma över, och då blir kränkningen ändå större.

    Man kan också undra om fröken själv skulle tycka att det var ok om exempelvis rektorn höll fast en lärare och tvingade fram ett löfte av denne när de var oeniga om något eller om rektorn tyckte att läraren betedde sig illa. *suckar år tilltaget*

    Jag har också en dotter med Asperger och jag vet att hon skulle vägra att överhuvudtaget gå till skolan alls igen om hon vart ursatt för något sådant, eftersom hon skulle känna sig så otroligt kränkt och livrädd för att bli utsatt för det igen.
    Jag ryser bara av tanken och inser att för vår del så skulle det förstöra allt det som vi har byggt upp under många år och jag hoppas att hon aldrig behöver vara med om något liknande, så jag har jag full förståelse för dina funderingar, men vad gör man när skadan redan är skedd, och låsningen är ett faktum.

    Har du kontakt med barnhab eller BUP? Kanske att psykologen kan hjälpa er med ett bra sätt att komma vidare med detta. Om inte annat så kan de tala med läraren och förklara hur otroligt fel ute hon var så att det inte sker igen.

    Försöker komma på något som skulle hjälpt min dotter på vägen om vi var i din situation och det enda jag kan komma på är att fröken pratar med din dotter och ber om ursäkt för vad hon gjorde och samtidigt förklarar att hon gjorde fel och att det inte kommer att hända igen, så att din dotter känner sig säker på att hon inte kommer att bli kränkt av läraren igen på hennes lektioner. Trygghet och vetskap om vad som ska hända är ju ofta viktigt för våra barn och kanske din dotter är osäker på om hennes fröken ska göra det igen och behöver höra att det inte kommer att bli så?

    Du kan också prova att skriva detta inlägget inne på autismsnacket här på aff, där finns det många kloka människor med en massa erfarenheter och kanske de har något bra förslag om hur du kan göra för att hjälpa din flicka.
  8. 4
    Jag vet inte vad fröken... förväntade sig att hon skulle vinna genom att göra som hon gjorde. Vad vinner man överhuvudtaget på att hålla fast någon och tvinga fram ett löfte.

    Jag lär väl få skit för det här inlägget också, av andra lärare här, men jag tycker liksom dig att hon begick ett grovt fel och speciellt som hon faktiskt visste om att din dotter hade det här funktionshindret.

    Många gånger så har barn med autism dessutom svårt för kropsskontakt som de inte själva får bestämma över, och då blir kränkningen ändå större.

    Man kan också undra om fröken själv skulle tycka att det var ok om exempelvis rektorn höll fast en lärare och tvingade fram ett löfte av denne när de var oeniga om något eller om rektorn tyckte att läraren betedde sig illa. *suckar år tilltaget*

    Jag har också en dotter med Asperger och jag vet att hon skulle vägra att överhuvudtaget gå till skolan alls igen om hon vart ursatt för något sådant, eftersom hon skulle känna sig så otroligt kränkt och livrädd för att bli utsatt för det igen.
    Jag ryser bara av tanken och inser att för vår del så skulle det förstöra allt det som vi har byggt upp under många år och jag hoppas att hon aldrig behöver vara med om något liknande, så jag har jag full förståelse för dina funderingar, men vad gör man när skadan redan är skedd, och låsningen är ett faktum.

    Har du kontakt med barnhab eller BUP? Kanske att psykologen kan hjälpa er med ett bra sätt att komma vidare med detta. Om inte annat så kan de tala med läraren och förklara hur otroligt fel ute hon var så att det inte sker igen.

    Försöker komma på något som skulle hjälpt min dotter på vägen om vi var i din situation och det enda jag kan komma på är att fröken pratar med din dotter och ber om ursäkt för vad hon gjorde och samtidigt förklarar att hon gjorde fel och att det inte kommer att hända igen, så att din dotter känner sig säker på att hon inte kommer att bli kränkt av läraren igen på hennes lektioner. Trygghet och vetskap om vad som ska hända är ju ofta viktigt för våra barn och kanske din dotter är osäker på om hennes fröken ska göra det igen och behöver höra att det inte kommer att bli så?

    Du kan också prova att skriva detta inlägget inne på autismsnacket här på aff, där finns det många kloka människor med en massa erfarenheter och kanske de har något bra förslag om hur du kan göra för att hjälpa din flicka.
  9. Sofia*
    #5

    Ja

    Din dotter är kränkt! Läraren tog i för mycket. Att läraren inte satt sig in vd det innebär att ha en elev med Aspergers beror nog på att hon inte insett att det skulle påverka henne. Det är en gasnka vanig föreställning bland lärare att om eleverna går i en vanlig skola så kan de bahndlas som vanliga barn. Men i fallen med Asperger och ADHD är det ju just så att barnen kan gå i vanlig skola, om man ger dem lite specialomsorg. Felet här liugger hos elevvårdsteamet som borde ha informerat berörda lärare om flickans behov och om att hon kanske var extra känslig just nu pga av många förändringar. Men det som skett har skett och din dotter kommer många gånger stöta på människor som klantar till det eftersom det ju inte syns på henne att hon har större behov av ödmjukhet än andra människor. Därför tror jag att det är extra viktigt för din dotter att få vägar att lösa situationerna på, annars hamanar hon lätt i sitsen att alltid känna sig missförstådd och trampad på. Även läraren blir nog en bättre människa och lärare om de får lösa upp det hela. För att inte tala om att dotterna engelskakunskaper kommer må bra av att hon har positiva känslor för ämnet och lektionerna. Ta hjälp av skolsyster eller kurator om du känner att du behöver och få till ett möte mellan dig, läraren och dottern. Lycka till!
  10. 5
    Ja Din dotter är kränkt! Läraren tog i för mycket. Att läraren inte satt sig in vd det innebär att ha en elev med Aspergers beror nog på att hon inte insett att det skulle påverka henne. Det är en gasnka vanig föreställning bland lärare att om eleverna går i en vanlig skola så kan de bahndlas som vanliga barn. Men i fallen med Asperger och ADHD är det ju just så att barnen kan gå i vanlig skola, om man ger dem lite specialomsorg. Felet här liugger hos elevvårdsteamet som borde ha informerat berörda lärare om flickans behov och om att hon kanske var extra känslig just nu pga av många förändringar. Men det som skett har skett och din dotter kommer många gånger stöta på människor som klantar till det eftersom det ju inte syns på henne att hon har större behov av ödmjukhet än andra människor. Därför tror jag att det är extra viktigt för din dotter att få vägar att lösa situationerna på, annars hamanar hon lätt i sitsen att alltid känna sig missförstådd och trampad på. Även läraren blir nog en bättre människa och lärare om de får lösa upp det hela. För att inte tala om att dotterna engelskakunskaper kommer må bra av att hon har positiva känslor för ämnet och lektionerna. Ta hjälp av skolsyster eller kurator om du känner att du behöver och få till ett möte mellan dig, läraren och dottern. Lycka till!
  11. Sofia*
    #6

    Du har rätt men..

    ..skilj på lärare, elever och rektorer. Vi har fullständigt olika roller i varandras liv. Man kan inte jämföra den roll jag har i mina elevers liv med den roll som rektorn har i mitt! Du är inte den enda som blandar i hop det här, det gör även skolpolitikerna i min kommun. De klarar inte av att se att lärare och elever är i skolan av helt olika anledningar. Så även om jag håller med dig om att läraren i det här fallet gjorde fel, så finns det tillfällen då jag som lärare måste tex hålla i en elev. Jag har ett uppfostringsansvar för denne. Rektorn har inget uppfostringsansvar för mig!
  12. 6
    Du har rätt men.. ..skilj på lärare, elever och rektorer. Vi har fullständigt olika roller i varandras liv. Man kan inte jämföra den roll jag har i mina elevers liv med den roll som rektorn har i mitt! Du är inte den enda som blandar i hop det här, det gör även skolpolitikerna i min kommun. De klarar inte av att se att lärare och elever är i skolan av helt olika anledningar. Så även om jag håller med dig om att läraren i det här fallet gjorde fel, så finns det tillfällen då jag som lärare måste tex hålla i en elev. Jag har ett uppfostringsansvar för denne. Rektorn har inget uppfostringsansvar för mig!
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    ja du har naturligtvis rätt

    men Tinkelbell jämför nog mer den känsla av kränkning som uppstod och den kan upplevas lika stark i båda fallen.
  14. 7
    ja du har naturligtvis rätt men Tinkelbell jämför nog mer den känsla av kränkning som uppstod och den kan upplevas lika stark i båda fallen.
  15. Tinkerbell
    #8

    Nja jag jämförde...

    snarare själva beroendeställningen som finns mellan barn och lärare och chef och arbetstagare och där ser jag ingen skillnad.

    Jag tror också att vi ser lite olika på vad uppfostran innebär. Jag kan inte se att fasthållning skulle vara ett bra sätt att uppfostra ett barn på och tvång är nog ännu sämre. Enda gången jag kan se att en fasthållning skulle vara berättigat är om barnet skadar ett annat barn eller vuxen och man måste hålla i det för att barnet skall sluta.
  16. 8
    Nja jag jämförde... snarare själva beroendeställningen som finns mellan barn och lärare och chef och arbetstagare och där ser jag ingen skillnad.

    Jag tror också att vi ser lite olika på vad uppfostran innebär. Jag kan inte se att fasthållning skulle vara ett bra sätt att uppfostra ett barn på och tvång är nog ännu sämre. Enda gången jag kan se att en fasthållning skulle vara berättigat är om barnet skadar ett annat barn eller vuxen och man måste hålla i det för att barnet skall sluta.
  17. Tinkerbell
    #9

    Lisa

    Ja det stämmer också tycker jag. Jag tror inte att barn och vuxna upplever kränkningar på olika sätt utan det är samma sak ovasett hur gammal man är.
  18. 9
    Lisa Ja det stämmer också tycker jag. Jag tror inte att barn och vuxna upplever kränkningar på olika sätt utan det är samma sak ovasett hur gammal man är.
  19. Susanne
    #10

    Tack för ditt svar!

    Vi har tyvärr ingen BUP-kontakt och jag tvivlar på att de kunde ha något bra att komma med.
    Jag lovade dottern att jag skulle prata med skolan igen efter gårdagens fullkomliga låsning samt bärsärkagångsutbrott (som hon endast får då det gäller engelskaläxan i dagsläget).

    Hon är glad och trivs bra i skolan annars och det är ju iallafall positivt att inte allt raserades....
  20. 10
    Tack för ditt svar! Vi har tyvärr ingen BUP-kontakt och jag tvivlar på att de kunde ha något bra att komma med.
    Jag lovade dottern att jag skulle prata med skolan igen efter gårdagens fullkomliga låsning samt bärsärkagångsutbrott (som hon endast får då det gäller engelskaläxan i dagsläget).

    Hon är glad och trivs bra i skolan annars och det är ju iallafall positivt att inte allt raserades....
  21. MaNo
    #11

    Tycker inte att

    ....det spelar någon roll om din dotter har en diagnos eller ej. Så som den läraren gjorde tycker jag inte är lämpligt i något av fallen.

    Har jag något att säga en elev gör jag det mellan fyra ögon.
  22. 11
    Tycker inte att ....det spelar någon roll om din dotter har en diagnos eller ej. Så som den läraren gjorde tycker jag inte är lämpligt i något av fallen.

    Har jag något att säga en elev gör jag det mellan fyra ögon.
  23. MaNo
    #12

    Förresten...

    ...vad säger läraren själv?

  24. 12
    Förresten... ...vad säger läraren själv?

  25. Susanne
    #13

    Det var ju ett år sen nu

    men jag talade i telefon med henne och hon menade att då hon en gång tagit tag i dottern kunde hon inte släppa för då hade dottern \"vunnit\"...

    Det har gått bra emellanåt med engelskan men det sitter alltid kvar i henne detta tydligen.Hon glömmer inte och nu har det åter poppat upp och hon låser sej och vi får det jobbigt hemma både de dagar hon har engelska samt dagen innan då hon har läxor.
  26. 13
    Det var ju ett år sen nu men jag talade i telefon med henne och hon menade att då hon en gång tagit tag i dottern kunde hon inte släppa för då hade dottern \"vunnit\"...

    Det har gått bra emellanåt med engelskan men det sitter alltid kvar i henne detta tydligen.Hon glömmer inte och nu har det åter poppat upp och hon låser sej och vi får det jobbigt hemma både de dagar hon har engelska samt dagen innan då hon har läxor.
  27. Sofia*
    #14

    Men inte heller beroende..

    ..ställnigen är den samma. Mina elever är långt mer beroende av mig och dessutom enligt lag tvingade att vara i min närhet, än vad jag och min chef är. I detta speciella fall gör det att lärarens behandling av eleven är värre än vad det hade varit om min rektor höll tag i mig. Det finns dock gott om tillfällen då jag behöver ta tag i elever och ibland hålla fast dem även om jag personligen hade bytt strategi efter ett tag om jag inte fick resultat. Många lärare är rädda för att ha kroppskontakt med sina elever, allt för ofta ger fullständigt naturliga (dvs inte detta fall) fysiska kontaker upphov till anmälningar om både våld och andra övergrepp. Jag tror dock att relationen mellan lärare och elever hade varit bättre om man vågade ta i varandra.
  28. 14
    Men inte heller beroende.. ..ställnigen är den samma. Mina elever är långt mer beroende av mig och dessutom enligt lag tvingade att vara i min närhet, än vad jag och min chef är. I detta speciella fall gör det att lärarens behandling av eleven är värre än vad det hade varit om min rektor höll tag i mig. Det finns dock gott om tillfällen då jag behöver ta tag i elever och ibland hålla fast dem även om jag personligen hade bytt strategi efter ett tag om jag inte fick resultat. Många lärare är rädda för att ha kroppskontakt med sina elever, allt för ofta ger fullständigt naturliga (dvs inte detta fall) fysiska kontaker upphov till anmälningar om både våld och andra övergrepp. Jag tror dock att relationen mellan lärare och elever hade varit bättre om man vågade ta i varandra.
  29. Lärare
    #15

    Det är bara en åsikt.

    Du tycker att det är berättigat att hålla fast ett barn om det håller på att skada ett annat barn.
    Jag lovar dig att om man frågar alla föräldrar i klassen så kommer det finnas några som inte håller med dig.
    Det är grejen med att vara lärare, man får följa sin egen linje och själv veta varför man valt den.
    Man kan aldrig göra som \"alla andra\" vill, för alla andra, har tusen olika åsikter precis som vi här på FN.
  30. 15
    Det är bara en åsikt. Du tycker att det är berättigat att hålla fast ett barn om det håller på att skada ett annat barn.
    Jag lovar dig att om man frågar alla föräldrar i klassen så kommer det finnas några som inte håller med dig.
    Det är grejen med att vara lärare, man får följa sin egen linje och själv veta varför man valt den.
    Man kan aldrig göra som \"alla andra\" vill, för alla andra, har tusen olika åsikter precis som vi här på FN.
  31. Tinkerbell
    #16

    Fast nu pratar du om något helt annat

    att ha positiv fysisk kontakt är inte alls samma sak som att ha kränkande fysisk kontakt, så det tycker jag är en helt annan diskussion. Men att använda sig av sin styrka i en negativ bemärkelse ja där kan jag som sagt bara komma på ett enda tillfälle, men som jag också sa så verkar vi se annorlunda på detta med uppfostran och så kan det ju också vara.

    Men trots oliktänkande så bör du i alla fall vara medveten om att alla barn inte klarar av kroppskontakt, som exempelvis många barn med någon form av autism.
    Att påtvinga kroppskontakt på ett sådant barn kan vara förödande och skapa utbrott, räddslor eller låsningar precis som Susanne vittnar om när det gäller hennes barn, och sådant kan sitta i länge och med samma intensitet.

    Att som lärare försöka lära om ett sådant barn tycker jag är fel så länge som det inte är ett led i en träning som är initerad av föräldrar eller barnhab/BUP.

    I övrigt så anser jag fortfarande att både elev och arbetstagare befinner sig i en beroendeställning och även om det är olika ställningar så blir kränkningen en kränkning oavsett om man är en vuxen eller ett barn som blir utsatt för det.
    Men nu var jag egentligen inte alls ute efter att hitta en exakt situation att jämföra med utan det var själva känslan jag var ute efter så vi kanske kan lämna den diskussionen därhän eftersom den inte ens hör hemma i denna tråden.
  32. 16
    Fast nu pratar du om något helt annat att ha positiv fysisk kontakt är inte alls samma sak som att ha kränkande fysisk kontakt, så det tycker jag är en helt annan diskussion. Men att använda sig av sin styrka i en negativ bemärkelse ja där kan jag som sagt bara komma på ett enda tillfälle, men som jag också sa så verkar vi se annorlunda på detta med uppfostran och så kan det ju också vara.

    Men trots oliktänkande så bör du i alla fall vara medveten om att alla barn inte klarar av kroppskontakt, som exempelvis många barn med någon form av autism.
    Att påtvinga kroppskontakt på ett sådant barn kan vara förödande och skapa utbrott, räddslor eller låsningar precis som Susanne vittnar om när det gäller hennes barn, och sådant kan sitta i länge och med samma intensitet.

    Att som lärare försöka lära om ett sådant barn tycker jag är fel så länge som det inte är ett led i en träning som är initerad av föräldrar eller barnhab/BUP.

    I övrigt så anser jag fortfarande att både elev och arbetstagare befinner sig i en beroendeställning och även om det är olika ställningar så blir kränkningen en kränkning oavsett om man är en vuxen eller ett barn som blir utsatt för det.
    Men nu var jag egentligen inte alls ute efter att hitta en exakt situation att jämföra med utan det var själva känslan jag var ute efter så vi kanske kan lämna den diskussionen därhän eftersom den inte ens hör hemma i denna tråden.
  33. Tinkerbell
    #17

    Lärare

    Nej jag tycker inte att du skall följa min eller någon annans åsikt här på AFF, utan pejla av vad varje barn i din klass klarar av att hantera, vilket läraren i det första inlägget uppenbarligen inte lyckades med.

    Sedan kan du väl ändå inte påstå att läraren i första inlägget gjorde rätt? Och om du tycker det vad har i så fall läraren vunnit med att visa sin fysiska överlägsenhet och framtvingade löfte?
  34. 17
    Lärare Nej jag tycker inte att du skall följa min eller någon annans åsikt här på AFF, utan pejla av vad varje barn i din klass klarar av att hantera, vilket läraren i det första inlägget uppenbarligen inte lyckades med.

    Sedan kan du väl ändå inte påstå att läraren i första inlägget gjorde rätt? Och om du tycker det vad har i så fall läraren vunnit med att visa sin fysiska överlägsenhet och framtvingade löfte?
  35. Lärare
    #18

    Nej

    Nej, jag tycker inte att läraren gjorde rätt i detta fall, speciellt inte som eleven har aspergers syndrom.

    Men jag har svårt att döma kategoriskt.
    Det finns nog tillfällen då det kan vara på sin plats att hålla kvar en elev. Givetvis ska läraren som du säger, pejla om eleven klarar detta. Ibland bedömer läraren rätt, men det finns alltid en risk för missbedömning. Jag tror å andra sidan inte att fysiskt fasthållande är det första en lärare väljer i något fall.

    Det jag ville säga med åsikter, är att det verkligen faktiskt finns nästan så många åsikter om hur lärarna ska lösa olika situationer som uppstår, som det finns människor. Vissa åsikter faller visserligen helt utanför ramen, men många andra är just ett val som man gör precis när man konfronteras inför en situation. Som lärare tror jag att det är viktigt att ha en linje, en tanke med varför man gör som man gör. En lärare har aldrig ryggen fri, för det kommer alltid att finnas någon som tycker att läraren borde ha agerat annorlunda, antingen varit mildare eller fastare i sitt sätt. Huvudsaken är att man vet vad man gör, och varför man gör det. Att det kan slå fel, det är bara att köpa. Det kan det alltid göra, alla beter och reagerar sig inte som man förväntar sig.
  36. 18
    Nej Nej, jag tycker inte att läraren gjorde rätt i detta fall, speciellt inte som eleven har aspergers syndrom.

    Men jag har svårt att döma kategoriskt.
    Det finns nog tillfällen då det kan vara på sin plats att hålla kvar en elev. Givetvis ska läraren som du säger, pejla om eleven klarar detta. Ibland bedömer läraren rätt, men det finns alltid en risk för missbedömning. Jag tror å andra sidan inte att fysiskt fasthållande är det första en lärare väljer i något fall.

    Det jag ville säga med åsikter, är att det verkligen faktiskt finns nästan så många åsikter om hur lärarna ska lösa olika situationer som uppstår, som det finns människor. Vissa åsikter faller visserligen helt utanför ramen, men många andra är just ett val som man gör precis när man konfronteras inför en situation. Som lärare tror jag att det är viktigt att ha en linje, en tanke med varför man gör som man gör. En lärare har aldrig ryggen fri, för det kommer alltid att finnas någon som tycker att läraren borde ha agerat annorlunda, antingen varit mildare eller fastare i sitt sätt. Huvudsaken är att man vet vad man gör, och varför man gör det. Att det kan slå fel, det är bara att köpa. Det kan det alltid göra, alla beter och reagerar sig inte som man förväntar sig.
  37. Tinkerbell
    #19

    Men då är vi återigen inne på samma tema...

    och om du är samma Lärare som i förra diskussionen så innebär det återigen att du är beredd att offra elever för att en del lärare inte tar sig tid att lära och förstå sitt uppdrag eller hur man läser av sina elever.

    Jag vet att om det här hade hänt min dotter så hade hon ALDRIG velat gå tillbaka till skolan. Hon hör till de barnen med Autism/Asperger som inte alls tycker om att bli tagen i om hon inte får reglera det själv och jag kan knappt tänka mig vilka konsekvenser det skulle få i längden om hon vart utsatt för något så kränkande som Susannes dotter vart.
    Ska jag som förälder bara rycka på axlarna åt klantiga lärare eller ska jag som förälder markera hur fel jag tycker att de har gjort och kräva åtgärder för att det inte händer igen?

    Hur långt skall en lärare få gå innen du anser det berättigat att faktiskt göra en markering? Du tycks ändå acceptera ganska grova övertramp och rycker mest på axklara efter att ha konstaterat att det är fel.

    Och för att du inte skall gå i taket då så anser jag absolut att lärare är människor och får begå misstag, men jag skiljer på misstag och misstag.
    Misstag som kan få livsavgörande konsekvenser eller förstöra något som exempelvis föräldrar med funktionshindrade barn har spenderat år att bygga upp, anser jag vara mycket grova och speciellt om lärare faktiskt har vetskap om saken men vägrar att ta det till sig.
  38. 19
    Men då är vi återigen inne på samma tema... och om du är samma Lärare som i förra diskussionen så innebär det återigen att du är beredd att offra elever för att en del lärare inte tar sig tid att lära och förstå sitt uppdrag eller hur man läser av sina elever.

    Jag vet att om det här hade hänt min dotter så hade hon ALDRIG velat gå tillbaka till skolan. Hon hör till de barnen med Autism/Asperger som inte alls tycker om att bli tagen i om hon inte får reglera det själv och jag kan knappt tänka mig vilka konsekvenser det skulle få i längden om hon vart utsatt för något så kränkande som Susannes dotter vart.
    Ska jag som förälder bara rycka på axlarna åt klantiga lärare eller ska jag som förälder markera hur fel jag tycker att de har gjort och kräva åtgärder för att det inte händer igen?

    Hur långt skall en lärare få gå innen du anser det berättigat att faktiskt göra en markering? Du tycks ändå acceptera ganska grova övertramp och rycker mest på axklara efter att ha konstaterat att det är fel.

    Och för att du inte skall gå i taket då så anser jag absolut att lärare är människor och får begå misstag, men jag skiljer på misstag och misstag.
    Misstag som kan få livsavgörande konsekvenser eller förstöra något som exempelvis föräldrar med funktionshindrade barn har spenderat år att bygga upp, anser jag vara mycket grova och speciellt om lärare faktiskt har vetskap om saken men vägrar att ta det till sig.
  39. Lärare
    #20

    ??

    Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad du läser in i mitt svar.
    Menar du att alla människor fungerar likadant?

    Eller missförstod du mig när jag skrev att den här läraren verkligen inte gjort rätt med tanke på att barnet har asperger?
  40. 20
    ?? Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad du läser in i mitt svar.
    Menar du att alla människor fungerar likadant?

    Eller missförstod du mig när jag skrev att den här läraren verkligen inte gjort rätt med tanke på att barnet har asperger?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ska det vara såhär?
    By Pipan in forum _0907 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 06:05
  2. Ska det vara såhär?
    By Student i Sthlm in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 13:56
  3. Är det såhär det ska vara?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 11:20
  4. ska det vara såhär?
    By loone in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 09:13
  5. Att det kan vara såhär att vara gravid!!
    By sprengja in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 20:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar